Gå til innhold
  • Bli medlem

Leserinnlegg av Stein P. Aasheim i siste Fjell & Vidde...


jurgen

Anbefalte innlegg

Noen som har kommentarer på innlegget "NOK ER NOK" til Stein P. Aasheim i siste Fjell & Vidde. Selv vet jeg ikke om jeg skal le eller gråte... Håper for hans del at det er humoristisk ment, ellers er det er et MEGET provoserende inlegg fra en "gammel gretten gubbe"... :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan nok trygt kan bokføre lesarbrevet på den ironiske posten. Men sjølvsagt, me ønsker vel alle å oppleve fjellet mest mogleg for oss sjølve, så ein aldri så liten dobbelt botn er det nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som provoserer, Kjiver, er utsagn som:

"Dersom vi som bor her (Isfjorden) og har opphavsretten til Kirketaket [...]"

"Før, [...] hadde vi Kirketaket og Skarven og Blånebba og fikk ha det for oss selv."

Det er nok klart at jeg innerst inne også føler at jeg vil ha fjellet for meg selv, som mange andre. Kanskje er det derfor jeg blir provosert, fordi jeg ikke klarer å stå inne for dette synet....???

Er enig med FU, tror motivasjonen til å skrive dette såkalte ironiske innlegget grunner i en egentlig ergelse...

Og for å få det på plass; så er vel ikke Stein P. en innfødt romsdøling akkurat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg forstår at jomfruelig snø ser finere ut enn snø med sporer. Men jeg synes vi bør være glad for at så mange mennesker driver med miljøvennlige hobbier. (Jeg ser nå bort fra at de sannsynligvis kjører bil til fjellene). Toppturistene går til toppen på egen maskin. Du hører dem ikke og de produserer ingen eksos.

I mitt nærområdet (ut på landet) er det litt for mange personer som har alle mulige typer bråkende og forurensende hobbier: snøscooter, firehjuling, motorcross, biler med for stort eksosrør. Politiet er aldri tilstede, så de kan bare holde på. Det blir jeg meget lei av og synes det er mye verre enn noen skispor i snøen.

I det samme området får vi om vinteren også besøk av en del isklatrere, som jeg synes er en fornøyelse å se på i sammenligning med moterbråket.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
(Jeg ser nå bort fra at de sannsynligvis kjører bil til fjellene).

Hehe, det er vel lite jeg gjør som forurenser mer enn toppturer, sånn sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var vel et inronisk innlegg, men ikke uten underliggende nag.

Det ene poenget kan være forbruk og forbruk av natur knyttet til toppturinteressen. For det første er fashion over ei brei fjøl viktig for de som driver på med toppturer (goretex-idioter). For det andre reiser de vanvittig mye (ofte i egne biler) for å komme seg på toppene. For det tredje bygger toppturnerdene opp under motsetningen mellom å hige etter det urørerte, men samtidig røre ved det urørte. Dette harmonerer dårlig med det enkle friluftslivet.

Morsomt var det at forfatteren selv sto opp midt på natten for å sette første spor....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som Stein P. Aasheim klarte å provosere ein del folk ja...

Skjønner meg ikkje heilt på folk som blir så forbanna at dei byrjer å sende sms og ringe opp Aasheim for å skjelle han ut.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1715783.ece

Hva er det med folk? Noen klarer bare ikke se ironien som jeg mener var svært tydelig i det han skrev :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå har også Stein P gått ut og beklaget sin bruk av et virkemiddel som kan være vanskelig å beherske fullt ut; Ironien!

Men når vi kjenner hans historie, og hva han har vært med på de siste årene, så blir jeg mildt sagt forrundret når noen i sin villeste fantasi klarer å ta et slikt innlegg helt og fullt ut alvorlig. Og det var ikke ironisk!

:shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er fashion over ei brei fjøl viktig for de som driver på med toppturer (goretex-idioter). For det andre reiser de vanvittig mye (ofte i egne biler) for å komme seg på toppene. For det tredje bygger toppturnerdene opp under motsetningen mellom å hige etter det urørerte, men samtidig røre ved det urørte. Dette harmonerer dårlig med det enkle friluftslivet.

Så du tror fashion er viktig for toppturentusiaster?

Jeg kjenner mange slike folk, og jeg kjenner dem ikke igjen i beskrivelsen din i det hele tatt! :shock:

Dette er folk som benytter velprøvd og ofte velbrukt utstyr, og de driter jamt i hva jålene

i alpinheisene måtte ha slags formening om hva som er hipt og hot.

Og at de søker stillhet i det urørte, viser vel i seg selv at dette framstår som viktigere for dem enn det

bråkjekke urbane motehysteriet man ser i Kvitfjell, Hafjell, Trysil, Hemsedal, Chamonix......

Og hva gjelder "det enkle friluftslivet" (hva nå det måtte være - ikke toppturer ihvertfall, såvidt jeg skjønner :shock: ),

så er du vel ikke så forbanna mye mer nobel og ekte sjøl heller,

der du sitter i lusekofta di (fabrikkstrikket Devold må vite) med trekoppen din (kjøpt på messe)

foran high-tech tunnelteltet ditt, et vegnært sted ved den GPS-navigerte 4x4 SUV'n din nedi dalen,

og fyrer på multifuel-brenneren din, drikker "Rett i koppen" og spiser kaloriberegnet Real,

mens du sms'er til alle kjente om hvilket fabelaktig villmarksliv du fører.

Nei, du får heller slenge deg med på en topptur enn å slenge med leppa, tror jeg...

Så kanskje du sjøl også kunne tenkt deg ei Goretex-jakke iblant, når sluddet gyver vannrett i fleisen på deg,

mens du peser og tygger høydemeter mot varden. Ikke noen mindre nødvendighet det enn et vanntett telt nedi dalen,

der "det enkle friluftslivet" visstnok pågår... :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkle friluftslivet, jeg skjønner ikke dette begrepet. Friluftsliv er greit nok, men hva er det enkle friluftslivet? Og hvorfor skal det være enkelt? Nostalgi? Selvstendig evne til å overleve?

Jeg vil tro at de aller fleste som mener de bedriver enkelt friluftsliv, eier og bruker både hi-tech telt, ryggsekk, sovepose osv osv. Hva er gale med å bruke den teknologien som er utviklet? Man kunne selvfølgelig ta 'an helt ut og rave rundt i skinnfell, selvsydde mokasiner og DavyCrocketLue. Men det ville vært enda dummere enn goretex-idiotene kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker artikkelen til Stein P. fordi det for en gangs skyld sto noe Fjell & Nikkers som var interessant, morsomt og i tillegg har en undertone. Ganske utrolig at noen mistolker artikkelen så til de grader at de blir provosert.

Enig ! Og han treffer vel egentlig mange av oss ganske bra da. Når det slutter å snø gjelder det å ha muligheten til å sleppe alt en har i hendene for å komme likesinnede , eller som oftest vind, sol og neste lavtrykk i forkjøpet.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva gjelder "det enkle friluftslivet" (hva nå det måtte være - ikke toppturer ihvertfall, såvidt jeg skjønner :) ),

så er du vel ikke så forbanna mye mer nobel og ekte sjøl heller,

der du sitter i lusekofta di (fabrikkstrikket Devold må vite) med trekoppen din (kjøpt på messe)

foran high-tech tunnelteltet ditt, et vegnært sted ved den GPS-navigerte 4x4 SUV'n din nedi dalen,

og fyrer på multifuel-brenneren din, drikker "Rett i koppen" og spiser kaloriberegnet Real,

mens du sms'er til alle kjente om hvilket fabelaktig villmarksliv du fører.

bla bla bla...

