Gå til innhold
  • Bli medlem

Effektiv turmat på dagstur


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei!

Jeg lurte på om på en dagstur, til f.eks en 2000m eller to, er det nok å kun spise sjokolade, sukkertøy, og drikke cola på turen?

Da holder man sukkernivået oppe på hele turen, og det er lett å få i seg, lett å pakke, ikke så dyrt osv. Så får man heller ta det igjen i en hamburgersjappe på vei hjem.

Er det noen som har prøvd ut dette? Ser frem til å kunne droppe brødskiver og annet søppel som er vanskelig å få i seg.

mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Gjest Anonymous

Dagen før lader man selvfølgelig opp med pasta eller noe lignende, men er det ikke slik at det er sukkernivået som på død og liv ikke skal falle?

Jeg har i den senere tid økt på med sjokolade og cola på tur, og jeg har i alle fall følelsen av å bli litt kvikkere. Måltidene blir mer lystbetonte også.

Men det er mulig at det kan bli litt kvalmt å basere hele næringsinntaket i løpet av en tur på godteri, jeg vet ikke. Er det noen ernæringseksperter her?

Jeg har hørt om noe powerbar-greier også, hva er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid med sjokolade, kjeks og brus på dagsturer. Og selvfølgelig brødmat. Frukt inneholder også sukker!!

Sukker er energi, og forbrennes på turen!! På en 8 timers tur antar jeg at en forbrenner 3-4000kcal. Ved fysisk aktivitet tar det ca. 30 min før sukkerlagrene i kroppen er tomme. Etter dette må kroppen selv lage energi ved å forbrenne fett. Derfor er det ikke dumt å fylle på sukker (raske kcal) underveis.

Brødmat må jeg selvfølgelig ha med for å stille sulten.

Espen skrev:

Ser frem til å kunne droppe brødskiver og annet søppel som er vanskelig å få i seg.

Legg matpapiret til side så går fordøyelsen langt bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at matpakken blir sjelden spist helt opp, sjokolade er ganske mettende. Hvis det går greit å bare ha med "raske kalorier", så hvorfor ikke. Individuelt.

Jeg spiser dessuten alltid et solid måltid 1-2 timer før dagsturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg tror vi nærmer oss en løsning her jeg =)

Espens matpakke:

* cola (supplement til vann som allerede er i fjellet, sukker og koffein)

* 7-8 new energy og snickers (hjørnestein i næringsinntaket)

* opera mints og knott (knaske på mens man går, sukker)

* banan (kjapp energi)

* potetgull (lett)

Dette blir bra, fjellturen blir den digge, godterituren

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye som er direkte feil/dum mat ! :)

Sukker: Når det gjelder å holde sukkernivået oppe er IKKE sjokolade, brus o.l. særlig smart! Poenget er jo og holde nivået jevnt. Sjokolade gir et lite kick, men man blir så slappere enn man var før man spiste etter kort tid. Derfor er ikke sjokolade noe triks på hverken ork eller konsentrasjon. Honning og druesukker derimot...

Powerbar: Unødvendig og dyrt spør du meg. Finnes mange typer og mange av de er veldig nærme dyre sjokolader...

Personlig synes jeg det er best om man spiser noe i denne retning:

Frokost: Stort måltid min. 1 (1,5) t før start. Gjerne med litt proteiner. Havregryn med melk, rosiner og nøtter eller risengrynsgrøt.

Lunch: Banan om ikke vekt har noe å si. Brødskiver med relativt mye pålegg av typen skinke, kylling, honning osv. Rosiner.

Etter tur: Prøver å få i meg litt druesukker og et par bananer med en gang, restitusjonstiden kuttes da mye. Så middag av noe slag - ikke så viktig... Har man tynt musklene veldig bør man få i seg noe proteiner kjapt etter man er ferdig med tur...

Om de ikke er snakk om en veldig lang eller krevende tur, gidder jeg ikke bry meg særlig om hva jeg spiser...er strengt tatt ikke SÅ nøye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke annet enn si meg fullstendig enig med Espen :)

Legger aldri ut på langtur uten brus med kapitalistsmak i sekken. Lærte trikset på et høyt fjell med lite luft hvor cola var det eneste som smakte nogenlunde akseptabelt. mange av de andre drakk også cola faktisk. Kombinasjonen av masse sukker og koffein var akkurat det man trengte når man absolutt ikke orket mer. Dessuten hjelper cola mot kvalme.

På begynnelsen av en tur er det bare dumt å spise ting som er for søte fordi det skaper ustabilt blodsukker. Når man begynner å bli sliten derimot (for oss som gjør det) så er ting som inneholder sukker bra.

Pleier å ha med matpakke (brød,ost skinke osv) sjokoladekjeks,te (0.3 termos veier lite og inneholder akkurat passe), cola, vann og XL-1 tabletter... synes det funker greit

Potetgull og lignende passer imidlertid best i bibliotekbaren på Turtagrø etter turen

mvh Bjørn Revil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal innrømme at jeg ikke har lest hele debatten her, men slenger iallfall inn noe som kan være av interesse.

Jeg og to kompiser gikk maratonrunden i Rondane for et par år siden. Alle 2000-meterne på en runde. Vi brukte 21 timer, ved å gå i et ok tempo hele tiden. Vi løp aldri. Kunne nok gått ned mot 18 timer hvis det ikke hadde vært for at den ene av oss fikk trøbbel med kneet.

Jeg hadde bare med meg en liten dagstursekk, og hadde store mengder, kjeks, sjokolade, rosiner og 4 brødskiver med honning/brunost. I tillegg drakk vi mye vann, og satte til Maxim Sportsdrikk ved jevne mellomrom. Hadde også to Maxim Energy-gel som jeg spiste på turen.

