Gå til innhold
  • Bli medlem

Sliter med jakkevalg til NPL-tur...


Kristin

Anbefalte innlegg

Er usikker på hva jeg skal ha med av ytterbekledning. Skal jeg drasse på Bergansanorakken ( som jeg nesten ikke bruker, kun hvis det er skikkelig snøvær)

Eller skal jeg satse på en skalljakke (goretex sykkeljakke)?

Jeg kommer til å ha med dunjakka uansett, og så bruker jeg vindposen ( Helsport som har armer og hette ) utenpå jakke og sekk hvis det striregner. Jeg kan også ha dunjakka under goretexen hvis det blir kaldt.

Siden jeg skal bære på telt, kokeutstyr, proviant osv. vil jeg skjære ned mest mulig.

Kom gjerne med mange tips om hvordan jeg kan kutte vekta, skal ihvertfall ikke over 25 kg! Helst ned mot 20tallet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer på å gå langtur senere i sommer, men jeg tenker sekk på max 12-13kg inkl telt, kokeutstyr etc. Proviant kommer i tillegg.

Så lenge du har med dunjakke trenger du ikke så mye mer en super tynn goretex paclite (evt annen superlett regnjakke) og eventuelt en softshelljakke eller vindjakke. Pass på en vanntett bag til sovepose og dunjakke i tilfelle det regner veeldig mye. Ellers kan det bli et kaldt konsept. Ellers bør du velge lite og lett 1-mannstelt (alt. 1-kvinnestelt), dunpose, lett liggeunderlag, gassbrenner av type pocketrocket/crux, og mye tørr real eller tilsvarende mat - helst hjemmelaget så klart :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du tar for lett på myggproblematikken, og ville absolutt kuttet ut dunjakken mot en trelags Gore-tex jakke. Det er det eneste som duger mot myggen. Dun er for vinterbruk, og om du fryser ville jeg heller satset på den vindsekken du har på kveldene...

Pocketrocket med gass er fine greier, og den har jeg brukt svært mye selv. Kokeutstyr blir da ikke mange grammene, kun 1 kjele og pocketrocket og gass og en thermosflaske (?)og thermokopp kanskje.

Hvilket telt har du? Her er det mye fint under 2 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Hilleberg Nallo 2-manns som jeg mener veier 2,1 kg. Det er så romslig og fint at jeg unner meg den luksusen:) Tar også med et stort liggeunderlag. Vil ligge godt om nettene siden jeg skal gå langt og lenge.

Gassbrenneren min er ganske liten, Primus Gravity, den går inni kjelen. I tillegg tar jeg med en liten teflonpanne (lokk).

Når det gjelder jakke og mygg: goretexjakka (1-lags skalljakke ) mi skal vel klare å holde myggen unna? Jeg kan også ha dunjakka under hvis jeg blir frysen.

Tips meg gjerne om myggmidler som fungerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myggmiddel: Sjekk tråden https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=5528&highlight=myggmiddel

Primært så se etter DEET. Det er noe giftige greier som funker mot mygg. Smør det på, og se når myggen lander og døøøør! :)

I Norge er det maks 20%, og det er sikkert ikke uten grunn at mygga dør og at det er maksgrenser for det.

1 lags Goretex mot mygg høres ikke godt nok ut nei, men har du et par lag ull i tillegg under så hjelper det jo. Min erfaring er at myggen stikker der jakken ligger tett i mot kroppen. F.eks. skulder (ved sekken) og magebelte...

Tror den største utfordringen på den årstiden kan bli fukt fukt og atter fukt, og ikke kulde. Kan jo selvsagt bli heldig også. Derfor sjekk rundt forbi før du skal gå, hvor det ligger åpne buer og hytter. Det er haugevis av dem - statskog, jeger og fiskeforeninger osv, samt andre private åpne buer åpen til allment bruk. Kan bli svært verdifullt når du står der med alt vått! Så du det programmet med Lars Monsen på Finnmarksvidda? Tror det gikk i fjor. Det regnet nesten i 2 måneder om jeg ikke husker helt feil.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er det maks 20%, og det er sikkert ikke uten grunn at mygga dør og at det er maksgrenser for det.

Det er det, jeg kjøpte myggmiddel med 60% eller 80% DEET i Nord-Thailand for et par år siden siden jeg skulle være ganske lenge i områder hvor det er to stygge malariavarianter. Ble fort kvalm og svimmel og hovnet opp da jeg fikk det på huden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er varmt og en svetter som en tulling er det helt forjævelig med mere enn 40% DEET. Men på kveldstid sammen med fiskestanga går det greit å hive på en 60%.

Blir fremdeles kvalm av å tenke på lukta fra klærne når en pakket ut ett par dager etter turen :?:

Alternativt kan du bruke heldekkendes klær så slipper du å smøre på f***skapet, eller enkelt å greit å ta med en pakke allergipiller, fjerner ev.t. kløe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.