Her var det mange velformulerte og luftige påstander gitt. Jeg er stort sett enig, men føler meg ikke truffet dersom "du'et" henviser til "meg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bla bla bla...

Her var det mange velformulerte og luftige påstander gitt. Jeg er stort sett enig, men føler meg ikke truffet dersom "du'et" henviser til "meg".

Henviser til deg ja.

Jeg må jo forstå deg slik, da du framstiller din mening og ditt tydeligvis "enkle friluftsliv" som en motsetning til de såkalte "fashion-fokuserte GoreTex-idiotene" som går toppturer.

Bare bra hvis du egentlig mente noe annet! :) For ellers er vel dette et litt skjevt utsagn på et Fjellforum?

Hvis ikke vet jeg nemlig at ditt utsagn er skivebom, og at det er nødt til å provosere unødvendig.

Men hvis dette likevel skulle være din oppriktige mening, hvorfor synes du slik?

Og i så fall, hvilket "enkelt friluftsliv" er det toppturer i høgfjellet bryter med..? :)

Kan du definere for oss dette enkle(re) frilufstlivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henviser til deg ja.

Jeg må jo forstå deg slik, da du framstiller din mening og ditt tydeligvis "enkle friluftsliv" som en motsetning til de såkalte "fashion-fokuserte GoreTex-idiotene" som går toppturer.

Bare bra hvis du egentlig mente noe annet! :) For ellers er vel dette et litt skjevt utsagn på et Fjellforum?

Hvis ikke vet jeg nemlig at ditt utsagn er skivebom, og at det er nødt til å provosere unødvendig.

Men hvis dette likevel skulle være din oppriktige mening, hvorfor synes du slik?

Og i så fall, hvilket "enkelt friluftsliv" er det toppturer i høgfjellet bryter med..? :)

Kan du definere for oss dette enkle(re) frilufstlivet?

Nja- at usagnet er så skjevt at det skal bryte toleranseterskelen her inne på forumet forstår jeg ikke. Jeg er på ingen måte reaksjonær. Selv går jeg ganske mange toppturer i året (uten klatring). Det er for dumt å prinsipielt være i mot det. Det som jeg har større problemer med å forstå er at det for mange synes å være slik at det er bare toppturer som gjelder - altså en nevrotisk ensidighet knyttet til bestigning av topper. For meg blir det omtrent det samme som å jakte løve i Afrika. Troferikt og ekslusivt, men kanskje ganske klamt og oppjaget også. Så dersom jeg skulle driste meg til å si at det er noe som potensielt bryter med det "enkle friluftslivet" så må det være elementet av erobring. Og man må man videre hele tiden vet du. Derfor er det flott at man reiser til Nepal for å klatre i fjell, til Utah for å finne pudder og at "pol-helter" har komersielle tilbud i arktiske strøk.

Uttrykket "goreTex-idioter" er lånt av naturfilosofen Nils Faarlund. Man skal ikke gjøre for stort nummer ut av dette, men det er klart at det er utrolig hvor mye stæsj mange av oss trenger å kjøpe for å komme ut i naturen. Selv er jeg ikke bedre enn andre - tvert i mot. Men det går an å reflektere rundt paradokset læll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange % av turen er man på en topp? Ikke så mange, resten av tiden befinner man seg på andre steder og nyter selvfølgelig naturen og opplevelsene også da. Såkalte "toppjegere" er en spesiell rase, og langt fra noe gjennomsnitt blant de som er på topptur. Det er i alle fall mitt inntrykk. Hvordan man kler seg er vel opp til hver enkelt, det viktigste er nå å kle seg etter forholdene.

Så dersom jeg skulle driste meg til å si at det er noe som potensielt bryter med det "enkle friluftslivet" så må det være elementet av erobring. Og man må man videre hele tiden vet du. Derfor er det flott at man reiser til Nepal for å klatre i fjell, til Utah for å finne pudder og at "pol-helter" har komersielle tilbud i arktiske strøk.

