Gå til innhold
  • Bli medlem

Marsjstøvlene M77


tebremn

Anbefalte innlegg

Huffda, har ikke orket å lese alle svar her.

Jeg tror rett og slett forkjempere av M-77 som en ålreit fjellstøvel, er manglende kunnskap om alternativer!!!

Har selv benyttet M-77 i jobb i 17 år, benyttet de på fjellturer i 3-4 år.

M-77 er ikke vanntette, du får de ikke vanntette ifht dagens altenativer. M-77 eier ikke ankelstøtte og har altfor dårlig såle!!

M-77 syns jeg er ok for tørre markaturer, bærplukking etc, men komplett MENINGSLØS på Hardangervidda, Børgefjell, Finnmarksvidda, Indre Troms, Skjækerfjella osv osv...

Til dere som vurderer å kjøpe, velg ALT annet enn M-77.

M-77 er en drittstøvel!

Ikke lytt til de som mener noe annet, de vet bare ikke bedre :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 99
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

om det så er at jeg jobber i forsvaret (noe jeg ikke kan si noe om), så kan jeg si at jeg til daglig ikke bruker M77 i jobb/tjeneste, tror de skoene jeg bruker i mitt yrke/tjeneste koster litt i underkant av 3000kr. men jeg synes fortsatt at M77 er verdige fjellsko.

Btw: er litt interrisert i å vite hvilke sko du bruker, du sa de kostet 800. kanskje du som syns at forsvaret har så elendig med utstyr og så elendig med persjonale skulle foreslå for dem å bytte til de skoene du bruker? det hadde de sikkert satt pris på! og alle forsvarets problemer hadde vært løst!

Har ikke peiling på hva skoene heter, tror jeg kjøpte de av wildmarks og mener jeg betalte 800kr.

Forsvaret er fortsatt på utkikk etter andre sko. Det har vært vurdert i mange år.

Så hemmelig jobb du har da som bruker MBT sko :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffda, har ikke orket å lese alle svar her.

Jeg tror rett og slett forkjempere av M-77 som en ålreit fjellstøvel, er manglende kunnskap om alternativer!!!

Har selv benyttet M-77 i jobb i 17 år, benyttet de på fjellturer i 3-4 år.

M-77 er ikke vanntette, du får de ikke vanntette ifht dagens altenativer. M-77 eier ikke ankelstøtte og har altfor dårlig såle!!

M-77 syns jeg er ok for tørre markaturer, bærplukking etc, men komplett MENINGSLØS på Hardangervidda, Børgefjell, Finnmarksvidda, Indre Troms, Skjækerfjella osv osv...

Til dere som vurderer å kjøpe, velg ALT annet enn M-77.

M-77 er en drittstøvel!

Ikke lytt til de som mener noe annet, de vet bare ikke bedre :evil:

slik som jeg ser det er det viktigere å bruke gode sko på jobb, en de turene du har på fjellet, vidda og skogen i løpet av året. den belastningen du har hatt på føttene de siste 17årene med de skoene som du beskriver som dårlig kan ikke være gunstig med mindre du er nødt til å bruke de sammen men en uniform. Jeg persjonlig har aldri hatt noe problem med M77 til uniform, hverdag og turbruk, om jeg har sterke ankler eller hva som gjør det vet jeg ikke, men har i grunnen ikke vært plaget av verken gnagsår eller vondt i føttente etter lange marsjer emd tung sekk. det eneste jeg kan si om de er at de ikke er gode å løpe i med tung sekk på asfalt, da dette var en mye benyttet treningsmetode i mitt treningsoplegg før jeg var på diverse opptak i forsvaret. men var i grunnen aldri plaget med de, men selvklart så var mine asics løpesko som en drøm i forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M-77 fikk vi i 1983 på befalsskolen. Da vi kom ut i tjeneste var det tilbake til forgjengeren.

I pri-1 avd (bla operative avd i N) fikk vi M-77 iløpet av 83-85. Fortsatt benyttet vi forgjengeren i garnison.

En nesten revolusjon var M-77 da, selv om de også da drakk vann. Nå er det snart 30 år siden! Mye har skjedd, ikke minst på støvelfronten.

Frem til 95 hadde vel jeg opparbeidet større kompetanse vedr fjell-/vintertjeneste enn de absolutt fleste i hæren. Gamle, gretne offiserer satt på sin hatt. Vernet om sin innkompetanse, meningsløse folk satt i HFK og bestemte. Ikke ville de lytte, ikke ville de ha kompetanse inn i sine rekker i redsel for å "tape kompetanseansikt".

