Gå til innhold
  • Bli medlem

Topptur Gråhø (2014 moh) den 31. Mars 2007


askogvoll

Anbefalte innlegg

Etter å ha brutt en tur noen kilometer før Bergebua (se bilde) 6. januar samme år, bestemte jeg meg for at jeg skulle prøve å bestige fjellet på nytt. Dette var planlagt å bli samtidig med påskeferie fra Luftkrigsskolen. Etter å ha fått tak i et telt (Svalbard fra Helsport) ble det en overnatting ved Nysætre fra 30 til 31 Mars. Veien inn til Nysætre var ikke brøyta, og de fem kilometerne fra Storsætre måtte gjøres på ski. Det var og noe stive priser (subjektivt) å kjøre innover til Storsætre, hvor at prisen var 200 kroner for to dager.

Etter en natt i telt begynte jeg å gå på ski innover Loradalen, hvor jeg passerer Bergebua før jeg tar til høyre opp Skarvedalen. Skiføret er upåklagelig, ryggsekken satt igjen i skarvedalen, og med feller tilpasset festesonen til skia, så går det i et greit tempo helt til jeg skal begynne å gå mot toppen (1670 moh). Siden jeg ikke føler meg så altfor stø på den nye NATO planken til forsvaret, velger jeg å gå de siste 350 høydemetrene til toppen til fots.

I det jeg kommer til toppen ser jeg at GPS'en sin trippteller viser 23 kilometer, og det minner meg på at det er en relativ lang tur til bilen. Jeg kjenner at sola og vinden har jobbet med ansiktet, hvor at manglende bruk av solfaktor er det primære problemet.

Turen tilbake til bilen tar heldigvis bare 1/3 av tiden det tok opp til toppen. Den samlede tiden t/r toppen er på 14 timer, noe som kan virke veldig drøyt til å være en dagstur. Den samlede lengden på denne turen er 46 kilometer, hvor at det under store delen av turen er manglende mobildekning (vær obs på å bringe livsnødvendig utstyr når dere går innover i dette fjellterrenget..)

Alexander ;)

post-2512-133474457469_thumb.jpg

post-2512-133474457483_thumb.jpg

post-2512-133474457498_thumb.jpg

post-2512-133474457514_thumb.jpg

post-2512-133474457528_thumb.jpg

post-2512-133474457543_thumb.jpg

post-2512-133474457559_thumb.jpg

post-2512-133474457575_thumb.jpg

post-2512-13347445759_thumb.jpg

post-2512-133474457606_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drøy tur det der. Interessant å lese om bestigning av Gråhø fra den kanten også.

Hehe, jeg klikket opp bildet av sporloggen fra GPS'n din før jeg leste bildeteksten, og stusset først litt over hvordan i helv... du hadde gått på de to stedene hvor streken går i spinn. :D

PS! Denne tråden hører vel egentlig inn under "turrapporter"... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er ikke så altfor tung.. Vi hadde en liten 8-dagers øvelse for to uker siden, med våpen, ammunisjon, gru og ryggsekk så var det totalt 45 kilo med pakning. Nattmarsjen på øvelsen var ikke like lang, bare 30 kilometer over to netter.

Er god trening med slike pakninger, både med tanke på rygg og benstyrke..

Med tanke på MJK og KJK er denne pakningen en lettvekter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tror ikke jeg hadde giddet å gå mye i fjellet hvis jeg hadde følt at jeg hadde måttet bære 35 kg for å føle meg trygg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til Gråhø!

Men jeg tror jeg vil gå dit fra nord, for å få et bedre inntrykk av Dordiholet samt brattsiden på Gråhø.

Er vel omtrent like langt inn dit uansett utgangspunkt.

Blir nok dagstur med større "travel light" faktor enn deg, kanskje nattevandring under stjernene innover..?

Hehe, jeg klikket opp bildet av sporloggen fra GPS'n din før jeg leste bildeteksten, og stusset først litt over hvordan i

helv... du hadde gått på de to stedene hvor streken går i spinn. :?

Mener du å lese en forklaring på sporloggen ut av teksten altså?

Jeg skjønner fortsatt ikke hva sikksakkingen skal bety... :P

Har du lett etter mobildekning, Askogvoll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Askogvoll,

på bildet DSC01250.JPG hvor bildeteksten er "Utsikt sørover mot Lom", er du sikker på at det er sørover mot Lom?

For meg virker det som om bildet er tatt mot sørvest, mot Grotli. Synes jeg kjenner igjen Skridulaupen til venstre ovenfor skogen midt i bildet. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Askogvoll,

på bildet DSC01250.JPG hvor bildeteksten er "Utsikt sørover mot Lom", er du sikker på at det er sørover mot Lom?

For meg virker det som om bildet er tatt mot sørvest, mot Grotli. Synes jeg kjenner igjen Skridulaupen til venstre ovenfor skogen midt i bildet. :?

