Gå til innhold
  • Bli medlem

Er skiidretten blitt miljøfientlig?


Anbefalte innlegg

Jeg registrerer at det kjøres snø hit og dit i stadig større mengder for å få arrangert diverse skirenn. Det må jo ha gått med noen lastebillass til sprinten i Drammen i går?! Hørte en arrangør i Holmenkollen fortelle at de skulle få tilkjørt snø fra Drammen straks de var ferdige med den. Og i går så jeg på TV at de fløy ut snø med helikopter i Kollen :oops::D

Er det slik vi vil ha det, eller bør skirenn arrangeres der snøen er ??

(Og så er fruene Halvorsen og Bjørnøy engstelige for at jeg skal forårsake verdens undergang fordi jeg tøffer rundt i en ikke av de minste 4-hjulstrekkerne....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Det er vel bedre å arrangere skirenn der interessen er. Derfor bør det meste skje på Østlandet og i Kollen.

Forøvrig var det et utrolig tåpelig innlegg, Vandrefalk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg registrerer at det kjøres snø hit og dit i stadig større mengder for å få arrangert diverse skirenn. Det må jo ha gått med noen lastebillass til sprinten i Drammen i går?! Hørte en arrangør i Holmenkollen fortelle at de skulle få tilkjørt snø fra Drammen straks de var ferdige med den. Og i går så jeg på TV at de fløy ut snø med helikopter i Kollen :roll::wink:

Er det slik vi vil ha det, eller bør skirenn arrangeres der snøen er ??

(Og så er fruene Halvorsen og Bjørnøy engstelige for at jeg skal forårsake verdens undergang fordi jeg tøffer rundt i en ikke av de minste 4-hjulstrekkerne....)

Skirenn der snøen er :P .

Og bekymringen mot 4-hjulstrekkerne skjønner jeg da veldig godt :oops::D !

Send den til meg du :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette temaet ble faktisk tatt opp i mellomeuropa nå i vinter.

Frakte snø bla til Garmisch samt Østerikske vintersportsdestinasjoner ifm WC. (èn enkelt snøfattig vinter :D )

Samme spm ble tatt opp vedr CO2 utslipp ifm med "Solbergguttenes show" på Hedmarken nå i vinter.

På lik linje med "Gjelstens show" i Arendal og Oslo de senere årene, og i Trheim sist sommer.

Har virkelig enkeltarrangementer som gleder et stort antall mennesker stor betydning mtp forurensning totalt sett??

Er kanskje motstandere kun pr-kåte populister?

OT, kjiver du trenger ikke kommentere denne lille avsporingen!

Jeg for min del sammenligner dette med følgende:

Trheim kommune på lik linje med skiforbundet nekter alkoholservering i Granåsen. Resultat = tomme tribuner under WC!!!

(Heldigvis dreit skiforeningen i slike vedtak, og folk strømmer fortsatt til kollen)

Alkohol og idrett er en uting sier begge aktører. Godtar forsåvidt den begrunnelsen.

Så flytter Trheim kommune WC-renn til sentrum, på linje med Drammen mfl. Midt mellom et utall puber, uteservering etc flyr verdens beste utøvere mens alkoholen flyter langs sporet.

Er det ikke på tide å ta logiske avgjørelser på mange områder istedet for "politisk nikkerstankegang" :oops::D

Men det er kanskj greit vi spyr ut 99,999999% forurensning i det daglige, mens den siste desimalen som medfører 100%, ja den er ille den :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bedre å arrangere skirenn der interessen er. Derfor bør det meste skje på Østlandet og i Kollen.

Forøvrig var det et utrolig tåpelig innlegg, Vandrefalk.

Mulig det var tåpelig, og hvis det var utrolig tåpelig betyr det jo at du av en eller annen grunn forventer bedre av meg :oops:

Jeg har vel egentlig ikke så veldig sterke meninger om saken, så sånn sett burde jeg vel ikke nevnt det. Det er bare det at når man hver dag blir pumpet hodet fullt av snikksnakk om klimakvoter og redusert C02 utslipp, så blir man jo noe frustrert! Og siden jeg ikke er overivrig sportsidiot stiller jeg meg av og til noen (tåpelige) spørsmål om dette og hint..

Og det er jo absolutt et poeng at det kanskje er vel så forurensende å sende publikum dit snøen er..

