Gå til innhold
  • Bli medlem

Effektiv turmat på dagstur


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Alt er mulig, men jeg forstår ikke helt poenget. Skal toppturer være en konkurranse eller skal det være en tur med tid til pause og en solid matpakke. For min del er toppturer ikke en konkurranse, men bare en måte å bruke naturen på. Jeg bruker heller en time ekstra til å ta pause og nyte naturen enn å stresse avgårde med sjokoladen og colaen siklende ut av kjeften.

Dette synes jeg er et temmelig usaklig innlegg. Det er ikke særlig pent å omtale andre mennesker som om de har ting "siklende ut av kjeften" bare fordi de har en annen oppfatning enn Kim.

Jeg kan heller ikke se at noen av debattantene har omtalt toppturer som "en konkurranse". Dermed er det ingen grunn til at Kim skal tillegge andre mennesker uttalelser de ikke har kommet med eller oppfatninger de ikke har.

Diskusjonen gjaldt forøvrig heller ikke om man skal ta pauser eller ikke. Den gjaldt hva man skal ha med seg på en dagstur.

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Dette synes jeg er et temmelig usaklig innlegg. Det er ikke særlig pent å omtale andre mennesker som om de har ting "siklende ut av kjeften" bare fordi de har en annen oppfatning enn Kim.

Jeg kan heller ikke se at noen av debattantene har omtalt toppturer som "en konkurranse". Dermed er det ingen grunn til at Kim skal tillegge andre mennesker uttalelser de ikke har kommet med eller oppfatninger de ikke har.

Diskusjonen gjaldt forøvrig heller ikke om man skal ta pauser eller ikke. Den gjaldt hva man skal ha med seg på en dagstur.

Bjørn

Å så sinna da !

Ingen grunn til å hisse seg opp over innlegget til Kim spør du meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg er et temmelig usaklig innlegg. Det er ikke særlig pent å omtale andre mennesker som om de har ting "siklende ut av kjeften" bare fordi de har en annen oppfatning enn Kim.

Enten har du en dårlig dag eller så er du et veldig følsomt menneske. Det var bare et uttrykk jeg brukte, for all del!

Jeg kan heller ikke se at noen av debattantene har omtalt toppturer som "en konkurranse". Dermed er det ingen grunn til at Kim skal tillegge andre mennesker uttalelser de ikke har kommet med eller oppfatninger de ikke har.

Da skjønte du ikke poenget. Espen ønsker seg mat som gjør turen så enkel i matveien som overhodet mulig, en tur hvor det å spise ikke skal ta tid i tillegg til å bevege seg. Jeg ser for meg en stresstur hvor det ikke er tid til pauser med matpakke, en tur som for meg likner på en konkurranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man leser det du skriver Andreas så er det tydelig at du har vondt for å holde deg til saken og foretrekker å komme med slengbemerkninger istedet. Jeg gidder ikke bruke tid og krefter på noe munnhuggeri med deg.

Det er helt OK at folk har forskjellige oppfatninger. Om du mener noe annet enn andre mennesker er det ikke verdens undergang. Men jeg foretrekker altså selv å bestemme hva JEG sier og mener. Derfor liker jeg ikke at DU tillegger meg motiver eller uttalelser jeg ikke har kommet med.

Bjørn

Du mener vel ikke Andreas, men Kim? :lol:

Kim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Poenget var ikke å skissere en konkurransetur, jeg håper det ikke blir sånn på mine turer, for da ville jeg med stor sannsynlighet tape :lol: .

Mitt poeng er at jeg ofte tar meg selv i å sitte og fryse på en stein ganske lenge mens jeg prøver å fordøye seige brødskiver med italiensk salat, og jeg lurte derfor på om det fantes andre mer lettvinte, og lettfordøyelige varianter. I så måte synes jeg panda har rett i sine bemerkninger, om enn noe krasse :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man leser det du skriver Andreas så er det tydelig at du har vondt for å holde deg til saken og foretrekker å komme med slengbemerkninger istedet. Jeg gidder ikke bruke tid og krefter på noe munnhuggeri med deg.

Det er helt OK at folk har forskjellige oppfatninger. Om du mener noe annet enn andre mennesker er det ikke verdens undergang. Men jeg foretrekker altså selv å bestemme hva JEG sier og mener. Derfor liker jeg ikke at DU tillegger meg motiver eller uttalelser jeg ikke har kommet med.

