Gå til innhold
  • Bli medlem

Kroppsvekt og friluftsliv


ozzi

Hvilken av disse gruppene har høyest snittvekt?  

152 stemmer

  1. 1. Hvilken av disse gruppene har høyest snittvekt?

    • Fiskere
      55
    • Jegere
      81
    • Hytte til hyttevandrere
      14
    • Toppentusiaster
      3


Anbefalte innlegg

Gud skyter ikke rev, han overlater det til slike som Tiri :P:P , (og meg, hvis jeg treffer.. :wink: )

Så bra :D ! Tror ikke det skal bli noe problem å treffe reven :P .

Men ryper derimot :D:roll: , de flyr ikke akkurat slik som leirduene :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ang. jegernes kondis...

For noen dager siden var det på nyhetene at det var nye jaktregler i Finnmark i.f.m. Finnmarksloven. Det kunne skape store problemer for jegere som ikke var fra Finnmark, siden de måtte gå minst 5 km fra veien for å kunne jage. Da begynte jeg å lure på om jegere virkelig er i så dårlig form at de ikke klarer å gå 5 km (tur-retur)... Ellers kan jo 5 km umulig være et problem :oops:

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha, endelig en mulighet til å sette rekord, siden alle som går toppturer er antatt tynne :)

"å bli den tyngste som har vært på samtlige 2000 metre". :oops:

Hvis jeg bruker 10 år til og med årlig vektøkning på 10 kg, vil jeg veie rundt 180 kg på siste toppen. Som kan være Storen, da skal jeg leie en guide, he he som må slepe meg opp- valua for penga. Muligens må jeg ha to guider med heisesystem, men det kan ordnes.

En Mac'er meny med cola og burger gir 50 gram vektøkning (SuperSizeMe)-> dvs. 200 middager der i året. 200 * 50 kr = 10 000 kr/år. Investering i rekord ca 100 000 kr. Det skal koste litt å bli kjendis og rekordsetter. Sannsynligvis mye billigerere enn alle disse rekordstrebende pol-turene.

For å være ærlig tror jeg det er like stor spredning innad i hver gruppe som ellers i samfunnet (blant de som er litt aktive). Noen toppturer eller litt jakt i ny og ne gir vel ikke det største utslaget. Det er vel mer snakk om livsstil over året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. jegernes kondis...

For noen dager siden var det på nyhetene at det var nye jaktregler i Finnmark i.f.m. Finnmarksloven. Det kunne skape store problemer for jegere som ikke var fra Finnmark, siden de måtte gå minst 5 km fra veien for å kunne jage. Da begynte jeg å lure på om jegere virkelig er i så dårlig form at de ikke klarer å gå 5 km (tur-retur)... Ellers kan jo 5 km umulig være et problem :)

Linda

5.km og 35 kg på ryggen er tunget i ulent terreng.

35.kg er iallefall nok til meg :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5.km og 35 kg på ryggen kan er tunget det i ulent terreng.

35.kg er iallefall nok til meg :oops:

Hehe ja Tiri, 35 kg er tungt nok for de fleste. Jegere kàn nok iblant måtte drasse ned den vekten òg mere til, men den vanlige fjellvandrer inntil 2 uker bør sjekke pakningsplanen sin, såfremt sekken veier 35 kg! Alt over 30 kg er jo amatørmessig meningsløst! Det er ikke tøft å bære tungt, det er bare dumt!

Forøvrig, de årene jeg bodde i Finnmark, hverken multeplukking, fiske eller jakt var klokt før man passerte 5 km grensa fra vei. Derfra giddet ikke Finnmarkingene selv gå, så derfra var jo forekomstene abnorme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange sier jo at de bærer X-antall kg uten problem.......

Jeg innrømmer at jeg ikke klarer å bære mer en 35 kg...........

Hva bærer dere med dere? På jakt eller tur X - antall kg/km?

Har jo bært både 40 og 50+kg med elgkjøtt, men ikke over så forferdelig lange avstander..

