Gå til innhold
  • Bli medlem

Er termos et must? Tar du med deg termos?


joni

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Anonymous

I høyden(utlandet) er det et must, men i Norge er det ikke det.

Men det kan jo absolutt være digg da med litt varm drikke....

Er man flere sammen kan det være like greit å ta med seg en brenner....sparer litt vekt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er termos et must på vintertur?

Er det nødvendig?

Er det lurt?

Har du med deg termos?

:lol: Jeg lurer på hva folk egentlig mener om dette...

Lite som er et must, men lurt i mine øyne. Drikken blir jo kald og med is og det blir han som drikker og...

Sinnsykt digg å vite at du har en liter varm suppe, toddy eller kakao i sakken/pulken....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termos har jeg faktisk aldri hatt med på tur! Ingen av mine turkamerater har noen gang hatt det med heller. Har aldri savnet varm drikke (med min kondis blir jeg så fort varm allikevel :D ).

Synes den tar for mye plass i forhold til mengden drikke man får med.

Nå legger jeg sjelden ut på langtur i skikkelig kulde, men hvis det skulle skje :lol: , så kanskje?? Ser jo fordelen av det når det er mange blå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes en liten termos (3 desiliter) er akkurat passe. Veier ikke så veldig mye. Pleide å bruke enliters-termos før, men ble aldri til at jeg drakk opp alt. Siste halvliteren hadde en tendens til å bli ganske lunket. Da er jo noe av poenget borte.

Sokk rundt flasken er ikke så dumt, men det holder ikke så veldig lenge. Kan imidlertid være greit for å hindre vannflasker i å bånnfryse.

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestandig med termos sen høst, vinter og tidlig vår. Utrolig deilig med varm drikke (bruker mest kakao - pulver). Kroppen bruker mye energi når det er kaldt på å holde varmen. Ved å tilføre varm drikke slapper kroppen godt av, og det er viktig å drikke MYE om vinteren.

Jeg pleier å pakke termosen inn i tykkgenseren, men Hammerplast sine termoser (som også er tette!) holder på varmen lenge. Enda lenger hvis du skyller de med glovarmt vann før du helller kokende vann nedpå (aktuelt på dagsturer der du lager vannet hjemme).

I tillegg til termos har meg med sånn termokopp. Da kan en sitte å nippe til glovarm drikke i 20-30 minutter. Sånt blir det livskvalitet av, så får det heller være at det koster noen gram...

God - og varm! - tur!

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har altid med termos på noe lengere turer. Har funnet ut at 0,5 liter er ypperlig, og tar ikke stor plass. Tar man seg en rast, går 0.3 liter i en pose med REAL turmat. Dette gir en grei "lunk" på lunchen, og for min del smaker dette mye bedre enn kalde brøskiver. Resten av innholdet i termosen holder akkurat til en kopp kaffe etter måltidet. Akkurat passe tid og tilbrede og innta, uten og bli for kald i pausen. (max 15 min vinterstid.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

og koker du for mye vann på brenneren din, så heller du det oppi en termos... sparer brennstoff når du skal på mer enn dagstur...

tenk litt enkelt: hvor mye energi skal til for å varme en halv liter vann fra 0 til 37 grader?? har ikkje lenger varmekapasiteten til vann i hodet, men faktum er jo at ingenting krever mer energi for å varmes opp, enn nettopp vann! altså er det bedre å la enten plata hjemme, eller brenneren, gjøre jobben... du sparer fort inn den ekstra energien det tar å bære en termos...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er termos et must på vintertur?

Er det nødvendig?

Er det lurt?

Har du med deg termos?

:) Jeg lurer på hva folk egentlig mener om dette...

Ja, om vinteren har jeg det. Ikke bare godt med noe varmt i kroppen, du har også muligheten til å skaffe deg mer vann ved å ta sne i om du like gjerne drikker kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selvfølgelig thermos med på vinterturer! Er det dagstur, trengs den til Dry-Tech'en og kaffien, er det langtur, er det genialt å koke vann på kvelden, for å ha rimelig varmt vann morgenen etter, og som drikkevann utover dagen. Sparer fort tid i forhold til å koke X antall liter pr. mann om morgenen på en primus... Er det skikkelig kaldt, fryser alt av vannflasker ol., selv om en har det mot kroppen. En god stålthermos gjør susen, surr litt tape rund den så du kan håndtere den lettere i minusgrader uten å sitte fast...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
er det langtur, er det genialt å koke vann på kvelden, for å ha rimelig varmt vann morgenen etter, og som drikkevann utover dagen.

