Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Hvordan er denn brenneren ved lav temp (-10 og nedover) Har lest at den ikke trenger forvarming, men er dette også tilfellet når det er skikkelig kaldt?

Hvilke andre fordeler/ulemper har denne brenneren sammenlignet med for eksemper primus omnifuel eller lignende?

Hilsen Magnus

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Coleman trenger ikke forvarming.

Forvarming kan være nødvendig under 10 blå.

Jeg bruker en liten bit glava under generatorn (ca sukkerbit) som jeg dynker med noen dråper bensin.

Ellers fungerer tennpasta.

Fordeler/ulemper sammenlikna med omni etc.

Coleman brenner bare rensa bensin. Parafin er ikke typisk amerikansk brennsel.

OBS det finnes Coleman med slange, de har samme "ulemper" som alle andre slangebrennere.

Jeg er for brennere med integrert tank. Tank integrert har fordel med færre deler og pakninger enn slangebrennere.

Coleman brennere som f.eks 442 er stille, svært stille, og har stor kokeflate.

Den integrerte vindskjermen fungerer.

For et mere "uhilda" syn, kan jeg anbefale forumet spiritburner.com

Her finner du samlere fra hele verden, og en enorm kunskap om brennere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Coleman brennere som f.eks 442 er stille, svært stille, og har stor kokeflate.

Den integrerte vindskjermen fungerer.

Etter lang tids nøling og lesing på dette og andre forum har jeg latt meg overtale av runegutt123's skriverier om Coleman. Har akkurat bestillt meg en Coleman Exponent Feather 442 Dual Fuel Backpacking Stove, så nå er det bare å vente spent på posten! Avgjørende egenskaper for meg er støynivå, putre-egenskaper og ukomplisert montering og bruk. Veldig spent nå, håper ikke jeg har fått urealistiske forventninger :)

-Frikk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Frikk, fortell når du har testa 442 en din.

Det blir morsomt å høre om du liker den.

OBS, smør pumpa før første gangs bruk. du finner oljehull ved siden av pumpestemplet.

Pumpepakninga trives ikke når den tørker ut.

All smøreolje er bra smøreolje.

(CRC, WD40, Bilolje, sykkelolje, symaskinolje, olivenolje)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Frikk, fortell når du har testa 442 en din.

Det blir morsomt å høre om du liker den.

OBS, smør pumpa før første gangs bruk. du finner oljehull ved siden av pumpestemplet.

Pumpepakninga trives ikke når den tørker ut.

All smøreolje er bra smøreolje.

(CRC, WD40, Bilolje, sykkelolje, symaskinolje, olivenolje)

Will do :x

Det blir nok en brukerrapport med bilder ja. Har funnet etpar gamle primuser på låven her også. Sikkert veldig standard greier, men mulig det kommer noen bilder og spm alikevel. Har begynt å lese endel på spiritburner forumet nå, så kanskje det blir primusolog av meg også en vakker dag, hehe.

Takk for tipset.

-Frikk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gamle primuser på låven???

Send bilder snøggast råd, pliiis.

Ja, skal se om jeg får kikka på dem ikveld. Don't get your hopes up. Det er nok noen veldig vanlige tur-primuser fra 70-tallet.

-Frikk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har nå fått brukt 442'n min på noen dagsturer og på festival. Altså ikke under noen særlig ekstreme forhold.

Støynivået er meget behagelig og bruken er enkel som bare det. Jeg må nok finne meg en ordentlig trakt til påfylling, for både sammenrullet papptallerken og aluminiumsfolie-trakt førte til endel søling ved fylling fra den grønne statoil-kanna, hehe. På korte turer er det uansett ikke nødvendig å fylle for min del. Under festivalen fungerte det helt fint å koke kaffi selv når promillen gjorde det vanskelig å stå oppreist, så brukervennligheten er på topp :wink:

Jeg har ikke helt fått til å holde primusen igang på lav varme for steking i tynn panne eller holdesuppavarm -modus. En av tre forklaringer: Enten har jeg for høye forventninger for hvor bra dette _kan_ virke på en bensinprimus, jeg er ikke flink nok til å bruke den ennå eller så er ikke 442 så bra på å holde seg igang på lav varme.

Ingen flere bilder enn de jeg tok av kaffekjelen med primusen under

Alt i alt er jeg veldig godt fornøyd.

-Frikk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg er også fornøyd med min 442, det einaste som eg har som ankepunkt er at dersom eg bruker litt større panner enn kaffekjelestørrelse, så synest eg at panna står litt ustabilt. Støttene under panna kunne med fordel vært litt breiare.

Dersom det er nokon som har nokre lure tips for å "skøyte" på støttene så hadde det vært fint å få tilbakemelding på det.

Ellers så er eg kjempefornøyd med støynivå og bruksvennlighet. :wink:

nokah

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Srx (Ron)

Hva er forskjellen på Coleman 400 og 442

Jeg fant traktsett på statoil med 4 små trakter, tenkte også å se etter plastflaske som man kan klemme.

