Gå til innhold
  • Bli medlem

Litt spesiell elgjakt...


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Leser i dagens Adresseavis om en hageeier som irriterer seg så mye over en nærgående elg at han først hiver en vedkubbe hodet på den for deretter å skyte den (med kal 22!)når den angriper. Syntes historien var tragisk, med et litt komisk skjær. Selvsagt synd for elgen...Har hatt mye nærgående rådyr hjemme, men aldri følt behov for sånne tiltak..

Les om saken på

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article825141.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Leser i dagens Adresseavis om en hageeier som irriterer seg så mye over en nærgående elg at han først hiver en vedkubbe hodet på den for deretter å skyte den (med kal 22!)når den angriper. Syntes historien var tragisk, med et litt komisk skjær. Selvsagt synd for elgen...Har hatt mye nærgående rådyr hjemme, men aldri følt behov for sånne tiltak..

Les om saken på

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article825141.ece

:evil: Erfaren elgjeger ja :):lol: !

Finnes mange gale mennesker der ute 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cal 22??? ble vel bare skada elgen da? Skal veldig mye til og flaks for å sette et dødelig skudd med det.

Nå kan jo kaliber 22 være så mangt.. På kort hold vil nok enhver rifle i kaliber .222 eller heftigere være nok i massevis for å parkere en elg for godt!

Uansett ikke særlig smart av den her omtalte såkalte erfarne elgjegeren :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jo kaliber 22 være så mangt.. På kort hold vil nok enhver rifle i kaliber .222 eller heftigere være nok i massevis for å parkere en elg for godt!

Uansett ikke særlig smart av den her omtalte såkalte erfarne elgjegeren :evil:

Det er vel ganske så stor forskjell på cal22 og 222??

222 er høyhastighetvåpen og dreper elg treffer du riktig. cal22 er veldig spett og jeg har vært med på å avliva bufe med det. Er ikke alltid kula går igjennom kraniet engang.

Er det forrsten noen som vet hvor man kan få tak i 250 kuler? har en kammerat med den kaliberen, men det er umulig å få tak i kuler her i norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ganske så stor forskjell på cal22 og 222??

222 er høyhastighetvåpen og dreper elg treffer du riktig. cal22 er veldig spett og jeg har vært med på å avliva bufe med det. Er ikke alltid kula går igjennom kraniet engang.

Er det forrsten noen som vet hvor man kan få tak i 250 kuler? har en kammerat med den kaliberen, men det er umulig å få tak i kuler her i norge.

Skjønner hva du mener, men problemet er at journalister erfaringsmessig ikke er av de mest opplyste når det gjelder kaliberbetegnelser og sådant mere. Så er det jo sånn at kaliber i denne sammenhengen betyr kulediameter, og kaliber 22 kan da være ganske mye rart :wink:

Nå tenker sikkert både du og jeg .22LR når vi leser slike artikler som den det her blir referert til, og det er jo ikke akkurat elgmedisin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ganske så stor forskjell på cal22 og 222??

222 er høyhastighetvåpen og dreper elg treffer du riktig. cal22 er veldig spett og jeg har vært med på å avliva bufe med det. Er ikke alltid kula går igjennom kraniet engang.

Er det forrsten noen som vet hvor man kan få tak i 250 kuler? har en kammerat med den kaliberen, men det er umulig å få tak i kuler her i norge.

Dersom du med 250 mener .250 Savage er kulediameteren .257, den samme som bl.a. i 25-06. Dette er et helt kurant kaliber, og kuler får du i hvilken som helst velassortert våpenforretning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en som som flytta inn i nabolaget og som fortalte at dem skulle begynne med å lukket porten 'slik at ikke elgen skulle komme inn i hagen flere ganger :roll: '

Så gikk det noen dager og vedkommende innså at det ikke hjalp mye. Så hadde han ringt etter viltnemda som kom og skulle jage bort elgen med de 2 kalvene. Kua ble selvsagt gærn og gikk til angrep, ikke rart med 2 kalver å skulle beskytte. Det hele endte heldigvis bra, da han begyndte å prate om evt. å skyte kua ble naboen bløthjerta og innså at vi burde la dem være. Dagen etter var elgene blåst, da var det ikke flere busker å spise skudda på.

Og dette har skjedd hvert år siden, elgene kommer nedover for å spise en kort periode midtvinters. Dersom vi bare lar dem være så forsvinner dem like fort som dem kom. Jeg har møtt på elgen utallige ganger i skogen, spesiellt når jeg har vært på tur. Jeg har følt meg trua en eneste gang, da fikk jeg øye på elgkua og kalven først når jeg var helt opp på sida av dem. Dette var egentlig min egen feil, jeg visste at dem holdt til i området den perioden, jeg var bare litt ukonsentrert. Jeg ble ganske stressa og ramla på skia når jeg skulle snu, elgkua kom mot meg, men ga meg en second chance til å 'forsvinne'. Tror hun bare ville si klart ifra om at jeg ikke skulle komme og yppe meg.

At folk frykter elgen må bero på uvitenhet. Men husk å la elgen være i fred når den har kalvene med på tur :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.