Gå til innhold
  • Bli medlem

Råd for vinterbekledning: Lue, hansker, gamasjer, bukse, m.m.


svas

Anbefalte innlegg

Har en liste over utstyr som jeg trenger, men vet ikke hvilke merke og modell jeg skal kjøpe når jeg kommer til butikken. Fint om noen kan hjelpe meg med dette.

Lue

Balaclava

Hansker

Gamasjer

Liggeunderlag

Har vært inn og sett på Sportsnett, men har ingen anelse om hva jeg burde velge.

EDIT: Lagt til "Liggeunderlag" og tatt bort "Vindtett og vanntett bukse".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kommer jo ann på bruken..

Balaclava- Norsk ullfrotê, har det på DNT butikken

Gamasjer- Bergans dermizax. Grei pris god funksjon. Har selv norrøna, disse er dyrere og jeg er ikke så fornøyd med utformingen.

Hansker/våtter- Norrøna Gore-tex vindvåtter med hjemmestrikka eller tova ullvåtter inni.

Dette er det jeg kan anbefalle av disse på tingene, ellers finnes det haugevis med skallbekledning. der må du prøve deg frem med hva du liker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en liste over utstyr som jeg trenger, men vet ikke hvilke merke og modell jeg skal kjøpe når jeg kommer til butikken. Fint om noen kan hjelpe meg med dette.

Lue

Balaclava

Hansker

Gamasjer

Vindtett og vanntett bukse

Har vært inn og sett på Sportsnett, men har ingen anelse om hva jeg burde velge.

Her kommer det veldig mye annt på hvor mye du er villig til å legge i av penger. hvilket merke og hvilket stoff du velger er noe du helst bør finne ut selv siden det er mange ulike aktører på markedet men de fleste velger vell norrøna eller bergans. du må også vurdere hvor dette skal brukes (topptur, skogen, telttur, vinter/sommer, bakken osv)

Jeg kan komme med en ambefaling. Kjøp forsvarets balaclava i merinoull den koster ca 300 ny og er etter min mening den beste på markedet. i tillegg så er en vindtett lue å ambefale samt gode vind og vandtette hansker eller vindvotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale Loewe Alpine vindtett lue med klaffer. Helt strålende.

Til jakke vil jeg faktisk anbefale Helly Hansen Gore-Tex-skalljakke - dog ikke hvis du du skal bruke den på sjøen, da er det Dermizax som gjelder... Tenkte egentlig å kjøpe Bergans' utgave, men syntes at H/H-saken virket enda bedre.... Kjøpte min for noe over et halvt år siden, og har brukt den på 30-40 dagsturer i fjellet, på flere overnattingsturer samt skiturer. Ser fremdeles helt ny ut, selv om den har blitt utsatt for mye hærverk. Veier nesten ingen ting, og er helt vind-/vanntett. Koster ca. 2800.- på XXL.

Mvh.

TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale Loewe Alpine vindtett lue med klaffer. Helt strålende.

Til jakke vil jeg faktisk anbefale Helly Hansen Gore-Tex-skalljakke - dog ikke hvis du du skal bruke den på sjøen, da er det Dermizax som gjelder... Tenkte egentlig å kjøpe Bergans' utgave, men syntes at H/H-saken virket enda bedre.... Kjøpte min for noe over et halvt år siden, og har brukt den på 30-40 dagsturer i fjellet, på flere overnattingsturer samt skiturer. Ser fremdeles helt ny ut, selv om den har blitt utsatt for mye hærverk. Veier nesten ingen ting, og er helt vind-/vanntett. Koster ca. 2800.- på XXL.

Mvh.

TH

nå står vell ikke jakke på listen :-):lol::D

vil forøverig ambefale bergans stranda bukse fremfor isogaisa til vinterbruk, synes denne er mye mer praktisk. Norrøna sine vindvotter Gore-tex er også greie men de blir fort utslitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klærne skal fortrinnsvis brukes ute på vinteren. Telt, gamme, gapahuk eller hytte uten vann og strøm som overnattingssted. Klærne skal holde vann ute og varme inne. Ull vil jeg helst ikke ha, er ikke alle som tåler det... :-)

Har god Arc'Teryx-jakke som jeg er veldig fornøyd med. Ender nok opp med en matchende bukse etterhvert også, men resten av utstyret kan jeg dessverre ikke handle så dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klærne skal fortrinnsvis brukes ute på vinteren. Telt, gamme, gapahuk eller hytte uten vann og strøm som overnattingssted. Klærne skal holde vann ute og varme inne. Ull vil jeg helst ikke ha, er ikke alle som tåler det... :-)

Har god Arc'Teryx-jakke som jeg er veldig fornøyd med. Ender nok opp med en matchende bukse etterhvert også, men resten av utstyret kan jeg dessverre ikke handle så dyrt.

et godt alternativ til ull er bavac sin balaclava i kunstfiber. er ikke sikker på om de selges enda men jeg har en som er 3-4år gammel. denne er laget av samme stoff som superundertøy og holder varmen inne og puster ut fukt, på ekstra kalde dager da denne blir for kald bruker jeg enten denne med en buff utenpå eller forsvarets i merinoull som beskrevet i tidligere innlegg.

Bergans stranda bukse: 1800,-

Bergans gamasjer: 500,-

Norrøna vindvotter: 700,-

Lowe alpine vindlue: 400,- (jeg bruker aldri min da jeg har ei meget god hette på jakken min)

Hansker av kunststoff: 400,-

Bavac Balaclava: 200,-

da slipper du unna med snaue 4000kr med mindre du får noe rabbat (noe du sikkert gjør om du kjøper at samlet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du med matchende mener arc'teryx theta sk, så ville eg anbefalt å styre unna. har en, og angrer litt på at eg var rask på labben der. snølåsen i ankelen er en katastrofe! forsåvidt fint at den er høy i livet da, men liker ei bukse fra eider som eg fikk til jul mye bedre. den har for eksempel begge endene av selene på forstykket, så du kan drite med jakka på! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler

Norrøna gore tex vind votter

Ull innervotter, jeg har ullvang funker bra, kan også lages selv

Liggeunderlag før vinterbruk, bamse eller helsport.

Baraclava i ull

smart det der spessielt når han/hun ikke tåler ull!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.