Gå til innhold
  • Bli medlem

Trekk til Paris pulk/skibrett


evenl

Anbefalte innlegg

Annonse

Takk Even! Genialt. Jeg skal gjøre det samme med mitt :P Men det vil ikke være en mulighet for at det kommer fokksnø, sørpe-vann ned i mellom trekket og plasten siden stoffet er på innsiden? Kanskje vært enda bedre å hatt en slags aluminiumslist på innsiden, eller bruke sikaflex i mellom for å sikre tetting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det vil ikke være en mulighet for at det kommer fokksnø, sørpe-vann ned i mellom trekket og plasten siden stoffet er på innsiden? Kanskje vært enda bedre å hatt en slags aluminiumslist på innsiden, eller bruke sikaflex i mellom for å sikre tetting?

Det er godt mulig. Skal prøve å få testet dette i løpet av neste helg. Et behov for bedre tetning vil nok komme fram da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Det er godt mulig. Skal prøve å få testet dette i løpet av neste helg. Et behov for bedre tetning vil nok komme fram da :D

Lurer på hvordan sluttresultatet til EvenL ble til slutt....

Jeg er litt fristet til å kjøpe en Pariser pulk selv. Har lest mange gode tips og linker på forumet her. Men det ser ut for å være mye arbeid forbundet med dette. Det som bekymrer meg mest er selve draget da jeg ikke har tilgang til et svært verksted, så en bra link der en kunne feste noen stenger fremover, men som krevde endel innsats. Dette må jo være en god foretningside? Det hele ser ganske enkelt ut, bare en har tilgang på utstyr...

Jeg har forsøkt meg på endel hjemmesnekra løsninger selv igjennom tiden. Noe har vært suksess, mye har vært bånn i bøtta. Ofte ser det så lett ut når en leser andres tips, men min erfaring er at det ofte ikke blir så bra til slutt. Jeg ser helt klart fordelen med en Pariser pulk istedet for en vanlig varepulk.

Men er det ikke bedre bare å få et ordentlig drag som en er fornøyd med og så nøye seg med en vanntett stor sekk (som en får kjøpt ferdig til bruk)? Evt. kan en jo supplere med vanntette sekker i forskjellige størrelser og pakke oppå pulken? En kan jo også bare bruke en vanlig ryggsekk og feste oppå pulken, mange av de moderne ryggsekkene er mer eller mindre vanntette? Ryggsekk må jo også være en genistrek på den måten at en kan ha den på ryggen og bære pulken i hånden dersom en må krysse snø-løse områder e.l.

Jeg forstår ikke helt poenget med å lage noe ekstra trekk til pulken. Er det muligens andre poeng jeg ikke har fått med meg.

Dersom en først skal ha trekk kan en feks. lage trekket med armerte jernringer som sammenfaller med hullene i pulken og feste trekket vha. snoren. Trekket burde muligens være goretex eller lignende som er vanntett og lettere?

Hva med å sy en hel 'sekk' i goretext som passer godt inn i pulken? Da unngår en hvertfall våte klær og sovepose :( Sy gjerne sekken med skulderfeste slik at en i værste fall kan kaste den på ryggen. Hadde det vært meg tror jeg at jeg hadde sydd sekken i 2 deler, da er det lettere å holde orden på saker og ting dersom en legger dem på faste plasser. Typisk 1 sekk for sovepose/klær/toalettpapir som ikke skal være vått, resten av utstyret i den andre delen.

Viktig å forberede vinteren, satser på mye snø denne vinteren :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Ja, hvordan gikk det egentlig evenl?

Jeg har nettopp kjøpt meg parisen selv, og er i ferd med å modifisere den. Jeg ble inspirert av gjennomføringen din, men la inn et par nye elementer. Jeg kjøpte en 3 cm bred, tynn aluminiumslist på byggsjappa. Denne kuttet jeg og bøyde til for hånd slik at den tetter hele veien rundt. I mellom duken og pulken skal jeg ha en stripe med sealing. Jeg bruker samme typen som vi bruker på f-16 - den skal altså fint tåle 50 minusgrader i mach 2 (Som du skjønner er jeg fantastisk rask med ski på beina :| ) Pulkdraget mangler enda, men jeg tipper forsvaret har et overskuddslager stappet til randen med pulkdrag til en billig penge. Jeg skal legge inn litt bilder etterhvert som resultatene kommer! Takk for god artikkel om hvordan man kan mekke en god pulk!

