Gå til innhold
  • Bli medlem

Svarttjørnåsen og Krokåsen mellom Jonsvatnet og Selbusjøen, 23.02.2007


El Gringo

Anbefalte innlegg

Nå i slutten av mars er dagene blitt så lange at det går an å bruke ettermiddagene og kveldene til noe annet enn å sitte inne og se på TV. :oops:

I dag var jeg ferdig på Gløshaugen i 13-tiden. Jeg gikk innom bakeren på veien hjem og kjøpte den største krembollen de hadde, som jeg pakket i sekken sammen med noen andre småting før jeg kjørte utover i retning Draksten og la i vei mot åsene Svarttjørnåsen (418 moh) og Krokåsen (445 moh). Nydelig dag i skogen med milde temperaturer og fuglesang. Jeg skulle imidlertid ha kikket litt nøyere på Andersnos rapport fra Jervfjellet før jeg dro, da hadde jeg tatt med skiene i stedet. Jeg så for meg at det ikke skulle være stort mer snø igjen enn det der er rundt Trondheim, så det ble trugetur.

post-436-133474455845_thumb.jpg

post-436-13347445585_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

El Gringo skrev:

Jeg skulle imidlertid ha kikket litt nøyere på Andersnos rapport fra Jervfjellet før jeg dro, da hadde jeg tatt med skiene i stedet. Jeg så for meg at det ikke skulle være stort mer snø igjen enn det der er rundt Trondheim, så det ble trugetur.

Ikke for å pirke, men jeg var faktisk i området ved Geitfjellet i den nordre delen av Bymarka. Snøforholdene er vel nokså like rundt Trondheim, så konklusjonen er riktig uansett :oops:

Når det gjelder bildet i retning Sylan, så har jeg alltid trodd at det spisse toppen var Ruten, og jeg har forsøkt å lage siktelinjer som synes å bekrefte dette når jeg har tatt bilder i den retningen. Ellers var jeg på tur i Leinstrandmarka i dag, og tok også et bilde i samme retning som ditt. Det ble tatt i høyden vest for Vellikvatnet.

Det andre bildet er nok tatt i retning mot Reinsfjellet, men det ble for lite til at jeg klare å ta igjen fjellet til høyre: Det kan være Bandafjellet eller Kråkfjellet, men jeg er ikke sikker. Skal finne frem noen av de bildene jeg har tatt fra Langåsen i nærheten av Gjenvollhytta for å se om jeg kan finne ut mere fra bildene i full oppløsning.

post-474-133474455856_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh....du var på Geitfjellet, ja. Ser det nå. Hvordan Geitfjellet kunne bli til Jervfjellet hos meg både i min egen og i din turrapport er....ganske pinlig. :):oops:

Når det gjelder Fongskaftet derimot, tror jeg det er jeg som har rett, uten at jeg skal si det helt sikkert. :)

Fongskaftet er en nokså spiss topp, og er vel en del av Fongen-massivet. Ruten tror jeg ligger noen få kilometer unna Fongen og er litt rundere i fasongen. Høsten 2004 gikk jeg over Fongen og Fongskaftet. Legger ved et bilde fra turen tatt mot Fongskaftet på vei fra Fongen og ned i skardet mellom de to.

post-436-133474455864_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tillater meg å blande meg inn i diskusjonen om hva vi ser på El Gringos bilde fra Krokåsen ettersom jeg har disse programmene hvor en lett kan finne ut slike ting. Det er riktig at det er Fongskaftet (106.7 grd) vi ser like til høyre for selve Fongen (105 grd). Videre følger Tronshatten (108.5 grd) og Ruten (111.5 grd). Gjennom Fongskaret kan en skimte noe av Lillesylen (110.2 grd) og til høyre for Ruten skal Templet (112.2 grd) være synlig, men disse to fjerne fjell er ikke lett å se på bildet da kontrastene blir noe utvisket. Derimot er Ramfjellet (101.8 grd) til venstre for Fongen godt synlig på bildet.

