Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor i alle dager selger ikke turisthytter gass?


justanothernut

Anbefalte innlegg

Heisan!

For tre år siden oppdaget jeg noe relativt snodig; det var klin umulig å kjøpe gass noe sted når man hadde rotet seg til fjells. Ingen av hyttene jeg var innom i løpet av nesten 7 uker i fjellet hadde gassbokser til salgs. De eneste som hadde hatt gass var hotellet på Finse, men de var utsolgt. Endte med å måtte ta toget til Geilo for å handle der. Relativt dyre gassbokser det :wink:

I år planlegger jeg en laaang tur, der jeg må proviantere underveis. Har spurt hyttene om det er greit at jeg sender en eske med mat dit, og forhørt meg om gass. Og fremdeles har jeg til gode å få et "ja, vi har gass til salgs" som svar. En hytte tilbød seg å handle inn gass for meg, og det er jo snilt.

Men er det virkelig så få turvandrere som rusler rundt med en primus i sekken at det ikke er mulig å få omsatt gassbokser om man hadde tatt inn et brett? Det er jo ikke akkurat utløpsdato på dem?

Hva tror dere andre der ute i turverdenen?

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja...

At salget på hyttene primært er for folk som overnatter der er jeg ikke uenig i, MEN jeg har da gått tom for gass på hytte-til-hytte tur også. Riktignok var det ikke så veldig farlig, bare litt kjedelig med kaldt drikke etterhvert fordi jeg hadde basert meg på primus og ikke termos. Og selvfølgelig var det min feil, for jeg hadde i farten dratt med meg en nesten tom boks hjemmefra.

Men man kan da ikke sammeligne goretex-jakker -eller pulk- og gassbokser :wink: Det er en forskjell på turutstyr og forbruksvarer. Noen hytter selger da både sokker, kompass og andre tur-småting. Jeg mener derfor at det ikke burde være så utrolig rart om de hadde noen gassbokser stående.

Fra et miljøaspekt kan man sikkert argumentere for at jeg burde bytte ut gassbrenneren min med en bensin/parafin-brenner. Men det løser ikke problemet mitt med å gå tom for drivstoff underveis. Tviler på at de samme hyttene som ikke har gassbokser har små kanner med parafin eller miljøbensin til salgs heller... Noen bruker sikkert parafin til oppvarming/belysning man kunne tigge til seg en skvett av, men av de betjente hyttene er dette et fåtall.

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyttevertene er svært lite glad i at man fyrer med primus på rommene pga brannsikkerhet og sikkert også fordi de vil selge maten de tilbyr. Derfor vil de vel ikke akkurat oppmuntre til det ved å selge drivstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ditt eget ansvar å ta med nok drivstoff på turen din. Jeg synes overhodet ikke at DNT-hyttene burde selge gassbokser.

Hvis du tar med bensinprimus kan du mye lettere se hvor mye drivstoff du til enhver tid har igjen. Jeg synes egentlig at DNT-hyttene ikke burde selge noenting på fjellet. Det blir bare unødvendig mye transport på fjellet av det.

Jeg trives best med de små ubetjente hyttene hvor det bare finnes ved og gasskomfyr. I Nord-Norge har vi ikke noe annet enn slike hytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ditt eget ansvar å ta med nok drivstoff på turen din. Jeg synes overhodet ikke at DNT-hyttene burde selge gassbokser.

Hvis du tar med bensinprimus kan du mye lettere se hvor mye drivstoff du til enhver tid har igjen. Jeg synes egentlig at DNT-hyttene ikke burde selge noenting på fjellet. Det blir bare unødvendig mye transport på fjellet av det.

Jeg trives best med de små ubetjente hyttene hvor det bare finnes ved og gasskomfyr. I Nord-Norge har vi ikke noe annet enn slike hytter.

Helt enig, Steggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ditt eget ansvar å ta med nok drivstoff på turen din. Jeg synes overhodet ikke at DNT-hyttene burde selge gassbokser.

Hvis du tar med bensinprimus kan du mye lettere se hvor mye drivstoff du til enhver tid har igjen. Jeg synes egentlig at DNT-hyttene ikke burde selge noenting på fjellet. Det blir bare unødvendig mye transport på fjellet av det.

Jeg trives best med de små ubetjente hyttene hvor det bare finnes ved og gasskomfyr. I Nord-Norge har vi ikke noe annet enn slike hytter.

Jeg er helt enig i at det er mitt ansvar at jeg har med nok drivstoff på tur. Men er ikke helt enig i at DNT-hyttter, eller andre private hytter, ikke burde selge gass. At det ikke selges gass på ubetjente, avsidesliggende hytter grunnet transport etc er jeg enig i. Men de store hyttene som ligger ved vei, der transporten av noen gassbokser i året ikke medfører noen som helst skade, der hadde det jo ikke vært noe problem.

