Gå til innhold
  • Bli medlem

Er rype og skogsfugl jakt noe vi utøver for å skyte mest mulig?


fuglehunden

Anbefalte innlegg

Annonse

Så enig. Jakt er tur med noe attåt. Fugl eller ikke, en høstdag i fjellet er rekreasjon, som ellers i året. Hagla trenger jeg ikke pakke ut av sekken før jeg er på vei hjem i kveldinga - kanskje ikke da heller. Selv om der er fugl i terrenget. Kaffikjelen derimot.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det beste med en jaktur med hund er å se den jobbe!

Det er ikke så viktig for meg om det blir skutt fugel for hunden( sikkert fordi jeg er dårlig til å treffe med hagle :) )

Det sosiale er også veldig viktig og naturopplevelsen i seg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i all verden har du fått den fisken? :D

Ja, kaffekjelen er like viktig som hagla.

Flotte farger? Fisken er tatt på 12 g Spesial i et svært godt røyevann på Finnmarksvidda. Samme tur fikk jeg en på 2,5 kg i samme vann, og på samme sluk. Bør vel ikke opplyse hvilket vann det var på et åpent forum som her? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jaktet skogsfugl på samme plassen seks år på rad, (støkkjakt uten hund) sammen med gode venner. Har aldri skutt fugl på denne årlige turen selv, men det har altid blitt skutt fugl av noen av de andre hvert år. Alikevell gleder jeg meg som en unge til september hvert år. Mener fangsten ikke er det viktige, men opplevelsen, kameratskapet og spenningen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte farger? Fisken er tatt på 12 g Spesial i et svært godt røyevann på Finnmarksvidda. Samme tur fikk jeg en på 2,5 kg i samme vann, og på samme sluk. Bør vel ikke opplyse hvilket vann det var på et åpent forum som her? :roll:

Å jo, man må bestandig så fortelle hvor man får så bra fangst :roll: !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller er bare det å være ute å nyte naturen en like stor gevinst?

Selv synes jeg det er like spennende å være på jakt sammen med hund selv om det ikke blir noe fall hver dag.

De som går på jakt i dag for å skyte mest mulig er ikke jegere, de kan i beste fall kalle seg skyttere :lol:

For de som er så heldig å jakte med hund vil jeg tro hundens arbeide OG SAMARBEIDE er det viktigste. For oss andre bør naturopplevelsen komme først og jaktutbyttet som en (etterhvert velsmakende 8) ) bonus :lol::x

Her omkring har rypebestanden vært så dårlig denne sesongen at jeg ikke har jaktet rype i det hele tatt! Men elg og rådyr smaker da også fortreffelig.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som går på jakt i dag for å skyte mest mulig er ikke jegere, de kan i beste fall kalle seg skyttere :lol:

For de som er så heldig å jakte med hund vil jeg tro hundens arbeide OG SAMARBEIDE er det viktigste. For oss andre bør naturopplevelsen komme først og jaktutbyttet som en (etterhvert velsmakende 8) ) bonus :lol::x

Her omkring har rypebestanden vært så dårlig denne sesongen at jeg ikke har jaktet rype i det hele tatt! Men elg og rådyr smaker da også fortreffelig.... :P

Jeg å vil jakte elg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vandrefalk(og andre) det finnes desverre en del jegere med hund som ikke tenker så mye på samspill mellom hund og jeger, men tvert om tenker på utbytte.

Det ble klart og tydelig bevist i Sverige for litt siden, og det var gjort av norske jegere.....

Regner med dem fleste vet hva jeg sikter til.

ew

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vandrefalk(og andre) det finnes desverre en del jegere med hund som ikke tenker så mye på samspill mellom hund og jeger, men tvert om tenker på utbytte.

Det ble klart og tydelig bevist i Sverige for litt siden, og det var gjort av norske jegere.....

Regner med dem fleste vet hva jeg sikter til.

ew

Er mange jegere med hund som tømmer terrenget.

Men heldigvis ikke alle.

Samspillet med hunden er det viktigste for meg, utrolig morro å

se hvordan hunden jobber!

Og alle har vel hørt om svenskejakta :lol: !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vandrefalk(og andre) det finnes desverre en del jegere med hund som ikke tenker så mye på samspill mellom hund og jeger, men tvert om tenker på utbytte.

Det ble klart og tydelig bevist i Sverige for litt siden, og det var gjort av norske jegere.....

Regner med dem fleste vet hva jeg sikter til.

ew

Ja det er mange jegere som skyter så fort ei rype letter og sier hunden var kjempe flink selv om hunden ikke viste om fugl.

Jeg har ei tispe som er for gammel til dressur så der smeller det ganske jemt for. Men når en skal prøve å få til en god jakthund så må man skyte KUN når hunden gjør et bra fugelarbeid. Og det er fugelarbeid som gjør jakta spennende. Det å se en setter fly over lyngen er et helt fantastisk skue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er støkkjegere som skyter flest fugl. OG de legger igjen mye skadet fugl også. Har du hund?

Kan dette ha noe med at det er flest støkkjegere??

Tviler på om noen med hund går samtidig med støkkjegere i omtrent samme område, at støkkjegeren kommer tilbake med mest fugl.

Støkkjegere må stort sett gå mye lenger enn en jeger med hund for å klare å felle like mye.

Legger ikke hundejegern igjen skadet fugl? Heilt sikkert ikke like mye, og nok ikke på langt nær heller, men at dem gjør det er jeg ikke i tvil om.

Har ikke noe i mot jegere med hund, så lenge dem holder seg til måtehold og innefor regler som er gjeldene! Noe som ikke var gjort i det eksempelet som jeg nevnte.

Har hund ja.......vanskelig å se på avatar du :lol:

ew

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette ha noe med at det er flest støkkjegere??

Tviler på om noen med hund går samtidig med støkkjegere i omtrent samme område, at støkkjegeren kommer tilbake med mest fugl.

Støkkjegere må stort sett gå mye lenger enn en jeger med hund for å klare å felle like mye.

Legger ikke hundejegern igjen skadet fugl? Heilt sikkert ikke like mye, og nok ikke på langt nær heller, men at dem gjør det er jeg ikke i tvil om.

Har ikke noe i mot jegere med hund, så lenge dem holder seg til måtehold og innefor regler som er gjeldene! Noe som ikke var gjort i det eksempelet som jeg nevnte.

Har hund ja.......vanskelig å se på avatar du :lol:

ew

Det er mye flere støkkjegere enn jegere med hund. En støkkjeger skyter så fort det letter fugl innen skytevstand. En jeger med hund som vil jobbe med hunden som de fleste gjør så blir det bare skutt når hunden jobber for fallet. Da kan det fly opp mye fugl som får fly videre. Selv om man har hund så blir det alltids igjen skadd fugl. Det er ikke alle hunder som søker etter skadd fugl og skadd fugl kan fly flere km før den blir liggende og da er det nesten umulig selv for en VK hund å finne den igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp, da er vi ganske enig da :lol: Foruten at du greier alle støkkjegere under en kam slik du beskriver det, men skiller hundejegere 8)

ew

Ja det ble nok feil. er nok mange støkkjegere som ikke skyter selv om det letter fugl.

Men fakta er at setter du en støkkjeger og en hunde jeger i et område med like mye fugl så er det støkkjegeren som har tyngst sekk med fjær.

Jakt er uansett noe jeg bedriver for å nyte naturen. Ingenting er bedre enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.