Legger ved terrengprofilen for sammenligning.

post-66-133474456621_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er Ramfjellet vi ser...jaja, det ante meg at det var et mer nærliggende fjell og ikke Storsnasen.

Du må forresten gjerne "blande deg inn i diskusjonen" også neste gang det er diskusjon om hvilke topper man ser og ikke ser i det fjerne på et eller annet bilde. De terrengprofilene dine er kjempeartige, og med de blir det klarhet i saker og ting med én gang! :lol:

Husker da jeg hadde vært på Omnsfjellet og du avslørte at det var blant annet Store Vengetind jeg hadde sett i det fjerne. :lol:

Jeg har forresten en liten en her...bildet er tatt fra Gråhø (2014) i sommer i retning Romsdalen. Jeg er lite kjent på de kanter, så jeg vet ikke hvilke topper vi ser.

post-436-133474456624_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett nærmere på bildet ditt, El Gringo. For at utskriften av terrengprofilen ikke skal bli for knøttliten, har jeg delt den i to; En på hver side av Digerkampen på andre siden av Storbreen (nær midten av ditt bilde). Ettersom det er noe tåke over Romsdalen, en noen av toppene på ditt bilde skjult.

Helt i venstre kant av bildet ser vi Finnan (329 grd) ved Trollstigen. Etter den lange, flate Storhø i nærområdet har vi Skarfjell (334.4 grd) syd-øst for Trollstigen. Så kommer Store Trolltind og Breitind ved hhv 336.5 grd og godt og vel 337 grd.

Over på høyre del av bildet har vi et svært massiv like til høyre for Digerkampen. Det er Kalskråtind, men bak den ruver Vengetindane med Store Vengetind som den høyeste ved 344.2 grd. Den spisse like til høyre for den er Kvanndalstind. Etter dette forsvinner Isfjordtoppene noe i tåka, men i klarvær ville Klauva være synlig ved 349.5 grd. Det store snødekte massivet ved 353 grd er Rangåhøgda i Romsdalen og helt til høyre ved 357.5 grd har vi Fossefjell.

post-66-133474457081_thumb.gif

post-66-133474457082_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da slenger jeg meg på med et bilde tatt sist tirsdag fra et sted litt ned for Bosbergheia med GPS-målt posisjon/høyde

N63 24.803 E10 12.075 / 516 moh.

Inntil det motsatte er bevist, mener jeg det er Storsylen som er lengst til høyre og Fongen lengst til venstre.

Fløy forresten over der i går ettermiddag og det ser ut til å være flotte snøforhold der oppe.

post-474-133474457149_thumb.jpg

post-474-133474457159_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer nok, Anders. Syl-profilen er nokså karakteristisk, man trenger knapt dra høyere opp enn Skistua før man får øye på den. Ditt første bilde skulle bli fra venstre mot høyre Fongen, Fongskaftet, Lillsylen (noen hundre meter innenfor svenskegrensen, man kan altså se til Sverige fra Bymarka) og Storsylen.

Det andre bildet er jeg usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

El Gringo skrev:

Det andre bildet er jeg usikker på.

Det blir en del fortegning i bilder tatt fra fly, men jeg er temmelig sikker på at det er Stugusjøen som ligger nede til venstre og at det er Skardfjella med Skardøra som ligger nærmest til høyre. Er også temmelig trygg på at det er Sylmassivet som er det store hvite i midten.

Mener å kjenne igjen Tempelet og Ekorrdøra litt til høyre foran Sylskalstøten.

Begynner å skli litt OT her, men på turen sørover tok jeg noen bilder mot Rondane og synes det så ut til å være bra med snø der også så jeg legger med et bilde derfra også. Bilder av Snøhetta ble dessverre for mye plaget av disen.

post-474-133474457177_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.