Erobring, tilfredsstillelse, mestring osv. Alt er i realiteten synonymt i denne sammenhengen. Hvor mange ga ikke inntrykk i en annen tråd for ei tid tilbake, hvilken tilfredsstillelse de følte når de behersket det å tenne bål? Gidder ikke å søke den opp, men det går på akkurat det samme. Uansett kan jeg knapt nok tenke meg en sunnere "hobby" enn å bedrive friluftsliv, enten det er toppjaging, fiske, vandring osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja- at usagnet er så skjevt at det skal bryte toleranseterskelen her inne på forumet forstår jeg ikke.

Nei for all del! Så hårsår er man da ikke. Og heldigvis har ikke noen toleransegrense vært nevnt heller.

Det jeg mener er at på et fjellforum må negativ kritikk av toppturer nødvendigvis måtte møte en viss motbør.

Det ligger liksom i forumets natur, vil jeg påstå.

Det som jeg har større problemer med å forstå er at det for mange synes å være slik at det er bare toppturer som gjelder - altså en nevrotisk ensidighet knyttet til bestigning av topper. For meg blir det omtrent det samme som å jakte løve i Afrika. Troferikt og ekslusivt, men kanskje ganske klamt og oppjaget også. Så dersom jeg skulle driste meg til å si at det er noe som potensielt bryter med det "enkle friluftslivet" så må det være elementet av erobring. Og man må man videre hele tiden vet du. Derfor er det flott at man reiser til Nepal for å klatre i fjell, til Utah for å finne pudder og at "pol-helter" har komersielle tilbud i arktiske strøk.

Uenig med deg der.

Ikke noe mer "eksklusivt" å søke en fjelltopp enn det er å skyte en flott reinsbukk eller tiur, enn det er å fange en pen fjellørret på stang,

enn det er å finne et flott fotomotiv, enn det er å klatre ei sprek klipperute, enn det er å observere et sjeldent dyr eller fugl, finne ei sjelden plante, sette ei ren sporlinje

i urørt snø, eller hva det nå måtte være slags tusen forskjellige motiver folk har for å bevege seg utendørs.

Alle slike aktiviteter innehar et element av mestring og måloppnåelse, dog uten at dette nødvendigvis overskygger veien til målet!

Alle innser vel at enkelte ganger klaffer ting bedre enn snittet, og alle synes vel at det er fint. Man har altså oppnådd det lille ekstra

som etterpå driver en videre til å fortsette med hobbyen.

Vi søker noe som oppleves som givende og meningsfylt, og det ene er ikke noe bedre, eller verre, enn det andre.

At du ikke forstår at det er toppturer som gjelder for noen, er vel ikke verre enn at det er jakt, fiske, foto, fugl, klatring, ski osv. osv. som gjelder for for andre..?

Sjøl har jeg i år av gangen vært altoppslukende opptatt av småviltjakt, elvefiske, isfiske, trolling, naturfoto, ornitologi...

Og nå de siste 3-4 år altså høgfjell - og gjerne litt enkel klatring attåt.

Skulle man blitt kalt idiot av alle annerledes interesserte for enhver hobby man måtte ha, og likeledes sjøl kalt alle andre noe liknende, ja da hadde det fort blitt utrivelig.

At vi bruker utstyr i friluftslivet er vel ikke negativt i seg selv.

Vel kan det observeres utstyrsfreaker hist og pist, men det gjelder rundt alle typer hobbyer, også utenfor ethvert friluftsliv.

Så i utgangspunktet skjønner jeg ikke "ageveb" sitt noe nedlatende utsagn om toppsamlere, og kan ikke annet enn opponere.

Er vel i store trekk enig med Svein her, med unntak at toppsamlere er en "egen rase", for det er de nok ikke.

