Gå til innhold
  • Bli medlem

Slondalen - Reinskardnuten/Vassfjøra og retur


renemarc

Anbefalte innlegg

Hei,

Funderer på å ta en todagerstur i løpet av en av de kommende helgene.

Har tidligere vært i Slondalen på sommerstid og gått til fots opp fra Slondal til Fageråsvatnet og videre rundt Småfagerdalsvatnet og ned igjen gjennom Kvanngjoloskaret og Bruåni til Slondalen. Dette vil jeg regne som en god dagstur. Fikk da et meget godt inntrykk av dette vakre og kuperte fjellområdet.

En lokal kjentmann med tilhold i Slondalen om sommeren fortalte at turen til Vassfjøra var veldig fin, men dryg og man måtte en beregne flere dager på sommeren.

Lurer derfor på om noen har gått fra Slondalen mot Vassfjøra og tilbake på vinterstid?

Jeg har to dager til rådighet. Dette er kanskje for lite? Tenker å starte tidlig lørdag morgen og ha en overnatting underveis i telt. Evt. kan jeg starte fredag ettermiddag og ha to overnattinger.

Jeg klarer å begrense meg, og kan evt. legge ruten kun til Reinskardnuten (eller en annen lokal nærliggende topp) om turen til Vassfjøra blir for lang og utfordrende. Primært ønsker jeg å utforske et nytt område og tar det ikke sååå tungt om jeg ikke kommer helt opp. Det viktigste er å snike seg bort i naturen noen dager.

Lurer også på fremkommeligheten fra Voss til Ørnaberget med bil på denne årstiden (første halvdel av april)? Er det brøytet vei, eller er det ikke særlig med snø? Et alternativ er jo tog, men ønsker den fleksibiliteten som bilen gir meg.

Hvordan er føret i Slondalen for tiden? Snø, eller ligger snøen høyere oppe?

Legger ved et kart som viser en grovt planlagt rute.

Om noen er kjent så tar jeg gjerne imot råd og informasjon om rutevalg, føreforhold, ja det meste egentlig! ;)

post-783-133474457758_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer derfor på om noen har gått fra Slondalen mot Vassfjøra og tilbake på vinterstid?

...

Lurer også på fremkommeligheten fra Voss til Ørnaberget med bil på denne årstiden (første halvdel av april)?

...

Legger ved et kart som viser en grovt planlagt rute.

Gjekk Slondal - Vassfjøra på ski 1. april i fjor; me overnatta då på stølen på austsida av Slondalsvatnet, men det er også gjennomførleg som ein (lang) dagstur frå Ørnaberget; det er vanlegvis brøyta dit - sjekk med Mjølfjell Ungdomsherberge.

Når det gjeld ruta frå Slondalsvatnet, er det vanleg å følgja Kvanngjolo til å byrje med slik som du har skissert på kartet, men i staden for å gå opp gjelet mellom Gommahaugjen (1309) og punkt 1190, er det vanleg å følgja elva oppover mot aust (frå enden av ordet 'Kvanngjolo' på kartet ditt) og opp til 'gryta' søraust for punkt 1028, nedanfor vestsida av Kvannjolnuten. Derifrå går ein bratt opp mot sør (-søraust) til eit skar (varde??) og held fram (litt nedover att) i same retning, mot nordvest-enden av Kvannjolvatnet.

Etter å ha kryssa dette vatnet, går ein opp Reinsskardet (SV for Reinskardnuten), som du har skissert på kartet. Har ikkje gått denne ruta på ski, men etter å ha gått til Reinskardnuten og Vassfjøra til fots frå Ulvik, via Miningane, vil eg tru at du må lenger mot nord enn det du har teikna inn for å komma opp på (nord-) ryggen til Reinskardnuten. Vidare kan det henda at det er enklare å runda Svana på sørsida, for deretter å gå laus på bakken mot Vassfjøra omlag ved vatnet aust for Svana (dvs. derifrå omlag som du skisserer).

Når me gjekk turen i fjor, nytta me ei anna rute frå Kvannjolvatnet: Me gjekk til nordaust-enden av dette, og følgde deretter elvedalen (går sikkert greit å nå Reinskardnuten herifrå også!) vidare mot Skipanutvatnet, kryssa dette, og kryssa også vatn 1159. Frå søraust-enden av dette vatnet, gjekk me litt oppover dalen, og deretter oppover ein naturleg 'rampe' / dal , etterkvart i sørleg retning, til eit punkt omlag midt i mellom 1413 og 1268. Herifrå følgjer ein ryggen vidare, dvs. via punkta 1413, 1546, 1557 og 1621, til toppen 1633.

God tur!

Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kjempenyttig info Torbjørn! Det er dette som er så fint med Fjellforum... :D Trodde nesten ikke at noen ville svare, men så kom det jammen et svar fra en kjentmann!

Ruten min er veldig grovt skissert nettopp fordi jeg regner med å måtte justere kursen underveis pga. både åpenbare og uforutsette hindringer. Jeg er bare kjent med terrenget rundt Slondalsvatnet og Fageråsvatnet og området som følger stien ned i Kvanngjologjelet fra høyde 1028.

