Gå til innhold
  • Bli medlem

coni

Anbefalte innlegg

En marshelg i Tromsø med kona!

Det er dyrt å være fjellklatrer. Utstyr, reising og ekstra fridager, alt har sin pris. Da er det veldig greit å ha 120.000 SAS bonuspoengg. Nok en gang var værmeldingen for Sør Norge elendig. Torsdag kl 3 på ettermiddag sjekket jeg den siste prognosen på www.met.no og så at nordlendingene var litt heldigere med været. Noen musklik og billettene til Vivian og meg var i boks. Kl. 18:25 var vi på vei til Tromsø. Den første store utgiftsposten ble da leiebilen. Den må man ha i et land hvor offentlig transport er et fremmed ord. Helt utrolig at en råtten Mazda som er nesten like gammel som meg kan koste 1.300 for to dager. Kl 22:00 var vi ved Kattfjordvannet på Kvaløya. Så mye flaks kan ikke være sant. Men vi satt opp teltet under det fantastiske nordlys. Det ble en grei natt. Kona lo i ekstremposen min og mente det var litt kaldt. Jeg hadde en eldre sovepose og et punktert liggeunderlag. Det var ikke varmt for meg heller. Vi våknet til strålende solskinn. Turen opp til Skitntind var den rene påsketuren. Rundt lunsjtid satte vi på toppen og kunne nyte den grandiose utsikten mot fjellene, fjordene og Atlanteren. Det ble litt av en ekstra tur for meg med fin bratt rennekjøring fra nabotoppen. Snøforholdene var rett og slett geniale. Trykk, godt satt påskepudder. Jeg var rimelig fornøyd med skikjøringen til Vivian. Derfor lot jeg meg ikke be tre ganger å sjekke inn på hotellet og droppe den billige teltvarianten. Ja da var det opprinnelige budsjettet sprengt. I hvert fall kom vi uthvilt til parkeringsplassen under Tromsdalstinden. Været var ikke like knall som dagen før men greit nok for å rusle opp på Tromsdalstind. Utsikten fra denne toppen er enda bedre enn fra Skitntind. Man føler seg som kongen av Tromsø når man ser ned til byen. I tillegg har man de tøffe Lyngsalpene foran seg. Eventyrlig. Nedkjøringen var derimot begredelig. Snøen på de store flankene hadde Jotunheimen kvalitet. Vinden har ødelagt føret fullstendig. Men det var i hvert fall moro å sette utfør nede i langrennsbakkene. 2.500 meter var unnagjort, turene var i boks. Og siden vi lot telt være telt dagen før kunne vi like greit la Real turmat være Real turmat denne gangen. I stedet ble det en kjempe middag på eksklusiv fiskerestaurant i Tromsø. Nei, budsjettet gikk ikke helt opp.

post-83-133474454216_thumb.jpg

post-83-133474454224_thumb.jpg

post-83-133474454232_thumb.jpg

post-83-133474454241_thumb.jpg

post-83-13347445425_thumb.jpg

post-83-133474454258_thumb.jpg

post-83-133474454266_thumb.jpg

post-83-133474454277_thumb.jpg

post-83-133474454285_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nydelige Nord-Norge! :D

Håper OL havner der, så verden kan få se denne fantastiske landsdelen.

Ser jo bra fristende ut dette da.

Må ellers si det er sprekt av dere å dra helt til Tromsø for et skarve værvindu! :P

Kjiver:

Tror nok fuglen er ei måke. Vél tidlig for tjelden så langt nord ennå, selv i en mildvinter som denne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var en fin helg nordpå... Tjelden er i hvert fall kommet til søndre senja, i henhold til budstikka her sør, http://www.lokalavisa.no/avis.php?anavn=S%F8ndre%20Senniens%20Budstikke , så den er nok ikke så langt unna i Tromsø heller. Hvis nå bare regner går over til snø som viker for sol, så satser vi på nok en strålende helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En marshelg i Tromsø med kona!