Det er nok riktig antatt fra din side:) Det ble nok en liten parallellfeil fra min side, sjekket over flykartet mitt nå, og det stemmer ganske bra at det er Grotli du ser i den retningen..

Skal prøve å holde tunga bent i munnen neste gang jeg skriver ned stedsnavn :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du å lese en forklaring på sporloggen ut av teksten altså?

Jeg skjønner fortsatt ikke hva sikksakkingen skal bety... :P

Tja, jeg har ikke peiling på GPS'er, men askogvoll skriver at GPS'n hadde trøbbel med å orientere seg der sikksakkingen er og at den da har plottet inn noen feilposisjoner før den kom på rett kurs igjen. :(

Men er dette vanlig, at den går sånn i spinn? Hvordan er det hvis sånt skjer på litt utsatte steder i total whiteout? Man kan fort gå på en smell da, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men askogvoll skriver at GPS'n hadde trøbbel med å orientere seg der sikksakkingen er og at den da har plottet inn noen feilposisjoner før den kom på rett kurs igjen. :P

Ah - må lese grundigere skjønner jeg!

Var litt for opptatt av kartbildet, og leste ikke bildeteksten på dette. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En legger fort merke til når den begynner tulle.. Den låg i lomma mi stort sett hele turen, og det kam være på grunn av mottakerproblemer at dette skjer.. Når du ser den begynner å gi deg nare høyder og posisjoner, kan dette være grunnet i at den mottar svaker signaler fra to el tre satelitter.

Løsningen er at du da stopper opp i et par minutter og lar GPS'en orientere seg på nytt. Eventuelt prøve samme metode som med en datamaskin at du skrur den av og på. Det er selvsagt ekkelt om teknologien svikter, eller gir deg en følelse av at du ikke kan stole på den. Dette opplevde jeg og som en utfordring da jeg drev med instrumentflyging til flysertifikatet. Kroppen er ikke bygd for å fly, og om du ikke stoler på instrumentene i en sky, kan du være inverted i løpet av et par minutter uten at du vet det.

Bare en liten digresjon :?

Mvh Alexander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg hadde giddet å gå mye i fjellet hvis jeg hadde følt at jeg hadde måttet bære 35 kg for å føle meg trygg :?

Enig der. Jeg synes det er herlig å ikke være avhengig av gps også, selv om den sikkert er fin å ha i ekstreme nødsituasjoner. Men i godt vær er det best å bruke retningsans kombinert med kart etter behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils skrev:

Men er dette vanlig, at den går sånn i spinn? Hvordan er det hvis sånt skjer på litt utsatte steder i total whiteout? Man kan fort gå på en smell da, eller?

Har opplevd noe lignende en gang. Den gangen på vei over Vesteråsbreen på vei til Geiranger i øs pøs regnvær.

Vet ikke om det var nedbøren eller de bratte fjellsidene som virket inn, men har hørt at det av og til er vanskelig når det er bratte fjellsider i nærheten. Kan det være at satellittsignalene reflekteres fra fjellsidene?

Det som skjedde på min gps var at det kom stadige hopp fra kurslinjen på i gjennomsnitt 50 meter hver. Til sammen økte den utgåtte distansen med ca 1/3. Litt skremmende hvis dette skulle skje i tåka :?

Etter at jeg rota bort den gamel Garmin Vista sist sommer har jeg nå en Garmin 60CSx som har bedre mottaker (sirf) så håper den tar inn bedre under vanskelige forhold. Så langt har den tålt det meste; ligge nederst i sekken, opp ned og på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er ikke så altfor tung.. Vi hadde en liten 8-dagers øvelse for to uker siden, med våpen, ammunisjon, gru og ryggsekk så var det totalt 45 kilo med pakning. Nattmarsjen på øvelsen var ikke like lang, bare 30 kilometer over to netter.

Er god trening med slike pakninger, både med tanke på rygg og benstyrke..

Med tanke på MJK og KJK er denne pakningen en lettvekter :?

Problemet med så tung sekk er at man risikerer å få belastningsskader.

Militært utstyr er alltid tungt. Det samme gjelder mye av utstyret man tradisjonelt bruker i speidern. Har man vært innom ett av disse har man en tendens til å drasser rundt med alt for tunge sekker også i fritiden.

