Gå til innhold
  • Bli medlem

Man må jo ha noe å glede seg til...


Anbefalte innlegg

Det endelege tidspunktet for mitt etterlengta friår frå studia har no blitt sett til året 2008. Ser veldig fram til det innimellom, sjølv om det i det store og heile er fint å studere i Trondheim. Planen er iallfall å jobbe seg gjennom årets første månader, kanskje ut mai? Det kostar tross alt pengar å ikkje få studielån...

Eg har sitte klistra til TV-skjermen dei to siste mandagane kl 21, for å få med meg "Everest". Ønsket om iallfall å oppleve Himalaya sit ganske djupt for tida... Vidare er eigentleg planen å klatre, masse. punktum. Så eg lurar på litt forskjellig:

Er det noko meir utrygt å evt reise aleine til Nepal/India/Bhutan for å vandre i fjellet, kanskje bestige nokre utekniske og "låge" toppar, og sjå litt av det som ellers er å sjå enn det er å reise aleine til ein europeisk storby?

Kva er evt dei finaste områda å besøke? og kva er sesongen i himalaya?

Kor er det bra forhold for sportsklatring, evt nokre taulengder trad-klatring i thailand? Buldring, deep water soloing o.l er sjølvsagt og veldig aktuelt. Det einaste eg ikkje tør å fantasere om enno er storvegg osv...

Kor er dei beste plassane i USA? og korleis er det ifht sesongen om eg besøker nepal og thailand først?

Tenkte også å besøke Fontainebleau og kanskje El Chorro eller noko anna i europa, sidan det hadde vore kjekt å få studerande venner til å joine litt innimellom og. Korleis funkar sesongen i Font, og fins det oversiktlege førarar m/kart o.l på nett?

på det sosiale planet lurar eg på om det er nokon som har reist på lang klatreferie med nokon før? det er trass alt vanskeligare å ta fri frå kvarandre nokre dagar om hovudmålet med turen er klatring, og det blir hovudmålet mitt... har de evt erfaring med å møte, finne meir sporadiske taukameratar i forskjellige delar av verda?

Eg veit det er lenge til neste sommar, men eg har lyst å kunne bruke planlegginga litt som studiemotivasjon og. det er kjekt å ha eit prosjekt å jobbe mot, finne bra plassar, finne ut korleis eg kan få mest mogleg klatring ut av pengane mine osv. så då er det kjekkare å finne og velge i dei gode plassane no, enn å lage ein stor turrapport og få spørsmålet "kvifor reiste du ikkje til...?".

turkamerat er for øvrig på langt nær funne, så korleis det blir veit eg ikkje enno...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er et utrolig bra prosjekt, noe du bare må du gjennomføre. De fleste får sjansen til å gjøre dette kun mens de studerer. Etterpå fanges man i karriere- og familiejaget.

Jeg er litt skeptisk til reisemålene som er nevnt. Du følger mainstream'n og går til akkurat de samme stedene som alle andre. I tillegg er mange av disse stedene også ganske dyre. Du bør også vurdere noen utradisjonelle, billigere men mer spennende steder. For eksempel:

- Pakistan (istedenfor Nepal, India og særlig Bhutan som skal være mye dyrere enn resten). Pakistan sliter med å få vestlige klatrere til landet og har satt ned avgiftene for å lokke dem tilbake. Man bør ikke reise alene. En bekjent av meg har vært der 3 ganger og arrangert alt selv. Jeg drar antageligvis dit nå til sommeren. Concordia/Baltoro skal være mye råere enn alt Nepal/India/Bhutan har tilsammen. Så hvorfor nøye seg med det nest beste? I Nepal blir du også gående midt i masseturismen.

- Armenia/Azerbadjan/Georgia. Disse landene er billige, er kulturellt interessante og har svært spennende fjell - ihvertfall Georgia der jeg har vært. Azer skal visstnok har ok fjell mens Armenia er mer en kulturell greie (Den høyeste toppen, Aragats, er helt klart verdt å få med seg). Siden Azer og Armenia har kriget mot hverandre nå nylig må du velge hvilken du vil besøke med samme pass. Enkelte deler av Georgia kan være litt hårete, men dette veies opp av den vennlige befolkningen. I Georgia er området rundt Kazbeki uansett trygt, mens Tusheti og Svaneti begynner å komme seg. Et par venner av meg skal til Tusheti og Svaneti i sommeren.

- Når vi først er inne på Kaukasus er også den Russiske siden et alternativ. Det er en stund siden jeg var der, men bare synet av Kaukasusfjellene er verdt hele turen. Enkelte områder bør unngås men ellers er det forholdsvis trygt. Uansett ikke reis alene dit.

- Iran er et must og er billig. Greit å få med seg landet og bestige Damavand før landet enten går ad undas eller blir "ødelagt" av vestlig imperialisme.

