Gå til innhold
  • Bli medlem

ettermontering av ror (haster!)


Anbefalte innlegg

Annonse

Du monterer ikke ror på en North Shore Buccaneer (kajakk). En Buccaneer er designet som en rorløs kajakk. Noe den fungerer utmerket som. Å montere ror på denne er å ligne med å montere støttehjul på sykkelen din. Lær deg da heller å sykle/padle :) Vil derfor heller anbefale deg teknikktrening, så du mestrer kajakken uten å måtte ty til ror.

Men, ok, er du av dem som absolutt bare må ødelegge en utmerket kajakk, så anbefaler jeg deg å ta kontakt med importøren av kajakken: Ut i Naturen http://www.utinaturen.no/

De har fått montert mange ror på den type kajakk opp i gjennom, og kan kanskje skaffe deg et brukendes ror.

Men vær likevel obs på at ror på buccaneer-en har en tendens til å måtte bli montert litt for høyt (høye stevner på den kajakken). Noe som gjør at roret ofte vil komme over vannet i brytende sjø, og gjør at kursen kan glippe selv om du har ror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg kommer til å bruke kajakken uten ror for det meste. forrige kajakk hadde jeg heller ikke ror på, med vilje for å få inn god teknikk. og teknikken skal jeg prøve å få enda bedre på buccaneeren! men i røff sjø så kan du måtte jobbe veldig mye uten ror. men takk for tipset! di litt høye stevnene hadde jeg ikke tenkt på...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig individuelt hva en trives med, så jeg skal ikke akkurat si at ror er galt for deg, men vet for egen del at jeg aldri ville ha montert ror på den kajakken. I røff sjø finnes det knapt noen kajakker som er like stabile, så sjøegenskaper har den absolutt.

Men skjønner at en noen ganger i medsjø vil tenke at et ror hadde hjulpet litt. Pga. mye spring så svinger Buccaneer-en ganske lett, også pga bølger som klommer bakfra og forsøker å tverrstille den. Men akkurat det at den er relativt svingvillig, gjør den også lettere å få inn på rett kurs igjen. Med god teknikk.

Et knep når du padler senkekjøl er forøvrig å ikke bry deg noe særlig om baugen vandrer litt ut av kurs i medsjø. Bruk selvfølgelig åre, kanting og lening til å justere retningen med, men som oftest trenger en ikke gjøre så mye av dette. Slapp heller av, for de samme bølgene som for litt siden sendte baugen din noen grader bort fra kursen, vil som oftest sende den tilbake igjen etter en liten stund.

Du får riktignok en litt mer sikk-sakkete kurs enn kompisen som padler ror, og sånn sett blir du kanskje mer asosial med ror :lol: , men lar du kajakken gå mye selv og lærer deg å bruke åre og kropp for kursjusteringer på en mest mulig uanstrengt måte, så er ihvertfall Buccaneer-en ganske så god også i medsjø. Og i motsetning til dem som padler ror, så padler du på lag med havet :)

Men opplever du kun at kajakken ikke funker for deg, så kan det jo også være et alternativ å bytte farkost. Buccaneeren er relativt stor til senkekjøl-kajakk å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vet noen hvordan det er med ettermontering av ror på en North Shore buccaneer. Den har senkekjøl.

mvh

Ta en titt på denne linken:

http://www.hamberg.dk/node/34

http://www.hamberg.dk/node/35

Nå kjenner jeg ikke til din type kajakk, men valg av rortype er et svært viktig valg. Som du vil se av ovennevnte link er han karen ikke så veldig godt fornøyd med Navigator Rorsystem, som blant annet Hasle nå har gått over til på sin nye modell Excursion... Jeg vet ikke om en slik modifikasjon vil kunne gjøres på din..

Siden vi er inne på ror: Er det noen som har annen erfaring med finske Kajakksport Navigator?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi er inne på ror: Er det noen som har annen erfaring med finske Kajakksport Navigator?

Har ett slikt montert på en sjølbygd båt. Det funker bra, lett å ta opp, bra størrelse på blad for effekt. Mitt stikker godt under båten. Eneste minus er rorbladet ikke kan låses på plass, slik at det har tendens til å slepe, men det kan sikkert fikses med en strikk som presser det ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Det navigator roret er noe møkk spør du meg...

Masse liner og jævelskap å henge seg fast i om man er så uheldig å måtte svømme en tur..

Under havtrening på østlandet for en måneds tid siden hadde vi en som satte seg fast i linene på roret sitt (navigator) under kameratredning. Videre når sjøen er rufsete og bølger bryter over båten så ble roret ødelagt.

Om roret får båten til å svinge bra skal jeg ikke uttale meg om, men jeg er skeptisk til festeanordningen og line systemet på de båtene jeg har vært borti med det roret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.