Bjørn

Du mener vel ikke Andreas, men Kim? :lol:

Kim

Først og fremst: Prater du til Kim eller meg?

Om det er meg:

1 - Helt korrekt at jeg har problemer med å holde meg til saken!

2 - Liker å slenge litt med leppa også.

3 - Sitter på jobb og kjeder meg, så jeg har alltid tid til litt munnhuggeri.

4 - I siste avsnittet ditt skjønner jeg ikke hva du prater om...

5 - Hensikten med mine innlegg er alltid god og det er humøret og...

6 - Forøvrig synes vi skal diskutere kapteins spesial isteden !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til turmat. Vi måler turens lengde i antall brødskiver vi tar med. Blir det en 4-skivers-, 6-skivers- eller 8-skivers-tur er spørsmålet ved frokosten, det siste på turer mellom 16 og 24 timer. Sjokopålegg gir matlyst. I tillegg en 1-liters termos med te pluss en liten pose med blanding av rosiner og mandler. Men å bytte ut deilig fjellbekkvann med Cola, nei, ett sted går grensen. Til Espen: Hvis du fryser i matpausen er det påkledningen det er noe i veien med og ikke maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nå får vi slappe av litt, jeg har ikke tenkt å bytte ut vann med cola, SUPPLEMENT, sto det i et tidligere innlegg.

Jeg pleier også å ta med lignende brødskiveantall som deg ods, men termos fatter jeg ikke vitsen med, det er jo bare på appelsinturer i marka at den er nyttig.

Men rosiner og mandler er bra :lol:

Og hva er kapteins spesial?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men termos fatter jeg ikke vitsen med, det er jo bare på appelsinturer i marka at den er nyttig

Så så, Espen. Kanskje er det derfor du fryser under pausen(e)? Varm drikke er helt fantastisk i tillegg til en solid matpakke. Den holder kroppen din varm under pausen og øker rivselsgrensen.

Men termos er med kun på turer om vinteren, sommerstid går det i kald drikke. Så sant det ikke er på kalde klatreturer, da kan varm drikke være godt å ha. Men termosen får dessverre ikke plass i sekken, med tanke på plass og på vekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst: Prater du til Kim eller meg?

Om det er meg:

1 - Helt korrekt at jeg har problemer med å holde meg til saken!

2 - Liker å slenge litt med leppa også.

3 - Sitter på jobb og kjeder meg, så jeg har alltid tid til litt munnhuggeri.

4 - I siste avsnittet ditt skjønner jeg ikke hva du prater om...

5 - Hensikten med mine innlegg er alltid god og det er humøret og...

6 - Forøvrig synes vi skal diskutere kapteins spesial isteden !

1. Da er vi enige :lol:

2. Jeg og. Kan være ganske underholdende iblandt

3. Ingen vits å kjede seg på jobb. Gå hjem og gå på skitur eller fylla eller begge deler. (er bra vær i dag)

4. Hmmm...

5. Mine og

6. Kapteins spesial synes jeg høres spennende ut. Hvilken kaptein og hva har en kaptein på fjellet å gjøre ? Må være en sånn ferjekaptein på vestlandet som har tatt en styrepils for mye og feilnavigert litt.

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Da er vi enige :lol:

2. Jeg og. Kan være ganske underholdende iblandt

3. Ingen vits å kjede seg på jobb. Gå hjem og gå på skitur eller fylla eller begge deler. (er bra vær i dag)

4. Hmmm...

5. Mine og

6. Kapteins spesial synes jeg høres spennende ut. Hvilken kaptein og hva har en kaptein på fjellet å gjøre ? Må være en sånn ferjekaptein på vestlandet som har tatt en styrepils for mye og feilnavigert litt.

Bjørn

Hvem som er kapteinen er uvisst, men det er vel snakk om en "militærkaptein" tro jeg! En omsorgfull en, som tar slitne soldater til seg som det skulle være hans egne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffameg, nå har jeg fått et dårlige image her... :lol:

Jeg er heller ikke typen som stresser på tur, og fyrer ofte bål, jakter, fisker og koser meg. Men hvis man skal gjøre noe ekstremt en gang, og vekta har litt å si på om du kan gjennomføre turen eller ikke, så er det mulig. Det er bare det jeg mente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, svein, hva er da i det hele tatt vitsen med brødmat, hvis man blir mett av sjokolade f.eks?

