Gå til innhold
  • Bli medlem

Sy goretex selv


Kjell Lundemo

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med å sy goretex klær selv?

Jeg har noen tanker og ideer om hvordan min neste goretexjakke skal være. Men

jeg vet ikke om jeg tar sjansen.

Er det noen som har erfaring og tips hvordan det er å sy. Og eventuelt hvor kan jeg få tak i

stoff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil anta at å bruke et kjent merkevare som gore-tex vil medføre en god del problemer for deg som privatperson. Er ganske sikker på at Gore-tex setter ganske strenge regler for hvordan produktene skal lages og ikke selger dette stoffet i metervare til hvem som helst.

Dessuten bruker en spesielle tekniker for å lamiere Gore-tex membranen mellom forskjellige stoffer som jakken sys i og tviler på at dette er noe du får til å egen hånd. Hadde jo vært mulig å selge ferdig laminert stoff i metervare, men så var det dette med taping av sømmer. dette er kanskje ett mindre problem rent teknisk, men.

Hvis du i det hele tatt skulle få tak i ferdig laminert gore-tex stoff, noe jeg tviler på, vil jeg tro du vil bruke så lang tid at dette ikke vil lønne seg hvis du ikke er svært dyktig med nål og tråd tra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sydd litt i goretex, og har disse erfaringene:

Vi fikk kjøpt 3-lags goretex av Norrøna fra deres B-lager. Det vil si stoff i utgåtte farger og sikkert også kvaliteter. Husker ikke meterprisen, men det var ikke så dyrt. Stoffet var av god kvalitet og ferdig laminert fra før. Dette er 5-6 år siden nå, og de har jo utvidet sitt stoffreportoar siden da, så det er mulig du kan velge blant flere varianter nå (stretch, packlite osv.)

Goretex er et glatt materiale å sy med, så en okay symaskin er å anbefale. Og, har du først sydd en søm og du tar den opp igjen, så er det hull der. Dette er jo en slags plastikk...

Når det gjelder teiping av sømmer; vi fikk kjøpt teip av Norrøna og på noen gode sportsforretninger. Eventuelt kan du prøve en god sybutikk e.l.

Min erfaring med slikt arbeid er bare bra. Litt arbeid med passform og lommer, men man får også jakken akkurat slik man vil ha den.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om venner som har sydd fotposer ol. i gore tex. Det går helt bra, men forhold til å få tette sømmer er jo litt vanskelig.

Jo mer du kjøper i meter vare jo billigere. Har ei veninne med helt gule gore tex fot poser, siden dette var det billigste stoffet de hadde :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvilke priser Norrøna har for Gore-tex'en sin, men du kan få kjøpt det i butikk i tromsø for 130 kr meteren (150 cm bredde). Det er kanskje ikke dyrere hos Norrøna heller? Vil absolutt si at det lønner seg å lage jakka selv så lenge du er litt sykyndig. Du bruker ikke så mange ettermiddager på det, men litt tid tar det jo. Jeg regnet sammen at min jakke kosta ca. 500 kroner med glidelåser etc.

Og taping kan du også gjøre med SeamSure til 100,- kr på xxl. Det funker bra, men ta gjerne to omganger over sømmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir slitestyrken på en fotpose av gore-tex? Andre fotposer er ofte laget av svært slitesterkt nylonlignende stoff.

Kan ikke tenke meg at slitestyrken er så bra, om en ikke forsterker dem. Jeg bruker mine kun til å krysse elver, når en sitter rundt bålet eller under matpause. Bruker dem ikke til å gå med.

Veldig greie å ha med seg når en må ta av seg skoa for tørk etc.... da dem veier bortimot ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Gore-Tex-variantene er jo bare mikrotynne membraner som ikke kan brukes alene. Uansett hva du kjøper av metervare må dette være stoff som er laminert med en slik membran. Det er dette stoffets egenskaper som avgjør slitestyrken. Det kan jo tenkes at man kan få tak i grovere metervare i utlandet, f.eks. av typen som det lages ekstremgamasjer av. Med en kraftig såle kunne dette egne seg til fotposer. Men fotposer er jo ganske korte, så spørsmålet er om det er noe alvorlig problem med kondens i dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke tenke meg at slitestyrken er så bra, om en ikke forsterker dem. Jeg bruker mine kun til å krysse elver, når en sitter rundt bålet eller under matpause. Bruker dem ikke til å gå med.

Veldig greie å ha med seg når en må ta av seg skoa for tørk etc.... da dem veier bortimot ingenting.

Jeg syr poser av gamle regnbukser. Bare klipp av foten så langt opp at poser går godt over knærne, og sy inn en strikk som du kan stramme godt. Nede ved beina er det faktisk bare til å brette dobbelt, gjerne tape sømmen med nylonstoff ( som du bruker til å reparere goretexklær med). Du får helt greie fotposer helt gratis som du kan bruke til følgene:

- trekke over fjellstøvlene for en rask vading uten at vann kommer inn.

- trekke over støvlene hvis det er mye snø der du skal gå.

- ha over støvlene når du skal grave snøhule/ teltleir i snøen.

- Trekke utenpå piggsko/joggesko hvis du er på tur i marka og skal forbi søle.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.