Gå til innhold
  • Bli medlem

Allsidig skotøy for oss med dårlige ankler


Steviemac

Anbefalte innlegg

Heisann,

Min første tråd her på forumet, så dere får være greie med meg hvis jeg gjør noe galt. Har søkt litt rundt fordi, så jeg tror egentlig ikke det.

Jeg er på utkikk etter allsidig skotøy som har god støtte for anklene. Alle trenger vel god ankelstøtte i den verste steinura, men uttallige overtråkk på fotballbanen har gjort meg utsatt for ankelproblemer i lettere terreng også. Derfor denne tråden...

Når jeg sier allsidig, så ønsker jeg noe som kan brukes på alt fra enkle dagsturer til jakt og fjellturer. Det er kanskje litt vel optimisitisk å tro at man skal finne noe som egner seg optimalt til alle disse tingene, så jeg er på utkikk etter en slags gyllen middelvei.

Jeg har kikka litt på både Crispi Besseggen og Scarpa SL, men noe sier meg at de er for lave for meg. Jeg vil som sagt helst ha en solid ankelstøtte, samtidig som jeg vil ha muligheten til å tråkke gjennom våte myrer og små bekker uten å bli klissvåt. Derfor har jeg også kikka litt på Varg Isogaisa, og lurer på om dette er et bra alternativ? Jeg skjønner selvsagt at det blir i overkant med så tunge sko på enkle søndagsturer for vanlige folk, men duger de som allsidige støvler og gir de bra nok ankelstøtte? Fins det andre og bedre alternativer?

Mvh

Stevie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel ikke så greit for andre å svare på dette. For det første er det vel ikke mange som har laget kjøttkake av ankelen til de grader at de vet hva alvoret betyr - slik som deg og meg. For det andre er skader forskjellige. Jeg vil anbefale deg å snakke med f.eks. en fysioterapeut. Du trenger jo å øve opp muskler også uansett så du kan får råd om dette samtidig. Ellers som du er inne på velge løsninger som ikke gir falsk trygghet. Jeg har selv valgt å ha to tre par. Man kan ikke gå med høye "trygge" alltid og bestandig selv på fjellet. Varmt og ubehagelig om sommeren. Jeg sverger til Lundags Professional som høye. De sitter ikke tett men hva så?? Jeg surrer støttebandasjer el.l. akkurat så tett rundt ankelen som jeg vil. Du får prøve deg fram. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine ankler var slakke og ødelagte av samme årsak, dette var for ca 15 år siden. I dag er de helt fine, har ikke hatt et overtråkk på mange mange år. Det du trenger å gjøre er å trene opp musklene og leddbåndene, det gjør du ikke ved å bruke altfor stive støvler. Det å gå i ulendt terreng er i seg selv god trening for å styrke disse tingene, MEN tråkker du over av slik gange er du på feil side av "knivseggen" og blir ikke bedre. Her må en bare prøve seg fram.

Jeg vil anbefale noen få minutter med balansetrening hver dag, du lager enkelt verktøyet du trenger selv. Få tak i en plankebit på ca 1m lengde, f.eks et 8 toms bord (22x198mm) og bruk ei krokettkule eller lign. Legg kula slik den ligger noenlunde stabilt og legg planken oppå, så øver du på balansen ved å vippe fram og tilbake. Vanskelig til å begynne med, men drit oppi om du ikke klarer å holde balansen. La anklene jobbe. Går du til en fysio, tar han pengene dine og gir deg omtrent samme råd tipper jeg :)

Edit: Jeg bruker Besseggenstøvelen, den er ikke så veldig stiv, jeg liker den godt. Har ikke merket noe problem ifht myrlendt terreng, men hvis det blir for dypt så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint Svein du kommer med noen treningsråd - jeg må innrømme at all min fysioterapi var å invitere naboen som er fysioterapeut på kaffe :) Det kosta jo ikkeno. Jeg ville bare si at det trengs trening også som du sier. Det er ikke bare en knivsegg - jeg tror man trener seg opp utrolig bra men det er vissheten at en gang til er en for mye som gjør at man bør fikse muligheter for støtte i ulendt terreng. Hva med en god gammeldags stokk når du går for eksempel? Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene, men jeg begynner å kunne det meste om øvelser for anklene (i den grad det går an). Det er dessverre slik kunnskap man etter hvert må tillegne seg når leddbåndene blir slakkere og slakkere :)

