Gå til innhold
  • Bli medlem

Rasletind nå i helgen for absolutte toppturnybegynnere?


torhaa

Anbefalte innlegg

Har en kompis som akkurat har kjøpt seg telemarkutstyr; jeg fikk randoutstyret mitt fra sport-conrad i dag, og med de knallværvarslingene for helgen ville det nesten være kriminelt å ikke teste ut utstyret. Men jeg synes ikke det virker forsvarlig -- i det hele tatt. Hadde egentlig planlagt en tur senere i vår når et par andre kompiser hadde gjort seg ferdig med folkehøyskole (som da har fått en del peiling og erfaring med toppturer), men det virker vanvittig fristende å ta en kort tur nå i helgen.

Er som sagt overhodet ikke erfaren med toppturer, skal finne ut av hvordan Naxo-bindingen fungerer i kveld (ja, det nivået er det altså på!). Er det totalt uforsvarlig å legge på tur på Rasletind for nybegynnere? Har hørt den er en fin nybegynnertopp, men vi er jo nesten under nivået nybegynner. :?: Hvordan er det med rasfare der? Er man helt avhengig av kart eller er det greit å komme seg ut av bilen, opp til toppen, og ned igjen....?

Tips til om det er forsvarlig, og tips til evt. selve turen mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

absolutt en nybegynner topp. Spenn på dere skia og legg i vei. Tenk bare på at det til tider et ganske bratt og ok med litt bedre kondis enn sofa kondis!!!!!

Skikkelig fin nedover kjøring fra toppen. Hadde en av mine bedre nedoverturer der et år. Kanon forhold med 10-15 cm nysnø på hardt underlag.

Har også vært der under vanskelige forhold med mye gjennomslag.

Lykke til, dette klarer der.

Ta med nok mat og drikke

God tur

post-942-133474462446_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo absolutt en fordel å kunne lese et kart før en drar på tur. Kommer tåka tjukk som graut, er det fullt mulig å gå seg vill t.o.m på en så kort tur.

Helt enig med deg der,, men jeg forstod det slik at de skulle oppover denne helgen og bedre værmelding er vel vanskelig å få !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God tur. Pass på når det er slike superforhold som idag. Det er utrolig flott deroppe, og en bra utsikt over øvrige topper i Gjendealpene. Ta med kart og peil ut noen topper i nærheten: Store Knutsholstind, Torfinnstindane og mange flere. Det er lærerikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasletind er nok noe av tryggeste du kan gå på av 2000-metere med hensyn på rasfare. Så sant du ikke oppsøker de få stedene hvor det i teorien er mulig at ras kan gå. :D Går dere over Raslet og forbi høyde 1844, og dermed går opp den relativt slake bakken der slik at dere når Rasletind fra sørvest, ja da skal dere være trygge.

Hele Kalvehøgda-massivet er jo meget snilt med tanke på rasfare, selv om det også der finnes botner og bratte fjellsider/stup hvor skred går. Jeg har selv opplevd skred der, eller rettere sagt hørt skred, på en vårskitur for mange år siden. Min bror og jeg sto på Søre Kalveholotind (1867 moh) da vi hørte et voldsomt drønn nede fra botnen vest for toppen hvor det ligger noen brerester også. Det varte noen sekunder, og siden himmelen var helt skyfri, kunne vi utelukke torden. :D

Torhaa, siden du skulle gå turen denne helgen, og det nå er lørdagskveld, er du vel kanskje allerede på tur? Og dette innlegget noe i siste liten... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det ble dessverre ikke noe av (planla en tur nå på søndag). :lol: Viste seg at fellene kjøpt for turkammeratens telemarkski ikke var bredt nok, så må få byttet de inn i litt bredere, så da satser vi på en tur på tirsdag... Er ikke meldt like fint vær, men det får gå. Får prøvd en topptur, samt testet ut utstyret for første gang, så det må man få til!

Edit: så, jo, takk for tipsene! Slikt er gull verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, dro på tirsdag. Men fysioterapauten til turkameraten hadde ikke anbefalt altfor lang tur nå, så ble topptur til Bitihorn istedetfor. Vil si det var en veldig ålreit nybegynnertopp det óg, selv om jeg ikke har prøvd meg på Rasletind ennå. Var omtrent så bra vær som det får blitt, og utsikten er i en klasse for seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruten din blir den siden som vender mot Valdresflye da? Tok den ruten vi også. Burde kanskje gått opp ved eggen på høyre side; gikk istedet rett opp i selve "hovedløypa" (renna?), ble slitsomt nok mot toppen! Første topptur med slikt utstyr, så hadde vel litt med det å gjøre også..

En lokal kjentmann vi traff på toppen der trodde det var rundt 600 høydemetre fra veien og opp. Kan det stemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lokal kjentmann vi traff på toppen der trodde det var rundt 600 høydemetre fra veien og opp. Kan det stemme?

Båtskardet ligger på rundt 1160 moh, Bitihorn på 1607. Det skulle bli sånn ca 450 høydemeter. Så hvis det var den ruta kjentmannen din mente, har han overdrevet en tanke. :wink:

Normalveien fra nord, fra parkeringen ved Stavkjerni starter på ca 1060, og da nærmer vi oss anslaget til kjentmannen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.