Gå til innhold
  • Bli medlem

Skifte lim på feller, hvordan?


Arket A4

Anbefalte innlegg

Annonse
Nei. Det er ikke slik, men hvis det er mye bøss i limet må det vekk først. Rødsprit funker greit.

Jo! Det er slik, desverre. Det gamle må vekk siden det som oftest er både tørt og har klumpet seg.

Som sagt i tidligere innlegg: Bruk Montana fellerens. Den er spesielt laget for å fjerne lim på skifell.

Styr klar av rødsprit, da det har en tendens til å tørke ut fellen, og gjøre at den sprikker, og blir "sprø"

RK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo! Det er slik, desverre. Det gamle må vekk siden det som oftest er både tørt og har klumpet seg.

Greit det, smartingen. Bare bruk tiden din på nyttige ting som å skrape vekk gammelt lim du. Fellene henger godt nok i massevis uten også. Folk har vett nok til å fjerne det selv hvis det klumper seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du bidrar med konstruktive råd.........

:lol::wink::D:o:lol::o

DUST!!!

Gjør som meg ellers er det ikke bra..... Er det denne sannheten du lever etter???

Når limet på en skifell må skiftes er det pga. at det har klumpet seg. Eller pga at det har blitt gammelt og tørt.

Hvis du legger nytt lim oppå det gamle og tørre, eller klumpete limet, vil det ganske raskt forsvinne fordi det ikke har noen steder og feste seg, bortsett fra i klumpene. Og er det tørt vil det ikke feste seg i det hele tatt. Og da må du gjenta prosessen hver gang du har brukt fellene.. Og det er ikke lurt....

Nei, fjern så mye av det gamle du klarer, og legg på nytt.

Nå må det nevnes at det er ikke er nødvendig å fjerne, og legge på nytt lim før du føler at fellen ikke sitter fast i skien lengre.

Det er ikke noe du er NØDT til å gjøre hvert år..

RK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjerna gammal lim ved å bruke en utgave av Dagbladets Magasinet og et strykejern på bra varme. Vil påstå at det funka greit.

Om det er nødvendig eller ikke ? Kommer sikkert anpå utgangspunktet. På mine så det ut som det var en del gammel smurning osv. i limen, derfor fjerna jeg det gamle. Hadde bare limen vært slitt bort så tror jeg ikke jeg hadde gidda å bruke tid på å fjerne det som var igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjerna gammal lim ved å bruke en utgave av Dagbladets Magasinet og et strykejern på bra varme. Vil påstå at det funka greit.

Om det er nødvendig eller ikke ? Kommer sikkert anpå utgangspunktet. På mine så det ut som det var en del gammel smurning osv. i limen, derfor fjerna jeg det gamle. Hadde bare limen vært slitt bort så tror jeg ikke jeg hadde gidda å bruke tid på å fjerne det som var igjen.

Fint at du klarer å vurdere dette selv, og ikke hører på råd fra en "forståsegpåer" og "navlebeskuer" som har lest en katalog, og tydligvis har svært mye fritid. Godt innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar det er meg du sikter til når du nevner en "forståsegpåer" og "navlebeskuer" som har lest for mange kataloger. :lol:

Nå har det seg slik at jeg er en MEGET aktiv bruker av skifell, og vet meget godt hva som må gjøres når man må SKIFTE lim på dem.

Så det jeg forteller her om å SKIFTE lim på skifell er faktisk basert på egen erfaring, da jeg har måttet gjøre dette tre ganger på mine egne feller.

Trodde som deg at det var å pøse på med nytt lim over den gamle. Resultatet var at fellen falt av etter kort tids bruk. Grunnet gammel skitt i limet og tørt lim.

Prøvde som deg å rette opp feilen ved å bruke rødsprit. Og følgen av det var at fellen tørket inn ganske raskt, og blei ubrukelig da den fikk småe sprekker overalt. Noe som tilslutt gjorde at hele fellen gikk i oppløsning.

Så kom ikke her med dårlige antydninger om for mye fritid, da mye av mitt arbeide vinterstid faktisk foregår med ski på beina, og fell under skiene..

Og det Inyourface spurte om er jo om man må fjerne det gamle limet først, ikke sant. Fordi han vil SKIFTE dette. Og da er det vel å anta at det er en god del lim igjen på hans feller, ikke sant. Og derfor blir mitt svar riktig. Han sier jo ingenting om å bare legge på nytt..

Og ditt svar blir bare masse merarbeid. :lol:

Og det er jo nettop det Kjellinge også sier han gjør.. Fjerner gammel lim. Han motsier jo deg han og, men han er du enig med fordi han har en egen metode.. Hva i all verden er det for slags tull fra din side..

Tror DU har for mye fritid min venn... Og anbefaler deg å bruke den på andre ting enn å legge ut forvirrende og feilaktige råd her på fjellforum.... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel vært i samme situasjon som deg Rolf-Kri. Etter ti år med mye bruk slutta limet å funke. Jeg la bare på nytt, og da datt fellene av etter 2 timer. Prøvde før påske å fjerne noe av det med bensin og skiskrape og la på nytt. Fikk ikke fjerna så mye, og fellene løsna mye. Så da tror jeg jeg hører på rådet om å kjøpe fellerens (skal bare teste strykejern/Magasinettrikset først). En annen ting: metallsaken som fester fellen på skituppen bøyde seg og holder på å knekke. Får man kjøpt ny, eller må jeg lage en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hyggelig tilbakemelding. :lol:

Håper virkelig rådet om Magasinet og strykjern funker. Gi beskjed når du har prøvd. :lol:

Alltid interessant å lære nye triks. :?