En bensinprimus løser absolutt ingen av problemene med at man ikke får kjøpt drivstoff til fjells. At jeg lettere kan se at jeg går tom for bensin enn gass endrer jo ikke det faktumet at jeg går tom :D

Jeg får ta til etteretning at det tydeligvis er jeg som er rar og annerledes, og pakke sekken ennå litt fullere! En ting er det å få med seg drivstoff, om det er bensin/parafin eller gass, for en ukestur. Men jeg hadde nå tenkt med en tur på nærmere tolv uker, og da blir det fort tungt i sekken om jeg må bære alt fra første dag :roll:

Ellers er det de ubetjente og enkle hyttene som er mine favoritter også, med mindre jeg ligger i telt!

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at det er mitt ansvar at jeg har med nok drivstoff på tur.

Jeg kunne vel godt ha tenkt meg at noen av de største/mest besøkte hyttene hadde gass/renset bensin tilgjengelig. For oss som bor slik at et besøk i Jotunheimen (som et eksempel) krever bruk av fly som transportmiddel, hadde det vært allright å slippe å innom 4-5 bensinstasjoner på veien for å få kjøpt gass/bensin. Alternativet er å dra innom Oslo, og det frister ikke.

Bor selv i Nord-Norge, og har får jeg i alle fall tatt med meg gass/bensin i bussen eller bilen når jeg drar bort...

Jeg trives best med de små ubetjente hyttene hvor det bare finnes ved og gasskomfyr.

I stor grad enig i dette. Den vesle Argalad-hytta like bortenfor Trygvebu kan absolutt anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De store betjente hyttene som frakter inn store mengder øl og vin kunne vel også ha noen gassbokser til salgs. Det vil neppe bety særlig mye for hyttas toltale omsetning Jeg kan tenke meg at grunnen til at gass ikke selges er manglende etterspørsel fra vandrere og kanskje lagringsproblemer. Gass er som kjent brannfarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyttevertene er svært lite glad i at man fyrer med primus på rommene pga brannsikkerhet

Her tror jeg mye av poenget ligger.

I tillegg plikter hyttene seg da til å ha gass tilgjengelig til enhver tid, og må følgelig ha forholdsvis store lagre. Det forutsetter forsvarlig lagring av boksene, det nytter ikke å lagre slike i skapet inntil pipa...

Om hyttene skulle gå tom for gass blir det et problem for gjester som regner med å kunne supplere gass på disse hyttene. Høst/vinter/vår kan det gå på sikkerheten løs om man ikke har nok brennstoff og er for langt unna vei eller andre hytter, eller om været slår seg vrangt. I slike tilfeller kan hyttene som har oppgitt å selge gass stilles til ansvar, noe de tvilsomt er interessert i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Å fyre opp en primus på rommet er brannfarlig, bare det å introdusere tanken er vanvidd.

2. Å antyde at gass ikke er tilgjengelig siden det vil føre til at færre overnatter er søkt. DNT ønsker at flest mulig skal komme seg ut i villmarken.

3. Små gassbeholdere eller flasker med brennstoff oppbevart over tid på selvbetjeningshytter medfører en unødvendig brannfare. Hyttene ligger jo noen ganger litt langt unna nærmeste brannstasjon.

4. (Og her kommer den mest sansynlige årsaken) Selvebetjeningshyttene har tildels store svinn på enkelte varer, la oss si at prisen på en gassbeholder er 250 kroner, det skal ikke mange uærlige sjeler til for at dette blir et tapsprosjekt. Svinnet på sjokolade var forresten så stort at sjokolade ikke føres lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

la oss si at prisen på en gassbeholder er 250 kroner

:evil::lol::lol: Greit at DNT overpriser varene sine, men det får da være grenser. Du har ikke peiling på hva en gassboks koster i butikken, har du vel? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol::lol::lol: Greit at DNT overpriser varene sine, men det får da være grenser. Du har ikke peiling på hva en gassboks koster i butikken, har du vel? :D

Haha, nei, faktisk ikke, jeg bruker multifuel...poenget mitt er fortsatt at pga svinn og brannsikkerhet så bør DNT holde seg til mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, nei, faktisk ikke, jeg bruker multifuel...poenget mitt er fortsatt at pga svinn og brannsikkerhet så bør DNT holde seg til mat.

At det ikke finnes gass på selvbetjente hytter er i og for seg helt fint, med tanke på svinn og bruk av brennere på rommet osv. Men det var de betjente hyttene jeg hadde i tankene...

Nå har jeg kommet frem til at jeg må sende opp mat, men finne buss/transport til nærmeste "bygd" for å kjøpe gassen min. Håper bare at det er mulig å få kjøpt nye gassbokser med gjenger og ikke de gamle punkteringsboksene! Har opplevd det siste, for ikke mer enn tre år siden. Ikke en butikk, av fem stykker på samme øya hadde moderne bokser. Men punkteringsbokser hadde dem! I hopetall! Brennere hadde dem heller ikke...

