Gå til innhold
  • Bli medlem

Overnatte på topp..


thopet

Anbefalte innlegg

Hvordan mener dere erfarne fjellfolk det ville vært å overnattet på toppen av en 2000-meters topp? Følgende skjer: Været ser ut til å bli positivt godt. Vi er vel muligens i juni/juli... Går det ann?? Er det trygt??

Hilsen Thom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor i all verden skal du ikke kunne ligge der ?

Tordenvær er forholdsvis sjeldent i Norge , så om du legger inn en margin på vindvær, så er vel dette helt greit.En annen ting er å finne gode plasser til telt . En av mine mest minnerike overnattingsturer er på Skagstølsryggen i finvær på sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar turen ikke altfor sent på sommeren, er det jo gode muligheter for forankring i snø. Jeg gjorde dette på Galdhøpiggen i midten av juli 04, og det gikk strøkent! Men husk at snøforholdene varierer. Med unntak av Glittertind og en til (husker ikke navn), som har snøkappe hele året.

Overnatting på topper er helt konge, vedlagte bilde mener jeg illustrerer dette.

Og husk at det ikke nødvendigvis må på 2000-meterne for å få fin utsikt!

post-1018-133474462785_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på Besshø i september, og da møtte vi et ungt par på vei ned. De hadde overnattet i telt på toppen. Sikkert helt fantasisk!

Hvordan er egentlig Besshø? Hvor lang tid bruker du på å gå den? Vurder muligens å ta en tur til sommeren.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal noe til å sove godt på en 2000-metertopp, men det blir sekundært. Jeg har overnattet på Høgdebrotet, Austre Leirungstind, Nordre Svartdalspigg og Nautgardstind. Spesielt Austre Leirungstind ga meg en ubeskrivelig fantastisk opplevelse. Å gni søvnen ut av øya og myse mot Store Knutsholstind, Vesle Knut og Vestre Leirungstind i strålende sol og tindrende klar luft som om det skulle vært en oktoberdag-selv om det var august-ligger trygt plassert innafor "topp 5" blant mine største fjellopplevelser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er egentlig Besshø? Hvor lang tid bruker du på å gå den? Vurder muligens å ta en tur til sommeren.. 8)

En lang motbakke, der du ser toppen nesten hele vein. Det går sti helt opp, selv om den kanskje blir litt utydelig i høyden. Husker ikke helt hvor lang tid vi brukte opp fra Besshø, men tror de regner 7-8 timer t/r. Altså en fin dagstur. Tror du bør drøye til sensommeren, da de sikkert er snø på toppen ganske langt utover. Vi var der i august. Ligger info her:

http://adrenaline.no/vandre/2006/toppraid/index.htm

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ligge godt på en 2000 meter topp, men det er litt avhengig om man klarer å få til jevnt nok underlag osv. Med de heftigste liggeunderlagene med god tykkelse så funker det sikkert veldig bra. Å jevne ut snø som måtte ligger på toppen er jo det enkleste, men da må man ha et liggeunderlag som isolerer godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er egentlig Besshø? Hvor lang tid bruker du på å gå den? Vurder muligens å ta en tur til sommeren.. :lol:

OT dette her, men siden du spør thopet:

Kortest blir det om du går fra Memurubu. Følg stien mot Besseggen til du er kommet opp den første motbakken og er rett nord for høyde 1413. Stien går der over en liten høyde, eller en liten rygg som leder opp mot Besshø. Der forlater du stien og følger denne ryggen rett opp mot Besshø. Lang og småbratt steinrøys. Vi brukte nesten 3 timer opp. Returen kan du f.eks legge mot øst, nedover Brue, og så ta ned mot Bessvatnet eller følge Bessfjellet østover, og ende opp på Bessheim eller Gjendesheim. Eller du kan gå tilbake til Memurubu. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips:

På toppen av Semmeltind har en eller annen tålmodig person ryddet en firkantet overnattingsplass og lagt steinene rundt som ly for vind. Bunnen er jevn og selv den mest kravstore prinsesse kan ligge behagelig der med liggeunderlaget sitt og nyte utsikten.

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Tips:

På toppen av Semmeltind har en eller annen tålmodig person ryddet en firkantet overnattingsplass og lagt steinene rundt som ly for vind. Bunnen er jevn og selv den mest kravstore prinsesse kan ligge behagelig der med liggeunderlaget sitt og nyte utsikten.

:oops:

Morsomt!