Det satt rett og slett noen forbanna storkjeftede tullinger der inne som ikke hadde særlig peiling.

Heldigvis ser det ut til at nye, kompetente folk har kommet etterhvert!

Men la ikke gamle innkompetente offiserer's tanker og meninger styre dagens tanker vedr støvler.

Det er så enkelt som å prøve div støvler selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M-77 fikk vi i 1983 på befalsskolen. Da vi kom ut i tjeneste var det tilbake til forgjengeren.

I pri-1 avd (bla operative avd i N) fikk vi M-77 iløpet av 83-85. Fortsatt benyttet vi forgjengeren i garnison.

En nesten revolusjon var M-77 da, selv om de også da drakk vann. Nå er det snart 30 år siden! Mye har skjedd, ikke minst på støvelfronten.

Frem til 95 hadde vel jeg opparbeidet større kompetanse vedr fjell-/vintertjeneste enn de absolutt fleste i hæren. Gamle, gretne offiserer satt på sin hatt. Vernet om sin innkompetanse, meningsløse folk satt i HFK og bestemte. Ikke ville de lytte, ikke ville de ha kompetanse inn i sine rekker i redsel for å "tape kompetanseansikt".

Det satt rett og slett noen forbanna storkjeftede tullinger der inne som ikke hadde særlig peiling.

Heldigvis ser det ut til at nye, kompetente folk har kommet etterhvert!

Men la ikke gamle innkompetente offiserer's tanker og meninger styre dagens tanker vedr støvler.

Det er så enkelt som å prøve div støvler selv!

Hei Håvard

Jeg deltar vanligvis ikke i diskusjoner av dette slaget ettersom det kommer inn så mange synsinger og personlige preferanser.

Men, Håvard, du er ikke den eneste her på Fjellforum som har offisersbakgrunn og mange års fjellvandring å vise til, bl.a. i Indre Troms. Jeg tar ordet fordi du smører alt for tykt på i din forbannelse av M77.

M77 er selvfølgelig ingen fjellstøvel av det slaget som du (og også jeg bruker - har slitt ut mange par bl.a. Meindl, Raichle og San Marco + noen andre) Men M77 holder godt til vanlig fjellbruk

M77 har sine begrensninger/svakheter, javel, men å si at det er en drittstøvel og at den er komplett ubrukelig er å ta i alt for hardt. Husk ! Den er tross alt blitt brukt i mange år av norske soldater under ulike forhold og den holder i massevis for en vanlig fotturist i sommerfjellet.

Du blir våt på bena, men hvis det er et stort problem i sommerfjellet, så bør du gå bare på asfaltveier og stier utenfor myr og kratt. Selv blir jeg våt på bena i de beste fjellstøvler (se ovenfor)

Alle som vil starte med fjellvandring kan trykt også starte med et par billige M77 eller tisvarende.

Det gjorde jeg (startet med britiske marsjstøvler) og jeg går fortsatt i fjellet, skal kjøpe et par M77 fordi de er lettere i vekt enn mine Landrover (ikke til salgs i Norge)

Etter hvert lærte jeg å unngå vannblemmer og gnagsår. Her må vi alle gjøre våre erfaringer. Ikke to personer har like føtter.

Mitt råd til alle som skal kjøpe støvler for første gang er: Kjøp den støvelen som passer til foten din og lommeboka.

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå engang slik at verden går framover på de fleste felt.. :D:D

Det er vel ingen tvil om at man KAN KLARE SEG med M77, som man kan klare seg med det meste av gammelt, akterutseilt utstyr.

Spørsmålet er om man MÅ KLARE SEG med sånt ræl :!::evil::evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå engang slik at verden går framover på de fleste felt.. :D:D

Det er vel ingen tvil om at man KAN KLARE SEG med M77, som man kan klare seg med det meste av gammelt, akterutseilt utstyr.

Spørsmålet er om man MÅ KLARE SEG med sånt ræl :!::):evil:

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Fikk mine første "fjellsko" i militæret, gode gamle M77.

Syntes de var ok og storveies i forhold til gummistøvler.

Etter å gådd mye i M77 i mange år, begynte jeg med innleggsåler med støtte og full pakke.

