Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor viktig er egentlig lengden (på skia...)


Anbefalte innlegg

Hei,

Ser at de selger Åsnes Rago til 1800 med kortfelle system i lokal butikk. Men lengste lengde de hadde inne tror jeg var 205 (eller kanskje det var 200).

Jeg er selv 190 og veier ca. 100 kg (men regner med å legge igjen ca 5-10 kg av dette i fjellet i sommer...)

Hva jeg lurer på er hva som er optimal skilengde, og hvor viktig den er.

Er det slik at det er frarådet å kjøpe så korte ski? Bør jeg heller se om jeg finner andre ski (f.eks Fischer E99) eller bestille Åsnes sine ski direkte på webshoppen slik at jeg får 210 lengde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lengden er viktig om du skal gå langt på flate og i mye løs snø dette for å få godt med snø under skia og dermed mye oppdrift, skal du derimot ha ski som er gode i utforkjlringer er det en fordel med ei ski som er kort og lett og styre. har lite erfaring med åsnes sitt kortfellesystem, men vil tro at de forskjellige lengdene kan ha forskjellig spenn og dermed kan skia bli for myk for deg. et alternativ kan være å få montert fellelåsen lengre bak der kammerhøyden er større. har selv et par madshus glittertind fjellski i 195 som jeg er meget godt fornøyd med. Er 182cm lang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lengden er viktig om du skal gå langt på flate og i mye løs snø dette for å få godt med snø under skia og dermed mye oppdrift, skal du derimot ha ski som er gode i utforkjlringer er det en fordel med ei ski som er kort og lett og styre. har lite erfaring med åsnes sitt kortfellesystem, men vil tro at de forskjellige lengdene kan ha forskjellig spenn og dermed kan skia bli for myk for deg. et alternativ kan være å få montert fellelåsen lengre bak der kammerhøyden er større. har selv et par madshus glittertind fjellski i 195 som jeg er meget godt fornøyd med. Er 182cm lang

Takk for godt tips om tidligere artikkel!

PS. Jakobsen: Fellene er allerde påmontert på skia.

PPS. Jeg er ikke noe særlig aktiv skigåer, så det blir nok ikke så mange turene om året, men i og med at skiene virket relativt billige (standard utsalgspris er ca 2995.-), tenkte jeg at de kanskje kunne være gode allround ski de få gangene jeg skal ut og ett supplement til mine gamle ski. Vil for det meste gå i preparerte løyper i årstiden nærmest påsken, men kan kanskje tenkes å bruke den 1-2 helg i året til kort tur til turistforenings hytter utenfor merkede løyper. Har allerede ett par med Fischer E89, så egentlig er kanskje disse gode nok for mitt begrensede bruksområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.