Gå til innhold
  • Bli medlem

Reinsdyrjakt


Tiri

Anbefalte innlegg

Det vil si at hvis du hadde hatt skog og utmarksrettigheter så kunnet du om du hadde søkt og fått så hadde du sittet med tre kort. Hadde du fått simle og kalv så hadde det blitt seks jaktkort på rein. Noen gårder har rettigheter på både 4 og 6 kort i tillegg til alle andre plasser de kan søke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Grunnen til at mange vasser i kort er fordi det ikke er bare det lokale fjellstyre som selger kort. Det er mange foreninger som får utdelt kort, så det er veldig mange plasser å søke. For grunneiere betyr det at de har jaktrett og er prioritert på mange steder og flere foreninger.

Området som eg omtalte er statsalmenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du mista poenget. Eigaren av området er Den Norske Stat. Ikkje ein privat grunneigar som har rett på eit vist antall kort eller er prioritert.

Den einaste retten dei har i området er beiterett gjennom hevd.

Når du jakter med et privat kort så betyr ikke det at du skal jakte på et privat område. Jakta vil fortsatt være på statsgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Har søkt etter villreinjakt i tre år nå, via inatur.no. Har enda ikke fått noe tilbud :lol: . Virker som om utenbygds boende bare kan glemme å søke.... Er det noe jeg gjør feil, evt hvor skal man søke for å få jakt, uten å måtte betale mer en normal pris for dyr :cry:

Du må nok bare fortsette å søke på inatur. er vanskelig å få kjøpt kort fra grunneire uten å måtte betale skjorta desverre :) .

Når du søker på inatur må du huske å søke på alt som er.

På inatur er det bare utenbygds som får kort (innenbygds kan også søke men de blir ikke prioritert), det jeg egentlig mener er at alle stiller på samme linje når de søker via inatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var jeg 50 meter fra en bukkeflokk ;):wink: Den såkalte siste og eneste villreinstammen vi har i norge.

Det er vel ikkje den "siste og eneste" villreinstammen vi har i Norge den som går i Knutshø, såsant du ikkje regner med reinsstammane i Snøhetta, Sølenkletten og Rondane som Knutshøstammen?

Meiner også å ha lest eit sted at jo lengre sør du kjem i Rondane til meire genetisk "ekte" er villreinen.

http://www.villrein.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikkje den "siste og eneste" villreinstammen vi har i Norge den som går i Knutshø, såsant du ikkje regner med reinsstammane i Snøhetta, Sølenkletten og Rondane som Knutshøstammen?

Meiner også å ha lest eit sted at jo lengre sør du kjem i Rondane til meire genetisk "ekte" er villreinen.

http://www.villrein.no/

Var det en link om villrein og tamrein i ulike områder du mente?

I Snøhetta, sølen, Rondane og Knutshø er det villrein ja. Men i genene er det Knutshøstammen som er den rein som går under den mest sjeldne av de villrein vi har igjen. Selv om Knutshøstammen er den samme som i Snøhetta.

Gener og erfaring og håp er helt forskjellig og kan ikke sammenlignes.

Min erfaring som ikke gjelder dette er at Forelhognarein og rein i rondane er like lett, eller vanskelig å jakte på. Du kan få en tamrein til å løpe i flere km om du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutshø reinen er ikke den mest REINE villreinstammen. Hvis du mener det så må du dokumentere det :wink: .

Da jeg var på villreinseminar så var det iallefall ikke det jeg lærte der.

Der fikk vi se de ulike stammene og innblanding av tamrein gener. Men mener da virkelig å huske at de i knutshø stammen

hadde funnet noen gener av tamrein, mens det i Rondane-Nord ikke fant noen.

De hadde da tatt prøver av mor dyr og annalysert DNA :D .

Men er jo ikke sikkert jeg fikk med meg alt da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutshø reinen er ikke den mest REINE villreinstammen. Hvis du mener det så må du dokumentere det :wink: .

Da jeg var på villreinseminar så var det iallefall ikke det jeg lærte der.

Der fikk vi se de ulike stammene og innblanding av tamrein gener. Men mener da virkelig å huske at de i knutshø stammen

hadde funnet noen gener av tamrein, mens det i Rondane-Nord ikke fant noen.

De hadde da tatt prøver av mor dyr og annalysert DNA :!: .