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal på langtur er uansett ikke gass noen gods mulighet. Bruk en eller annen fuel i stedet.

Joda, jeg er tilhenger av gass egentlig fordi det er praktisk og greit og alltid virker, men det er på turer som varer et par dager. Skal man langt avgårde bør man ikke satse på gass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal på langtur er uansett ikke gass noen gods mulighet. Bruk en eller annen fuel i stedet.

Tror du virkelig at det er lettere å kjøpe sprit, parafin eller miljøbensin på turisthyttene? Jeg har planer om å tusle rundt i 12 uker, og da får jeg ikke med meg nok drivstoff i sekken uansett hva jeg velger! Eller det er vel mulig jeg kunne fått med nok drivstoff om jeg droppet telt og mat og sånt, eller bærer altfor tungt, men det er jo ikke noe fornuftig alternativ.

Har innsett at jeg må kjøpe gass underveis, og at jeg må finne måter å komme meg inn til tettsteder for å gjøre det!

Og du har rett i at jeg foretrekker gass fordi det er rent, enkelt og lettvint. Får vi bare i gang en resirkulereingsordning på gassbokser blir det ikke så ille miljømessig heller :D

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Jeg skulle tro, at du har størst mulighet for å finne tennveske/parafin/lampeolje både på betjente - selvbetjente - ubetjente hytter og på bygda, bensinstajoner mv., hvor du kommer frem.

Det er ikke til salgs på hyttene, men finnes på en del hytter (u)regelmessigt i vedskjulet eller annen rar plass til parafinlamper, optenning av oppsynet sin grill mv.

Hvis du tar et skvip - ikke det hele- og legger passende kr. i boksen, skulle det vel være OK!?

På langtur ville jeg selv IKKE bruke gass pgr. av volumen- og tomboks problemene og ymse kompatiblitet mellem bokser - gjenger - punkteringsbokse mm.

Jeg bruker Nova multifuel med fritidsparafin/tennveske/luktfri parafin. bl.a fordi jeg anser parafin som en god del sikrere i telt - og i det hele tatt - enn den direkte explosjonsfarlige bensin! Men det er mange her jo uenige i. Men jeg er opvokst med primus i båt, hvor du av prinsipp unngår bensin til slike formål.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

På langtur ville jeg selv IKKE bruke gass pgr. av volumen- og tomboks problemene og ymse kompatiblitet mellem bokser - gjenger - punkteringsbokse mm.

Hilsen Elgen

Plassen i sekken er ikke problemet mitt foreløpig, det er vekten som er pyton! Men som du sier kan problemet med kompatible bokser kanskje bli litt kjedelig. Men jeg har ikke noen veldig streng tidsplan jeg må følge, så om jeg må bruke en dag på å busse til og fra en turisthytte for å få tak i gass kan jeg finne meg i det. Skulle selvfølgelig ønske jeg slapp, men det er en annen sak.

Vektmessig er jeg ikke helt sikker på hva som lønner seg. Gassbrennere veier jo som kjent MYE mindre enn en multifuelbrenner, og to gassbokser blir jo ikke mer enn litt over kiloen. Hadde jo vært morsomt å se hvor linjene møtes på en graf som viser vekt og brennetid (eller mengde kokt vann) på de forskjellige alternativene. Når lønner det seg med gass og når med multifuel.

Skal ikke bruke brenner til annet enn mat, dvs null teltvarming...

For min del har valget falt på gass og gassbrenner, selvom det kan bli problematisk med gassboksinnkjøp underveis! Så får jeg bare stå for det :)

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gass er enkelt og greit, så du har gjort et bra valg - særlig hvis du ikke er vant til å bruke multifuelbrennere. Men få tak i en vindskjerm ( eller ha med deg noe aluminiumspapir som du kan brette rundt) - og ha lokk på når du koker mat. Slik sløser du minst mulig på varmeenergien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler på ingen måte at jeg har valgt feil :evil:

Så at i dag har de fått den nye brenneren fra Primus på XXL. Den veier litt mer enn den lille brenneren jeg har i dag, men den skal vistnok bruker mye mindre gass. Om jeg må drasse på en masse bokser, men kan klare meg med betydelig færre med en litt tyngre brenner er det jo ikke dumt å tenke over.

I dag veier brenneroppsettet mitt:

Primus Micron brenner: 96 gram

Primus Litech panne: 268 gram

Primus Liteck kjelesett: 240 gram

Fot til boksen: 25 gram

Totalvekt: 629 gram

Primus ETA Power EF med brenner, vindskjerm, kjele med varmeveksler, håndtak og stekpanne:

Totalvekt: 830 gram

Det gir en vektforskjell på 200 gram det. Og i følge Primus selv kan gassforbruket nesten halveres, så da gir det jo fort gevinst om jeg må ha med gass for minimum 3 uker av gangen...

Noe å tenke på! Akkurat som om jeg ikke har brukt nok penger på denne turen fra før...!

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.