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvordan gikk det egentlig evenl?

I mellom duken og pulken skal jeg ha en stripe med sealing. Jeg bruker samme typen som vi bruker på f-16 - den skal altså fint tåle 50 minusgrader i mach 2 (Som du skjønner er jeg fantastisk rask med ski på beina :| )

Mvh Andreas

Ved mach 2 vil jeg tro tempraturen er en langt annen en 50 minus. Friksjonen som luften får mot skåget på flyet skaper en stor varmeutvikling. Concorde var virstnok en halv meter lenger når det fløy på maks fart fordi skroget blei så varmt. Store deler av motorkraften blei også brukt til aircondition innvendig.

Men men hadde vel lite med paris pulken å gjøre.

Selv bruker jeg grevlingen min som trekk på paris pulken.

Mitt største problem med bruk av tau er imidlertid at jeg får vondt i ryggen av de stadige rykkene i dragbelte. Prøvde med "sykkel" strikker men de mister elastikken etter få timer.

noen bedre løsninger på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er nok ikke 50 minus ved mach 2 nei. Men nå er det ytterst sjelden man flyr i disse hastighetene også. 300-600 knop er mer vanlig. Ikke det at det hadde noe med paris pulken å gjøre det heller :|

Jeg har som sagt lyst til å prøve å skaffe meg et pulkdrag fra forsvaret. Hvis jeg ikke får tak i dette, må jeg vel prøve å lage noe selv. Å bøye aluminiumsrør er et alternativ, men det er en fare for at disse knekker ganske lett hvis man velter. Et annet alternativ er å tyvlåne noen av de røde pinnene i veikanten med refleks på. Har sett flere steder hvor de har satt opp to rett ved siden av hverandre. Da kan det vel ikke skade å raske med seg den ene. Disse er jo ganske fleksible selv om det er kaldt. Med et par støttestag i mellom, vil jeg tro dette gir stivhet nok til å holde en tung pulk på avstand selv i nedoverbakke. Jeg pratet med en fyr som mente bambus pinner var veldig godt egnet.

Jeg lurer på hva som er best egnet når det gjelder å feste draget til pulken. Fjellpulken leveres jo med stivt drag, men flere steder ser jeg at noen bruker drag hvor hver dragstang er festet med et ledd i hvert hjørne. Sånn at man kan ta et par steg til siden uten å brekke draget. (hvis det var forståelig)

Er det noen som har erfaring med begge typer?

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har laget pulkdrag sammen med en kamerat.

Kjøpte 2 meters VP-rør (rette rør for elinstallasjon, finnes i Ø16 mm eller 20 mm), førte seiltau igjennom og avsluttet med en løkke til karabiner i hver ende. Dersom man bruker tynnere tau (dobbelt) kan man evt. inni røret ha en bøyefjær av metall. Dermed får man fjæring mellom seg selv og pulk. Vi monterte ikke inn fjæring. Kostnader er mikroskopiske dersom man kjøper dette på f.eks. Biltema.

I en nedoverkjøring skled pulken til min kamerat ut, den og han havnet på hver sin side av et tre. Ingen skade skjedd selv om pulken la seg godt rundt tre, tildels mye bøy på ene draget men rettet seg selv ut i løpet av kort tid. Da var det ca. - 6 grader. Har ikke testet plastkvalitet i lavere temperatur enn ca -11. Men ser ut til at konstruksjon duger så langt.

Mvh.

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan var disse festet i pulken? Brukte dere fast eller løs montering, altså om rørene var koplet sammen til en slags U eller om de ble festes selvstendig i hvert sitt hjørne av pulken.

Har du i så fall noen kommentarer på hva som fungerer best?

Vurderer som sagt å bruke veipinner (disse er veldig gode selv i kulde) og feste dem sammen ved å putte dem inn i et stykke bøyd kopper/stålrør. For å feste draget til selen var ideen å sette på et kort rørstykke på hver ende, klemme denne flat, borre hull gjennom det flate, og sette på karabiner...

Etter en kjappis i paint, vil det se noe slikt ut:

post-3614-133474513958_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aalstad skrev:

Hvordan var disse festet i pulken? Brukte dere fast eller løs montering, altså om rørene var koplet sammen til en slags U eller om de ble festes selvstendig i hvert sitt hjørne av pulken.