Er det sånn å forstå at så lenge jeg trener opp skikkelig, så trenger jeg ikke tenke så veldig mye på (tidligere, forhåpentligvis) dårlige ankler når jeg skal kjøpe sko, og at jeg derfor kan følge de generelle tipsene? Hva tenker dere i forhold til de skoene jeg har nevnt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har tråkket over flere ganger, er sjansen større for at det skjer igjen. Trening vil bedre dette en del, men ikke helt. Så vær forsiktig med skotøy, pass på at skoen sitter godt rundt ankelen. Hvis man kjøper for store sko (for å ha plass til varme sokker osv) kan det være vanskelig å snøre godt nok igjen rundt ankelen, og da blir det for "løst". Det kan være lurt å tape ankelen den første tiden, før du har trent deg opp, støttebandasje vil som oftest ta for stor plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har tråkket over flere ganger, er sjansen større for at det skjer igjen. Trening vil bedre dette en del, men ikke helt.

Hmm... det er ikke min erfaring. Jeg har ikke hatt overtråkk på minst 10 år. Anser meg selv for å være 100% restituert, etter siste overtråkk kjente jeg smerter i ankelen i over 2 år etterpå. Du kan vel si at jeg var over gjennomsnittlig dårlig... Ferdsel i ulendt terreng har garantert vært med på å gjøre meg helt bra, i tillegg til annen trening som styrker anklene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hmm... det er ikke min erfaring. Jeg har ikke hatt overtråkk på minst 10 år. Anser meg selv for å være 100% restituert, etter siste overtråkk kjente jeg smerter i ankelen i over 2 år etterpå. Du kan vel si at jeg var over gjennomsnittlig dårlig... Ferdsel i ulendt terreng har garantert vært med på å gjøre meg helt bra, i tillegg til annen trening som styrker anklene.

Hei. Har selv hatt samme problemer i flere år i min aktive idrettskariere så jeg kjenner litt til dette. Leddbåndene som er strekt blir aldri like bra igjen slik jeg har forstått det, men riktig og god trening vil kompansere for dette med muskler. Så det jeg har forstått er at ankelen blir bra, men ikke like god som ført du tråkket over første gang.

Det er også mange år siden sist jeg tråkket over, så jeg føler meg restituert:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har brukt Varg Isogaisa i flere år og de er de stødigste skoene jeg har brukt.

Jeg vasset gjennom vann på en 14 dagers tur i sarek nasjonalpark uten og bli våt på beina.

Dette mye takket at dette er solide sko med tjukt lær.

Jeg klarte uansett kunsttykket og brekke sålen på et par jeg hadde.

Av en eller annen grunn sprakk sålen på tvers mitt under.

Dette var etter flere års hard bruk, skoene ellers var like fine.

Jeg fikk heldigvis nye sko i erstatning.

Jeg har et par Alfa bever Pro, og de er ikke i nærheten av Varg Isogaisa.

Så at det er stor forskjell på sko, og med dårlige ankler er det stor fordel med

stødige sko.

Vil også tro det er fordel med høye sko.

Hilsen Kai Jensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Jeg vil anbefale Lundhags Jakt (vet ikke om den finnes fortsatt) og Lundhags Professional. Mine gamle Lundhags Jakt har jeg brukt i 12 år. De er fortsatt supre, men lekker litt etter noen timer i vått gress e.l. Fikk nettopp nye Professionl High og er kjempefornøyd. De er stødige og tette. De blir nok myke og føyelige om man smører de med "Nygammal".

