Gå til innhold
  • Bli medlem

Sammenleggbart kokekar?


jankj

Anbefalte innlegg

En "vill" ide jeg har fått: Finnes det sammenleggbare "sammenkrøllbare" kokekar?

Jeg ser for meg en slags pose man kan koke i / smelte snø i? Litt guffent til matlaging kanskje (vanskelig rengjøring?), men burde være kurant så lenge man begrenser seg til vannvarming og snøsmelting?

Jeg vet at du kan koke vann i papir, men dette er mest som en morsom fysikkdemonstrasjon - jeg har i hvert fall aldri hørt om noen som drar på fjelltur med en papirbunke som kokekar...

Jankj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har faktisk også fundert litt på dette, hadde vært realt med en slags pose som kan henges over bål (altså ikke i flammene men over) eller primusen for å smelte snø, en er helt tett og tåler flammer og sterke temperaturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tanke.

Hva slags matriale ser dere den for dere i?

Aluminium ville neppe tåle så mye bruk.

jeg tenkte mest på noe mykt folielignende materiale, men er ikke helt sikker på om det finnes materialer på markedet som er så bevegelig at det kan formes som en slags pose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en spennende artikkel det der, men han fikk det ikke helt til...

Jeg kom over en artikkel som omhandlet dette i "Friluftsliv - året rundt"

NÅR DU HAR GLEMT IGJEN KJELE

Mangler du kokekar kan du allikevel koke. Bruk en plastpose, en pappkartong eller brett en kjele av et neverstykke (barken fra bjørka) eller et papirark. Lag bålet på en steinhelle og når det er brent nesten helt ned, koster du vekk glørne og setter det improviserte kokekaret på steinen. I et kokekar av never kan du også koke ved på den måten, at du varmer opp knyttneve store steiner på bålet og legger dem oppi kokekaret. Vent med å legge steinene i bålet til det er blitt godt med glør. Da slipper du at steinene blir så sotete. Egg kan du koke ved at du pakker inn egget i våt mose eller papir og legger det på steinen eller i glørne.

REGNFRAKKEN SOM KOKEKAR

Mangler du kokekar, men har en regnfrakk, plastpose eller noe annet som holder vann, går det greit allikevel. Grav en grop i bakken som rommer et par liter. Legg plastposen, regnfrakken eller hva du velge å bruke over gropen. Fyll gropen med et par liter vann. I bålet varmer du knyttneve store steiner i en til to timer. Med hjelp av pinner senker du steinene ned i vannet. Ikke la dem komme i kontakt med bunnen av gropen. Da kan du brenne hull. Når steinen slutter å frese legger du den tilbake i bålet og bærer bort en ny stein. Gjenta dette inntil vannet koker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.