Vi har festet det enkelte rør-drag i hvert sitt hjørne av pulken. Skal opp til Rondane nå, denne gangen skal jeg teste ut hvordan løsningen virker når hunden min skal trekke pulken. Har tenkt på en tverrstang/bøyle-løsning. Har planer om å få tatt bilder av pulk + drag og legge ut på denne tråden når jeg kommer hjem om en ukes tid.

Mvh

Martin

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Da Gud skapte Norge syntes han det var uendelig vakkert. Så, for å trøste de som ikke kunne bo her, lagde han nordmenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan var disse festet i pulken? Brukte dere fast eller løs montering, altså om rørene var koplet sammen til en slags U eller om de ble festes selvstendig i hvert sitt hjørne av pulken.

Har du i så fall noen kommentarer på hva som fungerer best?

Vurderer som sagt å bruke veipinner (disse er veldig gode selv i kulde) og feste dem sammen ved å putte dem inn i et stykke bøyd kopper/stålrør. For å feste draget til selen var ideen å sette på et kort rørstykke på hver ende, klemme denne flat, borre hull gjennom det flate, og sette på karabiner...

Etter en kjappis i paint, vil det se noe slikt ut:

Jeg bruker den metoden med veipinner på parispulken. har brukt den mest på bikkja enda så kan ikke uttale meg om hvordan det fungerer på mennesker, men bikkja trives iallefall med 2 separate veipinner fra hver sin side på pulken. veipinnene krysser ikke og er ikke festet sammen på noe vis. inni rørene har jeg 4mm statisk tau som har hver sin stoppskive, 8tallsknute og plastkause på enden som tres inni en karabin på selen på hunden. Har også vurdert dette med fjær om jeg skal brke draget på meg selv, men har ennå ikke kommet til noen god løsning så er svært mottakelige for innspill på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin M har beskrevet hvordan en kan lage et drag til Paris-pulken. Jeg gikk med den pulken fra Finse til Haugastøl i julen med ca 30kg på pulken og tidligere en tur i Rondane. Pulken var festet direkte til sekken med karabinkroker. Jeg har tidligere gått med Fjellpulken for barn og en gammel varepulk, begge med U-drag.

Draget er meget fleksibelt. Slik jeg opplevde det har det både fordeler og ulemper. Fleksibiliteten gjør at pulken skjeldent veltet, selv i bratt og ulent terreng. I oppover, bortover og svake nedoverbakker fungerte løsningen veldig godt. Problemene oppstod i brattere nedoverbakker. Stengene jeg valgte var så fleksible at pulken kjørte slik den ville. Noen ganger kjørte den foran meg, og svingte inn. På den andre siden har jeg opplevd at U-drag ofte er så stivt at pulken "krangler" mer ved ujevnheter, både oppover og nedover. Et fleksibelt drag er også fordelaktig i bjørkeskogen, da det er mye enklere å komme seg mellom trærene. Jeg har ikke prøvd løsningen i løssnø. I vanlige oppkjørte løyper (med folk) har en litt for dårlig styring på pulken. Draget er ekstremt lett, og enkel å reparerere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rørene er fleksible hvilket i de fleste tillfeller er bra, men det går ut over styring dersom du i brattere partier kjører med pulken bak.
I Rondane i begynnelsen av februar er det ikke mange folk og nok fjell og ta av, men i nordmarka på en søndag... I områder med brattere nedoverbakke gjennom skog kjørte jeg pulken tidvis ved siden av meg og styrte den ved å holde begge dragerne på venstre side. Tidvis kjørte jeg også pulken foran meg delvis mellom skiene. Karabiner var hektet fra sekk og sikkerhetstau i enden av pulk var hektet på.
Fleksibiliteten i draget gjør at lengden på pulk + drag ikke er noe problem i litt mer kupert og "snirklete" områder.
Hunden min så ut til å synes det var helt greit å dra. Kan enten brukes med karabiner på hver side av trekksele, eller festes sammen med en karabin i enden av trekksele. Taisa (hunden) syntes begge deler var greit. Var fornøyd så lenge hun fikk jobbe og være på tur samt ikke gikk igjennom snøen for ofte. I nedoverbakker festet jeg kjørestrikk til snørekjøring bak på pulk mens Taisa løp foran. Dermed slapp hun ubehagelige overraskelser bakfra og fra siden.
Har tenkt på at draget kanskje kunne vært kortet ned mot 180 cm i stedet for 200 cm som nå. Skal høre med Fimax som lagde det sammen med meg.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rørene er fleksible hvilket i de fleste tillfeller er bra, men det går ut over styring dersom du i brattere partier kjører med pulken bak.