Ellers veier jeg aldri sekken, jeg prøver å innbille meg at den er ganske lett, selv om jeg innerst inne vet at den er (for) tung.. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo bært både 40 og 50+kg med elgkjøtt, men ikke over så forferdelig lange avstander..

Ellers veier jeg aldri sekken, jeg prøver å innbille meg at den er ganske lett, selv om jeg innerst inne vet at den er (for) tung.. :D

Menn klarer jo å bære tyngre enn damer.

Da jeg bar sekken på 35kg måtte jeg veie den da jeg kom hjem :oops: .

Grunnen til det var så enkel som at jeg viste at jeg ikke kunne båret et eneste gram til :wink: !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange sier jo at de bærer X-antall kg uten problem.......

Jeg innrømmer at jeg ikke klarer å bære mer en 35 kg...........

Hva bærer dere med dere? På jakt eller tur X - antall kg/km?

Jeg klarer å bære 20-22 kg over 15 km uten problemer. Det er 1/3 av kroppsvekta. Har ikke testet med tyngre sekk. Hvis det blir 35 kg klarer jeg ikke å få ryggsekken oppå ryggen uten hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer å bære 20-22 kg over 15 km uten problemer. Det er 1/3 av kroppsvekta. Har ikke testet med tyngre sekk. Hvis det blir 35 kg klarer jeg ikke å få ryggsekken oppå ryggen uten hjelp.

20-22 kg er 1/3 av min kropsvekt også.

Jeg klarte ikke å få sekken på 35 kg opp på ryggen, måtte ha hjelp til å komme meg opp :) .

Men når jeg først hadde kommet meg opp så var det bare å labbe :roll: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer å bære 20-22 kg over 15 km uten problemer. Det er 1/3 av kroppsvekta. Har ikke testet med tyngre sekk. Hvis det blir 35 kg klarer jeg ikke å få ryggsekken oppå ryggen uten hjelp.

20-22 kg er 1/3 av min kropsvekt også.

Jeg klarte ikke å få sekken på 35 kg opp på ryggen, måtte ha hjelp til å komme meg opp :lol: .

Men når jeg først hadde kommet meg opp så var det bare å labbe 8) .

Men vi gleder oss som bare det til høsten likevel, Tiri. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden kanskje, men jeg mener at arbeidslivet og i stadig økende grad studentlivet sørger for økt kroppsvekt.

Hver gang jeg og kompisen ser en "gravid" mann sier vi at det er sånn samfunnet ønsker at vi skal se ut.

Jeg mener at arbeidslivet generelt legger altfor stort beslag på tilværelsen. Man sitter i timesvis foran en pc eller lignende, og overtid er vanlig. I tillegg blir man sulten selv om man ikke driver med fysisk trening, så da legger man bare på seg.

Fysisk arbeid er ikke noe bedre. Mulig det hjelper for inaktive folk, men det er totalt ødeleggende for en som driver med villmarksliv og styrketrening. Da jeg hadde en mildt sagt møkkajobb på Skanska i fjor var jeg så sliten da jeg kom hjem at jeg sjelden orka å trene. Resultatet ble en formnedtur.

Hadde en ny jobb på sommeren, men det var jo ikke måte på lange arbeidsdager hvor man skulle sitte og råtne inne mens sommeren holdt 1997-standard (Også den sommeren ble bortkasta, i militæret). For å henge med rent formmessig så jeg meg nødt til å jogge opp noen bratte stier til noen bratte åser overfor Solbergelva, på det verste 4 dager på rad. Vekta trua jo med å skyte i været.