For et par år siden bar jeg 50 kilo på en 2 ukers tur (effektiv gåing i litt over 1 uke). Etter dette byttet jeg ut nesten alt jeg har av utstyr og kan komme ned i 15-20 kilo vinterstid. (Har nettopp pakket sekken for påsken og har prøvd den på ryggen. Er overraskende lett. Kan med andre ord kjøpe mer snop :P )

Uansett, interessant å lese om turen. Mere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GPS-systemet har en del svakheter som det er veldig viktig å være klar over hvis/når man bruker GPSen til å navigere i forhold med dårlig sikt. GPSen er avhengig av å se himmelen for å kunne ta inn satelittene som den bruker for å regne ut posisjonen. Hvis man går i en trang dal, eller passerer under en stor stein, vil deler av himmelen blokkeres, slik at GPSen ikke kan ta inn en del av de satelittene som den i utgangspunktet ville brukt. Hvis store deler av himmelen er blokkert av fjell vil i tillegg de satelittene som er synlige for GPSen ligge nære hverandre, og det fører til det man kaller dårlig geometri - som igjen fører til dårligere presisjon. Dårlig geometri kan sammenlignes med at man i båt får en unøyaktig posisjon hvis man peiler to fyr som har omtrent samme peiling.

På de fleste mottakere kan man sjekke hvordan geometrien er. Det finnes som regel en side som viser hvor på himmelen de satelittene mottakeren bruker befinner seg. Hvis du har mange satelitter (8-10 stk) som er spredt over hele himmelen, og viser bra signalstyrke, har du bra geometri. På min Garmin får man opp nøyaktigheten til posisjonen i meter (ta med to klyper salt...), jo bedre satelittgeometri, desto bedre nøyaktighet. Prøv gjerne å gå inn bak en stein slik at halve himmelen blokkeres, og se hvordan nøyaktigheten blir dårligere. Du vil i utgangspunktet ha bedre presisjon på en fjelltopp med fri sikt enn nede i dalen.

Videre kan også GPS-signalene fra satelittene reflekteres fra en fjellside og til mottakeren. Det varierer hvor gode de forskjellige mottakerne er til å forkaste slike korrupte signal. Sammen med deres evne til å få inn svake signal, er det nok denne signalbehandlingen som er avgjørende for om man har en god GPS-mottaker.

OT: Man bør og være klar over at det varierer hvor mange satelitter som er synlige på himmelen (ca 5° over horisonten) på en gitt posisjon til enhver tid. Dette fordi satelittene går i kretsløp rundt jorden. Det er mulig å finne ut hvor mange satelitter som teoretisk skal være synlige på toppen av Gråhø til et gitt tidspunkt et eller annet sted på nettet, men jeg husker ikke i farten hvor. Dette nettstedet tar selvfølgelig ikke hensyn til at en del av himmelen kan være blokkert av en fjellvegg! Ekstremt off-topic kan det nevnes at satelittgeometri er en ting man tar med i beregningen ved planlegging av maritime operasjoner hvor det er svært strenge krav til nøyaktig posisjonering.

Summa summarum så har GPSen din svært dårlige arbeidsforhold når man går på steder hvor store deler av himmelen er blokkert. Dette gjelder som alle skjønner ganske mange steder i fjellheimen. Jeg mener at man skal være svært forsiktig med å navigere på utsatte steder bare ved hjelp av GPS. Er det white-out og du vet at du er i eller skal inn i eksponert terreng må man tenke seg grundig om og være ekstremt forsiktig før man går videre. GPSen er en kjempedings å ha med, men den er ikke uten svakheter.

Halvor

(Så ut som en fin tur, forresten!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for den infoen hshanssen! Interessant lesning for en som er nokså grønn når det gjelder GPS. Har ikke det selv, og går ikke med planer om å skaffe det heller, men spennende å lese om allikevel da det er mange som benytter seg av det. Mye av dette var ting jeg trodde, men nå vet. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært en del uker i telt på vinterstid i forsvarssammenheng. Pakker det jeg synes er viktig med tanke på overlevelse med tanke på om, "the shit hits the fan". Har kanskje skrevet for mange pakningsplaner med tanke på UD 2-1 og sikkerhet, noe som kan virke inn på mengde tøy, mat, vann og drivstoff jeg bærer med seg i sekken.

Er selvsagt lett å kritisere at en bærer med seg for mye, men det er kanskje lett å sitte å angre på manglene ressurser om du er så uheldig å tråkke feil mellom snø og steiner. Dette samtidig som det er manglende mobildekning, været er i forandring og du er alene. (Ref hundekjører tidligere i vinter mellom Oppdal og Sundalsøra)..

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært en del uker i telt på vinterstid i forsvarssammenheng. Pakker det jeg synes er viktig med tanke på overlevelse med tanke på om, "the shit hits the fan". Har kanskje skrevet for mange pakningsplaner med tanke på UD 2-1 og sikkerhet, noe som kan virke inn på mengde tøy, mat, vann og drivstoff jeg bærer med seg i sekken.

Er selvsagt lett å kritisere at en bærer med seg for mye, men det er kanskje lett å sitte å angre på manglene ressurser om du er så uheldig å tråkke feil mellom snø og steiner. Dette samtidig som det er manglende mobildekning, været er i forandring og du er alene. (Ref hundekjører tidligere i vinter mellom Oppdal og Sundalsøra)..

:lol:

Helt enig, askogvoll :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.