Men er jo ikke sikkert jeg fikk med meg alt da :wink:

Jeg leste det på informasjonstavlene i fjellet til knutshøstammen der de dokumenterte at knutshøstammen er den siste og eneste nålevende villreinstamme. Derfor skrev jeg det inn her.

Tamrein er ikke til å ungå da de krysser over alt i alle fjell. Enkelt dyr viser seg å være merket og har da trekt fra andre områder med tamreim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste det på informasjonstavlene i fjellet til knutshøstammen der de dokumenterte at knutshøstammen er den siste og eneste nålevende villreinstamme. Derfor skrev jeg det inn her.

Tamrein er ikke til å ungå da de krysser over alt i alle fjell. Enkelt dyr viser seg å være merket og har da trekt fra andre områder med tamreim.

Det er allerede ein liten brist i denne teorien da dere i tidlegare innlegg skriver at Knutshøstammen er utvandra frå Snøhettastammen.

Skal prøve å finne att kor eg las at stammen sør i Rondane var den mest "ekte" villreinstammen. Tror kanskje det var i avhandlinga til Edvard K. Barth, leter desperat etter den nå.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er allerede ein liten brist i denne teorien da dere i tidlegare innlegg skriver at Knutshøstammen er utvandra frå Snøhettastammen.

Skal prøve å finne att kor eg las at stammen sør i Rondane var den mest "ekte" villreinstammen. Tror kanskje det var i avhandlinga til Edvard K. Barth, leter desperat etter den nå.....

Du har rett og jeg har rett!

Rondane -Nord og Sør er samme reinen, og det er den som er unik!

I knutshøstammen så er det funnet DNA fra tamrein etter hva jeg fikk med meg på villreinseminaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det stemmer, Tiri. Men opprinnelig var de samme stammen som ble skilt ved jernbanen og E6. Knutshøstammen er vel ganske ung og har vel opprinnelse fra tidlig på 80-tallet, om jeg ikke tar feil? Da var vinteren knallhard på Snøhetta-området og en stor flokk trakk over jernbanen og E6 og etablerte seg for godt i Knutshø. Tidligere hadde reinen brukt området sporadisk, men trakk vel alltid tilbake til Snøhetta på sommeren. Når det gjelder Snøhetta/Knutshø-området er det snakk om sporadisk innblanding av tamrein, ved at det har vært tamrein ved Kongsvold en periode tidligere. Det er også blitt drevet tamreinflokker gjennom området i tidligere tider, som slik kan ha blandet seg noe med villreinen. Men det skal uansett ikke være snakk om noe særlig betydning. Har også hørt av lokalbefolkning om at det har vært overgang av tamrein fra Nerskogen/Trollheimen til Knutshø. Også var det noen bukker fra Forollhogna som kom over for noen år siden, men de vart visstnok raskt skutt (fordi de var så tamme og dermed et enkelt bytte).

Rondane- og Sølnkletten-reinen har vært mere skjermet og går for å være de aller mest genetisk reine dyrene. Men dette er bare snakk om bittesmå nyanser iforholdet til Snøhetta/Knutshø. Det finnes også sporadisk overgang av bukker mellom Snøhetta/Rondane også fortsatt.

Vedlagt bilde er et diagram som viser genetiske forskjeller på reinen i Norge. Diagrammet viser stor genetisk ulikhet mellom Dovre/Rondane-stammen og annen "villrein" (les:tamrein) i Norge. Forollhogna/Ottadalen/Rendalen skal være 100% tamreinopprinnelse. Hardangervidda-greinen skal være sterkt innblandet med tamrein (overvekt med tamrein). Mens Dovre/Rondane er nær 100% opprinnelig villrein.

post-126-133474469769_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det stemmer, Tiri. Men opprinnelig var de samme stammen som ble skilt ved jernbanen og E6. Knutshøstammen er vel ganske ung og har vel opprinnelse fra tidlig på 80-tallet, om jeg ikke tar feil? Da var vinteren knallhard på Snøhetta-området og en stor flokk trakk over jernbanen og E6 og etablerte seg for godt i Knutshø. Tidligere hadde reinen brukt området sporadisk, men trakk vel alltid tilbake til Snøhetta på sommeren.

