Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger vi dette? Lavtflyging med F16


Anbefalte innlegg

Sitat fra VG sin nye tjeneste Snutter:

Her er 338 Skvadronen fra Ørland Hovedflystasjon på vingene! Lavflyving i raskt tempo! RNoAF! Ferdig utdannet F-16 pilot i en alder av 23!

Sjekk videoen her:

http://www.snutter.no/app/viewMovie.action?id=936

Jeg blir provosert når slike videoer blir lagt ut på nettet kun i den hensikt å skryte av egne ferdigheter. Filmen er kanskje laget for å rekruttere ungdommer til forsvaret?? Greit nok at våre gamle F-16 er en fin penisforlenger for de som kjører dem, men for andre mennesker virker slikt svært provoserende - ihvertfall på meg.

Jeg tror svært mange av disse karene har for mye ungdommelig overmot i seg. Jeg skjønner rett og slett ikke poenget med videoen og skjønner heller ikke poenget med at skattepengene våre blir brukt til slikt uhemmet skryt av noe som er så totalt miljø-ødeleggende.

Vedkommende reklamerer for at Bli F-16 pilot i Luftforsvaret nå! Så kan du være med på dette! (Nei takk!)

Er det noen som kjenner seg igjen i området de flyr over fra 3:20 og til slutten. Er det Dovrefjell eller? Er dette lovlig?

Vel -for min egen del går jeg heller i 4 km/t langs bakken i fred og fordragelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror nok dem har lov til å fly lavt over deler av dovrefjell siden dem har skytefelt der, eller er det kanskje lagt ned?

Men uansett så synes jeg at pilotene må få øve seg på å fly taktiskt, i tillfelle dem får bruk for det i skarpe situasjoner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

drittøft med jagerfly da, hadde faktisk kunne tenkt meg det selv. regner emd at det ikke er hver dag du har et laftflygende jagerfly over deg så skjønner ikkke klaginga. mye værre med de som kjører atv og slikt i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nødvendig.

Det er nødvendig med fly (selv om de vi har er steinalderteknologi), men er det nødvendig å skryte av det på den måten? Det provoserer at samfunnets midler skal brukes til å lage skrytefilm for en eller annen nyutdannet adrenalinjunkie! Selve flygingen provoserer meg også. De fløy mye ulovlig før (70 og 80 tallet) men mulig det er blitt bedre? Hadde vel følt litt skadefryd om det hadde blitt oppdaget at denne videoen var basert på ulovlig flyging... :roll: :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat fra VG sin nye tjeneste Snutter:

Her er 338 Skvadronen fra Ørland Hovedflystasjon på vingene! Lavflyving i raskt tempo! RNoAF! Ferdig utdannet F-16 pilot i en alder av 23!

Sjekk videoen her:

http://www.snutter.no/app/viewMovie.action?id=936

Jeg blir provosert når slike videoer blir lagt ut på nettet kun i den hensikt å skryte av egne ferdigheter. Filmen er kanskje laget for å rekruttere ungdommer til forsvaret?? Greit nok at våre gamle F-16 er en fin penisforlenger for de som kjører dem, men for andre mennesker virker slikt svært provoserende - ihvertfall på meg.

Jeg tror svært mange av disse karene har for mye ungdommelig overmot i seg. Jeg skjønner rett og slett ikke poenget med videoen og skjønner heller ikke poenget med at skattepengene våre blir brukt til slikt uhemmet skryt av noe som er så totalt miljø-ødeleggende.

Vedkommende reklamerer for at Bli F-16 pilot i Luftforsvaret nå! Så kan du være med på dette! (Nei takk!)

Er det noen som kjenner seg igjen i området de flyr over fra 3:20 og til slutten. Er det Dovrefjell eller? Er dette lovlig?

Vel -for min egen del går jeg heller i 4 km/t langs bakken i fred og fordragelighet.

Mener de har lov til å fly så lavt så lenge de IKKE bryter lydmuren.

Når det er sagt så er det ganske ofte de bryter lydmuren :roll: .

Har opplevd å skvette i mange ganger pga. idiotisk flyving med jagerfly!

Penis forlengelse... tja... mulig det ungdommelig overmot kan nok hende at mange har det også.

Men jeg skjønner veldig godt at noen veldger å bli jagerfly pilot.

Ikke min drøm men.... :roll: Liker meg best med bena på bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at det blir flere damer å velge mellom da :lol:

hehe, enig i den.... uansett så må man vel få lov til å skryte litt av jobben sin når man har ens lik kremjobb som det å være F-16 pilot er. tenk litt på hvor mange som søker hvert år, og på hvor mange som klarer utdannelsen. det er nok ikke bare bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat fra VG sin nye tjeneste Snutter:

Her er 338 Skvadronen fra Ørland Hovedflystasjon på vingene! Lavflyving i raskt tempo! RNoAF! Ferdig utdannet F-16 pilot i en alder av 23!

