Gå til innhold
  • Bli medlem

Transport av Ally på biltak.


nokah

Anbefalte innlegg

Meiner at eg har sett ein tråd om dette emnet tidligere, men er ikkje i stand til å finne det igjen no...

Er det nokon som har erfaring med å transportere ein ferdigbygd Ally på taket av bilen? Tenker da på takbøyler enten med kano-/kajakkstativ, eller berre liggande på takbøylene.

Bør ein i tilfelle feste den med tau både framme og bak til feks støtfangere i tillegg til stropper rundt kanoen og takbøyler?

Korleis oppfører den seg i fart?

Vil jo tru at det er ein fordel å polstre takbøylene med eit eller anna dersom den skal ligge rett på dei.

nokah

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har transportert ally mye på biltaket, men stort sett relativt korte strekninger i moderat fart. Har festet den opp ned på takgrind med vanlige jekkestropper, og det har fungert bra. Men viktig å ikke stramme for hardt. Som du nevner er det lurt å polstre litt ettersom takgrinda sliter på kanoduken. På lange strekninger foretrekker jeg å pakke den i bilen. Både pga slitasje på duken og for å bruke mindre drivstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ikke noe problem å transportere Allyen ferdig... Festes med jekkstropp.

Min ligger ferdigbygd stort sett hele sommeren, klar til å brukes på kort varsel.. :wink:

Tror nok jeg ville pakke den inni bilen ved lange transportetapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen erfaring med ally kano, men ser for meg senarioet der du kjører på motorveien med denne lette kanoen av duk og stenger, ikke ulik konstruksjoen på gamle flyvinger. Tenker meg da at du ett eller annet vis får løft i kanoen og vrenger den av taket.

Sikkert bare min skeptiske tanke.. har som dagt ingen erfaring på området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Det vil nok berre bli kortere turer i nærområdet som er aktuelt med kanoen på taket, men sånn som eg forstår det så er det ikkje behov for å feste den meir enn med jekkestropper over kanoen og i takbøyler...

Trur nok at kanoen vil bli liggende ferdigbygd det meste av sommaren for å kunne ta kortere turer i nærområdet meir på sparket. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt erfaring med transport av Ally-kano på taket. Jeg legger kanoen med bunnen i været, og bruker 2 reimer over kanoen på takgrinda, og et tau fra begge ender og til slepepunktene på bilen. Da ligger den støtt både i 80 og 90 km/t. Kjørte en gang foran en kamerat som fraktet en 18 fots Ally DR liggende med bunnen ned på taket. Når hastigheten økte, løftet baugen seg, for meg så det ut som opptil en meter. Det gikk bra i 45 mil, men så stygt ut. Derfor, bruk et minutt eller to til å feste endene også, i hvert fall hvis du skal kjøre i mer enn 50 - 60 km/t.

Et annet forhold er at diselforbruket på min bil øker fra 0.45 til 0.7 - 0.8 l/pr. mil i 80 km/t med en kano på taket. I disse CO2-kvote tider er det enda et godt argument for å kjøpe sammenleggbar kano! Derfor er det en god ide å gjøre slik som du tenker, å bare kjøre kortere strekninger med kanoen oppslått på taket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Har kjørt min Ally opp ned på biltaket i mange måneder tilsammen, bruker spesialbrakettene fra Thule.

Bruker ikke stropper med jekkefuksjon, kun de medfølgende eller lignende.

Tar normalt ikke andre hensyn enn fartsgrensene,men har noen ganger i sterk vind opplevd det ubehagelig og kjørt noe saktere.

Viktig å ha lengst mulig mellom festepunktene, dette er et problem på mange moderne biler.

Sverger av mange årsaker til stasjonsvogner, men på de fleste nyere har du ikke mulighet til å feste langt fram ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min bil kan jeg ikke flytte lastebøylene - de står der de står :)

Jeg foretrekker å sikre frontenden med hanefot (ett tau på skrå til hver side av bilen). For min bil er det greieste å åpne panseret, feste en kort taustump gjennom enelleranen åpning i chassiset på et sted der tau ikke kan vikle seg inn i viftereim eller lignende, og så lukke panseret med taustumpen eller hengende ut. Disse lager jeg små løkker på (10 cm). Det ser litt corny ut, men med slike løkker stikkende ut ved hvert hjørne av panseret så er det kjapt å feste fronten på kanoen med en taustump.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går fint det, har lagt den oppned så den ligger stødig et par lastestropper på takstativet og har også hat en liten taustump foran og bak inn til lastestaivet for å låse den. Har aldri hat noe problemer men kan kjene at det drar lit om det er lit vind. Ville kansje vert lit skeptisk på motorveien i 100 km/t men utover det sparer du mye tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har selv sett en Ally som har fått knekk i rørene av å ligge på tak i fart. Få så stor avstand som mulig mellom takgrindene for ikke å få for stor belastning. Det har en tendens til å bli langt fra baugen til fremre takgrind. Dette gjør også at mer lufttrykk kommer oppå den velvede kanoen. Det kan derfor lønne seg å skyve den litt bakover.

Min regel er at jeg ikke kjører fortere enn 60 med den på taket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min bil kan jeg ikke flytte lastebøylene - de står der de står :)

Jeg foretrekker å sikre frontenden med hanefot (ett tau på skrå til hver side av bilen). For min bil er det greieste å åpne panseret, feste en kort taustump gjennom enelleranen åpning i chassiset på et sted der tau ikke kan vikle seg inn i viftereim eller lignende, og så lukke panseret med taustumpen eller hengende ut. Disse lager jeg små løkker på (10 cm). Det ser litt corny ut, men med slike løkker stikkende ut ved hvert hjørne av panseret så er det kjapt å feste fronten på kanoen med en taustump.

Damn!

Lurt.net .... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.