Gå til innhold
  • Bli medlem

Topptur uten å bli svett eller sliten (Gaustatoppen)


Torgeir

Anbefalte innlegg

Dette er kanskje drømmen for noen... En tur til Norges tak, som ikke krever noen form for kondisjon. En tur som ikke gjør deg svett eller sliten. Og du får utsikt over "halve Norge" på kjøpet...

Bakgrunnen er et innslag jeg så på Tv2-nyhetene i dag. Forsvarets "trikk" og kabelbane inne i Gaustatoppen skal åpnes for persontrafikk, tror det skulle skje sommeren 2004. Anlegget går i tunneler, først noenlunde slakt innover med noe som ligner en liten trikk. Så bratt oppover i en "mini-Fløibane" til toppen. Der er det bare å vandre ut i det fri og nyte utsikten. Anlegget ble bygget midt under den kalde krigen, for å gi sikker tilgang til anleggene på toppen. Nå skal den altså bli en turistmagnet, i beste Alpestil.

Hva mener folk om dette..? Er det bra for fjellet? Det gjør jo tilgjengeligheten bedre for alle som ikke er i stand til å ta seg opp dit på egenhånd. Men hva med alle som liker å gå tur opp dit..? Vil disse miste noe av motivasjonen når de ser at andre kommer seg opp uten at det koster en kalori..? Hva ville Claus Helberg ha sagt..?

Kanskje dette i sum er et bra tiltak. Vi kunne jo bygge tilsvarende anlegg andre steder også... Hva med en slik bane fra Spiterstulen til Galdhøpiggen? Naturinngrepene ville blitt minimale, men trenger bare et lite hus eller en tunnelåpning nede ved Spiterstulen. På toppen finnes det jo allerede et hus som kan bygges om til øvre endestasjon. Steinmassene kan kjøres ned i dalen et sted, slik at ikke området ved Spiterstulen blir ødelagt. Er dette en god ide? Vi får mindre trafikk oppå bakken, og dermed mindre slitasje på terrenget. F.eks. i lia opp fra Spiterstulen... Hva mener folket? (for dem som ikke er så gode til å lese mellom linjene, så ligger det en litt ironisk tone i dette avsnittet :) ).

Hva med en slik tunnel fra bommen i Koldedalen og opp på Falketind..? Bare for å provosere Espen litt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja. Verden går jo fremover da. I et land som Norge, hvor vi har så mange fjell og ta av, ser jeg ikke problemet med dette. Når anlegget likevel ligger der, blir det for dumt om man i stede skulle rive det for å bevare det "uberørte".

Jeg synes dette er et bra opplegg. Det gjør at folk som vanligvis ikke kommer seg ut i naturen, kan ta del i det vi synes er så fantastisk. Og hvem vet? Kanskje noe slikt kan bidra til å rekrutere flere fjellfanter som oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Anlegget er der og farandrer ingenting for oss som har gått opp med litt svette. (Det er jo ikke så langt). Forsvaret og forsyninger har jo kommet opp denne veien i alle år uten å ødelegge noe. Det er imidlertid helt urealistisk å bygge slike anlegg andre plasser, kostnadene ville blitt utover all fornuft.

PS: Det kan bli bra for late løssnøkjørere, og det kan sikre arbeidsplasser i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaustadtoppen har vært dikutert før:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=495

Selv om anlegget allerede er der, behøver man ikke nødvendigvis bruke den. Det er mulig anlegget gjør toppen "lettere", men den gjør ikke akkurat toppturen til en bedre opplevelse. Jeg er glad jeg har opplevd å måtte slite meg opp til toppen med en stor glede av å nå toppen sliten men fornøyd - og har sluppet å vokse opp i en tid hvor man trenger bare ta heisen opp.

Fjellet mister mye av sin sjarm hvis det er bare å ta heisen opp. Jeg opptatt av å komme bort fra mas, heiskøer, kommersialisering og tilrettelegging når jeg først har fri/ferie. Jeg vil heller oppsøke uberørte og mer utilgjengelige topper så dette blir nok min siste sesong på Gaustadtoppen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Norge har så mange fjelltopper, og omtrent ingen av dem er utbygd. Den ene fjelltoppen som allerede er utbygd må jo være genialt å benytte til noe samfunnsnyttig.

Toppen er stygg som rakkern uansett, full av installasjoner og folk og søppel, rustne wire og mye annet. Men en deilig utsikt. What's the problem? Det er da ikke snakk om å bygge en ny bane? Prisen blir sikkert god og feit likevel.. 100-200 kr. Det vil likevel bli nok folk som rusler opp til at man klarer å holde mose og lav unna steinene i stien.

Dersom den også er åpen i vinterhalvåret vil man sikkert få problemer med en og annen overmodig kjører som må bøte med livet, men det har de jo i alpene og.

Nei jeg synes det er et flott forslag å benytte denne til glede for folket, både for bestemor og tanta Agnes på vel 180 kg.

Nest etter å stenge tunellåpningene og rive alle overjordiske installasjoner så må dette være det beste?

Når det gjelder spøkeforslaget rundt Galdhøpiggen, så ja heller en tunellbane i fjellet en en eller annen gondolbane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg tror vi skal ta dette med knusende ro. Heisen til Gaustadtoppen vil kun kjøre til toppen ca 35 ganger de neste to årene. Dette er et prøveprosjekt og ikke et nytt kjempestunt fra turistkontoret på Rjukan, slik medier har omtalt saken! Tviler på at de kommer til å tilby dette som en vanlig turistattraksjon. De har tross alt Krossobanen, som er en taubane til Gvepseborg->Hardangervidda. Det skal vel være tilbud nok til de som ikke gidder å gå....

M.v.h

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg tror i hvertfall tendensen er klar. Norges fjellområder vil innen få 10-år bli totalt annerledes fra hvordan vi kjenner dem i dag. Slike "prøveprosjekter" kommer til å dukke opp flere steder, blir de populære, kommer ingenting til å stoppe dem.

Det er håpløst. Håper bare jeg dør før jeg får se en gondolbane til Falketind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok du kan ta det helt med ro, Espen... Det kommer nok ikke bane til Falketind, i allefall ikke i din eller min levetid. Da er sjansen for noe slikt større på Galdhøpiggen, men jeg tror neppe det kommer bane der heller.

Jeg leste et sted at Lom kommune ønsker å bevare de resterende deler av "urørt" natur, blant annet ved å forby bygging av nye private hytter i fjellet. Jeg håper denne holdningen også gjelder andre tekniske inngrep; i såfall er de mest sentrale områdene av Jotunheimen sikret mot slike tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg tror da har du misforstått. Det var en (eneste) galning i Beitostølen som uttalte seg til avisa og som har det som en framtidsvisjon.

Men det betyr ikke at dette er et aktuelt diskusjonstema. Siden det har vært i avisa har ikke hørt noen å i det hele tatt nevne det.

Julia

PS. fikk ikke lagt inn innelgget mens jeg var pålogget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.