Glemmer aldri kandidatoppgava i Sogndal i 2003. Min største vektmessige tragedie! Man måtte sitte på laben 10 timer hver dag så og si. Jeg endte opp med å veie 112 kg!! En gang slang jeg ei dør så hardt igjen i frustrasjon fordi jeg skjønte at det ikke ble noe trening i dag heller nei. Døra kilte seg bom fast i ulåst tilstand. Vaktmesteren måtte brekke opp dørkarmen. Mange mener nok at jeg bør skamme meg. Men jeg synes det er urimelig at pliktlivet må dominere så kraftig at kroppen degenererer. Helsa er jo tross alt det viktigste vi har. Da jeg veide 112 kg følte jeg meg definitivt ikke frisk! Hadde samling i bånn da jeg endelig slapp fri i mai/juni og kom meg på Stølsmaradalstind. En sann lidelse jeg aldri har opplevd makan til. Jeg tok så og si 50 meter av gangen. At tilværelsen på toppen var vidunderlig er en annen sak. Den turen ble vendepunktet...

Nå veier jeg rundt 97 kilo. Har nok litt mage, og definitivt for høy BMI, som jeg ikke husker. Men helhetsinntrykket er at jeg er ganske så veltrent. Hadde jeg ikke vært så glad i sjokolade så hadde jeg nok veid enda mindre også. Grunnen er at jeg har fått gå masse på tur. I tillegg har jeg vært arbeidsledig en stund, og for formen har det bare vært positivt. Har store planer om stadig formøkning, og har mine spurter opp bakker med tung sekk sammen med kompisen. Du verden så deilig det er å puste etterpå!

Men mørke skyer truer... Det ser ut til at arbeidslivet snart innhenter meg igjen. Typisk at det ikke kan vente til høsten i det minste. Jeg hadde håpet på en vår hvor Jotunheimen og til og med Sunnmørsalpene skulle være det viktigste. I dag drar jeg på Skrim for å leve ut de siste dagene med frihet og helse.

Men 112 kilo får ikke arbeidslivet lov til å påføre meg en gang til! Da kjøper jeg ergometersykkel til å ha foran pcen. Hele livet må systematiseres så jeg er forberedt de få gangene jeg kan dra til skogs eller fjells. Mange mener at de som tenker på form ikke bryr seg om naturens stemninger. Feil! Man er mye mer mottakelig om man er i form og livsglad enn når man er råtten og naturgleden drukner i slit. Derfor er trening superviktig.

Alle sier at jeg er barnslig. Jeg elsker å være barnslig. Jeg skal nok gjøre min plikt for samfunnet. Men jeg forbeholder meg retten til å hate arbeidslivet. Det ønsker meg opp i 112 kilo eller 200 for den saks skyld...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle sier at jeg er barnslig. Jeg elsker å være barnslig. Jeg skal nok gjøre min plikt for samfunnet. Men jeg forbeholder meg retten til å hate arbeidslivet. Det ønsker meg opp i 112 kilo eller 200 for den saks skyld...

Postbud i bygninger uten heis bør være en ok jobb :lol:

Skjønner hva du mener, prøv minimum 100 timer overtid pr mnd i et halvår... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja gleder meg som bare det jeg :D , og bærer gjerne sekk på 35 kg :lol: .

Går fort til man skal søke på jakt nå 8) !

Ja hva skal man søke på i år da? I år skal jeg skyte rein med fotoapparat bare tror jeg. Blir vel boende i fjellet å satse på fugl tenker jeg. Høsten er altfor kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hva skal man søke på i år da? I år skal jeg skyte rein med fotoapparat bare tror jeg. Blir vel boende i fjellet å satse på fugl tenker jeg. Høsten er altfor kort.

Herregud du må da søke på reinsdyrjakt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå veier jeg rundt 97 kilo. Har nok litt mage, og definitivt for høy BMI, som jeg ikke husker. Men helhetsinntrykket er at jeg er ganske så veltrent.

Alle sier at jeg er barnslig. Jeg elsker å være barnslig. Jeg skal nok gjøre min plikt for samfunnet. Men jeg forbeholder meg retten til å hate arbeidslivet. Det ønsker meg opp i 112 kilo eller 200 for den saks skyld...