Synes M77 er ok på småturer i tørr mark, uten myr og klatring i fjell

Du klarer å få de ganske tett, men det krever en del innsats og vedlikehold.

Har vell prøvd det meste fra bivoks, tjæreimpregnering, og sikkert alle sorter du finner på sports og skobutikker.

M77 er helt grei som arbeidssko i skog og mark, rundt huset, og til småturer. Synes også de er ok til treningsturer i skog og mark.

De er lette og blir bare mer og mer behagelig å ha på ved bruk. Bare synd at når de er orntli inngådd er de utslitt.

Men på langturer holder de ikke mål, ikke til jakt heller. Myr og steinpartier er de ikke glade i, ikke er det støtte nokk heller i urete partier.

I ur og fjell med 30-35kg på ryggen så er ikke M77 noe å anbefale.

Men som førstegangssko så duger de, har aldri betalt mer enn 400-500kr. for M77, mere synes jeg ikke de er verd heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ganske mange år siden, men husker noe om stygge gnagsår :)

hehe, vet detter er tilfellet til mange av rekruttene i forsvaret også, men tror dette kommer litt ab på hvordan foten din er samt gå/løpesettet ditt. Jeg har aldri vært plaget med gnagsår verken av gamle eller nye M77 eller abdre sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Håvard

Jeg deltar vanligvis ikke i diskusjoner av dette slaget ettersom det kommer inn så mange synsinger og personlige preferanser.

Men, Håvard, du er ikke den eneste her på Fjellforum som har offisersbakgrunn og mange års fjellvandring å vise til, bl.a. i Indre Troms. Jeg tar ordet fordi du smører alt for tykt på i din forbannelse av M77.

M77 er selvfølgelig ingen fjellstøvel av det slaget som du (og også jeg bruker - har slitt ut mange par bl.a. Meindl, Raichle og San Marco + noen andre) Men M77 holder godt til vanlig fjellbruk

M77 har sine begrensninger/svakheter, javel, men å si at det er en drittstøvel og at den er komplett ubrukelig er å ta i alt for hardt. Husk ! Den er tross alt blitt brukt i mange år av norske soldater under ulike forhold og den holder i massevis for en vanlig fotturist i sommerfjellet.

Mitt råd til alle som skal kjøpe støvler for første gang er: Kjøp den støvelen som passer til foten din og lommeboka.

God tur !

Hehe Brage, det var egentlig ditt svar jeg ville provosere frem :)

Ja, med M-77 er det absolutt ingen grunn til å unnskylde seg med "sorry har ikke utstyr" etc for ikke å dra/bli med på tur!

Benyttet selv slike støvler i 3-4 år, samt forsvarets feltbekledning. Forsvarets feltjakke (husker ikke betegnelsen lenger, M-85??) er jo enda mer tragisk enn støvlene M-77 etter mitt syn! Tung og med knapper :evil: .

Knapper har ingen verdens ting å gjøre i kaldt vinterfjell. Hver gang må votter av for å åpne/lukke knapper. 20 sek med bàre hender er nok til forfrysning i sterk kulde/vind osv osv...

Nok om det.

Poenget mitt er at hvis man skal kjøpe nytt utstyr, da velger man annet!

Men, og ett stort men: Det er absolutt ingen grunn til å la være å dra på tur grunnet forsvarets utstyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Håvard !

Jeg vil minne deg om at denne tråden startet med et spørsmål fra trebremn som ville ha råd om stell av M77 som han allerede hadde kjøpt. Det må da være nok så demontiverende for ham å høre fra deg, som påberoper deg all kompetanse, å høre at de støvlene han har kjøpt er komplett meningsløse i praktisk talt samtlige fjellområder i kongeriket.

Det er hyggelig å se at du nå modererer deg litt. Men hvis du nå ønsker å fortsette diskusjonen om knapper i uniformer i stedet så start en ny tråd. God fornøyelse !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei

Synes det er interressant å se at fuglehunden har "mygget ut" av konkurransen han yppet til. Stor i kjeften er han i hvertfall.....

Forresten så er M77 helt ok støvler, men de må pusses og taes vare på. Det finnes selvf mye som er bedre.

Når det gjelder norske soldaters utholdenhet og dyktighet vet du tydeligvis ikke hva du snakker om. Vanlige norske styrker som er inne til førstegangstjeneste får som regel veldig gode tilbakemeldinger under store internasjonale øvelser (både i innland og utland)

Uansett så er forsvaret i norge pinglet, de klarer ikke å holde ut en eneste dag i sammenligning med andre nasjonaliteter.