Jeg har brukt Varg Isogaisa i flere år og de er de stødigste skoene jeg har brukt.

En kompis av meg har (i tiden jeg har hatt mine første Lundhags) hatt 4-5 par sko. Deriblandt Isogaisa. De var lørvete etter kun få års bruk. De var tette nok, og stødige. Men svært tunge. Dessuten løsnet gummi-kappen på framfoten veldig tidlig. Tror han hadde de på service mer enn én gang. I tillegg er det mye stoff inni skoa. Dette gjør at de tørker sent. Så derfor vil jeg ikke anbefale Varg Isogaisa.

Jeg har et par Alfa bever Pro, og de er ikke i nærheten av Varg Isogaisa.

Så at det er stor forskjell på sko, og med dårlige ankler er det stor fordel med

stødige sko. Vil også tro det er fordel med høye sko.

Hilsen Kai Jensen

Min far kjøpte et par alfa Bever Pro og var ikke fornøyd. Han likte ikke at de var så fryktelig tunge. Men de var stødige og helt greie. Men han har gått tilbake til de gamle M77'ene sine. Mer fornøyd med de.

Kort oppsummert: Ta en titt på Lundhags. De lager supre sko mener jeg. De er tette nede på foten pga. celle-gummien de er kledt med. Skoene er laget av lær uten tøy. Det gjør at de tørker raskere. De er dessuten lette å ha på foten. Om du går dem inn og smører dem ed "Nygammal" blir de virkelig suverene. Om du ønsker sterke ankelstøtte bør du gå over til en annen smurning etter et års tid eller to når skoene er gått inn og blitt passelig føyelige. Du kan altså justere støtten som du selv vil.

Mvh

Sverre Magnus Elvenes Joki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig i at Alfa sine er tunge, de er av de lettere skoene på markedet.

Dette går igjen litt utover stabilitet.

Isogaisa er tunge, men solide ikke minst stabile.

Mitt par med Isogaisa var like fine inni etter tre års bruk.

Isogaisa er også tilpasset nordiske føtter i likhet med Alfa.

Forskjellen er at Alfa trenger du ikke gå inn, mens Isogaisa tar det mange turer

føre den har formet seg etter foten.

Hilsen Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

Min første tråd her på forumet, så dere får være greie med meg...

Jeg er på utkikk etter allsidig skotøy som har god støtte for anklene. Alle trenger vel god ankelstøtte i den verste steinura, men uttallige overtråkk på fotballbanen har gjort meg utsatt for ankelproblemer i lettere terreng også. Derfor denne tråden...

Når jeg sier allsidig, så ønsker jeg noe som kan brukes på alt fra enkle dagsturer til jakt og fjellturer. Det er kanskje litt vel optimisitisk å tro at man skal finne noe som egner seg optimalt til alle disse tingene, så jeg er på utkikk etter en slags gyllen middelvei.

Jeg har kikka litt på både Crispi Besseggen og Scarpa SL, men noe sier meg at de er for lave for meg. Jeg vil som sagt helst ha en solid ankelstøtte, samtidig som jeg vil ha muligheten til å tråkke gjennom våte myrer og små bekker uten å bli klissvåt.....

Mvh

Stevie

Hei Stevie, for å være helt ærlig syns jeg ikke alle her er veldig greie med deg :D

God ankelstøtte har slettes ikke noe med hvor lave eller høye støvlene er!!

Lytt til Svein, han har som regel mye fornuftig å si!

For meg personlig, passer ikke akkurat Besseggen, men den type støvler burde passe ditt bruk godt.

Prøv forskjellige av samme type, se hva som passer beina dine best.

Benytt gamasjer, evt tape goretex- eller softshellbuksa godt rundt halsen på støvlene når du er i myra/passerer en bekk, og du er tørr.

Styr for all del unna Lundhags eller M-77 såfremt anklene dine er litt slakke!!!!

Disse støvlene er rett og slett no forb... dritt mht slakke ankler :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.