Gå til innhold
  • Bli medlem

Naos 70 eller Bora 80?


fjellapa

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe en skikkelig sekk til alt fra helgeturer i marka til fjellturer vår, sommer og høst på opptill et par uker. Er villig til å betale en del for å få noe som både varer lenge og ikke tar knekken på ryggen min. Har fått et veldig positivt inntrykk av Bora og Naos fra Arc'Teryx, særlig på grunn av mye skryt av bæresystemet og fordi sekkene virker veldig robuste. På den ene siden frister det med noe som er både lett og bortimot vanntett, men så hadde det jo vært fint med litt ekstra plass og litt praktisk å lett komme til i den nederste delen av sekken osv.

Er det noen som har erfaring med en av eller begge disse sekkene som kan si litt om hvordan de opplever at de er i bruk? Takknemmelig for alle slags innspill :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva du bør kjøpe avhenger av bruken. Jeg synes Boraen er mer behagelig, i hvertfall om du skal gå på ukesturer i fjellet. Fordelen med Naos er at den er så godt som vanntett og uhyre lett. Ideell om du er mye på tur i kano/elsker å vasse i elver eller myrer, men lettheten går selvsagt litt på bekostning av komfort. Den er også smalere mot bunnen, og krever litt bedre pakking. Begge sekker er forøvrig blant det beste på markedet uansett. Det er forresten mulig å finne fjorårets Bora-modeller billigere nå som årets oppgraderte versjon er kommet;-) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forresten mulig å finne fjorårets Bora-modeller billigere nå som årets oppgraderte versjon er kommet;-) :)
Jeg har hørt snakk om at Arcteryx har lagt all produksjon til Kina fra 1/1 2007. Dvs at kvaliteten ikke behøver å være den samme som før? Jeg har til gode å se at kvaliteten går opp når produksjonen flyttes hit men det trenger ikke bety noe.

Alle sekkene som ble pøst ut på markedet i fjor høst, fra bl.a. Sportsnett var ikke Kinaproduserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i alle fall sett (i fjor sommer) at Arcteryx i utlandet har merkelapp Made in China. Så de er vel på glid der.

Har Arcteryx Bora 80 selv, og synes det er en knallsekk. Kjøpt på "billig-salget" i fjor høst, men helt super likevel. Et par minus kan være litt høy vekt og ikke like spruttett som forventet, men tror den uansett er bedre enn tilsvarende Norrøna- og Bergansprodukter.

Naos er sikkert bra også, men ville vært skeptisk til det som blir sagt om vanntetthet hvis det er glidelåser inne i bildet.

Synes forøvrig det er et poeng å kjøpe noe som ikke er produsert i billig-land og betaler gjerne noen hundrelapper ekstra for det, så hadde Norrøna/Bergans vært produsert i Norge hadde jeg sannsynligvis kjøpt det i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Produksjon i lavkostland behøver ikke nødvendigvis å bety lavere kvalitet. De tradisjonelle lavkostlandene er ofte konkurransedyktige på selve håndtverket, og det er til syvende og sist produsentens kvalitetskontroll som avgjør. Tror også at det er en myte at det som er laget i Norge absolutt skal være best. Bare se på mat...

Just my 2 cents... :)

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for svar! Har inntrykk av at Naos er vanntett, med rullelukking i stedet for glidelås og solide materialer. Men om vekten går på bekostning av kvaliteten på bæresystemet slik du sier Grevlingen er det kanskje ikke verdt å spare ett kilo. Vanntetthet er nok mye mer i kategorien "fint å ha" enn "nødvendig" for mitt bruk :)

Har ingen problemer med at den produseres i lavkostland dersom det stemmer, så lenge de har funnet en bra leverandør i landet og kvalitetskontrollen er god tipper jeg produktet får omtrent samme kvalitet som det ville fått om det var produsert i et vestlig land.

Hva mener folket om Bora 80 vs Bora 95 forresten, blir 95 liter overkill for turer på en uke eller to? Sekken jeg har nå er på drøye 60 liter og mer plass enn det trenger jeg, men 95 virker litt mye. Men så har jeg ikke vært på noen vinterturer og vurderer å begynne med det etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Bora 95 vs 80 er bæresystemet veldig likt men selve sekken er noen cm større i diameter. Derfor blir vekta nesten den samme, og har du råd er det kanskje like greit å kjøpe 95.

På den annen side får du det du trenger på par dagers vintertur inn i en Bora 65 også hvis du tenker litt på hva du har med deg. Det er lett å drasse mer enn man trenger jo mer plass man har tilgjengelig!

Det er stort sett mat, snodig utstyr og eventuelt ekstra komfort som gjør at du trenger mer enn 70L selv til vintertur.

Ellers har jeg ikke noe mot produksjon i lavkostland, men jeg har en slags naiv idé om at produsenter som driver i høykostland er mer opptatt av kvalitet enn kvantitet. Men det er sikkert vanskelig å opprettholde idealismen når etterspørselen tar av og man ikke klarer å produsere nok uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borasekkenes bæresystem er (som nevnt) veldig likt, uavhengig av størrelse. Eneste forskjell på 80- og 95-literen er, så vidt jeg vet, bare en ekstra stripe på ryggplaten. Jeg har forøvrig Bora95 (kjøpt under Sportsnetts nevnte salg i høst.. :wink: ) og har hatt bruk for hver kubikkcentimeter på årets vinterturer... Men det sier ikke mye, ettersom jeg definitivt ikke pakker ultimat... Men om du er lang i ryggen (rettere sagt: høyde over 185-90, vil jeg tro 8) ) er nok Bora95Large din sekk.. Da kan du gjøre som meg, og skylde på at du trenger den ekstra plassen fordi plaggene er større.. :lol:

Kan forøvrig nevne Osprey Crescent (ca. like lett) og Gregorysekkene som andre alternativer. Lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forstått det slik at Bora er laget i vanntett stoff, men at sømmene ikke er vanntette. Dette skal visstnok forbedres i fremtiden. Det er i grunnen rart de ikke teiper sømmene, når de først syr sekken i et så kraftig og bra stoff.

Tror forøvrig at volumbehov også gjenspeiler seg i kropps størrelse. Jeg kunne aldri klart å pakke for langtur i en 70 liters sekk. Spesielt ikke vinterstid om jeg skulle hatt med fiberposen og dunjakke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg blir nødt til å ta en tur i butikken igjen og se litt nærmere på dem. Godt poeng at man drasser med seg mer om man har mer plass, målet er jo ikke å bære tyngst mulig. Har også vært innom Gregory og Osprey, men synes det virker som materialene i Arc'teryxsekkene er mer solide, men mulig jeg bare synes det fordi jeg liker designet :P Takk for alle innspillene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg hadde akkurat det samme problemet som deg... Velge Naos eller Bora..

Hadde egentlig bestemt meg for Naos, men i butikken gjorde de meg klar over at denne sekken er mest egnet dersom du ikke skal ha veldig tung sekk, ikke skal gå veldig langt, og dersom det at den er helt vanntett er veldig viktig...

Så det ble Bora... Bora 80 i Large er 85 liter, noe jeg tror/håper skal holde, enda jeg er veldig glad i å ha med meg litt for mye "kjekt å ha utstyr"....

Bora sekkene har et betydelig bedre bæresystem og en annen ulempe meg Naos er at man kommer kun nedi sekken 1 sted.. (Ja, det er 1 bitteliten og en liten lomme bak på sekken)...

Lykke til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.