Når alt dette er sagt ser jeg at de fleste unngår å svare på trådstarters spørsmål her. Mye usakligheter har det også vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Synes det er interressant å se at fuglehunden har "mygget ut" av konkurransen han yppet til. Stor i kjeften er han i hvertfall.....

Forresten så er M77 helt ok støvler, men de må pusses og taes vare på. Det finnes selvf mye som er bedre.

Når det gjelder norske soldaters utholdenhet og dyktighet vet du tydeligvis ikke hva du snakker om. Vanlige norske styrker som er inne til førstegangstjeneste får som regel veldig gode tilbakemeldinger under store internasjonale øvelser (både i innland og utland)

Uansett så er forsvaret i norge pinglet, de klarer ikke å holde ut en eneste dag i sammenligning med andre nasjonaliteter.

Når alt dette er sagt ser jeg at de fleste unngår å svare på trådstarters spørsmål her. Mye usakligheter har det også vært.

B) Ja så hvorfor skal du sette igang dette igjen da kølla :wink:

Bra du er tøff i kjeften på avstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

:) Ja så hvorfor skal du sette igang dette igjen da kølla :)

Bra du er tøff i kjeften på avstand.

Fuglehund, det er ingen vits i å skrive innlegg dersom du ikke har noe som helst å bidra med. Debattene hadde blitt betydelig hevet hvis folk hadde begynt å lese hverandres innlegg, og sluttet med personangrep.

Jeg ble kjent med m77 i 1985 og har tjenestegjort veldig mange år i militæret, og har derfor brukt m77 til trening og turer i det sivile også, selvom jeg vet at det finnes bedre støvler på markedet. Så hvis jeg bare skal gå på stier velger jeg m77, som jeg fortsatt har et gratis-lager av. Men skal jeg på toppturer velger jeg en fjellstøvel med tykk såle, som jeg også har et utvalg av hjemme i gangen, da jeg er aktiv klatrer. Jeg har også joggesko og sandaler og tøfler, det ene utelukker ikke det andre.

Uansett støvel, bruker jeg kun en tykk ullsokk eller raggsokk. Dette funker for meg, og jeg kan ikke huske å ha hatt gnagsår siden rekruttskolen. Det er sjeldent jeg gidder å smøre skoa med noe, jeg går heller våt på beina, og har ikke hatt noe problem med det, bortsett fra lukta. Men nå har ikke jeg noen feminin legning heller da. Jeg er mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Jeg har vokst opp med M77, og selv om jeg sikler etter Alfa Bever for tiden, så må jeg si at M77 er en aldeles brukbar sko. Jeg bruker en ergonomisk/anatomisk såle inni, og sauser dem godt inn med Fagerjordens Foxwax (lokalt produkt fra Plurdalen i Rana). OK, de blir kanskje litt myke i læret, men de blir helt tette.

EDIT: Æsj så nå at denne tråden var avslutta i fjor vår.. sånn går det når man søker.. -Håper ikke dere begynner å krangle igjen nå :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pingler kalles slike som deg som alltid må ha det beste, jeg har prøvd fjellsko so koster både 3k og 500kr men de jeg bruker aller mest året rundt er mine alfa M77 samt ørkenskoene mine. vi kan jo se hvem som går fortest i fjellet og får minst gnagsår en gang da? *utfordring* skal knuse deg med mine M77 uansett hvilket merke og hvor dyre sko du bruker. no problemo

Så fint for deg at M77 e din greie å at du e så minimalistisk. men en ting e funksjonelle sko, og en anna ting e comfortable sko. æ har gådd x antall me M77, det funker greit. men i sivilt e det ikke spørsmål. dem e ræva i forhold til sko i samme prisklasse og sko som er dyrere. de er tross alt konstruert på 70 tallet. begrenset med kunnskap om anatomi skoprodusentene hadde på den tiden..

Kos deg me superskoene dine.. det går bare ut over deg selv selv om du kanskje ikke er reflektert nok til å skjønne det..

