Gå til innhold
  • Bli medlem

Grensemarsjen


aker

Anbefalte innlegg

Annonse

Flott :P, har du mulighet til å gi noen tips på passende dagsetapper, etc.?

Vi er 2 soldater ved Grensevakten GSV og kommer til å få tilgang på overnatting på grensestasjonene.

Alle tips er velkomne! :P

I første omgang har vi 7-8 dager til disp.

- Aker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja - Det vanligste er vel å begynne ved treriksrøysa og gå mot grense jakobselv.

Begynnelsen er stort sett myrete desverre - så ikke planlegg å gå volsomt langt første dagen. Ellers er svanvik fin å gå langs. Rundt skogfoss er det helvette - mye opp og ned og myr. Men fult levelig.

Korpfjellområdet er myr igjen og grensejakobselv (fra grensemerke 354) er glimrende.

Jeg gikk den på 6 dager. Mye kommer ann på om dere skal gå ved grensa eller i bakområdet. Ofte kan det være greit å gå der grensejegerne har sine stier. Der er det stort sett lagt opp til at det skal gås.

Det jeg husker best er at de siste 6-7 milene var lett og grei (litt myr i begynnelsen) men de brukte jeg 2 dager på.

Ellers får dere bare spørre om dere lurer på mer....

Var forsåvidt på grense jakobselv året 04=)

Pål Chr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså gammel IHR-grensejeger! Ikke dumt.

Ja, vi skal også gå den fra syd mot nord. Har tenkt å gå et stykke allerede første dagen. Men vi får se.

Et helvette rundt skogfoss? Tenker du på Elvenes-teig kanskje? Der er det forholdsvis tøft, men viste ikke at det var det rundt skogfoss også..

Tror det er slikt at det er en bestemt rute en må gå for å få grensemarsjen godkjent, der en god del mil er langs patruljestier.

Takk for svaret :P

- Aker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var svært sivil da jeg gjorde det - men gikk vel med en slags blanding. 90 liter sekk og jervenduk=) Nå overnattet jeg ikke på grensestasjonene heller da.

Dere får legge opp til å nå stranda på en lørdag så får dere litt selvskap=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Så vidt jeg har funnet ut er det en helåraktivitet. Jeg skal finne ut så mye som mulig, så fort som mulig(har nemlig funnet ut hvem som kan mest om dette nå, skal prate med han i løpet av kort tid).

Det er ingen organisert marsj, dermed heller ingen påmelding. Jeg har en liten mistanke om at den er beregnet på soldater, men skal sjekke det opp. Det samme gjelder reglene for å få den godkjent.

Det er kun snakk om en avstand av 4,5 km(sjekket det opp i dag) mellom bilvei og treriksrøysa.

- Aker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk denne i 1993. Hadde planer om å gå hele på en tur med pinglet ut ved Elvenes. Startet fra Treriksrøysa og gikk 3 dager til Elvenes. Med dobbeltsidig vannblemme og kort vei til GSV ble det slik. Neste etappe fra Elvenes 2 dager til Grense Jakobselv. Jeg overnattet på stasjonene og gikk alltid nærmest grensa. Mener å huske det var noen "halvøyer" som var slitsomme. Gikk i militær utrustning.

Rent teknisk var det ingen vanskeligheter slik jeg husker det. En plass på "fjellet" før Elvenes var det vel lagt ut et tau ned en skrent. Husker jeg gikk der i mørket å rota.

På den tiden var det et befal på GSV som administrerte 196-klubben. Var det ikke også slik at det var forskjellige grader av utmerkelse avhengig av hvor mange ganger en hadde gått?

Grensemarsjen er en fantastisk flott tur i et område som er spekket med historie og kritiske episoder. Bare synd den er så fryktelig langt unna.

Håper ikke myggen blir altfor stor, og pass dere for bjørnen. :)

God tur !

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket litt opp ang. Grensemarsjen.

- Det er nok ingen organisert arrangering av turen.

- For å få godkjent Grensemarsj må en være tilknyttet Grensevakten GSV militært.

- Turen har en total lengde på langt over 220 km

- For å få "godkjent" skal en gå hele grenselinja på et kalenderår.

- Rekorden er hittil 4 dager(mulig noen bedre, men har ikke hørt om det)

Til Ranglefanten:

Artig å høre din versjon. :wink: Du gikk ganske radig forstår jeg, med tanke på at du klarte den på 5 døgn.

Vet ikke hvordan det er med antall ganger gått.

Skal passe oss for både bjørn og mygg ja! :D

- Aker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tjenestegjorde ved Skogfoss grensestasjon 05/06. Jeg fikk aldri gått grensemarsjen i tjeneste fordi vi aldri fikk tid, men den skal gjennomføres før eller senere!

Jeg kommer sikkert til å ta denne turen om vinteren da turen blir ekstremt mye lettere siden man kan gå på isen og oppkjørte skuterspor med ski. Jeg husker et området som var 3 mil på elven (på ski) og ca. 7 mil til fots langs stier på land (sommeren). Så det er mye å spare! Så har du mygg (mye mygg, større enn du aldri har opplevd), uendelige områder med myr og "omveier" rundt gedigne bukter.

Grensemarsjen er en tur som følger grensen, dvs. patruljestier langs Pasvik elven og grensen videre mot IHR og gjelder hele året. Legger man turen til bakområdet blir ikke dette den tradisjonelle grensemarsjen.

Dette er en utrolig tur, rett og slett fordi naturen er fenomenal. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.