Gå til innhold
  • Bli medlem

Parkering på Valdresflya (løst)


Mayhassen

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvor jeg skal parkere hvis jeg skal innover Leirungsdalen?

Styrer og pakker nå, planer om å kjøre oppover imorra så det hadde vært fint med et svar ikveld.

Ser på kartet at det er rasteplass/info rett øst for Raudhamran, er det brøytet her?

Eller kan jeg bare ta null hensyn og parkere oppi brøytekanten langs veien et sted hvor det passer meg best uten å risikere bortauing/knust bil av plog etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 6 år senere...

Hvorfor skulle man evt få trøbbel, det er vel ikke parkerings forbudt langs riksveg 51 over flya?!

 

Det er ikke sikkert Mayhassen frekventerte fjellheimen like mye på den tiden og som god fjellmann (-person?) undersøkte han forholdene på forhånd. På våren har det vel også en tendens til å hope seg litt opp langs, og delvis i, veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veien over Flya forkjørsveg? Det er jo avgjørende for om det er lov å ta i bruk noe av selve vegbanen til parkering. Vegtrafikkloven §17 punkt 3.:  "På forkjørsveg med høyere fartsgrense enn 50 km i timen er det forbudt å parkere på kjørebanen."

 

Hvis jeg ikke husker feil så defineres kjørebanen som veien helt ut til kantlinja. Her brukes ordet vegbanen. Jeg vet faktisk ikke om det er det samme, eller om det betyr hele veien medberegnet vegskulderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veien over Flya forkjørsveg? Det er jo avgjørende for om det er lov å ta i bruk noe av selve vegbanen til parkering. Vegtrafikkloven §17 punkt 3.:  "På forkjørsveg med høyere fartsgrense enn 50 km i timen er det forbudt å parkere på kjørebanen."

 

Hvis jeg ikke husker feil så defineres kjørebanen som veien helt ut til kantlinja. Her brukes ordet vegbanen. Jeg vet faktisk ikke om det er det samme, eller om det betyr hele veien medberegnet vegskulderen.

 

Kan nå bekrefte at Rv 51 over Valdresflya er forkjørsveg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sommeren er det jo nok av parkeringsplasser på lommer langs veien, og ingen problem å finne parkering helt utenfor veibanen. Når det er snø og brøytekanter så er det et område på toppen av Flya, noen hundre meter på hver side av Vandrerhjemmet, hvor det er merket parkering forbudt. Det blir skrevet ut bøter mellom disse skiltene. Det så jeg selv i vår..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.