Når det gjelder OL synes jeg ikke vi bør søke i det hele tatt! Vi bør heller bruke pengene et OL koster til å støtte idrettsfolkene våre, så kunne de tatt ALLE medaljene.. :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skirenn bør arrangeres der det er naturlig. Kollen er naturlig hvis det er snø der. Drammen er også naturlig hvis det er snø i sentrum, det vil si aldri. Renn burde avlyses eller flyttes hvis det ikke er, eller kan produseres snø.

Skulle gjerne sett sprinten fra Drammen, men jeg hadde noe maling som måtte tørke, og en plante å vanne. Kan vanskelig se for meg et kjedeligere skirenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er så lykkelig over at folket på Fjellforum ikke representerer de brede lag av befolkningen. Takk gud for at mange, tross alt, er sin nasjon verdig.

De aller fleste som deltok i sprinten i Drammen syntes det var helt konge å gå der. At dere vestlendinger, nordlendinger og sørlendinger disser nasjonalsporten går det fint an å drite i. Heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg disser ikke nasjonalsporten. Det er meldt dritvær i helga, så jeg ser fram til å følge femmila i Kollen på tv. Det er langrenn det!! Gleder meg til å se gamle slitere som Hjelmeset og Estil gjøre kål på tyskere, svensker og russere. Løpet går i vakker natur i Nordmarka, og over grantoppene henger lukta av svidde pølser og kaffe med " noko attåt". Det er nesten så jeg kan lukte det gjennom skjermen.

Det hadde jo vært enda artigere hvis de hadde gått 2x25 da, men dette løpet er fremdeles det desiderte høydepunktet i WC hvert år.

Espen: Jeg trodde en som var så tradisjonsrik som deg ville støtte meg her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort meg de samme refleksjoner som Vandrefalk. Jeg var tidligere langt over middels idrettsinteressert og kunne gå hvileløs foran TV-skjermen ved spennende idrettsoppgjør. Men med all den kommersialiseringen som har skjedd i de senere år, har interessen falt betraktelig. Når middelmådige norske fotballspillere hever millionlønninger, blir jeg litt opprørt. Vi er tross alt alle med på å betale dem da staten hvert år bevilger store summer som flyter ut i idrettsorganisasjonene. Jeg husker da Oddvar Brå hadde lagt opp og han ble spurt om han trente lenger: ”Jo, litt trener jeg, men nå er formen ikke bedre enn formen til en norsk 1.divisjonsspiller” (den gang var 1. div. øverste divisjon).

Nei, interessen er ikke lenger hva den var. Det betyr likevel ikke at jeg ikke fortsatt kan la meg rive med i et spennende stafettoppgjør på ski eller le av en glisende Hjelmeset etter en spektakulær spurt.

Med hensyn til å bringe publikum til arenaen. Det er jo på TV de fleste ser idrett så sånn sett trengs det ikke publikum. Det var jo dette som skjedde i VM i Japan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg disser ikke nasjonalsporten. Det er meldt dritvær i helga, så jeg ser fram til å følge femmila i Kollen på tv. Det er langrenn det!! Gleder meg til å se gamle slitere som Hjelmeset og Estil gjøre kål på tyskere, svensker og russere. Løpet går i vakker natur i Nordmarka, og over grantoppene henger lukta av svidde pølser og kaffe med " noko attåt". Det er nesten så jeg kan lukte det gjennom skjermen.

Det hadde jo vært enda artigere hvis de hadde gått 2x25 da, men dette løpet er fremdeles det desiderte høydepunktet i WC hvert år.

Espen: Jeg trodde en som var så tradisjonsrik som deg ville støtte meg her?

Jeg er gald for at du har denne holdningen.

Selvfølgelig støtter jeg deg der, ozzi. Mellomeuropeerne har ødelagt sporten med skøyting, doping og sprint. 5-mila og 15km klassisk intervallstart er det eneste som gjelder. Det er det ingen som trekker i tvil.

Mitt poeng er bare at man ikke trenger å bry seg så mye om hvor det er snø, rennene kan stort sett enkelt arrangeres uansett. 5-mila skal arrangeres i Kollen. Og selv om sprinten i Drammen unektelig er radikal, bør den få bestå pga publikumsoppmøtet byen fremviser. Sprint er dessverre kommet for å bli.

Jeg tror langrennsporten hadde fått en knekk om alle rennene skulle bli arrangert på Sognefjellshytta bare fordi det er bra skiføre der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drammen er også naturlig hvis det er snø i sentrum, det vil si aldri.