Det var utsynet fra Småfagerdalsvatnet mot Skreppenuten og tilhørende vann- og fjellområder som fikk meg på tanken om at dette terrenget ville være interessant for en vintertur. Det er virkelig et vakkert og innholdsrikt fjellområde (legger ved noen bilder fra forrige tur, deriblant et panoramabilde av utsynet fra Småfagerdalsvatnet).

Igjen, hjertelig takk, Torbjørn! Dine opplysninger er verdsatt og legges inn i planleggingen! Forhåpentligvis blir turen realisert i løpet av april. :wink:

René

post-783-13347445863_thumb.jpg

post-783-133474458635_thumb.jpg

post-783-133474458642_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var utsynet fra Småfagerdalsvatnet mot Skreppenuten og tilhørende vann- og fjellområder som fikk meg på tanken om at dette terrenget ville være interessant for en vintertur. Det er virkelig et vakkert og innholdsrikt fjellområde (legger ved noen bilder fra forrige tur, deriblant et panoramabilde av utsynet fra Småfagerdalsvatnet).

Dette bildet ("Fra Småfagerdalsvatnet.jpg") viser oppgangen frå 'gryta' søraust for 1028, sånn ca. opp snøfonna heilt til venstre i bildet. På skituren vår i fjor, byrja me turen med å gå opp til Fagerdalsvatnet frå Slondal, deretter gjekk me over Småfagerdalsvatni og så vidare derifrå på austsida av 1028 til 'normalruta', som også vart brukt på returen.

Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen for nyttige tilbakemeldinger Torbjørn.

Jeg lurer på et par ting:

... mot nordvest-enden av Kvannjolvatnet. Etter å ha kryssa dette vatnet, går ein opp Reinsskardet (SV for Reinskardnuten), ...

Når me gjekk turen i fjor, nytta me ei anna rute frå Kvannjolvatnet: Me gjekk til nordaust-enden av dette, og følgde deretter elvedalen (går sikkert greit å nå Reinskardnuten herifrå også!) vidare mot Skipanutvatnet, kryssa dette, og kryssa også vatn 1159. Frå søraust-enden av dette vatnet, ...

Fårstår jeg det slik at dere krysset disse vannene? Er de så grunne at de bare blir "snøfonner" om vinteren? Jeg har egentlig gjort regning med å gå rundt alt som er av vann, så nå ble jeg litt nysgjerrig. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fårstår jeg det slik at dere krysset disse vannene? Er de så grunne at de bare blir "snøfonner" om vinteren? Jeg har egentlig gjort regning med å gå rundt alt som er av vann, så nå ble jeg litt nysgjerrig. :D

Ja, me gjekk på ski over desse vatna, som alle er > 1000 moh, og uregulerte. Dvs. med ein 'normal vinter' bør dei vera trygge (var OK når me var på tur i fjor), men det er sjølvsagt naudsynt å vurdera dette sjølv når du legg ut på tur (det same gjeld evt. skredfare!). Prøv å få oppdatert informasjon frå folk med fersk, førstehands kjennskap til området (tippar at til dømes Voss Utferdslag kan hjelpa deg med dette).

Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips.

Tror jeg legger turen min utenom vann uansett, omveien er ikke stor. :)

Jeg er mest sannsynlig alene på denne turen, så da kjører jeg ekstra safe.

Jeg skal sjekke med Mjølfjell Ungdomsherberge og Voss utferdslag om forholdene før jeg drar. Dersom den kommende helgen eller påfølgende helg blir bra så er det stor sjanse for at jeg tar turen.

Takk for info!

Mvh

René

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei FU,

Har registrert at været er spådd å bli bra, men som du sier så får vi se det litt an her på Vestlandet. :lol:

Kanskje jeg skal våge meg på en turrapport dersom turen blir noe av? Er overrasket over at det finnes så lite info om denne ruten på nett med tanke på at Mjølfjell er et relativt populært utfartssted og at Slondalen og Vassfjøra ikke er langt unna. Samtidig er det jo kjekt å finne lite besøkte turalternativer.

Fin side du har forresten! Men linken til Voss Utferdslag var dessverre død...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, me gjekk på ski over desse vatna, som alle er > 1000 moh, og uregulerte. Dvs. med ein 'normal vinter' bør dei vera trygge (var OK når me var på tur i fjor), men det er sjølvsagt naudsynt å vurdera dette sjølv når du legg ut på tur (det same gjeld evt. skredfare!).

Er det noen spesielt skredutsatte steder langs ruten fra Slondalen til Vassfjøra?

Når jeg titter på kartet så slår det meg ikke som om at det er noen veldig utsatte steder langs ruten, men nede i gjelet kan det kanskje være noen skumle steder? Og kanskje rundt Reinskardnuten?

Ser at det er spådd relativt høye temperaturer til helgen med mye pent vær. Det vil vel få noe å si for all snøen som har falt nylig...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.