Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda i mai


Anbefalte innlegg

Heisan folkens!

Har planer om å gå fra Dyranut til Haukeliseter i mai (30. april - 4. mai) . Har gått fra Finse til Haukeliseter i mars og da var det selvfølgelig godt med snø.

Jeg lurer på om noen har erfaring fra skitur på Hardangervidda helt i slutten av april/begynnelsen av mai, og hvordan snøforholdene pleier å være da. Råtten snø? Er løypene og stikkene etter påsketuristene lette å finne?

Etter min egen vurdering bør det gå fint, jeg kommer stort sett til å holde meg på 1000-1250 meter og der pleier det jo å være godt med snø. Det jeg er mest bekymret for er usikre vann og de elvene jeg nødvendigvis må krysse, som feks. inne ved Sandhaug.

Setter pris på alle som kan komme med et nyttig innspill :-)

AK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Har planer om å gå fra Dyranut til Haukeliseter i mai (30. april - 4. mai).

Skulle du gått 2-3 uker senere hadde jeg vært mer skeptisk, men normalt bør denne turen gå veldig bra. Spesielt hvis du starter tidlig om dagen vil du få fantastiske forhold hvis været er bra. Senere på dagen kan snøen bli dårligere, men gjennomslagsføre vil du antagelig slippe hvis ikke våren kommer spesielt tidlig i år. Min erfaring er at du treffer gjennomslagsføre litt senere i mai.

I utgangspunktet skal stikkene fra påsken være fjernet. Du sier ikke noe om hvordan du skal overnatte. De fleste hyttene er jo stengt, men de selvbetjente kan du jo bruke, eller telt :-)

Større vann er er normalt sikkert å passere på den tiden av året, og forsåvidt både elver og mindre vann også. Problemet i år er vel at ting ikke er helt normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Erling og Eirik!

Gode snøforhold på Finse i begynnelsen av mai høres bra ut, det er jo på det tidspunktet jeg skal starte og oppholder meg på rundt 1200 meter store deler av turen.

Erling: Jeg overnatter i telt som jeg gjorde forrige gang når vi gikk Finse - Haukeliseter. Starter fra Dyranut denne gangen fordi jeg tilfeldigvis er på vei hjem fra et kurs ifra Valdres den 30. april. Har med slede og 3 bikkjer. Bikkjene kommer til å slite hvis det blir gjennomslagsføre, men jeg regner med at det er ganske hardtråkket i løypa etter påsketuristene og scooterene. Det var ihvertfall hefttg scootertrafikk forrige gang jeg gikk over Vidda. Selv om det er mildt i år satser jeg på at det er nok snø på rundt 1200 meter, heldigvis har det snødd en god del i det siste.

Det jeg er mest bekymret for er når jeg skal over Kvenno etter Hansbu. Tror dere denne elven er åpen eller vil det gå greit å komme over?

Kom over denne lenken, 2 karer som gikk omtrent samme rute i mditen av april, da ser det ut som om deler av Kvenno er åpen. http://daniel.amfibi.no/Hardangervidda.htm

Hvis jeg går via Liltos, må jeg passere noen elver da? Eller ligger det helårsbru der?

AK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har 2 ganger vært på første mai tur Finse - Krækkja. Første gang var det ca. 10 varmegrader. Det var mye snø og klisterføre. Vannene var for det meste trygge, bortsett fra vannet forbi Krækkja. Det ble vi varslet om på hytta. Ellers var noen vann veldig ekle med tendenser til overvann. Litt lavere mot Haugastøl var det råtten snø.

I fjor var det snøstorm og kaldt. Håpløst feste. Vannene var bra og trygge og uten overvann. Også da var det nok av snø, ikke råttent. Denne ruten var fortsatt kvistet, fordi de betjente hyttene holdt åpent.

Ang. bru ved Litlos. Jeg mener å huske at det er kun en sommerbro. Dette bør du kunne se på kartet ditt. Det står en S når det er sommerbro. Jeg tror også at det var et vadested litt lenger bort. Kanskje er den dekket med snøbro tidlig i mai.

Hilsen

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har kanskje hatt en av mine fineste turen på hardangervidda i Mai. Vi startet rundt 3.mai. Gikk riktignok andre veien (fra haukelisæter). Vi hadde sol og 20 grader hver dag, derfor ble det mye "slørpe" rundt klokken 14-15...Vi besluttet derfor å gå om natten og så lå vi på lyngflekker og sov om dagen=) Rett og slett nydelig!

Vannene og isen var trygg, og om jeg ikke tar mye feil er det mer snø på vidda i år enn i fjor.

På haukelisæter ble vi dømt nord og ned av "fjellfolket" der....men, som sagt, en fantastisk nydelig tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.