Gå til innhold
  • Bli medlem

To funnet døde på Hardangervidda


ørjan

Anbefalte innlegg

Annonse

Uten å ville spekulere for mye virker det som det også her har vært manko på både utstyr og erfaring. Ser at mange bruker tusenlapper på det siste i Goretex og telt og gløymer kor viktig det er å kunne gi beskjed dersom problemer oppstår. Ein enkel satelitt telefon til under 10000 ligg alltid i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ja det kjem vel ann på type friluftsliv, men skal ein krysse Hardangervidda med dårlege vermeldingar eller liknande så er det ein fordel å kome i kontakt med folk dersom ein kjem ut for noe eller bare blir sitande verfast. Det er såpass mange tullete leiteaksjoner gjennom året som er med på å sette friluftslivet i dårlig rye. Samfunnsøkonomisk er det heller ikkje med leiteaksjoner som set igang helikopter og ein masse folk på scooter. Ein annan ting er at media slår katastrofer i fjellet opp med store bokstavar, medan ei trafikkulykke med to drepte nærmast gjeng forbi i stillhet. Myten om at satelitttelefonen er dyr og ikkje høyrer med i fjellet burde vel snarast avlivast. Det samme gjalt vel for GPSèn i si tid, men nå er den allemannseige. Føler meg ihvertfall mye tryggare med telefon i fjellet, spesielt på turer aleine. Og då meine eg ikkje slike telefonar som alle ungane spring rundt med i dag. Det er bare falsk trygghet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja... Hver sin smak gitt...

Jeg ser ivertfall IKKE behovet for å investere i satelittelefon for min type friluftsliv.

enig der, for 10 store kan man jo kjøpe mye annet, jeg ville heller prøvd å overleve på annet vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, en satelitt telefon hadde nok vært tingen her (såfremt det er støm på batteriene).

Personelig vil jeg ikke ha med satelitt telefon på fjellet. Jeg har med mobiltelefon, men den er avslått.

Det er naturopplevelsen med stillhet og ro, og det å komme seg bort fra dagens moderne samfunn som lokker.

Tar med kart og kompass, og en gps med ekstra batterier. Da er sikkerhet økt noen hakk..

Har alltid med en vindsekk (fjellduk).

Det var trist å høre om ulykken. Det får en til å tenke litt ekstra på hvor små marginer det kan være mellom liv og død når uværet setter inn - dersom man ikke er forbredt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at man ikke trenger satelittelefon. Hvis man har litt margin på maten og drivstoffet kan man overleve et par uker i teltet / snøhulen.. Å gå fra hytte til hytte i finsetraktene med lett utstyr (ikke sovepose etc.) når det er drittvær, og kanskje uten gps, det er å leke med livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spar meg for dette romantiske våset om å slippe bort fra det moderne samfunn, dersom du ikke går på treski og kledd i vadmel da. Når det står om liv, (ikkje bare ditt eget !!,) gjelder det å være pragmatisk og effektiv. Satelitttelefonen er avslått i 99,99 % av tiden og ekstrabatteri er ein selvfølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spar meg for dette romantiske våset om å slippe bort fra det moderne samfunn, dersom du ikke går på treski og kledd i vadmel da. Når det står om liv, (ikkje bare ditt eget !!,) gjelder det å være pragmatisk og effektiv. Satelitttelefonen er avslått i 99,99 % av tiden og ekstrabatteri er ein selvfølge.

satelittelefon er unødvendig!!!! masse gode eksempler på dette ovenfor.. kan man bygge snøhule, har med vindsekk, sovepose, ekstra drivstoff + nødproviant kan man klare seg flere år i fjellet dette er selvfølgelig avhengig av hvor mye man har med seg. men for et par netter i snøhule i -20 og sterk kuling trenger man kun drikkevann. mobiltelefon er jo alltid greit, men spar meg for dette med at det er fornuftig å kjøpe en satelittelefon til 10 000 bare man skal en liten tur over vidda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde de to som ankom Kjeldebu på fredag kunne gitt beskjed om at 3 personer ikkje var kommet fram (nå gjekk det to døgn), kunne katastrofen vært ungått. Meir komplisert er det ikkje. Men då må ikkje viljen til å utnytte teknologien være på det nivået som kommer fram i dette forumet. Og kva hjelp er det i å ligge i ei snøhole og drikke vann i fleire døgn dersom ein finn ein forfrosen person som er på randen av døden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er muligens litt forutinntatt, men jeg har normalt satelitttelefonene med når jeg er ute på egenhånd.

Årsaken til at jeg muligens er forutinntatt,er at jeg en gang har brukket foten på en solotur.

Det vil helst gå godt, men det blir vesentlig enklere om du kan gi beskjed til noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

satelittelefon er unødvendig!!!! masse gode eksempler på dette ovenfor.. kan man bygge snøhule, har med vindsekk, sovepose, ekstra drivstoff + nødproviant kan man klare seg flere år i fjellet dette er selvfølgelig avhengig av hvor mye man har med seg. men for et par netter i snøhule i -20 og sterk kuling trenger man kun drikkevann. mobiltelefon er jo alltid greit, men spar meg for dette med at det er fornuftig å kjøpe en satelittelefon til 10 000 bare man skal en liten tur over vidda.

Jeg liker normalt ikke å komentere slike tragiske hendelser, spesielt ikke så nært innpå, men kan det bidra, sammen med flere her til kanskje å unngå ytterligere tragedier, ja så gjør jeg det.

Ja Jakobsen, er veldig enig med deg og også Eirikte som er inne på det samme!

Faktisk er det så enkelt som dere sier, hverken mer eller mindre.

