Gå til innhold
  • Bli medlem

Låse fast kajakk til bil/takstativ


Roall

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt kajakk og lurer på om det er noen som har funnet en god måte å låse den fast på, eller laget en innretning som gjør det rimelig sikkert å forlate kajakken på biltaket/takstativet slik at de fleste kjeltringer lar den ligge i der :roll:

Har pga. dette heller ikke kjøpt kajakkholder til takstativet ennå... Men det blir nok en fra thule hvis ingen har andre tips...

Bor pr. i dag i en leilighet med få muligheter for å "gjemme" unna kajakken :? , og taket på bilen er den enkleste plassen å la den ligge, spesielt med tanke på at det blir enklere å ta seg en tur i ny og ne.

Er det noen som har gode tips, gjerne med bilder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bor et hull i bunnen av kajakken, så trer du en kjetting igjennom hullet du sitter i og ned igjennom det selvlagde hullet. lås den deretter fast med hengelås. om tyven skal stikke av med kajakken din nå er han nødt til å rive sund hele sida på kajakken. dette er en perfekt løsning helt til du settr den på vannet.

nei vet ikke jeg nei, har aldri vært bekymret for at noen skal stikke av med kajakken når den ligger på biltaket. har heller aldri sett noen låse fast kajakken sin, men det burde vell finnes noen patenter der ute som gjør det mulig å låse den fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte 2 stk kabellåser på Clas Ohlson. Det er en meter lang kabel med lås i enden. Legger kabelen i noen fordypninger på hver side av cockpiten og så under takstativet.

Trengs vel ikke akkurat en mestertyv for å klippe kabelen, men det er nok til at jeg får sove om natta når kajakken står på bilen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg låser kajakken på taket med en vanlig sykkellås av wire typen. (Se bilde). Dette avhenger av at lasetestativet er låstbart på bilen, og at det er mulig og tre en slik lås i siden av setet. Dette går med mange typer glassfiber havkajakk. Også noen plastmodeller, men da er det vel ofte strengt tatt mulig å skru av setet...

Eller er jeg ikke akkurat fan av NRS-låsen. Det som funker om du ikke har noen ting å tre en lås igjennom, er følgende prinsipp:

2 wirelås-løkker som du trer inn på baug og akterende, en wire-lås som tres gjennom begge løkker og takstativet eller det du vil låse den fast til. Dette avhenger av at det er mulig å stramme såpass at løkkene ikke kan dras av igjen. Bull Ski & Kajakk har hatt dette tideligere. Produsert av Voyageur/Wilderness Systems.

post-381-133474456226_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :P

Takker for tipsene, den som leter finner og jeg valgte å prøve en kajakklås "Lasso Security Cables"

http://www.lassosecuritycables.com/

Fant en forhandler i Norge, Aktiv Fritid som har kun en av kablene (The Original Lasso) til kr 672,- så vi får se om den duger....

http://www.aktivfritid.no/product_info.php?cPath=21_51&products_id=459&osCsid=e127af9b339861613cff8dfbb52d6f9c

Trenger ikke å stoppe tråden her, alltid morro å se andre løsninger, kjøpte eller selvkonstruerte... :roll:

Et kjempeforum foresten ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg har akkurat henta en kajakk sjøl, og var på jernia og kjøpte kabellås med alarm. Denne har en 4,6 m lang wire som kan træs rundt kajakk og skistativ. Enden stikkes inn i låsenheten og man vrir om nøkkelen for å aktivere alarmen. Hvis noen forsøker å klippe kabelen eller dirke opp låsen, går alarmen (120 dB). Kampanje på disse alamene hos jernia nå: 299,-

http://www.jernia.no/page?id=1053&key=105416&origId=1950

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.