Innbiller meg at det er en del barn som får lov til å surfe innom fjellforum. Dette er tross alt et trygt nettsted hvor kidsa forhåpentligvis kan få noen sunne og aktverdige friluftsinteresser. Men kanskje ikke nå lenger... Bra Espen! :lol:

Ellers har jeg noe av det samme utgangspunktet som ods og Kim. Jeg for min del må ha noen lengre hvilepauser hvor jeg får slappet av, kan nyte utsikten og virkelig glede meg over naturen. Andre folk må gjerne har en annen tilnærming til fjellturer. Det er imidlertid unødvendig å fryse. Man må likevel ha med nok varme klær i tilfelle uhell.

Mulig jeg tilhører mellomgenerasjonen her. Jeg er helt avhengig av både cola, new energy og smørbukk på turer, men da som supplement til brødblingsene. Ingenting overgår en kald cola og sjokolade inntatt i ly av varden på toppen. :D Skulle gjerne bare inntatt junkfood, men fordøyelsessystemet krever dessverre solid mat. Jeg skjønner selvfølgelig at dagens "ungdom" har et annet utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har en kompis som er flink med kosthold. Og er vel eneste jeg kjenner som spiser "korrekt". Dvs han får i seg den riktige næringen! Og han er vegetarianer, som gjør valget litt mer begrenset.

I følge han så har bla kikerter og soya i en eller annen form, alle de proteiner man trenger. Og for de som er litt lei brødskiver osv. Så kan jeg anbefale vegetar retter på det varmeste! Kan lage salater, pastaretter, supper osv. Kikerter er utrolig bra å putte i så og si alt. Kan ta med seg soya-spirer som er saftig og deilig vedsiden av! Og det som er kjekt er at man kan gjøre det så lett man vil. Sper på med litt tørket kjøtt. Og nøtteblanding (mandler, cashew, rosiner, hasselnøtter)

Men lurer litt... Noen som tror brente mandler er bra som energi-tilskudd? Er helt glad i brente mandler :!: Og tenkte kanskje man kunne spe på med litt druesukker når man lager de :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det smaker bra, så er det sunt. Smaken er kroppens måte å fortelle oss hva den trenger på.

Bjørn

Smaken er vel egentlig kroppens måte å fortelle oss hva den har trengt de siste par-tre tusen evolusjonsårene. Mat med fett, sukker og andre karbohydrater er mat som gir kroppen energi og mulighet til vekst. Dette har vært veldig viktig for mennesket helt opp til i dag. Nå er imidlertid maten og tilgjengeligheten på fett og karbohydrater blitt bortimot ubegrenset i vestlige land, og det som smaker godt er derfor ikke lenger det som er sunt eller det som kroppen trenger. I et evolusjonsperspektiv vil muligens smaksløkene våre endres slik at kikerter, pepperrot og turnips er det som smaker best, mens fett- og sukkersmak blir mat som ikke faller i like god smak.

I et ernæringsøyemed, mens jeg venter på evolusjonens gang, tror jeg imidlertid fortsatt at jeg tar med meg marsipan, sjokolade og brødskiver med Nugatti heller enn Rapidsalat når jeg skal kose meg på fjellturene :lol:

Darwin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er kanskje heller at de fleste mennesker beveger seg altfor lite. Sitter man på et kontor hele dagen (og det gjør man jo..) så må man tilpasse kostholdet deretter. Går man derimot i fjellet, så må man ettefylle det som kroppen forbruker nemlig sukker salt og fett.

Et annet problem er at vi i Norge blir fortalt at meieriprodukter er fryktelig sunt. Det er det ikke. Hvis man i utgangspunktet inntar for mye smør og melk så må man selvsagt være forsiktige med fett og sukker fra andre kilder i tillegg.

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Å hive i seg kun cola og sjokolade på en lang fjelltur høres verken særlig smart eller godt ut. I det lange løp kan du bli både slapp og kvalm av det, og det er vel neppe meningen?

Sukker kan du trenge, men også langsomme karbohydrater og salt. Boller, rundstykker eller havrekjeks er bra.