Finnes ikke disse godkjent for bensin?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hva er forskjellen på Coleman 400 og 442

Jeg fant traktsett på statoil med 4 små trakter, tenkte også å se etter plastflaske som man kan klemme.

Finnes ikke disse godkjent for bensin?

De selger sånt på hobbyshop.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

MSRflasker med helletut er tingen.

Forskjellen på 400 og 442:

Stort sett farge og valg av materiale/lakk på tanken.

For å holde en 442 igang på lav varme:

1) Den må være ordentlig varm først.

2) Du må ha trykk nok

3) Du må gi den full fres innimellom, ellers kokser dysa

Mine brenner supert på "puttrevarme"

Jeg justerer litt for mye ned, for så å åpne litt mer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

rei.com

-Frikk

takker for denne adr. :shock:

Hvor lang tid tok det før du fikk varene @frikk ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hvor lang tid tok det før du fikk varene @frikk ?

Det gikk vel hvertfall over 2 uker før den kom fram. Vær obs på at Rei regner internasjonal frakt etter verdi, ikke vekt av en eller annen merkelig grunn.

-Frikk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det gikk vel hvertfall over 2 uker før den kom fram. Vær obs på at Rei regner internasjonal frakt etter verdi, ikke vekt av en eller annen merkelig grunn.

-Frikk

oki takker :shock:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar det her jeg, siden jeg ikke fant noen tråd med den info jeg er ute etter:

Har nå brukt min 442 siden i sommer. Fremdeles fornøyd, men siste gangen jeg var ute kom det bensin ut av midt-hullet i pumpestanga selv om pumpa var helt inne når jeg tok bort tommelen etter å ha pumpa. Det er ikke noe forskjell om det er lavt eller høyt trykk. Måtte holde for hullet mens jeg vred stanga i låsestilling for å ungå bensinsprut. Det har ikke skjedd før.

Jeg trodde først det var mitt manglende vedlikehold som hadde skylden. Jeg har ikke gjort noe med den annet enn å smøre pumpa en gang da den var ny. Smørte pumpa igjen, men ingen forskjell. Kan jeg ha ødelagt den på noe vis eller er det mangel på smøring tro?

Noen som har noen forslag til hva jeg burde gjøre med dette?

Jeg har kun brukt grønn kanne fra statoil (er på den første ennå) og fyrt opp primusen mellom 30 og 50 ganger. Ellers har den ligget i pose i sekken.

-Frikk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det høres ut som en returventil med "hikke"

Prøv dette, uten fyr på brennern:

Åpne minst to hele omdreininger og pump. Virker alt som det skal?

Hvis ikke: Bruk WD40 eller 556, pump masse.

Virker ventilen?

Hvis ikke, må du ha service på returventilen.

Jeg har verktøy, og ny returpakning.

Er denne kjøpt hos rei?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips. Det er ikke usansynlig at jeg ikke skrur pumpa nok opp før jeg pumper. Får teste ikveld

Er denne kjøpt hos rei?

Ja

-Frikk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har i lenger tid ønsket meg en skikkelig primus og har snust rundt lenge etter noe god informasjon om slike apparater. Jeg må si at Fjellforum har vært veldig nyttig i så måte, og etter en liten tenkepause gikk jeg til innkjøp av en Coleman 442 fra Rei.com. Runegutt's promotering av Coleman var viktig i så måte!

I går kom den i hus etter en svært rask tur fra USA. Dagen i dag gikk med til snømåking, men jeg fikk etterhvert tid til å kjøpe inn en kanne med miljøbensin. Satser på å teste vidunderet i morgen og ser frem til mange koselige turer og kvelder i telt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare et par småtips:

Smør pumpa før første gangs bruk, og 2-4 ganger i sesongen.

Dette gir økt levetid på pumpepakning og returventil.

LEs bruksanvisning, forstå bruksanvisning, og følg den til punkt og prikke.

For oss som er vokst opp med 111, er det uvant mye pumping.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer på hvordan det er med avgassene fra den miljøbensinen. Var på telttur for litt siden, og da lå jeg et døgn i teltet og fyrte opp nesten en liter bensin m 442en.

Hver gang jeg dro på litt lukta det skikkelig badstu. Den spesielle "tørre" lukta man bare finner i en badstu. Lå og halvsov og fyrte. lite lufting, men høyt telt.

Er det skummelt? Døvt å bli eksosforgifta

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fyring i telt fører ALLTID til Co og CO2.

Miljøbensinen er ikke verre enn parafin.

OBS du MÅ ha lufting.

CO og CO2 legger seg langs gulvet. Å halvsove i teltet mens du fyrer

kan ende som din siste telttur.

Lukta fra miljøbensin er der, men den er ikke så j.... som parafin.

Spesielt hvis du bruker 111 med stillebrenner, da er parafinosen påtrengende.

Min timmelfingerregel er: Stillebrenner=miljøbensin, bråkebrennere kan bruke parafin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.