Så lenge man inntar dette jevnt, så tror jeg ikke det er noe problem. Vi hadde selvsagt inntatt store mengder karbohydrater de 2-3 dagene på forhånd, så under turen hadde jeg ikke problemer i det hele tatt.

Jeg vet ikke hvor lange fjellturer dere snakker om her, men jeg mener ikke det skal være noe problem med på dagsturer. Jeg har også gått Vasaloppet på i underkant av 5 timer. Dette er jo en noe annerledes turopplevelse, men her gikk de mest i New Energy sjokolade, sportsdrikk, rosiner og noen boller i ny og ne. En cola/kaffe-blanding på slutten gjør at man får ut det aller siste før mål.

Bare en liten tanke, uten at jeg mener at dette trenger å være likt for alle. Men ja; Jeg mener det er mulig å gå toppturer på lite og karbohydrat-/sukkerrik mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er mulig, men jeg forstår ikke helt poenget. Skal toppturer være en konkurranse eller skal det være en tur med tid til pause og en solid matpakke. For min del er toppturer ikke en konkurranse, men bare en måte å bruke naturen på. Jeg bruker heller en time ekstra til å ta pause og nyte naturen enn å stresse avgårde med sjokoladen og colaen siklende ut av kjeften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mattis skrev:

Vi hadde selvsagt inntatt store mengder karbohydrater de 2-3 dagene på forhånd, så under turen hadde jeg ikke problemer i det hele tatt.

Nå er ikke jeg noen guru på dette området... men jeg trodde at sukkerreservene i kroppen var ganske begrensede, tilsvarende 20-30 min forbruk ved moderat fysisk aktivitet. Kroppen bruker vel noe sånt som 12-24 timer på å "behandle" inputen, og ubrukte karbohydrater blir omdannet til fett relativt raskt. Da er man vel ikke noen hensikt å pøse på med karbohydrater flere døgn i forveien. Eller tar jeg feil her??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er mulig, men jeg forstår ikke helt poenget. Skal toppturer være en konkurranse eller skal det være en tur med tid til pause og en solid matpakke. For min del er toppturer ikke en konkurranse, men bare en måte å bruke naturen på. Jeg bruker heller en time ekstra til å ta pause og nyte naturen enn å stresse avgårde med sjokoladen og colaen siklende ut av kjeften.

Enig! Som jeg skrev nederst i innlegget, har jeg egentlig falt tilbake på at det ikke er SÅ viktig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om du klarer å holde kvalmen i sjakk..... :lol:

Ellers vet jeg at syklister putter på med kaloribomber flere ganger gjennom et sykkelløp for å få ekstra energi.

Tror det blir vanskelig å sammenligne med syklister på topp nivå. Disse har en så sinnsvak forbrenning under hardtrening og lange løp at de har problemer med å få i seg nok kallorier - og da blir det litt annerledes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, Andreas, jeg snakker om å innta sjokolade/sukker kontinuerlig på hele turen. Er det da fare for å sukkernivået vil synke?

Når jeg mener at man etter en stund blir slapp tror jeg ikke det er fordi sukkernivå synker. Tror det har noe med at kroppen for plutselig mye energi som er relativt tungt å forbrenne. Husker ikke helt hvordan det var, men har lest en del om dette tidligere. Søk litt på nettet er mitt tips!

En annen ting; mange steder er det jo vann overalt og er det jo dumt og bære med seg brus !?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg mener at man etter en stund blir slapp tror jeg ikke det er fordi sukkernivå synker. Tror det har noe med at kroppen for plutselig mye energi som er relativt tungt å forbrenne. Husker ikke helt hvordan det var, men har lest en del om dette tidligere. Søk litt på nettet er mitt tips!

For min del har jeg opplevd dette uten å i det hele tatt bli slapp ihvertfall. På en av mine første fjellturer (til Høgdebrotet, ca 9 timers tur dengang), gikk jeg og min bror på uten å spise noe (drakk litt underveis) før vi var på Kvassryggen og hadde gått i ca 2 timer. Var nok veldig ivrig :) . På Kvassryggen gikk vi helt tomme og hivde i oss en Snickers king size og saft. Det var som å få en rakett i ræva! :lol: Vi fikk nesten lyst til å løpe opp på Høgdebrotet. Men det vi også opplevde var at vi ble ikke sultne igjen på resten av turen. Drakk selvfølgelig av og til, men brødskivene ble liggende til vi var nesten ved bilen igjen.

Nå er alltid en sjokolade eller to med som reserve, men noe som fyller magen litt mer er hovedmatpakka. Kjeks og frukt er også ofte med, og XL-1 i en flaske mens jeg fyller på med bekkevann for å slippe å bære altfor mye væske. Og bare leve på sjokolade og cola? :D Blir litt uggen i magen av det egentlig. Er nå litt alright å sette seg ned og slappe av med ordentlig mat innimellom, selv om man hater brød til tider. Foretrekker helt klart fjellturene nå i den form Kim beskriver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Åh, og jeg som hadde gledet meg til hvilepauser fylt av godteri, brus og kaker. Takk skal dere ha :lol:

PS! Var det ikke slik at en kvikklunsj tilsvarte fem brødskiver med karbonader + 2 speilegg og en flaske vørterøl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte noe svært viktig i sted:

Er man svært sliten eller nær død vil to kapteins spesial ikke bare redde liv, men også gi kroppen energi i flere timer !

Dette fantastiske produktet har hittil reddet meg i alle fall to ganger og justerer alltid humøret til maks. (Den ene gangen fungerte det også som smertestillende på en kneskadet !?!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.