Hadde det vært i fjor, ville det ikke vært noen sak. Da var jo Drammen et av de verste snøhøla på Østlandet. I år var det snø i sentrum i en drøy måned. Helt greit forsåvidt, for oss som triller barnevogn på ubrøyta fortau. :shock:

Jeg var tidligere langt over middels idrettsinteressert og kunne gå hvileløs foran TV-skjermen ved spennende idrettsoppgjør. Men med all den kommersialiseringen som har skjedd i de senere år, har interessen falt betraktelig.

Samme her. På 80- og 90-tallet fulgte jeg med på alt som gikk, men nå var det så vidt jeg registrerte at det skulle være renn i Drammen sentrum. Og det tar vel 15-20 min. for meg å gå dit…

Men Kollen, det er noe eget! Ozzi setter de rette ordene på rennene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært i fjor, ville det ikke vært noen sak. Da var jo Drammen et av de verste snøhøla på Østlandet. I år var det snø i sentrum i en drøy måned. Helt greit forsåvidt, for oss som triller barnevogn på ubrøyta fortau. :shock:

Snøen må vel uansett hentes, legges og fjernes fra sentrumsgatene for at løpet kan bli arrangert, men de slapp vel å hente den fra Finse i fjor :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så lykkelig over at folket på Fjellforum ikke representerer de brede lag av befolkningen. Takk gud for at mange, tross alt, er sin nasjon verdig.

De aller fleste som deltok i sprinten i Drammen syntes det var helt konge å gå der. At dere vestlendinger, nordlendinger og sørlendinger disser nasjonalsporten går det fint an å drite i. Heldigvis.

Jeg måtte tygge litt på dette innlegget ditt, Espen.. :?

Jeg er vel i grunnen også glad for at jeg ikke representerer det brede lag av befolkningen :D (De som benker seg foran "långsynskåpet" med Cola og potetgull for å leve seg inn i toppidretten :shock: )

Jeg er ikke helt sikker på hva ordet "disser" betyr, det inngikk ikke i min oldtidsnorsk :) , men hvis du insinuerer at jeg misliker skiidretten er du på villspor. Petter Nordthug`s fantastiske innspurt i VM rørte ved hjerterøttene på en gammel nordlending :oops: )

Men; jeg synes fremdeles det blir noe i overlag med ressursbruk når snøen fraktes på milevis i lastebiler for det som minner mere om show enn om skiidrett. (Men det var jo litt spennende, bevares, og Oddbjørn Hjelmeset`s noe spesielle innspurt viste meget mere humør enn mange av innleggene her på forumet :D:D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilhører nok snarere den typen som kommer hjem etter en lang skitur når jeg endelig har fri fra jobben, og må nøye meg med resyme fra skirenn på TV'n. Det er mange som ser på TV, noen få av dem blir nok inspirert til å faktisk få børsta støvet av skia og kommer sge ut selv.

Men fy faen så kuuult det egentlig er å se Hjelmeset'n gå i mål på best tid på 5-mila. T.o.m. jeg må inrømme det :roll:

Og da må det nok fra tid til annen flyttes store mengder med snø. En vet jo ikke ett år i forkant om det er snø 17 Mars 2007......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder meg til å se litt på TV (veldig lite).

Så spurten til Northug (ved en tilfeldighet). Den var jo knall!!!

Ellers så kan jeg være publikum hvis det er noen lokalt her.

Men liker meg best med ski på beina selv :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg får gåsehud på hele kroppen og begynner å grine litt. Så rørt er jeg over suksessen Odd-Bjørn Hjelmeseth endelig har fått. Han har fortjent det i mange år.

Gratulerer med dagen alle skivenner, en stor idrettsmann vant 5-mila i Holmenkollen i dag! Ved siden av OL og VM er det det største som kan skje en langrennsløper. Langrennsgutta fremstår som idealer på alle måter. De tar utfordringer på strak arm, har lange tidsperspektiver ifbm trening og de har ingen problemer med å slite og ta seg ut i flere timer. Jeg har enorm respekt for dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøen må vel uansett hentes, legges og fjernes fra sentrumsgatene for at løpet kan bli arrangert, men de slapp vel å hente den fra Finse i fjor :P

Snøen til skisprinten i Drammen hentes på Konnerud, ca 5 km unna. Der produserer de snø med snøkanoner som går til både til skiløypene på skistadion på Konnerud og til skisprinten i gatene i Drammen.

Vanligvis pleier de å dumpe snøen fra skisprinten i Drammenselva, kun et par hundre meter fra løypa, men i år ble kanskje noe av snøen kjørt til Kollen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.