Det er dyrt å være fjellklatrer. Utstyr, reising og ekstra fridager, alt har sin pris. Da er det veldig greit å ha 120.000 SAS bonuspoengg. Nok en gang var værmeldingen for Sør Norge elendig. Torsdag kl 3 på ettermiddag sjekket jeg den siste prognosen på www.met.no og så at nordlendingene var litt heldigere med været. Noen musklik og billettene til Vivian og meg var i boks. Kl. 18:25 var vi på vei til Tromsø. Den første store utgiftsposten ble da leiebilen. Den må man ha i et land hvor offentlig transport er et fremmed ord. Helt utrolig at en råtten Mazda som er nesten like gammel som meg kan koste 1.300 for to dager. Kl 22:00 var vi ved Kattfjordvannet på Kvaløya. Så mye flaks kan ikke være sant. Men vi satt opp teltet under det fantastiske nordlys. Det ble en grei natt. Kona lo i ekstremposen min og mente det var litt kaldt. Jeg hadde en eldre sovepose og et punktert liggeunderlag. Det var ikke varmt for meg heller. Vi våknet til strålende solskinn. Turen opp til Skitntind var den rene påsketuren. Rundt lunsjtid satte vi på toppen og kunne nyte den grandiose utsikten mot fjellene, fjordene og Atlanteren. Det ble litt av en ekstra tur for meg med fin bratt rennekjøring fra nabotoppen. Snøforholdene var rett og slett geniale. Trykk, godt satt påskepudder. Jeg var rimelig fornøyd med skikjøringen til Vivian. Derfor lot jeg meg ikke be tre ganger å sjekke inn på hotellet og droppe den billige teltvarianten. Ja da var det opprinnelige budsjettet sprengt. I hvert fall kom vi uthvilt til parkeringsplassen under Tromsdalstinden. Været var ikke like knall som dagen før men greit nok for å rusle opp på Tromsdalstind. Utsikten fra denne toppen er enda bedre enn fra Skitntind. Man føler seg som kongen av Tromsø når man ser ned til byen. I tillegg har man de tøffe Lyngsalpene foran seg. Eventyrlig. Nedkjøringen var derimot begredelig. Snøen på de store flankene hadde Jotunheimen kvalitet. Vinden har ødelagt føret fullstendig. Men det var i hvert fall moro å sette utfør nede i langrennsbakkene. 2.500 meter var unnagjort, turene var i boks. Og siden vi lot telt være telt dagen før kunne vi like greit la Real turmat være Real turmat denne gangen. I stedet ble det en kjempe middag på eksklusiv fiskerestaurant i Tromsø. Nei, budsjettet gikk ikke helt opp.

Kjempe fint. Jeg reiser på tur i mårra. Skal prøve å ta noen bilder Fra den toppen. Er minst like fint fra der. Eller finere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nabotoppen til Skitntind som du har tatt bilde av (det øverste bildet i reportasjen din) ligner da mistenkelig på Djeveltanna, er dog noe usikker på om dette er det korrekte navnet på toppen, mener og å ha sett denne toppen bli kalt Søndre småtindan.

Men sier du Djeveltanna så er det ikke mange som er i tvil om hvilken topp du mener i alle fall 8)

Her er en video som noen har lagt ut på nettet fra Djeveltanna: http://www.student.uit.no/~ragnarbl/djeveltanna.wmv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Blir flaut å ha et nytt OL hvis det ikke skulle komme snø 8) I de siste årene har det jo i Tromsø vært enten eller med snømengdene.

Vel, det er det som er så kult med Kollen. Selv om det skulle være +10 og bart fikses det skiføre, enten det er i snøtunnel, underjordisk skianlegg eller airborne snø i helikopter fra Valdresflya. Uansett kommer det sikkert til å være konge skiføre i februar i 2018 sånn som det pleier. Da er det mørkt i nord...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen som må lære seg hvordan quote'n fungerer her... mye surr i noen innlegg :D

Kan ikke du lære meg det da?

Og til fuglehunden:

Jeg blir gjerne med på tur, hvis ikke det er noe annet jeg "må" :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, damer kan være dyre i drift. På datestadiet sover de i telt, er kule og er med på de tingene gutta liker. Når de har deg i garnet skal de plutselig bo på DNT-hytter og hoteller. Nei, da er det bedre å dra på de litt mer hårete turene kun med gutta.

Takk for artig turrapport Coni, men vi har ennå ikke helt tilgitt deg for å ha etterlatt randoskiene nede på bandet. Du har noen turrapporter igjen før dette revurderes :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den filmen var kjempekul!!!

Det var akkurat den renna jeg gikk opp/kjørte ned, i hvert fall den øverste delen.

Det er vannvittig følelse å stå oppe på denne eksponerte toppen, med ski på beina klar til å sette utfor.

Det virker neste utenkelig å kjøre ned når man står på toppen. Bare stup overalt. Men så plutselig ser man den fine renna og 3 minutter senere står man 500 m lengre nede i dalen.

Vi hadde geniale pudderforhold på Skitntind. Dagen etter var det elendig på Tromsdalstind. Hva er grunnen.

Jeg antar det blåser mye mer på Tromsdalstind slik at puddern holder seg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.