Gå til innhold
  • Bli medlem

Skal jeg ta med garn på langturen min i juni?


Kristin

Anbefalte innlegg

Jeg skal gå fra Nordkapp og sørover i et par måneder fra juni, og har tenkt litt på å ta med et garn på turen. Dropper fiskestang,snelle og masse utstyr denne gangen - får så sjeldent fisk allikevel - men det er vel lettere å få noe i garnet? ...

Er det så enkelt som noen sier, at jeg bare kaster det ut i vannet for så å svømme ut å hente det morgenen etter?

Kan noen komme med tips om dette blir jeg glad!

Har erfaring med å legge ut/ dra inn garn fra båt, men ikke på ovenfornevnte måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

og svømme fra den ene til den andre siden med et garn er ikke noe problem om du kan svømme, pass bare på at du ikke vikler deg inn i garnet så går nok dette bra. vet av mange som har gjort dette, og også enkelte som bruker bikkja til dette "oppdraget".

hvor vidt det er fisk der du skal vet jeg ikke, men om du setter garnene riktig og i et fiskevann burde dette gå bra. det eneste som er litt kjinkig er at du må stå opp tidlig for å dra garnet samt greier floker og gjøre opp fisken, en annen ulempe er all beringen av fisk. med garn så er det vanskelig å styre hvor mye man får i ukjente vann. tror ingen vil like det om du enten legger igjen eller kaster uti masse død eller halvdød fisk.

ha en god tur :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Er totalt unødvendig å svømme ut garn. Har setta ut garn flere ganger aleina. Er bare å sette garnet pent og ryddig fra seg (i rett rekkefølge, altså pent og pyntelig sånn at det bare kan draes rett ut) på andre siden av ei bukt eller elveos, med snøre i begge ender av garnet, og trekke det over. Trekk i ene snøret til garnet er passe langt utpå, fest snora og gå tilbake og stram opp på andre siden, slakk litt og gjør fast. Eneste er at bunnen der du setter garnet fra deg og der du skal dra det ut må være ryddig uten stener og kvister. En kan også bruke lette vadere eller noe slikt for å få garn ut.

Bading i Finnmark og Troms i Juni er ikke bestandig like behagelig i Juni. Jeg har tross alt fiska på isen flere ganger i Juli.......

Det ender som oftest med det at ett bad er nokk... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vannet holder 6 grader, og hundrevis av mygg suger seg fast til deg, så skulle du nok ønske at du tok med fiskestanga likevel. Dropp garnet. Når fisken er i bittet kan du få middager for 2-3 dager, det kommer bare an på oppbevaringsmulighetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par poeng: garn blir en del ekstra vekt og volum - antar du hverken har firbent eller rullende kløv.

Dessuten kan du få problemer hvis du setter garn f.eks. i små tjønner både i nasjonalparker og andre steder - regner med at du ikke drar rundt med fiskekort for hundrevis av kortområder - altså tjuvfisker du - og det er det sikkert tilgivelse for mht et turopplegg som ditt, iallefall for stangfiske, men kanskje ikke for garnfiske?

En kombinasjon spinner/sluk, mark og fluedupp som kan fiskes på en og samme stang, og hvor marktugga kan ligge ut og fiske mens du gjør andre ting, er morsommere, enklere og gir muligens like mye fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med yardbird. Tviler på at det blir sett på med veldig blide øyne om du driver og roter med garn i tilfeldige vatn, tjønner og bekker. Og evt. ihvertfall uten fiskekort. Men med stang så er det f.eks. mye mere uskyldig å tjuvfiske litt :lol: ? Kan jo ikke basere seg på å kjøpe fiskekort over alt. Du opptrer mye mere anonymt også, mot alt styret med garn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg trenger en del gode fisketips!

Jeg har blitt skuffa mange ganger her på vestlandet, for jeg får bare ikke fisk :shock:

Tar med meg dupp, sluk ( i flere farger? ) og så har lært at jeg skal knytte på ei lita flue ( sort og rød ) cirka en meter under duppen.

Er det ikke noe med fargen på sluken og været også?

Helt grønn i dette her - spørs om jeg ikke heller skal holde meg til havregryn i stedet for å satse på fiskemiddager...

Områder jeg skal forbi er bl.a. Sennahaugen, Russelvdalen, Skaidi, Repparfjorddalen, Stabbursdalen, Masi, Dividalen, Abisko, Låddejåkka, Sulitjelma osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med noen lette spinnere i ulike farger (bronse, sølv, svart) - fisker bra i både elv og vann.

Fluedupp fiskes enklest ved å ha duppen ytterst, og så kan du ha to vanlige våtfluer - f.eks. March Brown og Butcher, henholdsvis 1.5 og 2 meter innafor duppen - effektivt på vann når det er litt bris - dra sakte inn - husk fluene illuderer insekter eller småfisk og de raser vanligvis ikke av gårde. Det er viktig at sene og stang er ko-ordinert og tilpasset vekten på det du fisker med - mange har en tendens til å tro de skal på havfiske når de skal drive fjellfiske - dette får du hjelp til i en sportsforretning eller helst spesialforretning for sportsfiske/fluefiske/innlandsfiske. Finn en selger som har litt peiling og bruk en halvtime med ham/henne og få veiledning og gode råd.

Og selv om det ikke er absolutte sannheter uten unntak når det gjelder fiske, er skymningen vanligvis beste fisketid. Inn- og utoser er ofte standplass for fisk.

Markdupp trenger vel ikke særlig beskrivelse - fordelen her er bl.a. at den fisker (i vann) mens du rigger leir, lager mat, sover etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta men en pakke "lilleauren" 12 gram i både kobber og blank. Får du ikke fisk på dette er det bare å gi opp. Alle områdene du skal igjennom er full av fisk. (stort sett) ¨

Makk blir du bare plaget med da det sikkert er varmt og du skal gå langt. Flue er for bodøværinger (altså ubrukelig)

Noe annet du bør tenke på er at det ofte kan være for kaldt i vannet tidlig juni for fiske. Ofte opplever jeg at fiskesesongen ikke starter før 15.juli eller senere. Spesielt på vidda. Men uansett, lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.