Under krigen da all jakt ble forbudt kunne de telle over 20000 reinsdyr i Snøhetta. Ved krigensslutt fikk de av beitemangel sendt over en stor flokk til Knutshø og Knutshø og Snøhetta ble sperret av jernbanen og E6.

Hvert år krysser noen få bukker og simler E6 og jernbanen som er viktig for å avle på nye og gode gener.

Knutshøstammen har vært fast siden krigen. Det med 80tallet har du måttet drømt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under krigen da all jakt ble forbudt kunne de telle over 20000 reinsdyr i Snøhetta. Ved krigensslutt fikk de av beitemangel sendt over en stor flokk til Knutshø og Knutshø og Snøhetta ble sperret av jernbanen og E6.

Hvert år krysser noen få bukker og simler E6 og jernbanen som er viktig for å avle på nye og gode gener.

Knutshøstammen har vært fast siden krigen. Det med 80tallet har du måttet drømt om.

Nei, fuglehunden. Tror ikke du skal være så skråsikker på dette. Vinteren i 1981 var nemlig knallhard for dyrene på Snøhetta, med nediset beite. Da krysset store flokker med rein over til Knutshø, tiltross for barrierene med jernbanen og E6. Og de kom aldri tilbake igjen. Dette har jeg lest om ett eller annet sted, men kan ikke finne det akkurat nå. Tror kanskje det var i boka om "Snøhettareinen" av Per Jordhøy?? Men det var kanskje rein i Knutshø før det også, ja. på 50 -tallet var reinen på snøhetta så tallrik at jegerne tok ansvar ved å skyte flere dyr pr. utstedt kort. Hørte en eldre kar som fortalte om dette. Han skaut bl.a. voksne bukker på bare 25 kg!! Det var pga. ekstremt overbelastet vinterbeite i Snøhetta.

Når det gjelder tamrein som kan komme inn i villreinområdene så blir de ofte effektivt skutt under jakt fordi de er så lett ett bytte :-P .

Foresten, var det ikke en øremerket tamrein fra Vågå tamreinlag som ble skutt i Folldal for noen år siden :lol: ? Var ikke det i Knutshø?

Uansett er Knutshø- og Snøhetta-stammen svært nært beslektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, fuglehunden. Tror ikke du skal være så skråsikker på dette. Vinteren i 1981 var nemlig knallhard for dyrene på Snøhetta, med nediset beite. Da krysset store flokker med rein over til Knutshø, tiltross for barrierene med jernbanen og E6. Og de kom aldri tilbake igjen. Dette har jeg lest om ett eller annet sted, men kan ikke finne det akkurat nå. Tror kanskje det var i boka om "Snøhettareinen" av Per Jordhøy?? Men det var kanskje rein i Knutshø før det også, ja. på 50 -tallet var reinen på snøhetta så tallrik at jegerne tok ansvar ved å skyte flere dyr pr. utstedt kort. Hørte en eldre kar som fortalte om dette. Han skaut bl.a. voksne bukker på bare 25 kg!! Det var pga. ekstremt overbelastet vinterbeite i Snøhetta.

Når det gjelder tamrein som kan komme inn i villreinområdene så blir de ofte effektivt skutt under jakt fordi de er så lett ett bytte :wink: .

Foresten, var det ikke en øremerket tamrein fra Vågå tamreinlag som ble skutt i Folldal for noen år siden :wink: ? Var ikke det i Knutshø?

Uansett er Knutshø- og Snøhetta-stammen svært nært beslektet.

Jo det er jeg skråsikker på. Jeg har selv skrevet og sitert ca 20 sider om snøhettareinen etter krigen. Jeg skal se om jeg kan finne igjen det.

Hvert eneste år krysser det rein fra Snøhetta til Knutshø over jernbanen og E6 og omvendt. Så det er godt mulig det var mye dyr som krysset i 1981.

Ja Knutshøstammen og Snøhetta stammen er nært beslektet. Det fordi Knutshøstammen er dyr som trakk over fra Snøhetta stammen. Altså Snøhettastammen skilte lag :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg klar for reinsdyrjakt :lol::lol: !!

I dag var jeg og tok de siste 15 pliktskuddene og gjorde samtidig unna oppskytinga til storviltprøven :wink: .

Så da blir det nok bare jaktfelt skyting på meg resten av sommeren :lol: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.