Kuttet mye i dine resonnementer her, men veldig godt innlegg oyvindbr!

BMI gir ingen absolutt indikator på fysisk form. Selv er jeg i kjempeform og 186/75.

Har venner som er det samme og håpløse, venner som er 180/tja 120 og enda mere håpløse:(

Fortsett å være barnslig, drit i andres forventninger og kos deg i fjellheimen.

Kanskje skulle vi heller måle O2 opptak, kontra BMI??

Vet at mange "sylfider" ville slitt da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Postbud i bygninger uten heis hadde jo vært noe :) Der kunne jeg vært ganske så effektiv i motsetning til de praktiske jobbene jeg har blitt satt til før... 100 timer overtid i måneden høres fryktelig ut ja. Hva skal man med penger når man ikke kan dra på tur...

Ja O2-opptak hadde vært bedre å måle, det er rett på sak, usminket og avslørende.

Jeg måler forresten 189 cm, og veide 95,6 da jeg kom hjem etter turen nå nettopp :lol:

Flott vær og et herlig villmarksområde (Skrim), men følte at min relative kjempeform ble dramatisk redusert av all glippinga. Påskeføre gjør meg ganske udugelig. Blir nok enklere i påska, for da skal jeg på Rambera ved Vik i Sogn, og med feller kommer jeg nok mye bedre til min rett, hehe! På vestlandet er sånt tillatt, her i øst blir det bare dumt... :)

Med de måla du oppga høres det ut som om du må være i kalasform Håvard 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Srx (Ron)

Stemmer på fiskere. Har en haug av kompiser som kjører med SUV'en ned til elva og vralter ut i elva med vadebuksene på og står der og pisker elva i timesvis.

Ikke vet jeg hva elva har gjort de????

Selv karakteriserer jeg meg som jeger /fisker, men fisker ikke i elv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden kanskje, men jeg mener at arbeidslivet og i stadig økende grad studentlivet sørger for økt kroppsvekt.

Jeg kan være enig i at skolesystemet i Norge er skadelig, for ungene blir jo tvinga til å sitte stille på rumpa hele dagen, og når de kommer hjem må de sitte på rumpa foran pc'en og gjøre lekser også. Og når de blir voksne søker dem bare kontorjobber hvor de fortsetter å sitte på rumpa foran en pc.

Når det gjelder arbeidslivet så er det jo bare å søke etter kroppsarbeide. Nordmenn flest hater jo fysisk arbeide, så det er jo derfor vi har fått så mange polakker her. Jeg har jobbet 15 år som stillasebygger og vi måtte løfte mange tonn med stål hver dag, og jeg traff aldri en overvektig stillasebygger. Og jeg fikk sterke muskler uten å måtte trene på fritida.

Den andre sytinga di om at systemet i Norge med 7,5 timers arbeidsdager stjeler for mye tid, er helt på trynet. Utenfor Europa må folk jobbe 16 timer om dagen, og det er forbudt for vanlige arbeidere å drive med friluftsliv eller jakt og fiske. Hvis du ikke har overskudd til en kort joggetur etter 7,5 timer på jobben, så betyr det bare at du sliter med motivasjon og trenger et spark bak for å komme igang. Du kunne trengt å jobbe et år i en gruve i Sibir eller en bomullsåker i Afrika for å få litt perspektiv på ting, så tenker jeg du hadde lært å sette pris på allemannsretten vi har i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

snapback.pngoyvindbr skrev 27 mars 2007 - 11:21 Hr:

Litt på siden kanskje, men jeg mener at arbeidslivet og i stadig økende grad studentlivet sørger for økt kroppsvekt.

Ikke helt enig i det Øyvind. Nordmenn har aldri hatt så mye fri som nå, men en stor del blir bare feitere og feitere.

Det hele er bare et personlig valg. Velger man å stappe i seg mer en man får trimmet (eller drite) bort så går jo vekta opp.

Ren matematikk.

Men nå skrev du jo dette for over 5 år siden så da så

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.