Gå til innhold
  • Bli medlem

Topptur Store Skredahøe (2004 moh) den 21. April 2007


askogvoll

Anbefalte innlegg

Etter å ha opplevd det beste været en kunne ønske seg på Nubb-tindene bare en uke tidligere, var det nesten litt optimistisk å ønske seg noe pent vær. Disse tankene kan jo ha grunn i at jeg opplevde en halv time med vindstille vær i løpet av en uke på Ørland i mellomtiden. Skredahøe ligger på Dovre, så dette ble min tredje tur til Moskusen sitt rike dette året. Vi kjører sent fra Trondheim på fredagen, og er først på Hjerkinn klokken 21.45 på fredagen. Temperaturmåleren i bilen sier minus 6 grader, noe som ikke er så altfor ille. Går innover på veien mot snøheim, og slår opp teltet klokken 22.30 ved Snøheim 9 skiltet. Været er noe overskyet og det er snøflukser i luften når vi legger oss.

Lørdagsmorgen gir meg den største overraskelsen jeg kunne ønskt meg. Værmeldingen sa at det skulle være skyet vær denne dagen, men det er blå himmel og ikke en sky på himmelen (se bilder under). Vi går innover veien til skytefeltet, og tar til venstre mot Maribue 4 kilometer før Snøheim. Til opplysning for andre som tenker seg turer i det samme området, så råder jeg dere til å ta med sykkel. (Må innrømme at det var ganske drøyt å gå de 15 kilometrene til Maribue til fots på en fullt brukbar vei til sykkel). Eneste positive med å gå var at vi oppdaget en moskusflokk på ni dyr, 3 kilometer før Maribue.

Kommer til Maribue klokken 12.00, hvor at det smeltes vann før turen bærer videre innover i fjellområdet. Følger ruten som vist på GPS'trackeren min. Ifra Maribue gikk vi på ski helt opp til siste biten på Skredahøe, hvor det ble byttet om til Stegjern. Eneste bekymringen vi hadde var mellom 10 - 15 høydemeter før toppen grunnet et 20 cm tykt pudderlag som hadde lagt seg på skaren på det bratteste området. Det var og to store skavler opp henget til toppen hvor at jeg la traseen midt i mellom.

Det blåser noe surt på toppen, men jeg rekker å ta en del bilder, hvor at utsikten imponerer meg. Dette hvor jeg ser sørover mot Gråhø, ser skitrekket på Dombås i øst, Rondane kan også pekes ut, osv... Kjenner samtidig at vinden øker mens jeg er på toppen, og ser at det blir stadig mer disig luft mot sørvest.

Overnatter på Maribue, og våkner opp til snøbyer og 2 - 3 kilometer sikt. Går tilbake til Hjerkinn, og begynner allerede å tenke på neste mål på vei tilbake. Skal tilbake helgen fra 4 til 6 mai og ta den Store Svånåtinden, Nørdre Svånåtinden og Store Langvasstinden om det passer med mitt trange tidsskjema ;-)

post-2512-133474461414_thumb.jpg

post-2512-13347446143_thumb.jpg

post-2512-133474461444_thumb.jpg

post-2512-133474461458_thumb.jpg

post-2512-133474461472_thumb.jpg

post-2512-133474461485_thumb.jpg

post-2512-133474461499_thumb.jpg

post-2512-13347446151_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ifra Maribue gikk vi på ski helt opp til siste biten på Skredahøe, hvor det ble byttet om til Stegjern. Eneste bekymringen vi hadde var mellom 10 - 15 høydemeter før toppen grunnet et 20 cm tykt pudderlag som hadde lagt seg på skaren på det bratteste området.

Litt pirk, men toppen heter vel bare Skredahøe, ikke Store Skredahøe.

Og er det ikke litt overkill med stegjern på Skredahøe ad normalvegen'a? :wink:

For det blir vel bare enklere med ski de siste metrene med 20 cm snø oppå isen/skaren?

Var dere bortom Maribu forresten?

Står ikke den åpen for alle?

Noen som vet hvilke "fasiliteter" den huser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge boken "Norske Fjelltopper over 2000 meter" av Glittertind forlag, så heter den Store Skredahøe, men det ligger sikkert noen lokale varianter :wink:

Vi overnattet på Maribu. Den har en køyseng, et bord og fire stoler. Den har vedovn, hvor at det lå igjen to sekker med ved etter vinteren. Det er også en utedo noen meter utenfor hytten. Dette er en tidligere Ops-hytte til forsvaret, men som har blitt pensjonert siden Ivan i øst ikke er av noen stor trussel... Grei plass til trening til å ta imot fienden i et kanaliserende lende.. :wink:

Jeg hadde noen glatte sko, og siden det var is-skare på veg mot toppen så var de ikke noen "over-kill" med stegjern synes jeg. Men men, "better safe then sorry" :P

Du blir ikke med på bestigning av den Store Langvasstinden om to uker da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge boken "Norske Fjelltopper over 2000 meter" av Glittertind forlag, så heter den Store Skredahøe...

Jeg hadde noen glatte sko, og siden det var is-skare på veg mot toppen så var de ikke noen "over-kill" med stegjern synes jeg. Men men, "better safe then sorry"

Du blir ikke med på bestigning av den Store Langvasstinden om to uker da?

OK, somla bort boka mi jeg, finner den bare ikke igjen noe sted! Kan jeg ha forlagt den i ei lomme kanskje? :wink:

Ja, disse navnene... De varierer fra kart til kart, fra bok til bok. Så godt mulig Store er riktig lell.

Takker for invitten, men om to uker har vi allerede andre turplaner. Hvor? Hmmm - kommer vel en rapport tenker jeg... :wink:

Men god tur da - vi ser fram til rapporten din! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult bilde av deg på vei ned.

Drøyt å gå 15km på grusvei da, husker jeg selv gikk på veien inn til Glitterheim på kun 8km, stadig forbipassert av syklister, ikke tøft det :wink:

Tok du ingen bilder av dyra da?[/quote

Moskusen stod for langt unna til at det var mulig å få tatt skikkelige bilder av dem, om jeg hadde hatt en god linse hadde det nok blitt bilder 8) .. Det var ingen som passerte oss på sykkel innover på Hjerkinn, heldigvis..

Alex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.