Gå til innhold
  • Bli medlem

Rovdyr


Hva mener du om rovdyr i norge?  

84 stemmer

  1. 1. Hva mener du om rovdyr i norge?

    • For lite rovdyr.
      54
    • For mye rovdyr.
      7
    • Vil utrydde alle rovdyrene i norge.
      0
    • Vi har en bra og stabil rovdyrstamme.
      17
    • Jeg jakter rovdyr ulovlig.
      2
    • Jeg jakter rovdyr lovlig.
      4


Anbefalte innlegg

Rovdyr som ulv, bjørn, jerv, gaupe og rovfugl som ørn, hauk osv, er helt fantastiske. Men det er de ikke i alles øyne. Selv ønsker jeg rovdyr, men det beste er kanskje å begrense økningen. Det er mange som sliter med store tap av blodtørstige rovdyr og flere steder er de veldig nærgående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes dette er et vanskelig spørsmål jeg :roll: .

Noen rovdyr har vi forlite av mens andre har vi formye av :wink: .

Har ikke stemt enda, men til dere som har stemt, hvorfor har dere stemt slik dere har gjort?

Har dere gode grunner til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har (som den foreløpig eneste :roll: ) svart at jeg jakter rovdyr lovlig. Det er ikke mulig å gi to alternatve svar..?

Ellers er jo spørsmålet svært vanskelig å svare på, men jeg synes vi må ha råd til å ha rovdyrbestander som er store nok til at de ikke blir genetisk forringet.

Det betyr f.eks. at den beste måte å holde ulvebestanden nede er å importere ulv... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har (som den foreløpig eneste :roll: ) svart at jeg jakter rovdyr lovlig. Det er ikke mulig å gi to alternatve svar..?

Ellers er jo spørsmålet svært vanskelig å svare på, men jeg synes vi må ha råd til å ha rovdyrbestander som er store nok til at de ikke blir genetisk forringet.

Det betyr f.eks. at den beste måte å holde ulvebestanden nede er å importere ulv... :wink:

Planen var at det kunne svares to ganger, men fikk ikke til det. Det ble kanskje ett vanskelig spm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde lyst til å krysse av: Jakter rovdyr ulovlig jeg :lol: .

Hadde vært moro med en diskusjon :roll: .

Får jo ganske bra betalt av sauebønder hvis man skyter feks. Jerv :wink:

Det kommer nok noen som svarer ulovlig. I hedmark er det flere jegere som jakter ulovlig enn jegere som har lov til å jakte. Det blir skutt mest ulv, noe bjørn og jerv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemte for at det er for lite rovdyr. I et større perspektiv må jo mangfold være positivt. I et snevrere, mer egoistisk perspektiv er det naturligvis synd for sauebøndene at det overhodet finnes ulv her til lands, men jeg synes ikke det er noe fullgodt argument for å utrydde dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeger som syns rovdyr er fantastiske? Skal du jakte dem som trofe? Er det for dyrt å dra på løvejaktsafari i Afrika? Skal du ha dem til mat? som ulvebiff? Dere er jo grunnen til at det er få rovdyr i Norge. Hva er vitsen med å avle flere rovdyr til jakt? Da blir det jo ikke flere i det lange løp.

Det finnes mye nyere forskning vedr. rovdyr som kan gi folkeopplysning om dyr på dyrenes premisser.

Dessuten skrievs Norge med stor N det er egenavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit med hvordan det er nå med mengden rovdyr. Her i Troms (og sikkert Nordland også) er det slik at det ikke skal være ulv, bjørn, jerv og gaupe vest for E6 fordi de der kommer for mye i konflikt med befolkning og landbruk. Øst for E6 bor det nesten ikke folk, f.eks i indre Troms, og der får det være rovdyr. Det er forresten en betydelig bjørnebestand i indre Troms, og der synes jeg det er helt ok.

På østlandet er det vel Glomma som er satt til grensen hvor det tillates rovdyr (øst for Glomma).

Hvis det er for mange rovdyr blir også mengden matnyttig vilt redusert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen var at det kunne svares to ganger, men fikk ikke til det. Det ble kanskje ett vanskelig spm.

Det er sikker noen som har behov for å gi tre svar også: jakter lovlig, jakter ulovlig, vil utrydde alle rovdyr i Norge.

Forøvrig har jeg gitt et midt på treet svar; synes nåværende stamme er omtrent passe, et brukbart kompromiss mellom natur og utkantnæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For lite rovdyr og for mange småbrukere! :oops:

Enig. Det kan umulig være for mye rovdyr, for selv om jeg har gått turer i skogen i hele mitt liv har jeg fredeles til gode å se ulv, bjørn og gaupe. Det var noen gauper på gjennomreise i Valdres for noe år siden, da var bøndene på pletten og drepte alle sammen og poserte med døde gauper og store glis på forsiden av avisa Valdres. Det var jo etter den reneste britiske kolonistil jakta ble utført på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var noen gauper på gjennomreise i Valdres for noe år siden, da var bøndene på pletten og drepte alle sammen og poserte med døde gauper og store glis på forsiden av avisa Valdres. Det var jo etter den reneste britiske kolonistil jakta ble utført på.

