Gå til innhold
  • Bli medlem

To bruksområder for samme utstyr


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Et ordtak(?) sier at når man pakker skal det man pakker ned kunne brukes til minst 2 ting.

Av den enkle sorten har man jo at man bruker fleecejakken til sovepute, og spaden til underlag for brenner. Andre vanlige er å bruke lokket til kasserollen som stekepanne, og skiene og stavene til snøplugg på teltet.

Litt mer snodig er om man drasser med seg plastposen i fra en vindunk, med innhold, og blåse den opp og bruke den som sovepute. Vel så bra som fleecejakke, men den bør fortrinnsvis drikkes opp først..

Det selges også en del fine saker og ting som kombinerer en del muligheter - blant annet kjølebag med innfelte høytalere for MP3 spiller (muligens for spesielt interesserte.)

Er det noen som har gode erfaringer med kombinasjoner? Gjerne morsomme, men også praktiske ukjente og revolusjonerende bruksområder for kjent turutstyr som man har brukt i nøden eller til vanlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Vi har jo han amerikaneren som kappet av seg armen med isøks fordi han satt fastklemt. Så en isøks kan brukes til så mangt, også til amputasjon :lol:

Var det ikke en Leatherman han brukte mon tro :wink: Men god ide - Leatherman har jeg i hvertfall med meg uansett årstid. Tar ikke med meg isøks for det behovet på sommerstid.. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av den enkle sorten har man jo at man bruker fleecejakken til sovepute, og spaden til underlag for brenner. Andre vanlige er å bruke lokket til kasserollen som stekepanne, og skiene og stavene til snøplugg på teltet.

Gjør omvendt jeg, har med stekepanne som lokk til kaseroleln. mye mer praktisk en å steke i lokket, ellers så vet jeg at mange steker, koker og smelter snø i kaffekjelen. tror faktisk jeg har sett en episode der lars monsen gjorde det også.

Ellers så har vi jo også en del teltstenger som kan brukes som søkestang.

Pekken kan jo også brukes til så mangt, krypinn for føttene i et nødbiuakk, snøanker og selvfølgelig til å være med seg en haug utstyr i. Pkolissene kan i nødstilfeller bli til fiskesnøre eller sytråd, om man tar ut "fibrene" inni.

Presening på snøhuletur kna brukes til å dra bort snø med, aking og som ekstra isolasjon under liggeunderlaget.

Primussen kan brukes til klisterbrenner.

fallskjermliner er jo også kjekt å ha til alt som trenger tau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gryten kan brukes til tallerken for 1 person.

Dyneema fiskesnøre kan brukes som sytråd for å reparere skosømmer. Skoene holder deretter i en evighet.

Nålen kan brukes til sying og til gnagsårstikking.

Sporttape kan brukes til medisinske formål og til reparasjon av telt, sovepose og diverse andre ting og til lukking av matvareforpakninger.

Teltplugger kan brukes til reparasjon av hoftebeltet til en pakkerammesekk.

Barduner brukes som vaskesnøre.

Håndkle kan gjøres våt og rulles rundt en flaske og settes i vinden. Funker som kjøleskap.

Sitteplate kan brukes som vift for å få opp bålet og for å jage bort mygg når en skal vaske seg.

Miniflaske shampoo kan brukes til hårvask, kroppsvask og oppvask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miniflaske shampoo kan brukes til hårvask, kroppsvask og oppvask.

shampoo til oppvask, ehhm klarer meg vanligvis uten oppvaskmiddel jeg, har vanligvis med en kjøkkensvamp en slik med en grov og en fin side som brukes til oppvasken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vindsekken bruker jeg ihverfall til regntrekk, skiseil, regnjakke, liggeunderlag, overtrekk til soveposen hvis jeg fryser.

fotposer som jeg selv har sydd ved å kappe beina av en gammel regnbukse funker bra til å vade med, samtidig som de er enkle å tre på seg hvis det er mye råtten snø på nordsidene og en trør gjennom. Jeg har strikk som kan strammes øverst, og posene går til knærne. Enkelt og BILLIG:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

shampoo til oppvask, ehhm klarer meg vanligvis uten oppvaskmiddel jeg, har vanligvis med en kjøkkensvamp en slik med en grov og en fin side som brukes til oppvasken.

Jeg får det ikke til å bli rent når jeg f.e. spiser pasta med tomatsaus. Kjøkkensvampen blir da en stor fettklump. En dråpe oppvaskmiddel løser problemet. Jeg tømmer det forresten ikke direkte i elva, men heller ut i terrenget.

Hårvask klarer jeg meg uten i en ukes tid (hvis jeg må).

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får det ikke til å bli rent når jeg f.e. spiser pasta med tomatsaus. Kjøkkensvampen blir da en stor fettklump. En dråpe oppvaskmiddel løser problemet. Jeg tømmer det forresten ikke direkte i elva, men heller ut i terrenget.

Hårvask klarer jeg meg uten i en ukes tid (hvis jeg må).

Linda

hos meg løser det seg vanligvis ved å koke opp litt vann i kjelen, panna eller kasserollen for så å sveipe litt rundt med svampens grove side.

meget bra at du tømmer det i terrenget og ikke rett i elva, men synes likvell at vaskemiddel er unødvendig på tur :P :P :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.