Gå til innhold
  • Bli medlem

Garmin gps i vater


Anbefalte innlegg

Hei

Når jeg har brukt gps'n min har jeg lagt merke til at den blir påvirket av hvordan jeg holder den. Vinkelen, om den ligger helt beint osv. Dette fikk jeg merke at gjorde et stort utslag på min siste tur over Hardangervidda. Er dette sånn det bare er? noen som har noen fikse forslag om hvordan jeg best kan holde riktig kurs for det? (har tenkt på å lime på en liten vater-boble-sak...vet ikke hva det heter)

Dette vil jo også ha relevans når man bruker den i bil og gjerne har den plassert på høykant (iallefall får du kjøpt holder til den som holder den på høykant)

mvh

(forresten noen som selger kompasskule til kajakk?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring er at du ikke trenger å holde den i vater, men at du må bevege deg for at retningspilen skal peke riktig vei. Du har kanskje den med elektronisk kompass og den veit jeg ikke hvordan ter seg, men antar da at du må holde den i vater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompass brukes kun når du står stille eller skal ha økt nøyaktighet inn mot ett punkt, eks siste 30 meter.

For navigering ellers henter GPS data fra satelitter, så kompass kan du trygt slå av.

Hvis du står stille og ikke rører på GPS'en og ikke har aktivert kompasset er det eneste som skjer at GPSvil "vandre" litt innefor ett område (se på track recorden). Med kompass på og GPS fortsatt i ro, vil den "forstå" at du står stille og vandre mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte ett moment,

hvis du er i ett område med dårlig (tett skog) eller ingen satelitt dekning, kan kompasset på GPS'en være ett alterntiv (som for vanlig kart og kompass navigering), vær da nøye på at GPS holdes i vater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

d er en 76csx med elektronisk kompass ja... men hvis jeg skrur av kompasset vil jeg vel ikke få retningen heller da?

takk for svar

Det elektroniske kompasset bør være avslått når du er i bevegelse, ellers blir det bare surr. Elektroniske kompasset er genialt når du står stille å skal orientere deg i forhold til kartet på gps.

Ved hvert batteriskift bør du kalibrere kompasset.

Se bildet, der har du noen innstillinger du kan gjøre, fungerer kun ved at det elektroniske komp... er påslått.

post-1089-133474458857_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg må fortsatt holde den i vater?

Hvis jeg forstår det riktig, så må gps holdes i vater for at det elektroniske kompasset skal fungere riktig.

Selve satellittnavigasjonen blir ikke påvirket av om GPS er i vater. (Derimot kan skog, høye bygninger etc. gi dårligere signal, men sjelden så mye at det har noen praktisk betydning).

Til vanlig turbruk vil jeg si du ikke trenger kompass på GPS'en din. Beveger du deg, vil GPS beregne kursen din ut fra satellittnavigasjon. Kompass trenger du kun for å få retning når du står i ro.

Jankj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.