Med U drag vil vel dette bedre seg?

Har tenkt på at draget kanskje kunne vært kortet ned mot 180 cm i stedet for 200 cm som nå.

Går dette bra når du langer ut med ski på beina?

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

jeg har et par steder her skrevet om pulk-drag bl.a. https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=10636. med fotos.

Jeg har brugt en 8mm rustfri stålbøyle bøyd som U og 2 alurør med innv. dia. 8 mm sikret på bøylen med 2 splinter.

Jeg går ut fra at de proffe Fjellpulken og Acapulka begge bare selger U-drag ut fra overveielse av styringen!!??

I hvert fall kan en styre pulken ved å dra sideveis i draget.

www.skipulk.com har mange - ganske merkverdige løsninger på flexible pulk-drag fester i the pulk book som kan lastes ned i PDF. For meg virker de ganske max-mekker aktige og vitner om lite handverksmessig innsyn.

men de har 2 point:

1. heftet til hofterem med karabin (+ evt karabin ved pulken) gir slark begge steder og dermed rykk-og-nap!! En liten remse eller tou-løkke gjennem et lite festering på draget minimerer rykk-og-nap.

2. Muligens - skal teste det ut! - kan det være lurt å krysse + surre dragstengene!!?? for kantring!?

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Hei.

Siden jeg er helt fersk her, så kan det være fare for at min løsning har vært lagt frem og diskutert. Prøver meg allikevel.

Nå har jeg testet Paris pulken ganske hardt et par sessonger. Lavest temperatur: -25. Max vekt: ca 50kg.

Terrenget har variert mellom oppkjørte løyper og i fri natur uten løyper, bratte bakker, samt knall og fall.

Jeg har montert 4 stk slike "dingser" som man fester på veggen, og deretter henger raker og koster på de. Kanskje navnet "holdere" passer best på disse. Kjøpte de på europris. Monterte disse på rad på en aluminiumsplate, boret hull i pulken, brukte en tilsvarende aluplate på undersiden også. Festet det hele med muttere og låseskiver. Monterte også muttere mellom aluplaten og holderne slik at 4 stk korte gammeldagse skireimer (rød&hvit&blått) passer i mellom (rundt) og dermed holder fjellpulken draget på plass. Dette synes jeg gir god kontakt med pulken til en hver tid. Frakt blir også enkelt da det går hurtig å sette opp og ta ned pulken, men det skal også sies at draget legger seg pent på kantene og stikker ikke ut hverken foran eller bak.

Planen videre er nå å montere fast bagen til pulken med små muttere, skruer og skiver. Tror jeg prøver en løsning her med aluskinner montert på innsiden av bagen, og evt et tetningsmiddel som tåler kulde.

Videre har jeg noen gamle teltstenger liggende, holder på å synse og tegne litt på hvordan jeg kan lage en enkel innvendig ramme til bagen.

post-5304-133474600778_thumb.jpg

post-5304-133474600781_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har laget pulkdrag sammen med en kamerat.

Kjøpte 2 meters VP-rør (rette rør for elinstallasjon, finnes i Ø16 mm eller 20 mm), førte seiltau igjennom og avsluttet med en løkke til karabiner i hver ende. Dersom man bruker tynnere tau (dobbelt) kan man evt. inni røret ha en bøyefjær av metall. Dermed får man fjæring mellom seg selv og pulk. Vi monterte ikke inn fjæring. Kostnader er mikroskopiske dersom man kjøper dette på f.eks. Biltema.

I en nedoverkjøring skled pulken til min kamerat ut, den og han havnet på hver sin side av et tre. Ingen skade skjedd selv om pulken la seg godt rundt tre, tildels mye bøy på ene draget men rettet seg selv ut i løpet av kort tid. Da var det ca. - 6 grader. Har ikke testet plastkvalitet i lavere temperatur enn ca -11. Men ser ut til at konstruksjon duger så langt.

Mvh.

Martin

Jeg har tenkt å gå for akkurat lik løsning og bestilte meg det jeg trenger på Clas Ohlson. Gleder meg til å få testet den!

Har du kappet til rørene?

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å gå for akkurat lik løsning og bestilte meg det jeg trenger på Clas Ohlson. Gleder meg til å få testet den!

Har du kappet til rørene?

- LM

Hei.

Jeg har kappet de ned til 190. Ble helt ypperlig.

Har anskaffet et par rørstumper i en dimensjon større som jeg har med i pulken til spjelking ved evt. brudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.