Ikke noe mer enn skiløpere, fotografer, fiskere, jegere, ornitologer, etikettsamlere, veteranbilelskere, klarinettister, korsangere, botanikere, hobbyastronomer, radiofantaster ("LA8PV kaller..."), datanerder, vindsurfere, seilflyvere, sommerfuglsamlere, jazzelskere, hundespannkjørere, kommunetoppsamlere, autografjegere, filatelister, hjemmegartnere, kommunepolitikere, danseringmedlemmer......

Ja - dere ser tegninga..? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erobring, tilfredsstillelse, mestring osv. Alt er i realiteten synonymt i denne sammenhengen. Hvor mange ga ikke inntrykk i en annen tråd for ei tid tilbake, hvilken tilfredsstillelse de følte når de behersket det å tenne bål? Gidder ikke å søke den opp, men det går på akkurat det samme. Uansett kan jeg knapt nok tenke meg en sunnere "hobby" enn å bedrive friluftsliv, enten det er toppjaging, fiske, vandring osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - dere ser tegninga..? :lol:

Joda- og vi er nok ikke så forferdelig uenige - når alt kommer til alt. Det er flott at så mange ungdommer er toppturinteresserte. Jeg ser veldig mange av dem i det daglige i jobben. Men samtidig lurer jeg på hvordan faen de får tid til alt dette - og hvor de får pengene fra. De må gjøre noe annet også, f.eks jobbe. Tidene har forandret seg :? Nuvel, det var et lite sleivspark...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilleggselementer som fysiske og tekniske utfordringer og følelsen av mestring underforstått erobring blir veldig viktige. Dette står jeg ved, men det plager meg ikke særlig. Men det plager meg at fjellklatrere klatrer så høyt og så bratt att de ikke er i stand til å ta meg seg søppla tilbake (Mount Everest). Erobring og det mer positivt ladede begrepet mestring er også her sentralt.

Mestringstersklene er i bevegelse og det kreves større og større innsatsfaktorer (kurs, utstyr, fly, sertifikater, penger osv ) for å innfri. Dette er ikke bare bra dersom man ser litt større på det. Det er kort og godt mitt underliggende hovedpoeng.

Som nevnt mener jeg at slike "tilleggselementer" er en bonus på toppen av basisfriluftslivet.

Som jeg sa ovenfor, overskygger ikke slike bonusopplevelser nødvendigvis vegen fram til dem.

Fx er anmarsjen gjennom vakker natur fram til en 2k en like stor og verdifull del av turen som selve bestigningen.

Hva gjelder forsøpling er dette et generelt problem. Det ser like ille ut i flate Femundsmarka som i mye brukte klatreruter.

Dette er et holdningsproblem blant folk flest, som ikke følger enkelte særinteresser/aktiviteter.

Men det jo helt for jævlig og tragisk, at idiotene (og her er uttrykket relevant :wink: ) fx ikke gidder å ta med seg tilbake

en tom ølboks som veier 5 gr. Ser du at folk gjør slikt, så plukk opp søpla, og stapp den resolutt

tilbake i ryggsekken deres - uten spørsmål! Eller enda bedre - rett i kjeften på dem.

Jeg blir bare så inderlig forbanna! :lol:B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjelder forsøpling er dette et generelt problem. Det ser like ille ut i flate Femundsmarka som i mye brukte klatreruter.

Dette er et holdningsproblem blant folk flest, som ikke følger enkelte særinteresser/aktiviteter.

Men det jo helt for jævlig og tragisk, at idiotene (og her er uttrykket relevant :wink: ) fx ikke gidder å ta med seg tilbake

en tom ølboks som veier 5 gr. Ser du at folk gjør slikt, så plukk opp søpla, og stapp den resolutt

tibake i ryggsekken deres - uten spørsmål! Eller enda bedre - rett i kjeften på dem.

Jeg blir bare så inderlig forbanna! :lol:B)

Da er vi altså så godt som enige. God tur! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.