Gå til innhold
  • Bli medlem

Skredfare i Jotunheimen?


Colt

Anbefalte innlegg

Annonse

hei.

Det er en stund siden det har kommet snø. Varmt om dagen og kaldt om natta. På filefjell og i hemsedalsfjellene i helga var snøen kompakt og fast. Skulle tro snøen har satt seg etter mine vurderinger, men det betyr ikke at det ikke er skredfare. Ta generelle forholdsregler.

Men skredfaren er definitiv ikke slik at man bør holde seg borte fra fjellet etter mine begreper. Alt dette er subjektive meninger. Ha en flott og bekymringsfri tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.

Det er en stund siden det har kommet snø. Varmt om dagen og kaldt om natta. På filefjell og i hemsedalsfjellene i helga var snøen kompakt og fast. Skulle tro snøen har satt seg etter mine vurderinger, men det betyr ikke at det ikke er skredfare. Ta generelle forholdsregler.

Men skredfaren er definitiv ikke slik at man bør holde seg borte fra fjellet etter mine begreper. Alt dette er subjektive meninger. Ha en flott og bekymringsfri tur.

Dette er jo klare signaler på at skredfaren regionalt er liten . Lokalt kan man jo gjøre andre vurderinger !

Det er jo et komplekst tema ,men mer og mer spennende etter hvert som man lærer. Desverre ingen fasitsvar , men hele tiden gjøre løpende vurderinger.

God tur , og søk informasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo klare signaler på at skredfaren regionalt er liten . Lokalt kan man jo gjøre andre vurderinger !

Det er jo et komplekst tema ,men mer og mer spennende etter hvert som man lærer. Desverre ingen fasitsvar , men hele tiden gjøre løpende vurderinger.

God tur , og søk informasjon

Selv om det er klare signaler så er det flere eksempler de siste årene at den tilsynelatende stabile og faste overflaten ligger oppå ustabile underlag, med skred som utfall. Ut fra informasjonen som jeg hørte på radioen, kan dette være en reell problemstilling mange steder nå i påsken. MEN det er selvfølgelig lokale forskjeller, forskjeller ifht solvendt/ikke solvendt fjellside, luft- og snøtemperatur, tidspunkt på døgnet, bratthet, snømengder osv osv.

Men at man skal holde seg vekke fra fjellet pga dette, er det ingen grunn til. Ut på tur, aldri sur - følg rygg, vær trygg! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått med meg noen varsler og det virker som det ikke er så mye verre enn normalt. Men så klart må forholdsregler tas uansett som dere også nevner på. Takk for alle svar! Tror turen blir fin jeg! God påske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.