- Tadjikistan er et meget spennende land. Det er haugevis av kule 5- og 6000 metere. Det mest spennende området, som grenser mot Afghanistan, har vært urolig tidligere men er ikke så ille nå lenger.

- Istedenfor å dra til USA drar man til Andesfjellene. (USA kan man alltids besøke senere når man har bedre råd). Bolivia er vel billigst, men er litt hårete (like mange kidnappinger som i Colombia). Peru skal være tryggere, omtrent like billig og har også kule fjelle. Equador derimot er etter min mening for tilrettelagt. Argentina er billig og har masse interessante fjell. Chile har mye bra fjell og er et trygt land, men er det dyreste landet der nede. Det viktigste er uansett å dra til riktig fjellområde til rette årstid.

Uansett hva du velger bør du ha med reisefølge til alle disse stedene og en av dere bør være reisevant. Det er enklere å finne reisefølge hvis du skal til et kjente fjell som Elbrus, Damavand, Kazbeki, Island Peak eller Pik Lenin, alternativt kjente trekks som Annapurna circuit. Det er verre å finne folk som er interessert i å labbe rundt i Azer :roll: Reisefølge kan du finne eksempelvis på thorntree-forumet på Lonely Planets hjemmeside, alternativt på summitpost. Man kan også google etter reiserapporter fra aktuelle fjell, for så å maile de som har vært der for å grine seg med på neste tur eller høre om de kjenner noen som skal dit. :wink:

Språkkunnskaper er avgjørende for å få ned prisen på turen og for å få litt større utbytte av ferien.

Håper dette ga noen ideer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott å høre at du skal ha friår. Jeg har friår nå, og det er topp!

Her er noen av mine erfaringer:

Nepal: trygt og vennlig, billig og sesongen er i pluss minus mai. Det er tryggere å reise hit en til en europeisk storby (i følge venninder som har reist der alene og gått på topper)

Thailand tror jeg er et helårsalternativ, uten at jeg er helt sikker på det.

Når det gjelder Sør-Amerika: Ecuador er ikke sesielt tilrettelagt! Hvorfor mener du det Erik? Har akkurat vært der i en mnd med fjell som mål. Kart får du kun en plass; hos militæret. Offentlig kommunikasjon o.l. til og fra utgangspnkt er ikke tilrettelagt, men du får alltids en eller annen tilfeldig til å kjøre deg opp for noen dollar. Teltplasser; nei. Hytter; nei.

Og Argentina (var akkurat der også i en mnd med fjell som mål); er ikke billig i Sør-Amerika målestokk! Etter krakket der for noen år siden har prisøkningen vært enorm. Vår guidebok var fra 2005 og vi måtte legge til minst 30% på prisen.

Ellers: all mulig info du ikke trodde du trengte er \å finne på Lonely Planet sine sider

Når det gjelder reisefølge: Skal du reise lenge og gjøre ting som klatring, trekking og toppturer ville jeg hatt med en som du vet at du tåler tryne på en lang stund. Eller, jeg hadde satset på å finne folk underveis. De kan du kvitte deg med etterhvert... Det første alternativet gjør at du kan planlegge mer på forhånd samt at det er lettere å dra til ikke steder uten masseturisme. Å møte folk underveis for å reise sammen med dem en stund fordrer jo at du reiser der andre reiser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

regner med det blir en kombinasjon. tenker jo ærlig talt å la en liten del av turen gå til trekking/bestigning. har lyst å klatre, og å dra til områder der eg kan være rimelig trygg på å ikkje bli stoppet av regnet i månedsvis. det hadde f eks ikkje vært å forakte å tilbringe 6-7 uker i et stort sportsklatrefelt, jobbe med ruter, utvikle seg, treffe nye venner osv. selv om det også garantert blir noen topper!

når det gjelder turfølge, så er det jo bare å si ifra om andre her har de samme planene, så kan vi jo se om vi har lyst å reise sammen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Sør-Amerika: Ecuador er ikke sesielt tilrettelagt! Hvorfor mener du det Erik? Har akkurat vært der i en mnd med fjell som mål. Kart får du kun en plass; hos militæret. Offentlig kommunikasjon o.l. til og fra utgangspnkt er ikke tilrettelagt, men du får alltids en eller annen tilfeldig til å kjøre deg opp for noen dollar. Teltplasser; nei. Hytter; nei.

Og Argentina (var akkurat der også i en mnd med fjell som mål); er ikke billig i Sør-Amerika målestokk! Etter krakket der for noen år siden har prisøkningen vært enorm. Vår guidebok var fra 2005 og vi måtte legge til minst 30% på prisen.

Jeg tror vi har en litt annen målestokk for hva som er "tilrettelagt". Jeg er vant til å dra til fjell som det verken er rutebeskrivelser av eller bilder tilgjengelige på nettet.