Bix-it med sjokotrekk funker veldig bra er min erfaring, en kombinasjon av både raske og langsomme karbohydrater.

Salte nøtter gir både salt, karbohydrater og fett.

Potetgull også, men her er det enda mere karbohydrater. Folk tror potetgull er bare junk, men i passe mengder er det faktisk veldig gunstig brennstoff på tur.

Å drasse på cola høres ikke særlig vektbevisst ut. Hva med en stor kopp og litt sukker og kaffepulver?? Elver og bekker finnes det nok av i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

digestive caramel anbefales også.. Den er sinnsykt digg!

Som et alternativ til brødmat etc. kan du prøve

A) knekkebrød

:wink: Snickerskake e.l. (kaloribomber)

C) Frokostblanding (melkepulver, frokostblanding. Tilsett vann)

D) Nøtteblanding (300gr (300gr = måltid): Nøtter, sjokolade og rosiner)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Påfyll av kun sjokolade og cola vil gi deg et ujevnt energinivå. Over mange timer tror jeg også du vil passe kvalm - kankje ikke det som er ønskelig?

Du trenger en mix av langsomme og raske karbohydraster for å yte over tid.

Du kaller brødskiver for "søppel".... kanskje på tide å skifte bakeri og påleggstyper snart..?! Vellaget ferskt brød er alltid digg. Om du føler deg tørr i munnen så lag lag tynne skiver.

"Bix-it" med sjokotrekk synes jeg er en komapkt og fin turføde, gir også en bra kombo av karbohydrater, her får du begge typer.

Du trenger også salt. Potetgull er bedre enn sitt rykte, på tur gir det deg både karbohydrater fett og salt. Tar for stor plass sier du? Knus det på forhånd.

En blanding av diverse nøtter og noen rosiner eller tørka aprikoser er også bra turmat.

Marsipan er bra kraftfor, men såpass søtt at man ikke bør basere seg på store inntak.

Nils Faarlund anbefaler geitost---- men der veit jeg ikke jeg er helt enig, for hvor mye geitost orker man egentlig å få i seg??

God topptur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

nå tar jeg opp en gammel tråd, men klarte ikke dy meg i alle de gode rådene som fulgte.

Hvis man kun spiser sukker, sjokolade, drikker cola osv. får kroppen i seg tomme kcalorier, eller korte sukkermolekyler som kroppen tar fort opp i kroppen. De kcaloriene kroppen ikke klarer å forbrenne blir omdannet til fettvev.

Når en kun baserer trening/aktivitet på sukker vil kroppen ta "næringen" fort opp i kroppen, blodsukkeret hopper rett opp i været fordi kroppen tar opp lette kcalorier fortere, og kroppen forbrenner dem raskere slik at blodsukkernivået synker rimelig fort igjen.

Det vil si at en må ha mange måltider som ikke er sunne og som skaper store variasjoner i blodsukker og prestasjonsnivå.

Baser heller turen på brødmat, eller annen mat med lange sukkermolekyler som kroppen bruker lengre tid på å fordøye, og som du får energi av over lengre tid.

Men det finnes alltid unntak. Sjokolade, nøtter..etc..er greit å ha med som nødproviant i sekken.

I cola finnes det koffein, og koffein er vanndrivende. Det vil si at på turer hvor en utskiller en del væske i form av svette og pust, er det uheldig at kroppen blir tilført vanndrivende stoffer som gjør at en utskiller mer væske enn nødvendig. (cola og annen brus inneholder og MAAAAASSE sukker). Hvis kroppen skiller ut mer væske enn nødvendig vil en etthvert føle seg sliten, tørst og hjertet banker fortere og blodtrykket blir høyere. Grunnen til dette er at blodet blir tykkere som følge av væskemangel.

Mitt beste råd på tur er: hold dere til vann, og spis god tradisjonell norsk matpakke med brød, eller knekkebrød, kanskje har du med en god middag som du varmer på primusen, med litt kakao?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Er det noen som har erfaring med begrenset næringsinntak over lengre tid? Funker dette kun rent teoretisk?

8) Har jo den såkalte overlevelsesuka i militæret. Sikkert mange som kan skrive under på at de så litt skjelett ut etter den...

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.