Da jeg i fjor sommer kjørte gjennom Vang i Valdres måtte jeg bråstoppe for en gaupe som sto i veikanten og lurte. Jeg stoppet 5-6 meter unna, og da forsvant den raskt opp i skogen. Kjappere enn jeg rakk å ta fram kameraet...

Dette var litt øst for Øye, langs med Vangsmjøsi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For lite rovdyr og for mange småbrukere! :oops:

Er du vegetarianer? Hvis det ikke skal være husdyr i Norge, hvor skal vi da hente alt kjøttet vi spiser fra? Alt sammen fra utlandet? Ikke så veldig bra distriktspolitikk spør du meg...

Jeg synes at det er fint som det er nå, at landet deles opp i soner hvor husdyr skal få lov til å beite i fred, og soner hvor rovdyra får lov å leve i fred. Det synes jeg er en fin løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeger som syns rovdyr er fantastiske? Skal du jakte dem som trofe? Er det for dyrt å dra på løvejaktsafari i Afrika? Skal du ha dem til mat? som ulvebiff? Dere er jo grunnen til at det er få rovdyr i Norge. Hva er vitsen med å avle flere rovdyr til jakt? Da blir det jo ikke flere i det lange løp. Kjøp deg en kyllingfarm Slepp dem ut i skogen bak gården og få utløp for lysten til å ha fingern på avtrekkeren - tilrettelagt som golfbaner er for golfsporten.

Det finnes mye nyere forskning vedr. rovdyr som kan gi folkeopplysning om dyr på dyrenes premisser.

Dessuten skrives Norge med stor bokstav, det er egenavn. De forskjellige dyrenavnene er fellesnavn og skrives med liten forbokstav.

Da er det endret. Fornøyd nå da?

Er du virkelig så uerfaren så du kan sammenligne rovdyrjakt i norge og løvejaktsafari i Afrika.

Jeg synes de rovdyra vi har i Norge er de mest fantastiske dyra vi har og kunne godt tenkt meg mere rovdyr. Da hadde det blitt mere rovdyr å jakte på også. Har ingen problemer med å innrømme at jeg vil jakte på de. Det du leser i media om antall ulv eller bjørn vi har i Norge stemmer ikke. Det faktiske tall er mye høyere og grunnen for at det nesten aldri er noen som ser de rovdyra når de går tur i skogen er fordi de skyr menneskelukt og forsvinner mens du går på flere km avstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kunne godt tenkt meg mere rovdyr. Da hadde det blitt mere rovdyr å jakte på også. Har ingen problemer med å innrømme at jeg vil jakte på de.

Men større rovdyrstammer betyr jo mindre stammer av deres byttedyr. En ulv eller bjørn trenger temmelig mange rådyr, elgkalver osv. i året, en dårlig "utnytting" av kjøttproduksjonen om en skal tenke økonomisk, men det er selvfølgelig ikke alltid like riktig.

Jeg synes stammene bør holdes omtrent som i dag, og er enig med Steggen om at rovviltsonene og husdyrsonene vi har i dag er en god løsning. Eneste ulempen er at rovdyrene ikke ser disse grensene... Rovvilt som kommer inn på beiteområder kan gjøre store skader, har lest om en bjørn som angrep et tyvetalls sauer i en flokk på kort tid og forsynte seg bare av juret... Ganske grotesk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altfor mye rovdyr, uten tvil.

Den falske ulven er det ikke plass til i Norge. Jervebestanden er altfor stor og ute av kontroll enkelte steder. Gaupebestanden er stabil og muligens omtrent på riktig nivå etter min mening. Og bjørnebestanden er mye større enn offisielle tall, garantert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg i fjor sommer kjørte gjennom Vang i Valdres måtte jeg bråstoppe for en gaupe som sto i veikanten og lurte. Jeg stoppet 5-6 meter unna, og da forsvant den raskt opp i skogen. Kjappere enn jeg rakk å ta fram kameraet...

Dette var litt øst for Øye, langs med Vangsmjøsi.

Dette er ikke rettferdig Nils :lol: Jeg bor her og du bare kommer kjørende og får oppleve dette. Neida det unner jeg deg :D Før eller siden bør vel jeg også komme jegeren i forkjøpet.

Ellers så er vel mennesket også et slags rovdyr, kanskje vi skulle fått litt fellingstilatesle der og. Slik mennesket yngler og tømmer jorda for ressusjer, utrydder andre arter så raskt vi kan, så er vi ganske en ganske destruktiv art. Men heldigvis for mennesket så har vi ingen arter over oss til å ta de samme besluttninger som vi gjør ovenfor rovdyr og andre arter(vi bare knerter hverandre i krig) Bare en tanke, jeg ønsker selvsagt ikke bli skutt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Nå har bjørnen våknet og kommet ut, noen som har sett spor eller vet hvor de er nå da?

Jeg har nå aldri sett spor eller annet av bjørn, men jeg vet, at enkelte mener de har sett både spor og til og med bjørn ganske langt nord i nordmarka.. Mulig dette bare er tull.. Men det skal visst være "hysj-hysj" om det.. :lol:

Selv kjenner jeg noen som er helt sikre på at de har sett bjørn i nordmarka..

Har noen hørt det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.