Uansett, Ecuador er ganske tilrettelagt etter Sør-Amerikansk målestokk. Ecuador er tilrettelagt på den måten at det er guidebok på engelsk som beskriver rutene opp alle de større fjellene, det er kjørbar vei opp til 4-4500m på mange av dem, det er guideselskaper som snakker engelsk som kan bistå dere, det er korte avstander fra hovedstaden og til foten av fjellene (med unnntak av en av dem) og alt er så utrolig forutsigbart.

Når det gjelder kart så gjelder det samme i Chile of Argentina (og en del andre land i verden): De fleste kart får man kun kjøper hos de militære (En dag skal jeg til Buenos Aires KUN for å kjøpe kart).

Selv om det har blitt dyrere er Argentina fortsatt billig, men selvfølgelig kommer det an på hva man sammenligner det med og hvor i Argentina man er. Drar man til turistfellene i Patagonia, rundt Aconcagua/Plata eller på et hvilket som helst sted som er nevnt i Lonely Planet så blir det dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt uenig med Erik her. Mange av de alternativene han nevner er ikke ideelle for en førstereis. Jeg ville startet i mainstream-segmentet for så å bevege meg over i Erik sin lekegrind, når reise-erfaring tilsier det. Det er mange nok eksempler på backpackere som både har fått kultursjokk og en mental knekk av å reise utenfor allfarvei med den usikkerhet det medfører, både med hensyn til språk og manglende tilrettelegging for turister.

Å teste ut egen evne til å akklimatisere i Tadsjikistan. Nei takk :-)

Nepal er derfor en god start. Godt tilrettelagt for turister og en lokalbefolkning som snakker engelsk uforskammet bra. Det finnes også et hav av informasjon ute på nettet, og det vil både forenkle planlegging og gjennomføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å følge mainstreamen er at det er gjerne dyrt og man utsettes for en type fjellturisme som er fjernt for mange nordmenn. Som nevnt i innlegget mitt må du reise med folk som er reisevante. Det kan være greit å henge seg på noen andre nordmenn som er på tur. Jo mer hårete, desto flere bør dere være. Er man usikker drar man til land som Australia og New Zealand.

Off-mainstream steder (i fjell-sammenheng) kan ofte gi mindre kultursjokk enn de som er tilrettelagt (eksempelvis småbyer i Chile eller Argentina vs. Kathmandu). Cluet er vel å finne fjell- og klatresteder der kultursjokket er begrenset men som samtidig er litt spennende.

NB: Siste nummer av Fri Flyt har en oversikt over verdens antatte(?) beste buldresteder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ragnia skrev:

"Og Argentina (var akkurat der også i en mnd med fjell som mål); er ikke billig i Sør-Amerika målestokk! Etter krakket der for noen år siden har prisøkningen vært enorm. Vår guidebok var fra 2005 og vi måtte legge til minst 30% på prisen. "

Er ikke Argentina bilig, sier du?

Hvilket Argentina var du i? Jeg var der i januar og opplevde landet som ekstremt billig. Hvilke andre land er billigere i Sør-Amerika? Ikk mange, tror jeg. Var også i Bolivia, som som riktignok var en del rimeligere, men fordelen md Argentina er at det er et modene, vestlig land.

Hva er prisnivået i de andre landene, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jarle,

Jeg kjenner til 4 studenter fra Trondheim som noksaa

nylig reiste jorden rundt og klatret hele veien. De var

borte omtrent ett aar. Du kan sikkert ta kontakt og

faa noen erfaringer dersom du onsker. Tindegruppa ved

NTNU er ellers et miljo med mange erfaringer. Sjekk denne

linken som en begynnelse:

http://www.ntnui.no/tindegruppa/horgen/artikkel.php?artId=5&i=1&j=12

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke Argentina bilig, sier du?

Hvilket Argentina var du i? Jeg var der i januar og opplevde landet som ekstremt billig. Hvilke andre land er billigere i Sør-Amerika? Ikk mange, tror jeg. Var også i Bolivia, som som riktignok var en del rimeligere, men fordelen md Argentina er at det er et modene, vestlig land.

Hva er prisnivået i de andre landene, da?

Det er merkelig at kakser fra Vesten (for det er alle sammen som har råd til en tur til Sør-Amerika) er så opptatt av at alt skal være så billig. Jeg bodde i et flersengsrom i cirka en uke i Quito i 1999 og betalte 30-40 kroner for natten. Så ble jeg litt lei og booket inn på et litt bedre hotell hvor det kostet 90 kroner natten. De mest ihuga ryggsekkturistene mente at det var rene galskapen å betale så mye for overnatting. Jeg synes det kan være greit å bidra med litt i et relativt fattig lands økonomi og ikke være så fryktelig gnien.

Dersom man holder seg unna internasjonale hoteller blir det nok svært billig overalt i Sør-Amerika sett i forhold til Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.