Stikk innom en Sportsbutikk, og de kan garantert skaffe deg nytt feste for fellen din.

RK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk får gjøre som de vil med denne rensinga da. Jeg synes i hvert fall det er unødvendig.

En annen ting: metallsaken som fester fellen på skituppen bøyde seg og holder på å knekke. Får man kjøpt ny, eller må jeg lage en?

Vet ikke hvor breie feller du har, men jeg måtte kontakte Vertikal selv for å få solide bøyler til mine 67 mm. feller. Spinklere bøyler fikk jeg på sportsbutikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvilken sportsbutikk du handler ozzi. Men på "min" butikk har de varer fra Vertikal. Og da regner jeg med at de har de samme festene du fikk kjøpt.

Og "min" butikk er en Intersport butikk. Sjekk en av de som finnes i Oslo du, Inyourface.

Hvis de ikke har, er det jo som ozzi sier... Ta kontakt med Vertikal direkte.. www.vertikal.no eller 32 05 52 50

Og nei, jeg jobber ikke for dem...

RK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jøss! Her er det tydelig vis en del som har for mye fritid siden de har tid ti å sitte å være sure på nettet. Kom dere ut og få litt frisk luft!

Jeg har skiftet lim på feller en gang og da benytte jeg brunpapir og strykejern; legg på papiret, stryk over med varmt strykejern og dra av. Jeg vil tro at det er langt mer effektivt, skånsomt og enkelt enn å søle med løsemidler selv om det sikkert også funker. Mulig det funker med avispapir også, det viktigste er at du har et materiale som kan trekke til seg klisteret og tåler å bli dratt av etterpå. Jeg hadde altså stor suksess med å få klisteret av, men det gikk ikke så bra å legge på nytt. Mulig limet var blitt for gammelt for det klumpet seg og hadde dårlig heft. (Fellene ble altså til slutt dårligere enn før jeg startet, men det var kun klisteret sin feil), ble til at jeg måtte ha nye feller uansett så jeg har ikke prøvd å legge på annet lim. Om du tar en titt inn på sider som telemarktips.com kan du finne masse info om feller og lim.

Kos dere i den flotte våren, smil og vær glad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Fellene mine treng vaffal ein rens! Er det nokon som har ei flaske fellerens og kan fortelle kva deklarasjonen seier ho skal innehalde? Om det er eit løysemiddel eg har i kjellaren er det jo dumt å stresse avgårde til ein sportsbutikk å kjøpe det samme for 10-dobbel pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Har nyst skifta lim på mine montanafeller.

Har tidlegare lagt på lim over det gamle men no var det so tjukt og klumpete at snøen

kom inn mellom skia og fella med det resultatet at fellane falt av etter få meter.

Forsøkte både skirens og rødsprit (av dei to fungerte skirens best) men det var mykje klin.

Neste gong skal eg forsøke strykjern og papir (detaljert beskrevet her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=35&t=13192&hilit=skifeller Beklager brudd på linkingnetiketten... :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nyst skifta lim på mine montanafeller.

Har tidlegare lagt på lim over det gamle men no var det so tjukt og klumpete at snøen

kom inn mellom skia og fella med det resultatet at fellane falt av etter få meter.

Forsøkte både skirens og rødsprit (av dei to fungerte skirens best) men det var mykje klin.

Neste gong skal eg forsøke strykjern og papir (detaljert beskrevet her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=35&t=13192&hilit=skifeller Beklager brudd på linkingnetiketten... :lol: )

Jeg begynte å fjerne lim etter oppskriften i linken over, men gikk tom for papir, og prøvde da med en gammel t-skjorte i steden. Dette var mye mer effekt, ettersom bomullstoffet i denne trekker til seg mye mer lim. Bruker du et lyst stoff så er det enkelt å se når stoffet er mettet med gammelt lim, og derav på tide å skifte. Også er tøyet mye enklere å rive av fellen enn papiret.

Så legge et tøystykke over fellen, varm med et egnet strykjern. Limet smeltes og trekkes inn i tøyet. Er du perfeksjonist så kan en sikkert rense fellen med egnet løsemiddel etter strykeprosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å skifte lim på feller er bare søl og arbeid. Sjansen for at det blir et vellykket resultat som varer lenge er så lav at det er like greit å bare kjøpe seg nye feller med det samme. Skjønner ikke at folk vurderer det når det kommer til montana-feller en gang, de koster typ 200 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

... men jeg er blitt lei av å leite eter svaret og dette emnet er jo ikke så langt fra mitt spørsmål.

Hvordan oppbevarer dere skifeller? Jeg har Åsnes kortfeller og etter et par ganges bruk ble papiret som fellene ellers ble klistret på selvfølgelig revet i stykker. Jeg er litt usikker på om det er en bra idé å klistre fellene sammen, fordi limet kunne satte seg fast på en av de og dermed bli revet av den andre. Har også tenkt å lage noen belter av en kraftig plastpose for å lime fellene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... men jeg er blitt lei av å leite eter svaret og dette emnet er jo ikke så langt fra mitt spørsmål.

Hvordan oppbevarer dere skifeller? Jeg har Åsnes kortfeller og etter et par ganges bruk ble papiret som fellene ellers ble klistret på selvfølgelig revet i stykker. Jeg er litt usikker på om det er en bra idé å klistre fellene sammen, fordi limet kunne satte seg fast på en av de og dermed bli revet av den andre. Har også tenkt å lage noen belter av en kraftig plastpose for å lime fellene på.

Jeg oppbevarer de enten med plastremsen som fulgte med fellene eller klistret sammen (rullet sammen i en plastposen i topplomma på sekk). Har ikke merket mindre hefteevne etter å ha hatt de klistret sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.