Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva avgjør fiskebett?


Lars

Anbefalte innlegg

Har funnet et flott sted å fiske i skjærgården utenfor Kristiansand. Ene dagen går det på store torsker i kø, mens andre dager er det helt stille. Jeg er ingen stor fisker, men er det ting en kan være obs på i forhold til fiskebett?

- Tid på døgnet

- Vind

- Måne

- Flo/fjære

Noen som kan noen gamle knep de vil dele med en newbie på området?

-lars (som fikk en sei på nesten 4 kg på onsdag!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
I Nord-Norge mente fiskerne i gamledager at man måtte få seg hall, dvs. kvinnfolk før man rodde fiske for å sikre bra fiskelykke.

Aha - takk for den! Nå har det seg sånn at det kan umulig være problemet. Derfor setter jeg pris på om dere har noen andre tips også! :)

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Når det gjelder sjøfiske så er mitt inntrykk at det er flo og fjære som styrer.... Prøv å tenk etter hvordan forholdene mht flo/fjære har vært de gangene du har fått bra med fisk. Skulle ikke forundre meg at du har fått mest fisk når det er halvflo til flosjø. Her kan det være litt lokale variasjoner pga stømforhold mm. Uannsett så bør det være litt bevegelse i sjøen.

Når det gjelder sjøis så er det etter min mening best når det flør, og akkurat når det har snudd.....

Her er det vel som med jakta. Ingenting er sikkert, selv om man har allverdens erfaring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøfiske:

I "sjøvende", da helst fra fjøre er det "alltid" godt fiske. Det er iallefall min erfaring. Annet tips er å åpne magesekken på fisken og se hva den spiser, og velge redskap etter dette.

Mange har faste fiskeplasser som de finner igjen ved å se etter 2 faste punkter (mee). Fisken står ofte på samme plassen, og disse er ofte groper eller kanter/forhøyninger på bunnen. Disse finner du ved at snøret blir lenger/kortere.

Ellers et par vanlige situasjoner:

- vi er to på fisketur, begge med pilk/gummimakk. Kun den ene får fisk :P

- Fisker nært andre båter, vi drar den ene etter andre, de andre ikke noen (også omvendt :?: )

Hvorfor vet jeg ikke :)

PS! Torskefiske på vårparten med 3 stk â 5-10 kg på samtidig, da rugger det skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

fisker du på dypt vann f.eks. etter uer, kveite, breiflabb eller lignende fisker, spiller det ingen rolle om det er flo eller fjære! det er på grunner, i mindre fjorder og nært land flo og fjære har noe å si, da fisken går opp på grunner for å spise krabber og lignende smådyr. mine erfaringer er at på skikkelig langflo det døgnet det er fullmåne biter fisken bra!

ute på dypere vann bruker jeg å fiske med enten stor svenskpilk eller et tungt søkke (jeg foretrekker tungt søkke da det ikke er like lett å sette fast i store tangskoger!!) og bruke gummimark (jeg bruker røde og har hatt god erfaring med det) og "skjeangler".

grunnen bak å bruke tunge søkker er at (spesielt litt lengre ut på sjøen) er at det er ofte mye drift i sjøen og du må ut med mye mer snøre enn nødvendig for å rekke ned til bunnen!!

ps!

sitter du å drar mye småsei, og du ikke en gang rekker å nå bunnen før du har en liten jækel på kroken kan du prøve å la snøre gå til bunns!!! (hvis du fisker med flere kroker selfølgelig) storseien går dypere enn småseien!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fiskebett har selvfølgelig mye med flo og fjære og slikt, men jeg personlig tror det også spesielt i sjøen har veldig mye å si hvor du fisker og åssen bunnen ser ut, alt etter hvilke fiskearter du er ute etter, ekkolodd er jo selvfølgelig en stor fordel i jakten på storfisken i sjøen, det er jo noe å tenke over hvis du har en litt større båt, men fisker du fra land eller fra liten båt kan du bruke kart og se etter tegn rundt deg f.eks skjær og grunner som er merket. Ellers har jeg inntrykk av at fiske i sjøen baserer seg litt på flaks og ikke flaks. Det er ikke alt som er logisk og som kan forklares når det gjelder fiske. Jeg fikk en gang en ørret på over kiloen under trolling fra båt midt på dagen i sterk sol uten et eneste vær skifte eller noen spesielle kjenne tegn på bra bett. Så fisk på steder du har bra erfaring med og når du har lyst, storfisken kan altid dukke opp :)

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.