Gå til innhold
  • Bli medlem

Største areal over 2000 moh?


eaa

Anbefalte innlegg

Litt mat til "ods" kanskje:

Hvor ligger Norges største sammenhengende arealflate med høyde over 2000 moh?

Må ikke nødvendigvis være hel flate, eventuelle øyer under 2k inne i arealet aksepteres,

men ei sammenhengende flate altså...

Og hvor stor er den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sagt på en annen måte, hvilken øy har størst areal om havnivået steg 2000m. Her må sikkert ods inn i bildet ja. Men det er lov å tippe... jeg tipper øyen som ville inneholdt bl.a Surtningsue og Leirhø :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Svein. Mener å huske at ingen av skardene mellom Søre Surtningssue, Veotinder, Store Memurutind og Leirhøe er under 2000meter. Legger man til breen øst for Surtningssue og alle avstikkere samt vestlige Memurutinder får man et ganske stor areal. Men også rundt Galdhøpiggen er det mye sammenhengende areal over 2000meter, men tviler sterkt på at det dreier seg om like mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Dette har jeg også tenkt på. Det er jo mange kanditater.

Det har IKKE jeg tenkt på. Maken til 2k-fiksering :)

For oss med fjellsportinteresser er det vel mer interessant med små (les:trange) arealer som hever seg betydelig over omgivelsene ? :)

Uansett er dere vel på sporet når det gjelder aktuelle områder:

Basert på N250-data er det to områder som er klart "i tet"

Surtningsui-Memurutindan med 24,1 km2

Galdhøpiggen/Storjuvbreen med 22,1 km2

post-399-133474460191_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surtningsui-Memurutindan med 24,1 km2

Galdhøpiggen/Storjuvbreen med 22,1 km2

For en Jotunheimenkjenner som meg var det jo en selvfølge å treffe blink her :):)

Ser på "loggen" min at siste gang jeg var på en 2k topp var i 2003, og siste gang jeg var på en topp i Jotunheimen var i 2001... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ikke nødvendigvis være hel flate, eventuelle øyer under 2k inne i arealet aksepteres,

men ei sammenhengende flate altså...

En liten geometribetraktning / digresjon:

'Øyene' inne i 2k arealet er da fordypninger, og fordypninger fylles med vann til de renner over og blir tjern med utløp, altså blir det likevel over 2k. 8)

Med mindre du regner bunnen av tjernet eller det har underjordisk utløp da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Øyene' inne i 2k arealet er da fordypninger, og fordypninger fylles med vann til de renner over og blir tjern med utløp, altså blir det likevel over 2k. 8)

Med mindre du regner bunnen av tjernet eller det har underjordisk utløp da...

Joa, men jeg tenkte på teoretisk landareal over 2k (uten tilstedeværelse av ferskvann).

Om noe er oversvømmet av vann med vannflaten over 2k, så kan jo fortsatt deler av bunnen ligge under 2k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten geometribetraktning / digresjon:

'Øyene' inne i 2k arealet er da fordypninger, og fordypninger fylles med vann til de renner over og blir tjern med utløp, altså blir det likevel over 2k. :wink:

En liten annen digresjon i samme bane - vil ikke alle fordypninger i terrenget, uansett høyde, være fyllt med vann til det renner over en plass? Slik er det på mine breddegrader, men mulig det er annerledes i Jotunheimen... 8):lol:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- vil ikke alle fordypninger i terrenget, uansett høyde, være fyllt med vann til det renner over en plass?

Joda, det er derfor vi har innsjøer, vann og tjern. Det var nettopp det som var poenget mitt, man finner ikke større fordypninger i terrenget her i landet uten at de er fyllt med vann.

Er det noe særlig med tjern over 2000m ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok ut 2000-meterskoten for Jotunheimen/Breheimen (minus Josten) som jeg har lagt ut her. De fleste som er kjent i traktene er vel i stand til å finne ut hvilke toppområder de forskjellige kotene representerer. Dette er basert på Kartverkets DTED level 1 kart med horisontal oppløsning på rundt 90 m. Vi ser at tre områder skiller seg ut som de desidert største. Jeg har satt opp en liste over de 10 største i areal. Tallene for de to største skiller seg litt ut fra ”gi” sine verdier. men hvis hans tall er basert på 1:250000 målestokk, burde kanskje mine være mest nøyaktig (klikk på vedlegget i to omganger for å få fine kurver).

Surtningsui/Memurutinder 22.48 km2

Galdhøpiggen m/omegn 21.05 ”

Glittertind m/omegn 14.39 ”

Bukkehø/Bukkeholstinder 5.18 ”

Hestbrepiggane 4.63 ”

Tjørnholstind/Høgdebrotet 4.09 ”

Trollsteinhø m/omegn 4.01 ”

Nautgardstind/Stornubben 3.97 ”

Hellstugutindane 3.42 ”

Kalvåhøgda

post-66-133474460664_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk ods! Jeg er imponert over de verktøyene du har utviklet.

Nils syntes sikkert det var kjedelig enkelt, men for meg var det utfordrende å forsøke å identifisere øyene med 2000-metringer! Det minnet meg om geografiprøvene på skolen der vi fikk utdelt blanke kart og måtte navngi de ulike områdene.

Det ville vært interessant om noen hadde tid og lyst til å sette navn på de minste områdene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok ut 2000-meterskoten for Jotunheimen/Breheimen...

Du er rimelig konge på dette, ods! :P

Du er nesten som en CSI-agent - putt et molekyl av noe på et reagensglass, sett det i en vidundermaskin som piper og går rundt,

og en stakkars komplette livshistore i farger kommer ut på andre siden (sjøl om vedkommende har ført et heller svart liv! :P ).

Gjør likeså med et gram av geodata, gi det til "ods", og det samme vidunderet skjer! :P

Takker så meget!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er rimelig konge på dette, ods! 8)

Ja, imponerende, og utrolig kjekt at du tar deg tid til å formidle dette her på forumet ods! 8)

Hvis det skal skal være på ett fjell tipper jeg på Besshø

Her kan det jo bli noe mer vrient å sette grensen for hvor en topps areal stopper, eller hva man skal regne med i arealet. Surtningssue f.eks, der må vel hele massivet med alle søre, sørøstre og østre topper inkluderes, og i så fall ligger dette fjellet godt an. Glittertind med sine oksler har også et brukbart areal, dersom Austre og Vestre Glittertindoksle regnes som en del av Glittertind. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.