Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus Nova eller MSR XGK EX?


samsam

Anbefalte innlegg

Hei.

Har et Trangia stormkjøkken men ønsker å bytte ut rødspritbrenneren med en multifuel..

Lurer derfor da på om noen har erfaringer med Optimus Nova`en som passer til Trangia?

Er denne et godt valg, eller bør jeg heller gå for MSR XGK EX, og bare bruke grytene jeg har fra før?

Flott om noen som har erfaring med en eller begge av disse brennerene kan komme med tips! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MSR XGK omtales ofte som "ekspedisjonsbrenner" antagelig p.g.a. pålitelighet og effekt. Det man skal være klar over er at den har effektregulering av typen av/på, dvs. fin til snøsmelting, men uegnet til putrekoking. Jeg tror derfor at du er best tjent med Nova eller Omnifuel. Nova får du i en egen utførelse for montering i Trangia stormkjøkken. MSR XGK tror jeg du vil få problemer med å få til å passe i stormkjøkkenet, men jeg kan ta feil her.

Selv har jeg Nova og er meget godt fornøyd med den, men Nova eller Omnifuel blir vel hipp som happ når det kommer til praktisk bruk. Grunnen til at jeg endte opp med Nova var at jeg fikk den til halv pris på en av Oslo Sportslagers salgsdager ifjor, kanskje kan du finne den på salg hos dem i løpet av våren, følg med på nettsidene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ene er vel like ille som det andre

:shock:

Tror jeg ville valgt Novaen, og så bytta alle pakningene.

Selv ville jeg brukt noe helt anna. Jeg er og blir ikke glad i disse slangebrennerne.

Driver forrøvrig på å "rekonstruerer" en "Kap Ardic" Blir av type "FrancenKap"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så nøye hva primussen heter, bare den ikke har slange.

Hvorfor bytte pakninger?

Jo:

Primus og Optimus klarer ikke å holde seg til nitrillgummi.

Hoveddelen av slangeprimusene (Novaen er værsting her) leveres med vanlige gummipakninger.

Gummi+benin, parafin eller diesel= No Good at all.

Mener dette også gjelder for gass, uten å vite det for sikkert.

Det jeg vet, er at min lokale marina leverer pakninger for gassutstyr (Campingvogn, båt etc)

Disse pakningene tåler bensin og diesel.

I tillegg har jeg noen løpemeter Nitrille i forskjellige tykkelser, og noe Neoprene (fint som pumpepakning)

Forøvrig er lærpakninger til pumpe det jeg foretrekker ( Gamle handvesker, støvletter etc. lever farlig)

Jeg har hatt full fyr i en slangeprimus (riktignok hverken MSR, NOva eller primus) fordi pakningene ikke tålte bruk.

Holdt på å bli teltløs.

Blei nybarbert og nyklippet.

Har etter det vært serdeles sjepisk til slange.

Skjønner heller ikke vektargumentet, i og med at en god del bruker Trangia eller ymse monteringsplater osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har et Trangia stormkjøkken men ønsker å bytte ut rødspritbrenneren med en multifuel..

Lurer derfor da på om noen har erfaringer med Optimus Nova`en som passer til Trangia?

Er denne et godt valg, eller bør jeg heller gå for MSR XGK EX, og bare bruke grytene jeg har fra før?

Flott om noen som har erfaring med en eller begge av disse brennerene kan komme med tips! :D

Måtte finlese litt, og leser mellom linjene at du har godt forhold til xgk. Du kan faktisk få xgk inn i Trangia.

se på: http://www.fjallklubben.org/stockholm/kok.html

Jeg er fortsatt kjempefornøyd med Novaen, og har ikke byttet en pakning på de 5 år (eller hva det har blitt) jeg har hatt den. Nå har det nærmest gått litt sport i å se hva den klarer uten vedlikehold. (smører hurtigkoblinga en gang i året ellers blir den ubehagelig tung).

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Novaen passer helt greit til Trangia. Husker jeg køla litt med adapteren jeg måtte kjøpe i tillegg, men dette skyltes nok sikkert mine egne 10 gulrøtter....

Det er litt problemer med stekepannen på vinteren da denne kommer litt høyt opp i forhold til kasserollene som stikker litt dypere. Stekepanne blir rett og slett ikke varm nok??? Når du sitter med stekepanne skjønner du dette veldig lett, og du vil antagelig fort stille spørsmålet; hva har konstruksjonsingeniørene tenkt her??? Jeg pleier å steke kjøtt o.l. i en stor teflon kasserolle, det går helt greit, vi er som regel ikke flere enn 2 som skal dele på den og det blir det ikke så mye mat av. Jeg spurte på forumet om noen hadde noen enkel løsning på dette, fikk ikke andre svar enn at andre hadde samme erfaring.

Jeg forsøkte andre brennstoffer i begynnelsen, IKKE GJØR det, hold deg til ren bensin. Men dette har du antagelig lest 1mill ganger allerede....

Ellers; regn med litt prøving og feiling i begynnelsen. Min erfaring er at Novaen fungerer bra når jeg følger bruksanvisningen til punkt å prikke. Og det er jo ikke mere enn forlangt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen (er ny her)

Ser at enkelte butikker selger rep. sett til Nova brenneren. Noen som vet om disse settene har Nitril pakninger? Har selv en Nova og er litt bekymret, er det forresten mulig å se hvilken gummi kvalitet jeg har i min brenner?

Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Novaen passer helt greit til Trangia. Husker jeg køla litt med adapteren jeg måtte kjøpe i tillegg, men dette skyltes nok sikkert mine egne 10 gulrøtter....

Det er litt problemer med stekepannen på vinteren da denne kommer litt høyt opp i forhold til kasserollene som stikker litt dypere. Stekepanne blir rett og slett ikke varm nok??? Når du sitter med stekepanne skjønner du dette veldig lett, og du vil antagelig fort stille spørsmålet; hva har konstruksjonsingeniørene tenkt her??? Jeg pleier å steke kjøtt o.l. i en stor teflon kasserolle, det går helt greit, vi er som regel ikke flere enn 2 som skal dele på den og det blir det ikke så mye mat av. Jeg spurte på forumet om noen hadde noen enkel løsning på dette, fikk ikke andre svar enn at andre hadde samme erfaring.

Jeg forsøkte andre brennstoffer i begynnelsen, IKKE GJØR det, hold deg til ren bensin. Men dette har du antagelig lest 1mill ganger allerede....

Ellers; regn med litt prøving og feiling i begynnelsen. Min erfaring er at Novaen fungerer bra når jeg følger bruksanvisningen til punkt å prikke. Og det er jo ikke mere enn forlangt 8)

Så et eller annet sted noen som hadde en adapter som hevet Trangias spritbrenner (5 cm?) ved steking. Så ut som et triangel av blikk.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.