Sjekk videoen her:

http://www.snutter.no/app/viewMovie.action?id=936

Jeg blir provosert når slike videoer blir lagt ut på nettet kun i den hensikt å skryte av egne ferdigheter. Filmen er kanskje laget for å rekruttere ungdommer til forsvaret?? Greit nok at våre gamle F-16 er en fin penisforlenger for de som kjører dem, men for andre mennesker virker slikt svært provoserende - ihvertfall på meg.

Jeg tror svært mange av disse karene har for mye ungdommelig overmot i seg. Jeg skjønner rett og slett ikke poenget med videoen og skjønner heller ikke poenget med at skattepengene våre blir brukt til slikt uhemmet skryt av noe som er så totalt miljø-ødeleggende.

Vedkommende reklamerer for at Bli F-16 pilot i Luftforsvaret nå! Så kan du være med på dette! (Nei takk!)

Er det noen som kjenner seg igjen i området de flyr over fra 3:20 og til slutten. Er det Dovrefjell eller? Er dette lovlig?

Vel -for min egen del går jeg heller i 4 km/t langs bakken i fred og fordragelighet.

Å frata jagerflygerne muligheten til å drive lavtflyging vil være omtrent som å påby telemarkskjørere å bruke feller. 8):lol:

Jeg har også opplevd overflyginger der hjertet ikke bare har stoppet, men antakelig tatt et par slag i revers :x:P , men dette kan tross alt være et spørsmål om liv eller død for flygerne, så noen irritasjonsmomenter kan vel være like godt å svelge.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nødvendig med fly (selv om de vi har er steinalderteknologi), men er det nødvendig å skryte av det på den måten? Det provoserer at samfunnets midler skal brukes til å lage skrytefilm for en eller annen nyutdannet adrenalinjunkie! Selve flygingen provoserer meg også. De fløy mye ulovlig før (70 og 80 tallet) men mulig det er blitt bedre? Hadde vel følt litt skadefryd om det hadde blitt oppdaget at denne videoen var basert på ulovlig flyging... :lol:8)

For det første...Steinalderteknologi? Seriøst? Du har peil på hva som er putta inn i kjerra siden de første flyene ankom i 1980?

For det andre så dreier dette seg om en offisiel video fra Forsvaret, den ligger ute på mil.no som rekrutteringsvideo til flygerutdanninga, ergo så er dette en video som vel mest sannsynlig ikke baserer seg på ulovlig flyvning.

Når det gjelder lavtflyging så har vel de forskjellige skvadronene såkalte godkjente områder som skal benyttes.

Nødvendigheten av Low level flying???? Vel den dagen jeg ligger fastklemt i en "kinkig" situasjon i Afghanistan eller andre områder som det norske forsvaret finner på å sende norske soldater i fremtiden, og det er våre flygutter som står for avskrekkingsflyvning eller i verste fall må levere våpen på en nærgående fiende så setter jeg litt pris på at det ikke er første gang gutta er nede å ser seg om i de lavere luftlag.

Link til samme videoen på mil.no http://www.mil.no/multimedia/archive/00089/Low_Level_Flying__23_89898a.wmv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

provoserende diskusjon å starte av trådstarter syns jeg.. jeg blir sikkert like provosert som du blir av flyinga :lol:

Hvor ofte opplever du dette, siden det går så inn på deg?

Og som sagt lenger opp her, de har avsatte områder til dette.

Og det er helt klart en nødvendig trening.

Her peprer du ut masse useriøs kritikk og stiller spørsmål om lovligheten.. ja jøss.. forsvaret legger nok ut ulovlige rekrutteringsvideoer.

Vi skal være glad vi har såkalte "adrenalin junkies" som du kaller de. De er klare til å ta opp kampen for våres del nårsomhelst og hvorsomhelst hvis noe skulle hende.. du høres ut som en nyvervet medlem av RØDT med den sytinga di..

:shock::wink::wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd lavtflyging i England. Jeg gikk tur gjennom et fredelig dal. Plutselig kom det et jagerfly over i meget lavt høyde. Det var skremmende og dårlig for ørene og hjerte. Men Engelske jagerpiloter er verdenskjent for å være veldig flinke på lavflyging. Og det krever sin trening.

Siden norske soldater riskerer å virkelig bli sendt ut i krig, kan jeg tenke meg at de sliter lit med rekruttering. Derfor skjønner jeg at de bruker alle argumenter for å overtale folk. Og for noen virker det sikkert med raske jagerfly. Jeg håper bare at de tester rekruttene godt nok på forhånd til å sile ut de uansvarlige. Hvis de klarer det.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden norske soldater riskerer å virkelig bli sendt ut i krig, kan jeg tenke meg at de sliter lit med rekruttering. Derfor skjønner jeg at de bruker alle argumenter for å overtale folk. Og for noen virker det sikkert med raske jagerfly. Jeg håper bare at de tester rekruttene godt nok på forhånd til å sile ut de uansvarlige. Hvis de klarer det.

