Gå til innhold
  • Bli medlem

Digitalkamera og 42" TV...


Håvard

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt flere svært ålreite fotoapperater opp gjennom årene. Etterhvert ble disse speilreflekskameraene byttet ut med små "lommekamera" grunnet vekt og volum.

Til diasbilder fungerte disse små noenlunde, selv om feite linser på speilrefleksen selvfølgelig var overlegne.

Både bla Minolta 7000 og 9000, samt diasfremviser og lèrret støver nå bortgjemt ned!

Nå lever vi i en ny verden!

Mitt Ixus 500 leverer greit nok på 17" laptop. Det gjør slettes ikke Ixus'n på 42" TV :oops:

Fortsatt ønsker jeg primært et lite kamera. Vekt lite viktig i så henseende. Til syvende og sist også til en viss grad pris. Jeg skal ha gode bilder der jeg ser de selv.

Hvilken oppløsning (pixl) trenger jeg for gode bilder "oppblåst" på 42" TV?

(Klar over at zoom etc avgjør)

Hvilke fotokamera er aktuelle?

Jeg skal ikke kopiere til feite skrytebilder på veggen, men jeg skal ha gode bilder på TV'n :)

eaa mfl, kom med tips (tror kanskje flere trenger det)............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

dette har nok lite med oppløsningen på bildene å gjøre, 1-2 megapixel burde være mer en nok til å levere på en tv. Tror nok heller det er kilden... Prøv å kopiere til cd/dvd eller bruke en vga kabel fra pcen. istedet for å for eksempel kople kamera direkte til tv... Så kan det ha noe med tven din å gjøre også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke oppløsningen på kamera ditt betyr noe som helst i denne settingen.

De beste HDtvene har en oppløsning 1920x1080 noe som vil si litt over 2 Mpixel. Altså trenger du litt over 2MP til å vise bildene på en 42" Hdtv med 1080i oppløsning.

Zoomer du inn på bilde stiller det seg litt annerledes, den du kan zoome ganske mye (blåse opp mindre utsnitt) på Ditt kamera med 5 MP.

Her kommer det mer ann på TVens evne til å fremstille stilbilder, fargegjenngivelse, kontrast ol.

Et annet moment at du skal sitte ganske langt unna en 42". selv med 1080i oppløsning vil ku få dårlig kvalitet på svært nært hold.

Hvordan kabel du bruker kan nok spille en rolle også. veit ikke om de som følger med kamera gir best kvalitet. eller om du bruker pcen? hvordan oppløsning har du stilt inn på den eksterne skjermen? kan ligge noe her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.