Hvilke termoser er det som holder så godt på varmen? Jeg har 1-liters ståltermos, kjøpt på Europris tror jeg, for ca 100-150 kroner. Den er grei nok for dagsturer, kakaoen er varm i mange timer. Har også prøvd å koke opp vann om kvelden i teltet, og hellt over, men da er vannet iskaldt morgenen etter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke termoser er det som holder så godt på varmen? Jeg har 1-liters ståltermos, kjøpt på Europris tror jeg, for ca 100-150 kroner. Den er grei nok for dagsturer, kakaoen er varm i mange timer. Har også prøvd å koke opp vann om kvelden i teltet, og hellt over, men da er vannet iskaldt morgenen etter..

Jeg har en Hammerplast Sarek og fyller jeg den med varmt vann kvelden i forveien er vannet varmt om morgenen og utover dagen, men selvsagt blir den fortere kald når termosen ikke er full.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke termoser er det som holder så godt på varmen? Jeg har 1-liters ståltermos, kjøpt på Europris tror jeg, for ca 100-150 kroner. Den er grei nok for dagsturer, kakaoen er varm i mange timer. Har også prøvd å koke opp vann om kvelden i teltet, og hellt over, men da er vannet iskaldt morgenen etter..

Jeg har en Hammerplast Sarek og fyller jeg den med varmt vann kvelden i forveien er vannet varmt om morgenen og utover dagen, men selvsagt blir den fortere kald når termosen ikke er full.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er termos et must på vintertur?

Er det nødvendig?

Er det lurt?

Har du med deg termos?

:D Jeg lurer på hva folk egentlig mener om dette...

Nei jeg bruker aldri termos på vintertur. Derimot bruker jeg to 1,5 liter Nalgel-flasker med Sigg sitt isoleringsfutural. Når flaskene i tillegg er pakket litt fornuftig i sekken tåler væsken mange kuldegrader dagen ut.

Dette systemet har også den fordel at det kan brukes som varmeflasker i soveposen: Jeg varmer opp drikken om kvelden. Om morgenen er vannet fortsatt lunkent. Etter å ha drukket frokostvannet fra flaskene, etterfyller jeg med varmt vann.

Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har, på dagsturer om vinteren, som regel med en termos med varm te. Både for vekten og som sikring om noe går galt.

Men i tillegg, har jeg med en drikkeflaske med et trekk utenpå. På denne har jeg saft og kokende vann. Det er utrolig mye bedre å drikke denne saften, som etter noen timer er passe varm, enn å drikke kaldt vann/saft.

Pausen blir svært mye hyggeligere med noe varmt, spesielt om været er dårlig med et par varmegrader og regn. Og det har det vært mye av i vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten 0.3 termos som ikke veier så mye og som er grei å ha med. Blir akkurat to små kopper med te. Kaffe er kult, men ikke på termos. termoskaffe smaker alltid vondt. Vet ikke hvorfor

Liker ikke de patentmekanismene som noen termoser har i korken for de blir gjerne litt utette med tiden. Jeg liker heller ikke koppen som følger med termosen. Ikke noe galt med den, liker den bare ikke. Derfor bruker jeg en vanlig plastkopp i stedet.

Hvis man forvarmer en termos skikkelig og putter den i en reservesokk holder den på varmen hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Gunnar, hvordan er dine erfaringer med Hammerplast Sarek. Har hørt rykter om at den ikke holder godt nok på temperaturen mtp. prisen? Noen som støtter disse ryktene :wink:

Har aldri hatt en termos så har holdt så godt på varmen før jeg og den begynner vel å bli snart 10 år gammel :? En kompis av meg har og samma termosen og han er like godt fornøyd som jeg er. Jeg er ikke i tvil om at jeg kjøper samma termosen igjen når det er på tide å kjøpe ny!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.