Gå til innhold
  • Bli medlem

Scooterspor i nasjonalpark


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Annonse
Jeg så i dag et scooterspor som gikk oppover Skredadalen sør for Skredahøin på Dovre. Er dette innenfor nasjonalparken? Det går en grønn strek på gps-kartet hvor det står "Dovrefjell-Sunndalsøra Nasjonalpark" øst for denne dalen. Betyr det at det er en som har kjørt ulovlig der?

De fleste nasjonalparker har en eller annen form for oppsyn; SNO,Fjelltjenesten o.l. Disse kjører ofte på scooter, så et scooterspor betyr ikke nødvendigvis at noen har kjørt ulovlig.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Dåkker e no arti, ett lite skuterspor som krysser den jomfruelige turen deres, så e hele dagen og uka ødelagt....

E det mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes heller ikke det er noe artig med snøscootere som kjører i hytt og pine rundt meg når jeg er på tur i fjellet, men et skuterspor? det gir jeg rett og slett blaffen i! Hva er galt med at noen bruker scooter til fjells? altså om det er 1m med snø underdeg så kan du umulig skade naturen ved å kjøre scooter. derfor er jeg for scooterløyper i norge som ville vært et meget godt alternativ til de som vil benytte snøscooter i fjellet. synes selv snøscooter er artig selv om at jeg går masse på ski og til fots også i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Det er fullt mulig. Sånne som deg, SRX, er noe av det verste jeg vet.
Kan ikke anna enn å returnere komplimenten :roll:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt forferdelig kjipt var det i hvertfall å bli minnet om at det ikke er så vilt på Dovre likevel, selv etter en såpass lang tur.

Oppsyn meg i rævva, de får da kunne gå til fots?

I Dovre så har de veldig strenge regler om skuterkjøring.

Snøskuter blir kun benyttet når det VIRKELIG er behov for det!!

Og det er kun et fåtall som har løyve til å kjøre!

Det burde du også skjønne Espen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten morro å se en byfis fra Oslo (som sikkert studerer i Trondheim?) som har kjørt helt til dovre for å gå på ski sutrer over et stakkars scooterspor. Men jeg tror egentlig Espen kun er ute etter å gjøre seg upopulær blant bygdefolk og bønder, noe han klarer godt. Får virkelig håpe han har en mer nyansert holdning utenfor forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan umulig se for meg at denne personen hadde noe særlig annet å gjøre på sin runde like oppunder Skredahø i det fine påskeværet enn å lufte den feite bonderæva si.

Når du uttaler deg slik så bare beviser det at du ikke har peiling!

Synd :shock: .......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er jo derfor jeg tar det opp her på forumet da. Jeg synes bare det er veldig trist dersom det blir vanlig og akseptert at folk tar seg en runde på scooteren gjennom fjellpass på 1700 moh innenfor nasjonalparken. Min turopplevelse ble i hvertfall ødelagt der og da.

Grunnen til at jeg tror at dette er lovlig kjøring er at jeg vet at det lokale fjellstyret har kjørt

snøskuter i forbindelse med villreintelling.

Og det er ikke vanlig å ta seg en skutertur i nasjonalparken for andre!

Trodde du viste hvor strenge reglene var og hvor høye bøter det blir operert med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde du viste hvor strenge reglene var og hvor høye bøter det blir operert med.

Jeg kan bare snakke for min egen del og etter egen erfaring fra Setesdal: Ungdommen driter i de strenge reglene og de høye bøtene. Kontrollene er så få at dette ikke har noe avskrekkende effekt. Dessuten tar de bare 1 kjører. Resten får en sms og skygger unna akkurat der kontrollen er. Mobilnettet går varm når politiet er ute.

Det er en grunn til at jeg ikke synes Setedalsheiene er like fint som andre steder. Skuterkjøringen skremmer bort "turistene" (hyttefolk og sånn) som kunne ha skapt arbeidsplassene man er så avhengige av.

Skuterkjøring uten løyve er noe dritt. Men selv med løyve er det noe dritt. Jeg var på Nordseter i helgen og der gikk skuterne frem og tilbake med personer og varer til hyttene. Det blir ikke den samme skituren når skuterne kjører på kryss og tvers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blir man upopulær blant bønder av å påpeke eksistensen av et scooterspor innenfor en nasjonalpark, og langt utenfor kvistede løyper? Hva er da vitsen med å være populær blant såkalte bønder?

Det er den generelle holdningen din jeg snakker om, ser jo hva du skriver på andre tråder også. Du prøver jo å framstå som en bedreviter fra oslo, det er det vel ingen tvil om. Men så lenge vi biter på blir det jo krangel, og det er jo forsåvidt bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så veldig interessant er det vel ikke om akkurat dette scootersporet var lovlig eller ikke. Poenget er jo det kjøres mye ulovlig i nasjonalparkene og forsåvidt ellers også. Den lokale kontrollen er altfor slapp.

Går aldri nordlendingene lei av å gnåle at folk kommer fra Oslo. Skulle tro de hadde noe mer fornuftig å si, men neida når argumentene tar slutt (noe som gjerne inntrer tidlig i en diskusjon..)hyler de ut at man ikke kommer fra riktig bygd. Som om det har noe å si.

Det er godt vi ikke er medlemmer av EU for da ville vi vel bli beskyldt for å komme fra Brussel hele gjengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at det går an å la seg irritere av et scooterspor når en ikke en gang vet hvorfor det har havnet der, OG en ikke har verken sett eller hørt en scooter selv. Det kan selvfølgelig hende at det var en skiløper som hadde trøbbel og måtte hentes ned igjen fra fjellet. Kanskje han tilogmed hette Espen. Om redningsmannen var feitræva eller var bonde spiller vel ingen rolle, så lenge at naturnyteren ble berget trygt ned igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din sinnsyke verdensoppfatning går ut på at det ikke er noe skille mellom mennesker og natur, så det blir uansett svært lite fruktbart å diskutere med en ignorant distriktståpe som Dem.

Det er vel heller slik at din virkelighetsoppfatning er håpløst fjern. Kom deg ned på landjorda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.