Linda

Må bare kommentere den der litt, norske MENIGE soldater inne til førstegangstjeneste risikerer ikke å bli sendt ut i krig, de verver seg frivillig til internasjonal tjeneste.

Hva offiserer gjelder (herunder også jagerpiloter og andre piloter) så tegner de en villighetskontrakt i det øyeblikket de kommer inn på befalsskolen (befalsutdanninga gjennomfører piloter under sin utdannelse...er ikke sikker på i hvilken rekkefølge)

Jeg mener å ha hørt at flygerutdanninga ikke akkurat sliter med rekrutteringa.

Når det gjelder rekkruteringa til internasjonal tjeneste så virker det som om Forsvaret ikke sliter med den for tiden, neste kontigent som skal nedover lyste ut 300 ledige stillinger og fikk inn 1400 søknader.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/02/22/492834.html

Som jeg sa tidligere så er lavtflyging nødvendig trening både for pilotenes egen sikkerhet og for personellet som tjenestegjør nede på bakken sin sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

provoserende diskusjon å starte av trådstarter syns jeg.. jeg blir sikkert like provosert som du blir av flyinga :D

Hvor ofte opplever du dette, siden det går så inn på deg?

Og som sagt lenger opp her, de har avsatte områder til dette.

Og det er helt klart en nødvendig trening.

Her peprer du ut masse useriøs kritikk og stiller spørsmål om lovligheten.. ja jøss.. forsvaret legger nok ut ulovlige rekrutteringsvideoer.

Vi skal være glad vi har såkalte "adrenalin junkies" som du kaller de. De er klare til å ta opp kampen for våres del nårsomhelst og hvorsomhelst hvis noe skulle hende.. du høres ut som en nyvervet medlem av RØDT med den sytinga di..

:P:D:D

Hvis de har avsatte områder til å fly lavt hvorfor i h........ stusser de tretoppene der jeg bor da? og ofte smeller det helt jævlig. Er mange, veldig veldig mange dyr som blir drept av dette. det er dokumentert og mange lokale har anmeldt forsvaret, men forsvaret har alltid nektet for å ha fly i luftrommet på de tidspunktene og kommer alltid unna.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jagerfly er et tøft yrke og jeg skulle gjerne vært med på en tur. Er veldig spennende å se på rå flying. Og det er nok viktig for norge at vi har jagerfly.

Men de kan drive med lavtflyving andre plasser og ikke der det oppholder seg så mye dyr i naturen som fort får sjokk av det. Hundene mine bryr seg ikke om sånt, men det finnes mange hunder som blir ødelagt av sånt også. De kan fly lavt på anviste plasser der det er mindre risiko for konflikter, men som sagt så gir forsvaret totalt faan i det. Det er dokumentert og ligger i arkivet hos statsadvokat. De flyr veldig mye ulovlig å kommer lett unna det. Prøv å si noe annet du olsen. :P Prøv å dokumenter at det jeg sier ikke er sant. Grunnen til at jeg sier dette er fordi folk her har nesten mistet sin arbeidsplass pga div dyredød. Vil ikke gå nærmere inn på det, men det er nok de her som vet hva jeg snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær glad så lenge du har de OVER hustaket, det finnes faktisk de som ser dem passere ved SIDEN av huset :P:D

Får noen år tilbake trodde jeg de skulle ta med seg låvetaket :D .

Er veldig glad jeg slipper å se jagerfly i vinduet ja :lol: .

Men skal ikke påstå at jeg er så veldig plaget av dem :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan fly lavt på anviste plasser der det er mindre risiko for konflikter, men som sagt så gir forsvaret totalt faan i det. Det er dokumentert og ligger i arkivet hos statsadvokat. De flyr veldig mye ulovlig å kommer lett unna det. Prøv å si noe annet du olsen. :P Prøv å dokumenter at det jeg sier ikke er sant. Grunnen til at jeg sier dette er fordi folk her har nesten mistet sin arbeidsplass pga div dyredød. Vil ikke gå nærmere inn på det, men det er nok de her som vet hva jeg snakker om.

Jeg skal ikke engang forsøke å motbevise det du sier her, to F-16 drepte en hel minkfarm eller revefarm nær min hjemkommune under en vinterøvelse for noen år siden.

Tabber skjer og det er selvsagt beklagelig, det skal jeg være den første til å innrømme.

Det jeg opprinnelig forsøkte å gi et svar på var Kjivers spørsmål om 1) Lovligheten av slik flyvning og 2) Nødvendigheten av slik flyvning og det følerjeg at jeg har kommentert på en tilstrekkelig og saklig måte.

Mvh Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.