En eller annen tålmodig person er faktisk undertegnede som sammen med Anders Dunker jobbet på Spiterstulen sommeren 92. Vi tok Semmeltind som en laang dagstur og på toppen overrasket Anders med toppils og karamellpudding. Nå er jeg litt usikker på hva som gjorde at vi begynte å bygge der oppe, men det var sikkert litt surt, så vi begynte nok å bygge en levegg som vi etterhvert gjorde større. Mye vil ha mer, så det ble det verste prosjektet ut av det hele. Sannsynligvis hadde vi ambisjon om å komme tilbake og overnatte senere på sommeren. Jeg har dessverre ikke vært der siden, og det kan godt hende andre som har besøkt toppen har bygd på den litt i god stil.

I stedet for overnatting på Semmeltind reiste en rekke fra betjeningen på måneskinnstur ved fullmåne noen dager senere. En pulje til Glittertind, en pulje til Store Memurutind (bl.a meg) og en siste til Kyrkja. Planen var at vi skulle signalisere til hverandre med lommelykt ved midnatt og hver hele time fremover. Alle puljene nådde toppene, lyste rundt, men vi kunne ikke se noen av de andre. det var uansett en flott natt i sovepose under åpen himmel på Store Memurutind.

Senere har jeg overnattet i telt på en rekke topper, de mest minneverdige er i skikkelig grisevær på toppen av Høgevarde (Norefjell) der vi holdt på å blåse av hele fjellet og strålende påskevær på Gaustatoppen med vindstille, sol og en vanvittig utsikt - særlig fint på kvelden med alle lysene under seg

Trenger vel ikke utdype at jeg anbefaler å prøve en overnatting på en topp :wink:

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt!

En eller annen tålmodig person er faktisk undertegnede som sammen med Anders Dunker jobbet på Spiterstulen sommeren 92. Vi tok Semmeltind som en laang dagstur og på toppen overrasket Anders med toppils og karamellpudding. Nå er jeg litt usikker på hva som gjorde at vi begynte å bygge der oppe, men det var sikkert litt surt, så vi begynte nok å bygge en levegg som vi etterhvert gjorde større. Mye vil ha mer, så det ble det verste prosjektet ut av det hele. Sannsynligvis hadde vi ambisjon om å komme tilbake og overnatte senere på sommeren. Jeg har dessverre ikke vært der siden, og det kan godt hende andre som har besøkt toppen har bygd på den litt i god stil.

Her er eit bilete av teltplassen, tatt i fjor:

http://dokkeveien.uib.no/frode/fjellturar/visbilete.asp?filnamn=IMG_3906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest PaperCut
Senere har jeg overnattet i telt på en rekke topper, de mest minneverdige er i skikkelig grisevær på toppen av Høgevarde (Norefjell) der vi holdt på å blåse av hele fjellet og strålende påskevær på Gaustatoppen med vindstille, sol og en vanvittig utsikt - særlig fint på kvelden med alle lysene under seg

Jeg låner en gammel tråd jeg :D. Er det noen som har anbefaling til hvor jeg kan plassere teltet på Gaustatoppen? Funderer på å ta en tur nå i helga, men har ikke vurdert å telte der før så jeg kobler ikke hvor det kan passe. I motsetning til Høgevarde er det jo ikke all verdens av plass :D.

Plan B, i tilfelle dårlig plass og/eller vindvær, er å trekke ned på platået. Teltet mitt er nok ikke spesielt tilpasset harde vindforhold og jeg prøver å lære dets begrensning :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan mener dere erfarne fjellfolk det ville vært å overnattet på toppen av en 2000-meters topp? Følgende skjer: Været ser ut til å bli positivt godt. Vi er vel muligens i juni/juli... Går det ann?? Er det trygt??

Hilsen Thom

Ikke noe problem, sov under åpen himmel på Galdhøpiggen for noen år siden. :wink:

Sov like godt der som hjemme. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Bare å ta med seg jervenduken, gassbrenneren, og du har ren luksus! Det anbefales på det varmeste:-D

Jeg tok med fjellduken, brenneren og ganske mye mer. Kom sent opp og ville ikke gå over eggen i mørke. Det var kanskje hell i uhellet, for det ble en heller kald (2C) og våt natt med lite søvn og retur ved første morgengry.

Søndag-Mandag hadde nok vært et bedre alternativ, men jeg måtte tørke sovepose :wink:

Det eneste stedet på toppen man kan telte er rett under toppunktet. Jeg glemte selvfølgelig å ta et bilde av plassen men jeg tror det kan være plass til 2-3 telt på det lille området med grus. Vinden trekker opp langs fjellsiden og i verste fall kan det kanskje bli litt turbulens på plassen :D

Ellers lurer jeg på hvordan folk håndterer passering av eggen i regn eller evt med et tynt snødekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg allikevel var inne opå temaet, noen som vet om det finnes teltbare plasser med tunelltelt på Store Hellstugutinden? Alternativt Glittertind?

Vurderer å gå innover dit nå på fredag ettermiddag, og da blir det uansett telting på vei til eller fra. Ble litt inspirert av denne tråden =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.