Gå til innhold
  • Bli medlem

Kebnekaise, nordryggen


paalv

Anbefalte innlegg

Vi skal over Kjølen i juli og en tur på Kebnekaise.

Vi har tenkt å gå over Nord- og Sydtoppen i en runde fra nord. Det er etter hva vi har forstått, mulig å overnatte på Tarfalastugan. Vår plan er å gå derfra rundt nordsiden av Darfáljávri og opp nordryggen av Giebmebákti og opp langs fjellkammen/ryggen gjennom Halspasset og sørover over toppene.

Noen som kjenner denne ryggen?

Av bilder og kartet ser den ut til å være fin å gå.

Jeg vil tro at snø- og isforholdene varierer en del på ryggen. Vi regner med å ha med isøkser, stegjern og tau. Hvor man kan få aktuell info om snø- og isforholdene på ryggen?

Og hva kalles denne ryggen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Paalv,

siden du allerede har trålet nettet har du sikkert forsøkt å søke på forumet på svenske utsidan.se, eller stilt samme spørsmål der?: http://www.utsidan.se/vb_forum/index.php

Er det slik du tenker å gå: http://bushcraft.se/images/kebne.jpg

Fant kartet i denne tråden der: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=39747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg var der tidlig i august 2005. Vi hadde planlagt

aa krysse til nordtoppen, men forholdene var vanskelige.

Eggen var meget smal og blaais. Da vi ogsaa hadde taake med

naer null sikt og en kald/frysende kineser paa hovedtoppen ble

prosjektet oppgitt. Du kan kikke paa min rapport som ligger

under www.ii.uib.no/~petter/mountains.html

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter! Fin hjemmeside! men jag måste bara upplysa dig om en sak...

Spångar (treplank att gå på) i svenska fjällheimen är inte där før att førhindra att svenska vandrare blir våta om fötterna utan för att skydda våtmarker mot slitage. Se f.efs hur det såg ut i Rago nasjonalpark innan det blev spångar där. I Norge är slitage av marken ett mindre problem då det är mycket torrare där. Däremot irriterar jag mig på den svenska ovanan att placera metallstolpar var 20 meter längs de stora lederna. Bättre med små rødmålade stenar som i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

David,

Takk for fin omtale. Jeg vet selvsagt at "meningen" er aa beskytte

vaatmark. Hvis du leser min rapport fra Kebnekaise, var utgangspunktet

at HVERT sted stien til Fjellstastionen krysser UR (parti med stein), saa er det

konsekvent lagt ut planker slik at turistene skal slippe aa gaa paa stein som jo er

litt mer uregelmessig enn en sti. Hva angaar vaatmark finnes det ogsaa her

alternative ting man kan gjoere. Jeg synes fortsatt det ser lite pent ut i Sylene

med planke-motorveier/stier som strekker seg uavbrutt kilometer etter

kilometer.

Hva angaar merking med permanente staker som staar fryktelig tett, ja saa er vi

nok helt enige..

Beste hilsen, Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Vi skal over Kjølen i juli og en tur på Kebnekaise.

Vi har tenkt å gå over Nord- og Sydtoppen i en runde fra nord. Det er etter hva vi har forstått, mulig å overnatte på Tarfalastugan. Vår plan er å gå derfra rundt nordsiden av Darfáljávri og opp nordryggen av Giebmebákti og opp langs fjellkammen/ryggen gjennom Halspasset og sørover over toppene.

Noen som kjenner denne ryggen?

Av bilder og kartet ser den ut til å være fin å gå.

Jeg vil tro at snø- og isforholdene varierer en del på ryggen. Vi regner med å ha med isøkser, stegjern og tau. Hvor man kan få aktuell info om snø- og isforholdene på ryggen?

Og hva kalles denne ryggen?

Var der i 1998, Det går om forholdene er de rette ta med tau, steg-gjern og øks. Stup ned på ene siden. Ellers går det greit.

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.