Gå til innhold
  • Bli medlem

Med truger i fjellet i mai-juni-juli


ahb

Anbefalte innlegg

Hei jeg har begynt å tenke på om det å gå med truger i fjellet i den perioden da det er dårlig føre med skare eller svært grovkorna snø, og delvis nedsmelta snømengde slik at det er strekker innimellom der man uansett ikke kan gå med ski.

Det er ofte mye bra vær i mai og juni. Er det noen som har prøvd å gå med truger til fjells på den tida, eller som har meninger om det?

Skiskoa mine er av bc-typen og mindre egna til å gå med der det ikke er snø enn 75 mm-sko, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg kjøpte mine flotte Tubbs Altitude-truger med tanke på slike "mellomperioder" hvor det er for lite snø til å gå på ski, men for mye snø til å gå til fots. Og slik er det jo gjerne i mai og juni, skjønt, det kommer litt an på hvor høyt til fjells du har planer om å gå. I Femunds-traktene, Alvdal Vestfjell og de områdene der pleier gjerne jeg å "strekke på beina" etter vinteren i begynnelsen eller midten av juni. På den tiden av året pleier det faktisk å være temmelig bart der, altså kan du legge igjen trugene hjemme. Høyere til fjells, som f.eks Jotunheimen, Dovre og Trollheimen vil jeg anta at det kan være kjekt med truger også utover i juni.

Vil legge til at jeg er svært fornøyd med mine truger. De duger også om høsten når det har kommet et lag av nysnø som er et slit å tråkke i til fots, men heller ikke duger til skikjøring enda.

Ser du nevner skisko. Mulig jeg har ekstra stive, vonde og fæle skisko (de har allerede kostet meg en stortånegl i vinter), men jeg vil anbefale å bruke fjellsko fremfor skisko i trugene om du ikke er avhengig av å ha med ski på turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hei jeg har begynt å tenke på om det å gå med truger i fjellet i den perioden da det er dårlig føre med skare eller svært grovkorna snø, og delvis nedsmelta snømengde slik at det er strekker innimellom der man uansett ikke kan gå med ski.

Det er ofte mye bra vær i mai og juni. Er det noen som har prøvd å gå med truger til fjells på den tida, eller som har meninger om det?

Skiskoa mine er av bc-typen og mindre egna til å gå med der det ikke er snø enn 75 mm-sko, vil jeg tro.

Jeg har meningen at ski stort sett lønner seg. Og at du kan kalle skare og grovkornet snø for dårlig føre, er for meg et mysterium. Bedre føre får du knapt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har meningen at ski stort sett lønner seg. Og at du kan kalle skare og grovkornet snø for dårlig føre, er for meg et mysterium. Bedre føre får du knapt!

Enig Espen! På vårparten, når det ofte er skare på fjellet, er det helt herlig å suse avgårde. Det går jo nesten av seg selv selv om det er flatt, og man tilbakelegger store avstander på relativt kort tid.

Under tregrensa har det hendt at truger har dukket opp som et savn, når man raser igjennom våtsnøen eller det tynne skarelaget. På snaufjellet hender det at det blir litt mye av og på med skiene, men aldri så mye at truger har vært vurdert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det dere smører med på slikt vårføre?

Uansett så blir det problematisk når det kommer så langt ut at det ikke er snø over alt, og man må ta av skia for å krysse bare områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Klister er tingen vet du. Hvis det er topptur du skal på, er det feller som (ofte) gjelder.

Men hvis du må ta av og på skiene pga lite snø, må du ikke isåfall ta av og på deg trugene også? Eller er det helt greit å traske i f.eks ur med truger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Hei jeg har begynt å tenke på om det å gå med truger i fjellet i den perioden da det er dårlig føre med skare eller svært grovkorna snø, og delvis nedsmelta snømengde slik at det er strekker innimellom der man uansett ikke kan gå med ski.

Det er ofte mye bra vær i mai og juni. Er det noen som har prøvd å gå med truger til fjells på den tida, eller som har meninger om det?

Skiskoa mine er av bc-typen og mindre egna til å gå med der det ikke er snø enn 75 mm-sko, vil jeg tro.

Ittno problem!!!

http://www.krovoll.net/GrafjellTrollheimen/2006b/index.htm

Æ tenkt mæ på Trollhetta den 17 mai ifjor vår, men Jøldalen va snøfri, skiføre lå høgt til fjells.

Så æ labba ivei innover mot Jøldalshytta på nesten bar turistvei, og hadd trugan (Tubbs Mountain) i sekklokket.

Ein må vårra klar over begynne å gå på snø me truga kjem enn ittj så langt som om en bar med skia,

men istedenfor Trollhetta labba æ te venstre og gjekk oppå Gråfjellet.

Mytji bært, men inni skogen vanskeli å djup vårsnø -- supert me trugan - de hadd vorte et onderlig klister kless med ski.

Å oppi Gråfjelle va de faktisk så bært at æ la igjen trugan å fekk en utrole nydele 17 mai fottur --

det må du prøv!!!

Fottøyet? Alfa fjellsko (Alfa ronde)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellfinn: Nydelige vårbilder! Noen synes sikkert det bare er brunt og fælt, men jeg har alltid syntes det er kjempeflott når snøen begynner å "flekkes" opp, og naturen begynner å dukke frem fra under snøen.

Vet du om veien inn til Gjevilvasshytta pleier å være åpen for biltrafikk rundt 1. juni?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.