M77 funker helt supert til en helg eller to i året på fjellet. men når du passerer 30-60 turdøgn i året vil du fort merke det på kroppen hvis skotøyet ikke er optimalt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mangel av noe annet bruker jeg M77, da jeg disponerer disse gjennom HV. Helt greie sko til lett turbruk. Den største svakheten med disse er etter min mening at de er alt for myke i skaftet, hvilket i sin tur gir høy belastning for ankler og leggmuskulatur i ulendt terreng. De holder meg sånn tålig tørre på beina. Komforten blir straks mye bedre om man utstyrer dem med en god støtdempende innersåle, som for eksempel Sorbotane.

Jeg behandler dem ofte med bivoks og Kiwi skokrem.

Ønsker meg forøvrig nye fjellstøvler, og da står Varg Rastegaisa og Isogaisa øverst på lista når jeg skal ut på prøverunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg ikke helt igjen i kritikken her, synes det er gode og allsidige sko. Har et par nyere alfa og(varg?) og synes sålen på disse blir altfor høy. Et pluss i den verste ura, men ellers unødvendig. Har også måttet ty til støtdempende såle i M-77, da jeg pådrog meg kronisk beinhinnebetennelse gjennom en relativt operativ tjeneste i forsvaret med mye løping på asfalt.

Apropos forsvarets feltjakke som var nevnt her oppe, den heter M-75 og er trolig den mest ubrukelige jakke jeg har hatt på tur. Vet at mange konservative befalsmenn er uenige her, men gore-tex funker mye bedre uansett. Argumentet om ising holder ikke mål, har prøvd begge jakker grundig gjennom en lang vinter i finnmark og er ikke i tvil. Heller litt is man kan børste vekk istedenfor et ispanser av en jakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker meg forøvrig nye fjellstøvler, og da står Varg Rastegaisa og Isogaisa øverst på lista når jeg skal ut på prøverunden.

Anbefaler deg å prøve disse støvlene nøye før du eventuelt kjøper.

Kjøpte Isogaisa for tre år siden fordi støvlene hadde fått gode kritikker i div. magasiner samt at jeg hadde hørt mye bra om dem fra jegere.

Mine erfaringer med disse er at det ikke skal være veldig ulendt terreng før disse lager de verste gnagsår. Sålen på den ene støvelen sprakk etter en (snar)tur til Vesle Galdhøpiggen da støvlene var tre måneder gamle :shock: .

Mulig støvlene funker for andre, men for meg var investeringen nesten bortkastet...

Bruker Isogaisaene kun til pilking og lette skog/fjellturer og til det fungerer de godt :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Bever pro eller hva den heter er en ok støvel.

Nå har jeg noen Gronell Savanna støvler som jeg kjøpte gjennom walkonwater.no. De fungerer veldig bra.

Hadde for lenge siden et par Crispi Besseggen som jeg også var veldig fornøyd med.

Mulig at Varg Isogaisa vil fungere bra for deg selv om ikke jeg var fornøyd. Jeg trøster meg ihvertfall med at de ser bra ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M77 er en gammeldags sko..

Converse allstars er også gammeldagse men folk bruker de enda.. MEN IKKE SOM BASKET/JOGGESKO! (som de i utgangspunktet var).

På markedet i dag finnes det overlegne sko i samme prisklasse.

Det er en liten andel av folk med militær tilhørighet som klarer og skryte denne gamle slintra av en sko opp og ned. :roll:

Å stille seg litt kritisk til "jeg var i forsjen og gikk kjempekjempelang med denne skoen så da er den bra nok til sivilt bruk også"

er ingen dum idé.

Skal man kjøpe fjellsko er det en ting som gjelder.

Dra i butikk-ER- og prøv alle de har i prisklassen/behovsklassen din.. prøv de på foten med sokker du bruker på tur, gå litt rundt (seriøse butikker har ofte en slags rampe tiltenkt AKKURAT dette.

Ingen på internett som kan fortelle deg hva som passer til din fot.

Det hjelper lite at crispi (for eksempel) er gode sko, når jeg får gnagsår av de samme hva!!

Kjøp en sko/støvel som sitter godt på din fot. Prøv de, gå litt rundt, gå til en annen butikk og prøv flere.. prøv alle sammen flere ganger, helt til du faktisk kjenner ordentlig forskjell på de forskjellige typene og merker hva som er rett og galt.

Drit i att butikkpersonalet prøver å stresse deg ut av sjappa med de dyreste skoa, finn de som PASSER DEG best, både i fasong og bruksområde..

Fordi kompisen/faren/broren din er fornøyd med en sko/ett merke betyr EI att det er det beste for deg..

-tenke sjøl-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.