Med de temperaturene som var der oppe denne helga, kunne muligens kun en vindsekk på 1,5 litr sammenpakket og 700 gram gitt et helt annet utfall enn tragedien som nå har skjedd.

Satelittelefon er nok fortsatt for dyrt for at det blir menigmannseie foreløpig.

Dessuten er det delvis falsk trygghet, på linje med mobiltlf!

Uhell og/eller behov for hjelp utenfra skjer som oftest i drittvær.

I slikt vær kommer ikke helikopter inn, øvrige hjelpmannskaper bruker svært lang tid inn (ref et skrekkeksempel i Trollheimen i vinter, som heldigvis gikk bra).

Så mitt råd er å lytte til jakobsen og Erikte her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GPS er ikke allemanseie da jeg ikke har skaffet meg en :roll: Men jeg disser ikke å ha en satelittelefon i ryggsekken så fremt den er slått av når det ikke er en nødsituasjon. En kommer ikke utenom at en er enda tryggere med en satelittelefon. Hvis en brekker begge beina så beinstumpene står ut av buksa kan man være så godt utsyrt som man vil av klær og annet. Da ville det beste uansett vært og tilkalt hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på dagsrevyen på nrk i går kveld at de bare hadde med seg utstyr for en halvtimes skigåing. I følge en politimann.

De kan umulig ha noe fjellvett, dersom de legger ut på en slik tur med så lite utstyr. Om det er sant vet jeg ikke.

Uansett, trist hendelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke det at jeg var på vidda i helga og jeg vet heller ikke hvordan værforholdene var utenom det jeg har hørt og lest i media, men uansett så mener jeg at med svært enkle tiltak skal man enkelt klare seg ei uke i fjellet vinterstid, uten å måtte tilkalle noen som helst form for hjelp. uansett så kom det et tragisk utfall av helgas tur for de 3 skottene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har visst vore ein auke i talet på utanlandske fjellturistar tidleg i sesongen, desember-februar, den normalt barskaste tida i fjellet. Lurer på kor mykje turistforeningen sine marknadsframstøyt for norsk fjellturisme, seinast no den store i Berlin som også Krohn Devold deltok på, bidrar til at urøynde fjellturistar legg ut på turar dei ikkje er budd på? Er det romantiske "postkort"-bilete av fjellet som blir presentert på desse messene? Desse skottane var forøvrig innom Bergen Turlag i førre veke og vart advart mot turen pga vermeldingane, utan at det stoppa dei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fjellforum gapestokk for alle som er uheldige i fjellet ? Det finnes ikke en leteaksjon uten at en arogant lensmann med en alvorlig mine henger ut navngitte fjellfolks totale uforstand i fjellet og fjellforum er raske med å henge seg på heksejakten. Nei jeg må nok snart starte en eget tråd om dette temaet som har irriert meg lenge. Det er da ille nok å få problem i fjellet om man ikke også skal straffes ved å henges ut for hele Norge som en total idiot.

Hvis en person blir meldt savnet i en by , blir han da ikke hengt ut offentlig med alle detaljer om alkohol inntak osv.....

Alle kan lære av sine og andres feil og med etterpåklokskap kan alle problemer på fjellet kunne nøstes tilbake til noe man kunne gjort anderledes.....men ukvalifisert gapastkk fra folk som ikke aner hva skottene hadde på seg eller i sekken er for drøyt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol:

Det var jo et svært så hyggelig førsteinnlegg du klarte å hoste ut av deg her på ff da.

Start gjerne opp en egen tråd vedr temaet, istedet for å risikere å få en gedigen krangel i dette trådnavnet.

Det er ihvertfall upassende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ein enkel satelitt telefon ligg alltid i sekken" Det var vel denne setninga som starta heile diskusjonen og fikk mange til å se rødt. Det er vel ikkje unaturleg at ein etter ei slik tragisk hending blir diskusjon om sikkerheten i fjellet. Forumet er vel ikkje bare til for å diskutere hvilke supper som passer best å ta med seg på helgetur i fjellet. Trenden dei siste åra er vel at det er blandt utenlandske turister at ulykkene auker. Men for all del, har møtt utlendingar i fjellet som er ekstremt godt og fornuftig utrusta, så å generalisere kan ein ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ein enkel satelitt telefon ligg alltid i sekken" Det var vel denne setninga som starta heile diskusjonen og fikk mange til å se rødt. Det er vel ikkje unaturleg at ein etter ei slik tragisk hending blir diskusjon om sikkerheten i fjellet. Forumet er vel ikkje bare til for å diskutere hvilke supper som passer best å ta med seg på helgetur i fjellet. Trenden dei siste åra er vel at det er blandt utenlandske turister at ulykkene auker. Men for all del, har møtt utlendingar i fjellet som er ekstremt godt og fornuftig utrusta, så å generalisere kan ein ikkje.

Jeg tror egentlig ingen har sett rødt her Dag G - Evje.

Faktisk tror jeg du har mye rett, men at du er noen få år "før tida vår". Foreløpig er desverre satelittelefon litt for dyrt for menigmann, men den kommer.

Samtidig er jeg enig med Erik, at denne tråden har holdt noenlunde streit linje ifht tidligere tragiske hendelser. Alle har syntes dette har vært tragisk.

fjellum har også absolutt et poeng, hvorvidt man skal ta opp slike temaer. Alt blir i etterpåklokskapens ånd.

Det er heller ikke unaturlig som du sier Dag G - Evje, at sikkerhet blir tatt opp etter slike tragiske hendinger.

"Vær varsomplakat" har vi ikke her.

Heldigvis har denne tråden vært den mest "varsomme" av de 3 tragiske hendelsene som er tatt opp her siste året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.